3 اسفند 1401
1856 بازدید

لحظه دقیق تحویل سال 1402 چه ساعتی است؟

    در این مطلب می‌خوانید:

بهار سنبل شکوفایی و روشنی و نابودی سرما و تاریکی است. آغاز بهار نوید بخش روزهای نو برای تمام کسانی است که سرمای زمستان را به شوق تلالو خورشید تاب آورده‌اند. سرآغاز رستن از خاک و رستن از بند تاریکی. شروع بهار نخستین روز سال خورشیدی که در تقویم ایرانی اول فروردین است و آغاز سال نوی ایرانی است. نوروز یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های تاریخی ما ایرانیان است که به مناسبت آغاز بهار و نو شدن کهنگی برپا می‌گردد. لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ آغاز نوروزی دیگر برای ایرانیان است.

روز دقیق و لحظه تحویل سال ۱۴۰۲

لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ دقیقا ساعت ۰۰ و ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد است. روز تحویل سال نیز سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی مصادف با ۲۸ شعبان ۱۴۴۴ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۲۳ میلادی است.

لحظه تحویل سال 1402

سال 1402 سال چه حیوانی است؟

سال 1402 سال خرگوش است و اسطوره‌ها می‌گویند متولدین سال خرگوش شادترین و خوش ذوق ترین افراد خواهند بود. شادی متولدین این سال را به فال نیک گرفته و آخرین روزهای منتهی به لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ را با آرزو برای بهروزی و شادی برای همه مردم دنیا و ایران سپری خواهیم کرد.

چه کشورهایی عید نوروز و لحظه تحویل سال 1402 را جشن می‌گیرند؟

لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ مانند سال‌های پیش از آن در تمامی فلات ایران جشن نوروز برپا می‌شود. کشورهایی چون تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان روز و لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ تعطیل رسمی است و هر کدام از این اقوام به شیوه‌ای مراسم نوروز را برپا می‌کنند. گذشته از این، نوروز از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان نیز محسوب می‌شود. روز بین‌المللی نوروز توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت رسیده است.

لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه دقیق لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ بر اساس وضعیت خورشید نسبت به نصف النهار ۵۲.۵ درجه شرقی که ایران در آن قرار دارد صورت می‌پذیرد. لحظه برابری اعتدال بهار آینده، لحظه‌ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از خط استوا گذشته و برابری روز و شب را رقم می‌زند لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ خواهد بود. اگر لحظه تحویل سال قبل از ظهر باشد همان روز به عنوان نوروز شناخته می‌شود اما اگر لحظه تحویل سال بعد از ظهر و پیش از بامداد باشد فردای آن روز نوروز خواهد بود.
لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ لحظه ایست که همه دست در دست هم، نفس‌ها در سینه حبس است و چشم‌ها رو به فردایی روشن دوخته شده است. هرکس به هر زبانی و حالی این لحظه را تحویل می‌کند.

پیشینه تاریخی نوروز

خاستگاه نوروز بسیار پیچیده است. عده‌ای آن را به بابلیان نسبت می‌دهند و برخی معتقدند ایرانیان حتی پیش از آن به موجب آیین میترایسم شروع فصل‌های مختلف را جشن می‌گرفته اند مانند جشن مهرگان که با آغاز فصل پاییز برپا می‌شده است. حتی شاهنامه فردوسی آن را به کیومرث نسبت داده است و در نگاشته‌های او  جمشید، سیاوش و کیخسرو پیوندی نزدیک با نوروز داشته‌اند. نوروز از هر کجا که آمده باشد برای ایرانیان مبارک است و لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ برای بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان لحظه پیوند دوباره با یکدیگر است.

بیشتر بخوانیم: بهترین کتاب های جهان {کامل ترین لیست}

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب