21 اسفند 1401
816 بازدید

کتاب های روانشناسی چه فوایدی برای ما دارند؟

    در این مطلب می‌خوانید:

چگونه می‌توانیم جامعه‌ی سالمی داشته باشیم، وقتی خودمان از سلامت روحی و روانی مناسبی برخوردار نیستیم؟

چطور می‌توانیم، پدر، مادر، شریک و یا حتی یک شهروند مفید باشیم، وقتی نسبت به درونیات خود دانش کافی نداریم؟

چگونه آینده‌سازان سالم و شادی پرورش بدهیم، زمانیکه خودِ سالم و شادی نداریم و حتی از دلیلِ چنین خلائی در درون خود نیز، مطلع نیستیم؟

روحِ رنج‌دیده تنها با فهم درستِ آن رنج و سعی در بهبود آن، التیام می‌یابد؛ اگر شما روح رنجوری داشته باشید، شریک شما، فرزندانتان، دوستان و نزدیکان، همه و همه، همراه شما رنج می‌برند. زیرا انسانِ آسیب‌دیده، از درک درست خود و برخورداری از قضاوتی به‌جا نسبت به رفتارهای خود عاجز است.

اما راه‌حل چیست؟

کتاب، همان چیزیست که می‌تواند ناجیِ مناسبی در چنین شرایطی باشد؛ امروزه، اهمیت مطالعه دیگر بر هیچ‌کدام از ما پنهان نیست، دنیایِ کتاب، حقیقتاً همان دریچه‌ایست که به سوی جهان‌های دیگر گشوده می‌شود؛ پنجره‌ایست رو به دانش‌های نو، اخبار جدید، داستان‌ها و قهرمانانشان، حکایات پرماجرای تاریخ و بسیار جهانِ دیگر.

از جمله مباحثی که در کتاب‌ها، در جهت خود‌شناسی و کمک به درکِ درستِ احوالاتِ خود و دیگران، عمل می‌کند، مجموعه‌ کتاب‌ های روانشناسی است؛ این کتاب‌ها، از عمیق‌ترین و ابتدایی‌ترین امرِ پدیدارشده در ما انسان‌ها سخن می‌گویند: از روحیات و درونیات ما.

ما با مطالعه‌ی چنین کتاب‌هایی، با درونیات دور و مبهم خود آشتی می‌کنیم و جهانِ خود و اطرافیانمان را از نو کشف می‌کنیمکتاب‌ های روانشناسی، در بسیاری از حوزه‌ها راهنمای مناسبی برای خواننده‌‌های خود هستند؛ در ادامه به معرفی تعدادی از فواید کتاب‌ های روانشناسی می‌پردازیم:

بهبود مهارت‌های ارتباطی

یکی از فواید کتاب‌ های روانشناسی، کمک به مخاطبان خود، در جهت بهبود برقراری روابط است. تواناییِ برقراری یک ارتباط به صورتی تأثیرگذار، نه فقط در روابط عاطفی بلکه در محیط مدرسه و دانشگاه، محیط کار و در میان دوستان و اعضای خانواده نیز، بسیار تأثیرگذارست. نداشتن چنین مهارتی، فرد را، منزوی، غمگین و دارای احساساتی همچون شرم و نقص می‌کند، و در نهایت معضلات بزرگتری مانند، عزت‌نفس پایین، اختلالات عاطفی و ناتوانیِ بیشتر و بیشتر در بیانِ احساسات را با خود به همراه می‌آورد.

کتاب‌های مهارت‌های ارتباطی، از جمله کتاب‌ های روانشناسی در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی هستند، این کتاب‌ها با ارائه‌ی راهکارهای عملی و بررسی دلایل فقدانِ مهارت‌های ارتباطی، همراه با نگاهی تحلیلی به جوامع و خانواده‌ها، سعی در بهبود کیفیت زندگیِ شغلی، فردی و اجتماعی خوانندگان خود دارند.

از جمله کتاب‌های مطرحِ حوزه‌یِ مهارت‌های ارتباطی، می‌توان به کتاب‌های «آیین دوست‌ یابی» از دیل کارنگی، «کتاب جامع اسرار زبان بدن» نوشته‌ی آلن پیز، که به بررسی نحوه‌ی ارتباط غیرکلامی بین افراد می‌پردازد؛ و کتاب «هرگز سازش نکنید» کتابی در مورد نحوه‌ی اجرای درستِ یک مذاکره، نوشته‌ی کریس واس، اشاره کرد.

آموزش مهارت‌های رفتاری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کاری را بارها و بارها به تعویق انداخته باشید؛ این کار ممکن است تحویل یک پروژه، احوالپرسی از یک دوست قدیمی و یا حتی خریدِ یک وسیله از سوپرمارکت باشد! ممکن است حتی کاری را شروع کنید، اما در نیمه‌ی‌ راه دیگر انگیزه‌ای برای به پایان رساندن آن نداشته باشید؛ و یا ممکن است در محیط کار، در حین انجام یک کار تیمی با همکارانی که نسبت به شما بسیار متفاوت هستند و حتی گاهی خصوصیتی کاملاً متضاد با شما دارند، دچار تعارض و اختلاف شده‌ باشید.

برای شما هم ممکن است، مانند بسیاری دیگر، قدرتِ تصمیم‌گیری‌، ارائه‌ی یک پروژه، تعامل و همکاری و بسیار امور به ظاهر ساده‌ی دیگر، سخت، طاقت‌فرسا و دست‌نیافتی، به نظر برسند. اگر مشتاق هستید، علت و ریشه‌ی چنین مشکلاتی را بدانید و راه‌حلی برای رفع آنها بیابید، کتاب‌ های روانشناسی گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند.

کتاب‌ های روانشناسی، در حوزه‌ی آموزش مهارت‌های رفتاری، علاوه بر آموزش علل رفتارهای ما و ریشه‌یابی انواع اختلالات رفتاری، با ارائه‌ی راهکارهای مناسب، به تقویت خصوصیاتی همچون قاطعیت در تصمیم‌گیری، روحیه‌ی همکاری، تواناییِ ارائه‌ی مناسب، شناخت تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی و تقویت بسیاری خصوصیت دیگر، کمک می‌کنند. از جمله‌ی کتاب‌های آموزش مهارت‌های رفتاری می‌توان به کتاب‌های «آموزش جامع مهارت‌های ارتباطی» نوشته‌ی عباس چیذری و کتاب «آیین سخنوری» از دیل کارنگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین کتاب های روانشناسی را بشناسید

غلبه بر استرس

افزایش ضربان قلب، احساس سنگینی در قفسه‌ی سینه، عرق کردن کف دست‌ها، اختلال در تنفس، سرگیجه و بی‌تابی، لرزش دست، خشکی دهان، رنگ پریدگی و....

این احساسات برایتان آشنا نیست؟!

همه‌ی ما زمانی که دچار استرس و اضطراب می‌شویم، این علائم ناخوشایند، یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند؛ استرس، شاید آشنا‌ترین احساس برای انسان امروزی باشد، مدیریتِ زندگی در جهان شلوغ و پر از دغدغه‌ی امروز که مسائل گوناگون با سرعتی سرسام‌آور در آن اتفاق می‌افتند، کار آسانی نیست، و گاهی همین دغدغه‌های بزرگ و کوچک باعث بروز مشکلاتی همچون استرس و اضطراب می‌شوند.

تجربه‌‌ی اضطراب ممکن است، در ابتدا، حسی ناخوشایند، اما گذرا باشد، ولی در صورت تداوم آن و عدم پیشگیری و ریشه‌یابی، تبدیل به اختلالات روحی و روانی و مشکلات جسمی، نظیر مشکلاتی همچون افسردگی، احساس ترس یا پوچی، بی‌قراری، اختلال در تمرکز و بی‌خوابی، می‌شود. از جمله فواید کتاب‌ های روانشناسی، ارائه‌ی اطلاعات مفید و کارآمد در مورد علل بروز استرس و انواع آن است.

این کتاب‌ها در کنار اطلاعاتی که در اختیار قرار می‌دهند، شامل آموزش‌هایی برای غلبه بر اضطراب و استرس، نیز هستند. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به آثاری همچون: «روانشناسی خودیار» رابرت داف، «آدم بسیار حساس» نوشته‌ی الین.ان.آرون و کتاب «پاک‌سازی ذهن» از بری داونپرت و استیو اسکات، اشاره کرد.

خودشناسی و درک دیگران

ما اغلب اوقات باور داریم، خودمان را کاملاً می‌شناسیم، و از زیر و بم خصوصیاتمان به خوبی آگاه هستیم و دقیقاً می‌دانیم برای زندگی چه برنامه‌ها و اهدافی داریم؛ اما اگر بیشتر فکر کنیم، موقعیت‌های مختلفی را به خاطر می‌آوریم که در آنها مستأصل و آشفته بودیم، و دلیل این آشفتگی چیزی نبوده، جز اینکه از توانایی درک خود در یک لحظه‌ی بخصوص، یا موقعیتی خاص، عاجز شده‌ایم.

برای همه‌ی ما پیش آمده‌ است که با همکار خود، شریک زندگیمان و یا عضوی از خانواده، دچار مشکل و اختلافی بشویم که در نگاه اول به نظرمان بغرنج و حل‌ناشدنی به نظر بیاید، و حتی تعجب کنیم که چرا با شریک زندگی خود، کسی که عاشقانه دوستش داریم هم دچار مشکل می‌شویم؛ جالب است بدانید گاهی، ریشه‌ی این مشکلاتِ به نظر بغرنج، تنها به دلیل عدم شناخت درستِ یکدیگرست.

پیتر هالینز، نویسنده‌ی کتاب «هنر و علم خودشناسی» در باب اهمیت خودشناسی در زندگی می‌گوید: "خودشناسی یعنی پیدا کردن روشی برای زندگی‌ که همیشه می‌خواستید. چرا که بدون خودشناسی، هر روز زندگی ما مانند تیری است که در تاریکی پرتاب می‌کنیم..."

حق با اوست، بسیاری از آشفتگی‌ها و احساساتی همچون پوچی و افسردگی، ناشی از عدم شناخت درست خودمان است؛ کتاب‌های حوزه‌ی روانشناسی اعم از کتاب‌های تخصصیِ این حوزه، رمان‌های روانشناسی و البته کتاب‌های حوزه‌ی فلسفه‌ی زندگی، انتخاب‌های مناسبی برای تقویت خودشناسی و شناخت انواع شخصیت‌ها، هستند. این کتاب‌ها به ما یادآور می‌شوند که چه نوع شخصیتی داریم، چه نقاط قوت و ضعفی داریم و چطور می‌توانیم با نقاط ضعفمان آشتی کنیم و آن‌ها را تبدیل به نقطه‌ی قوت کنیم، و چگونه با اطرافیان خود روابط سالم‌تری برقرار کنیم.

از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به کتاب‌های «خودشناسی» از آلن دوباتن، «نیمه‌ تاریک وجود» از دبی فورد، «خودشناسی به روش یونگ» از مایکل دانیلز و رمان‌هایی همچون «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولتز و «بیداری» نوشته‌ی کیت شوپن اشاره کرد.

استفاده در زمینه‌های شغلی گوناگون

شغل مورد علاقه‌ی ما چیست؟

چگونه می‌توانیم همکار بهتری باشیم؟

مدیر و رهبر تأثیرگذار یک مجموعه باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

چطور می‌توانیم کیفیت همکاری‌های تیمی را در محیط کار افزایش دهیم؟

از جمله فواید کتاب‌ های روانشناسی، کمک به خوانندگان برای یافتنِ پاسخِ چنین پرسش‌هایی‌ست. علم روانشناسی، به شناخت و بررسی رفتار افراد در محیط کار، کمک شایانی می‌کند و کسب چنین شناختی، باعث به حداقل رساندن مشکلات انسانی در کار، افزایش و اثربخشی فعالیت کارکنان، تلاش برای ایجاد محیطی متناسب با ارزشهای انسانی به منظور افزایش علاقه و انگیزه و افزایش سلامت جسمی و روانی کارکنان، می‌شود.

مطالعه‌ی کتاب‌ های روانشناسی، علاوه بر ایجاد تأثیری مثبت بر محیط کار و روحیه‌ی مدیران و کارکنان، برای دوران پیش از استخدام نیز بسیار کارآمدست؛ این کتاب‌ها با ارائه‌ی راهکارهایی عملی، به تهیه‌ی پرسشنامه‌های مناسب، اجرای آزمون‌های گروهی و اجرای برنامه‌های دقیق علمی و عملی در زمینه‌ی ارزشیابیِ روحیه‌ی تیمی، به خوانندگان خود برای شروع یک همکاری جدید، کمک می‌کنند. کتاب‌های «روانشناسی در کار و سازمان‌ها» تالیف کلود لوموان و کتاب «نویز: خدشه‌ای بر قضاوت انسان» نوشته‌ی دنیل کانمن، اولیویه سیبونی و کاس.آر.سانستین، از جمله‌ی این کتاب‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب روانشناسی برای زنان

کمک به دیگران

همه‌ی ما نیازمند صحبت با کسی هستیم که به او تماماً اعتماد داریم و همیشه گوش شنوای او و راهنمایی‌هایش همراه ما بوده است؛ کسی که در زمان بروز مشکل یا تجربه‌یِ بحرانی عاطفی و یا شغلی، برای راهنمایی و تسکین به او مراجعه می‌کنیم.

مطالعه‌ی کتاب‌ های روانشناسی علاوه بر خودشناسی و کمک به خودمان، از ما نیز چنین افرادی می‌سازند؛ شخصی که توانایی کمک به دیگران را دارد و نه تنها به بهبود زندگی خود، بلکه به بهبود زندگی اطرافیان خود نیز کمک می‌کند. زندگیِ مدرن، سرشار از اضطراب و سردرگمی است، و چه دنیای شادتری خواهیم داشت، اگر هر کدام از ما، شخصی را در کنار خود داشته باشیم که توانایی راهنمایی و کمک به ما را داشته باشد.

مواردی که به آنها اشاره شد، تنها چند مورد از فواید کتاب‌ های روانشناسی است؛ با مطالعه‌ی این کتاب‌ها و شناخت بهتر خود و اطرافیانمان، به آرامش بیشتری دست پیدا می‌کنیم و یک جامعه‌ی شادتر و سالم‌تر، که امروزه، آرزو و هدف هر ملتی است؛ را در کنار یکدیگر می‌سازیم.

همچنین، شما می‌توانید با مطالعه‌ی گسترده‌ی کتاب‌ های روانشناسی و مقالات ارائه شده در طی این سال‌ها با جنبه‌‌های مثبت دیگرِ این کتاب‌ها نیز آشنا شوید.

برای مشاهده و خرید بهترین و جدیدترین آثار در حوزه کتاب روانشناسی از سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند می‌توانید به صفحه کتاب روانشناسی مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب