25 تیر 1401
1147 بازدید

معروف ترین نویسندگان زن ایرانی {+معرفی آثار}

    در این مطلب می‌خوانید:

ایران همواره زنان دلاور زیادی را به‌چشم دیده است. از جملۀ آنها زنانی هستند که ادبیات ایران را با سلاح قلم پاسداری نموده‌اند. در این مطلب سراغ معروف‌ترین نویسندگان زن ایرانی رفته‌ایم که در مسیر داستان‌نویسی و تاریخ نمایشنامه نویسی بسیار خوش درخشیده‌اند.

سیمین دانشور

اولین مجموعه داستانی که در ایران به قلم یک زن نگاشته شده، کتاب آتش خاموش متعلق به سیمین دانشور است. او از معروف‌ترین نویسندگان زن دورۀ بیداری و نخستین زن ایرانی است که به‌صورت حرفه‌ای داستان نوشت. سیمین دانشور در هشتم اردیبهشت سال 1300 در شیراز دیده به جهان گشود و در دامن خانواده‌ای فرهیخته و ثروتمند پرورش یافت. پدرش پزشک و مادرش مدیر هنرستان و نقاش بود. او از کودکی به کتاب‌خوانی علاقه داشت و اشعار حافظ و سعدی و کتاب‌های ناصر خسرو و بیهقی را می‌خواند. همچنین چون به زبان انگلیسی تسلط داشت، در سن کم به مطالعۀ ادبیات جهان پرداخت.

اولین مقالۀ او با نام زمستان بی‌شباهت به زندگی ما نیست در سال 1316 در نشریه‌ای محلی به‌ چاپ رسید. او پس از اخذ دیپلم در آکادمی شبانه‌روزی آمریکایی واقع در تهران به فراگیری زبان انگلیسی پرداخت و سپس تحصیل خود را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد. با وجود تمکن مالی از 20سالگی تصمیم گرفت کار کند و به‌این‌ترتیب به مدت دو سال در رادیو تهران مشغول به کار شد و پس از آن به استخدام روزنامه ایران درآمد که در آنجا مقالاتی با نام مستعارِ (شیرازی بی‌نام) توسط وی به چاپ رسید.

دانشور پس از اخذ دکترا و ازدواج با جلال آل‌احمد، با دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه استنفورد به تحصیل در رشتۀ زیبایی‌شناسی پرداخت. نامه‌های جلال و سیمین در مدت غیبت وی بعدها در کتابی به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل‌احمد» منتشر شد.

با انتشار رمان سووشون در سال 1348، سیمین دانشور به یکی از معروف‌ترین نویسندگان زن تاریخ تبدیل شد. اثر او به 17 زبان ترجمه شد و پرفروش‌ترین رمان پس از بوف کور صادق هدایت است. مخاطبان دلیل درخشش آثار او را وجود عنصر تعلیق و کشش رمان‌هایش ذکر می‌کنند. نیرویی که خواننده را ترغیب می‌کند تا اتمام داستان، کتاب را زمین نگذارد.

علاوه‌بر داستان، رمان و نمایشنامه، در کارنامۀ او ترجمۀ کتاب و مقاله نیز به چشم می‌خورد. برخی از مجموعه داستان‌های او شهری چون بهشت و از پرند‌های مهاجر بپرس نام دارند و رمان‌های سه‌گانۀ جزیره سرگردانی، ساربان سرگردان و کوه سرگردان آخرین آثاری هستند که توسط سیمین دانشور به رشتۀ تحریر درآمدند.

نسیم مرعشی

نسیم مرعشی روزنامه‌نگار و نویسنده، زادۀ تهران در سال 1362 است. او تا دوران جوانی در اهواز زیست و سپس از دانشگاه علم و صنعت در رشتۀ مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد. مرعشی فعالیت ادبی را در سال 1385 با معرفی کتاب‌ها در دوهفته‌نامۀ همشهری جوان آغاز کرد و پس از خلق اولین داستانش در سال 1389، چندین داستان کوتاه و رمان از وی در هفته‌نامۀ همشهری به چاپ رسید.

آثار او غالبا بیانگر مشکلات و مسائل اجتماعی است که با داشتن فضاسازی، تصویرسازی و پرداخت بی‌نظیر شخصیت‌ها، مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کنند. کتاب پاییز فصل آخر سال است موفق‌ترین اثر او محسوب می‌شود که علاوه‌بر کسب جایزه ادبی جلال آل‌احمد در سال 1393 توانست از میان آثار ادبی فارسی جهت چاپ در کشور ایتالیا انتخاب شده و باعث شد نام مرعشی در میان نویسندگان معروف ایرانی بیش‌ازپیش مطرح شود. از دیگر آثار او می‌توان به رمان هرس و فیلم‌نامۀ بهمن اشاره کرد؛ همچنین داستان نخجیر که جایزه بیهقی را برایش به ارمغان آورد.

پرینوش صنیعی

در سال 1328 در تهران متولد شد. صنیعی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته‌های روان‌شناسی و روان‌شناسی تربیتی از دانشگاه تهران اخذ نمود.  پس از بازنشستگی به‌عنوان مشاور و مجری طرح‌های تحقیقاتی مشغول به تحقیق و پژوهش شد. مقالات، جزوات آموزشی و چندین گزارش تحقیقی در نشریات تخصصی از وی به چاپ رسیده است. صنیعی اولین رمانش با نام سهم من را براساس یکی از پروژه‌های پژوهشی خود نوشت که به بیش از 24 زبان ترجمه شده است.

بیشتر بخوانید: ۷ رمان کلاسیک برتر که نباید از دست بدهید

اثر دیگر او به نام پدر آن دیگری در سال 1383 منتشر شد که علاوه‌بر ترجمه به بیش از 12 زبان، با اقتباس از آن فیلمی با همین نام ساخته شده است. آثار دیگر او شامل رمان رنج هم‌بستگی است که پس از چاپ دوم متوقف شد و کتاب آنها که رفتند و آنها که ماندند نیز از سال 1386 همچنان در انتظار مجوز برای چاپ است.

نازی صفوی

نازی صفوی متولد 1346 در شهر تهران می‎باشد. او در سال1378 با چاپ اولین رمان خود به‌نام «دالان بهشت» به شهرت رسید. دالان بهشت با استقبال چشم‌گیری مواجه شد، تا جایی که 32بار تجدید چاپ شد و توانست به‌عنوان سومین کتاب پرفروش 14سال اخیر در میان آثار ادبی کشور مطرح شود. رمان برزخ اما بهشت دومین اثر وی است که در سال 1383 به رشتۀ تحریر درآمد.

چیستا یثربی

چیستا یثربی نویسندۀ همه‌فن‌حریفی است که از کودکی شعر می‌سرود و به‌عنوان نمایشنامه‌نویس، منتقد، کارگردان، مترجم، فیلم‌نامه‌نویس و مدرس دانشگاه فعالیت داشته است. او فارغ‌التحصیل رشتۀ روان‌شناسی از دانشگاه الزهرا تهران است و مدرک دکتری خود را با موضوع پایان‌نامۀ تئاتردرمانی از کشور کانادا اخذ نموده است.

رمان پستچی یکی از آثار پرمخاطب و پرفروش وی است که یثربی شرح مقطعی از زندگی خود را به‌عنوان راوی در آن گنجانده است. او در این رمان عاشقامه از دید روان‌شناختی به پدیدۀ عشق می‌نگرد. تعدادی از فیلم‌نامه‌های او عبارت‌اند از: «دعوت»، «ماه از روی سکو» و «پنجاهمین نفر».

یثربی حدود 20 اثر را کارگردانی کرده و رمان‌های «پری کوچک دریایی» و «کوتاه کردن موی مرده» نیز از آثار موفق وی به‌شمار می‌روند.

نرگس آبیار

نرگس آبیار نویسنده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، زادۀ سال 1350 در تهران است. او دانش‌آموختۀ ادبیات فارسی بوده و از سال 1376 داستان‌نویسی را آغاز کرد. اولین کتاب او «کوه روی شانه‌های درخت»  در سال 1380 منتشر شد و پس از آن تقریبا هر سال یک کتاب به چاپ رساند که برخی از این آثار عبارت‌اند از: چشم سوم، نه شب بود نه روز و داستان دو خط.

آبیار فیلم‌سازی را با فیلم کوتاه «بن‌بست قهرمان» آغاز کرد و چندین فیلم‌نامۀ بلند ازجمله «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، «شیار 143» و «شبی که ماه کامل شد» را در کارنامۀ خود دارد که جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.

غزاله علیزاده

غزاله علیزاده که نام اصلی‌اش فاطمه است، در سال 1327 در مشهد متولد شد و در سال 1375 درگذشت. او مدرک لیسانس خود را در رشتۀ علوم سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از مهاجرت به فرانسه سراغ رشتۀ حقوق رفت. اما روح دغدغه‌مند وی به فلسفه گرایش پیدا کرد و موجب شد به تحصیل در رشتۀ اشراق در دانشگاه سوربن فرانسه بپردازد.

علیزاده  نویسندگی را از دهۀ 40 با انتشار داستان‌های کوتاه آغاز کرد. اولین مجموعه داستان او با نام «سفر ناگذشتنی» در سال 1356 منتشر شد. از آثار او می‌توان به رمان‌های دو منظره، خانۀ ادریسی‌ها، شب‌های تهران، ملک آسیاب و مجموعه داستان‌های چهارراه و تالارها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ۶ کتاب درباره‌ی جنگ جهانی دوم

معروف‌ترین اثر او رمان دوجلدی «خانه ادریسی‌ها» است که توانست جایزۀ بیست‌سال داستان‌نویسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود کند. او در رمان‌های ایده‌آلیستی و آرمان‌گرایانه‌اش معضلات اجتماعی قشر متوسط را در قاب جامعه و خانواده به تصویر می‌کشد و در خلال نوشته‌های بی‌نظیر و سرشار از جزییات خود، عقاید مردسالارانه و کلیشه‌های سنتی جنسیت‌زده را به باد انتقاد می‌گرفت.
برای خرید آنلاین کتاب رمان های روز دنیا می توانید به صفحه خرید رمان مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب