30 بهمن 1402
148 بازدید

بررسی کتاب از خوب به عالی: کلیدی برای دستیابی به موفقیت

    در این مطلب می‌خوانید:

با بیش از چهار میلیون نسخه فروخته شده تا به امروز، کتاب Good to Great نوشته جیم کالینز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریتی تمام دوران است. در ادامه کتاب پرفروش بین‌المللی او، ساخته شده برای ماندگاری، در کتاب از خوب به عالی، بر این تمرکز دارد که چگونه شرکت‌های متوسط و خوب می‌توانند از وضعیت راکد خود فراتر رفته و به سازمان‌های بزرگ تبدیل شوند.

کالینز پس از تحصیل برای MBA در استنفورد، با تبدیل شدن به یک مشاور در McKinsey & Company، و سپس مدیر محصول در Hewlett-Packard، از نزدیک دید که چگونه شرکت‌های بزرگ اداره می‌شوند. پس از بازگشت به استنفورد برای تدریس و انجام تحقیقات، کالینز یک مرکز تحقیقات مدیریتی را در بولدر، کلرادو تأسیس کرد تا به تلاش خود برای درک آنچه باعث موفقیت برخی سازمان‌ها و برخی دیگر نمی‌شود، کمک کند.

وسعت تجزیه و تحلیل کالینز و تیم تحقیقاتی او در کتاب از خوب به عالی به طرز خیره کننده‌ای کامل است. اگر شما هم مانند من به‌ دنبال پیشرفت و توسعه زندگی شغلی و شخصی خود هستید در بررسی این کتاب با من همراه باشید.


خلاصه کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به‌ عالی در ضمن بررسی شرکت‌ها برای کشف چرایی و چگونگی تغییر آن‌ها از خوب به عالی، عواملی که بیشترین تأثیر را در مسیر تغییر داشته‌اند را در ۹ فصل توضیح می‌دهد. کتاب برمبنای یک نظم سه‌گانه‌ای است که در ادامه به آن  می‌پردازم . جیم کالینز معتقد است که وجود این نظم سه‌گانه موجب حذف مواردی چون سلسله‌مراتب و تشریفات اداری و کنترل افراد می‌شود که به‌شدت در رشد و عالی‌شدن کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ مؤثر است.

درباره‌ی نویسنده کتاب

جیم کالینز متولد سال ۱۹۵۸ و نویسنده ۶ کتاب دیگر در حوزه‌ی مدیریت خلاق است که تمام آن‌ها جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این زمینه هستند. او با سرمایه‌گذاری بیش از ربع قرن در تحقیقات، مجموعه‌ای از کتاب‌ها را تألیف یا تألیف کرده است که در مجموع بیش از 10 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. جیم تحت تأثیر کنجکاوی بی‌امان، کار تحقیق و تدریس خود را در دانشکده در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی استنفورد آغاز کرد، جایی که در سال 1992 جایزه معلم برجسته را دریافت کرد. در سال 1995، او یک آزمایشگاه مدیریت را در بولدر، کلرادو تأسیس کرد، که در آنجا مدیریت می‌کند.

جیم دارای مدرک لیسانس در علوم ریاضی و MBA از دانشگاه استنفورد و مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه کلرادو و دانشکده مدیریت ارشد پیتر اف دراکر در دانشگاه فارغ التحصیل کلرمونت است. در سال 2017، فوربس جیم را به عنوان یکی از 100 ذهن بزرگ تجاری زنده انتخاب کرد. جیم کالینز به رفتن راه‌های نرفته و خلاقیت و خطرپذیری و ریسک اعتقاد دارد.

معرفی کتاب از خوب به عالی

از خوب به عالی، کتابی که به عنوان یک اثر کلاسیک در حوزه استراتژی مدیریت برای رشد شرکت‌های موفق به شهرت رسیده است. تیم ما به رهبران سازمانی بسیاری این کتاب را به عنوان هدیه اهدا نموده است.

کالینز آموخت که عواملی مانند پاداش مدیرعامل، فناوری، ادغام و اکتساب، و ابتکارات مدیریت تغییر نقش نسبتاً جزئی در حرکت از خوب به عالی دارند. در عوض، کالینز دریافت که موفقیت‌ها ناشی از سه عامل اصلی است:

  • افراد منضبط
  • فکر منضبط
  • اقدام منضبط

فصل‌های کتاب این سه عامل اصلی را پوشش می‌دهند و توضیح می‌دهند که چگونه شرکت‌های بزرگ به نتایج موفقیت‌آمیز دست یافته‌اند. در ادامه هر بخش را برای ما توضیح خواهم داد.

1.افراد منضبط

رهبری سطح 5:

جیم کالینز دریافت که ویژگی مشترک شرکت‌های بزرگ رهبری عالی است. به طور خاص، کالینز "سطح 5 رهبری" را به عنوان کلید حرکت از خوب به عالی تعریف کرده است.

رهبران سطح 5 به نتایج بهتری نسبت به رهبران سطح 4 "استراتژیک و موثر" دست می‌یابند. رهبران سطح 5 همچنین دارای عزم شدید و فروتنی عمیق هستند. آنها یادگیرنده‌های متواضع باقی می‌مانند در حالی که عزم راسخ دارند. رهبران سطح 5 مجموعه‌ای از ارزش‌های اصلی را ایجاد می‌کنند که بر هدفی بالاتر از تولید سود صرف متمرکز است. کالینز دریافت که این رهبران به موفقیت بلندمدت سازمان‌های خود متعهد هستند و بسیاری از آن‌ها به نقش رهبری از درون شرکت دست یافتند.

افراد مناسب را در اتوبوس بیاورید:

مردم تصور می‌کنند که رهبران کسب‌وکار جدید فوراً با اعلام اینکه به کجا می‌روند، شروع می‌کنند – با تعیین یک مسیر جدید یا با بیان یک چشم‌انداز جدید شرکتی. در واقع، رهبران شرکت‌هایی که از خوب به عالی رسیدند، نه با «کجا» بلکه با «چه کسی» شروع کردند. با سوار کردن افراد مناسب در اتوبوس، بیرون کردن افراد اشتباه از اتوبوس و افراد مناسب در صندلی‌های مناسب شروع کنید. سپس ارزش‌های اصلی را مرور کنید و یک چشم انداز ایجاد کنید.

2.فکر منضبط

با حقایق وحشیانه مقابله کنید:

شرکت‌هایی که از خوب به عالی تغییر می‌کنند باید مایل به شناسایی و ارزیابی حقایق تعیین‌کننده در شرکت و در محیط تجاری بزرگ‌تر باشند. کالینز یک فرآیند چهار مرحله‌ای را برای ارتقای آگاهی از روندهای نوظهور و مشکلات احتمالی ترسیم می‌کند:

  1. با سوال پیش بروید نه با پاسخ.
  2. وارد گفتگو و مناظره شوید نه اجبار.
  3. کالبد شکافی را بدون سرزنش انجام دهید.
  4. سازوکارهایی با پرچم قرمز بسازید که اطلاعات لازم را به اطلاعاتی تبدیل می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

مفهوم جوجه تیغی:
سادگی منجر به عظمت می‌شود. هنگام مواجهه با شکارچیان، غریزه جوجه تیغی این است که در یک توپ محافظ جمع شود. این واکنش نه تنها بسیار ساده است بلکه به عنوان پاسخی به هر حمله‌ای عمل می‌کند. برای انتقال از خوب به عالی، شرکت‌ها باید روی انجام یک کار بهتر از هر کس دیگری در جهان تمرکز کنند. این عملکرد به "مفهوم جوجه تیغی" سازمان تبدیل خواهد شد.

کالینز مراحل زیر را برای کمک به تسریع این فرآیند پیشنهاد می‌کند:

  1. تعیین کنید که در چه چیزی می‌توانید بهترین در جهان باشید و در چه چیزی نمی توانید بهترین باشید
  2. تعیین کنید چه چیزی موتور اقتصادی شما را به حرکت در می‌آورد
  3. مشخص کنید به چه چیزی عمیقاً علاقه دارید

3.اقدام منضبط

فرهنگ نظم و انضباط:

نتایج عالی و پایدار به فرهنگ سازمانی و نظم بستگی دارد. برترین انضباط، پایبندی بیش از هر چیز دیگری به مفهوم «بهتر از همه» یا مفهوم جوجه تیغی می‌باشد. کالینز می‌گوید از فرصت‌هایی که با معیارهای منحصر به فرد این موضوع مطابقت ندارند، باید پرهیز ‌شود.

فکر منظم و به دنبال آن اقدام منضبط مورد نیاز همه شرکت‌ها است. اما فرض نکنید که این نیاز به یک رهبر سلطه‌گر نیاز دارد؛ این موضوع به سازمان‌های بسیار ناکارآمد منجر می‌شود.هر یک از اعضای تیم نسبتاً دارای درجه ای از توانمندی شخصی و آزادی عمل است که برای تحقق اهداف پیش بینی شده شرکت لازم است.شتاب‌دهنده‌های فناوری:

سازمان‌های خوب تا عالی به شیوه‌ی متفاوتی درباره‌ی فناوری فکر می‌کنند. آن‌ها از روند حرفه‌ای استفاده می‌کنند و در جایی که فناوری می‌تواند تسریع کننده‌ی رشد در محیط مفهوم جوجه تیغی یا Hedgehog شرکت باشد، تمرکز می‌کنند. هیچ یک از شرکت‌های مورد بررسی جیم کالینز با فناوری پیشگام شروع به تحولات خود نکردند، اما همه آن‌ها پیشگامان در کاربرد فناوری شدند هنگامی که آن را داخل مفهوم جوجه تیغی خود گذاشتند.

کالینز دستورالعمل‌های ایده‌آل را برای نگرش به فناوری به صورت زیر تشریح می‌کند:  "مکث - فکر - خزیدن - راه رفتن - دویدن."

فرآیند از خوب به عالی چگونه است؟

اثر چرخشی یا چرخ:

تحول از خوب به عالی برای مشتریان و بازار جذاب به نظر می‌رسد ، اما آغاز آن ممکن است در داخل شرکت نادیده گرفته شود. این فرآیند شبیه به فشار دادن یک چرخ پروانه بزرگ و سنگین است. برای شروع و انرژی دادن زیاد نیاز به تلاش دارد، اما با فشار مداوم در یک جهت ثابت به مدت طولانی، چرخ پروانه انرژی جمع می‌کند و در نهایت قابل متوقف شدن نیست – و منجر به دست آورد‌ها و نتایج شگرف می‌شود.

تصمیم‌گیری و انجام اقداماتی که شایستگی‌های مفهوم جوجه تیغی شرکت را تقویت و تایید می‌کند، حرکت مثبتی را آغاز می‌کند. این منجر به انباشت نتایج مثبت قابل مشاهده می‌شود و به انرژی بخشیدن و کسب وفاداری کارکنان کمک می‌کند.

بر خلاف اثر چرخ، حلقه مرگ با تصمیم‌گیری واکنشی، گسترش بیش از حد به مناطق بسیار متنوع، پیروی از روندهای کوتاه مدت، تغییرات مکرر در رهبری و پرسنل، از دست دادن روحیه، و نتایج ناامیدکننده همراه است.

چرا برای رسیدن از خوب به عالی تلاش کنیم؟ آیا موفقیت کافی نیست؟

به گفته جیم کالینز، اگر این سوال را بپرسید، در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اید. افرادی که به بزرگ‌تر شدن شرکت‌ها کمک می‌کنند، به خاطر چیزهایی که به دست می‌آورند به دنبال بزرگی نیستند، بلکه به این دلیل که می‌توان آن را انجام داد، به دنبال آن هستند. آن‌ها معنا و علاقه‌ای را چنان قدرتمند به آن پیوند می‌دهند که چاره‌ای جز تلاش برای عظمت نمی‌بینند. این فرض اصلی کتاب از خوب به عالی است.

به طور کلی، می‌توانم بگویم که Good To Great اثر جیم کالینز یک سیر کاملاً لذت بخش است. بینش‌های عالی با حقایق و همچنین حکایت‌های شرکت‌هایی که این جهش را انجام دادند و شرکت‌هایی که انجام ندادند ترکیب شده است. و درس‌هایی که در اینجا آموخته‌ایم، در حالی که برای عرصه کسب‌وکار تدارک دیده شده‌اند - به آسانی برای ایجاد جهش به سوی عظمت در زندگی شما قابل استفاده هستند. برای خرید این کتاب از بوک‌لند به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 7 کتاب موفقیت فردی که باید بخوانید

کلام اخر

خوب تا عالی ممکن است رازهای موفقیت را در بر نداشته باشد، اما مطمئناً برای شما منبعی برای تفکر فراهم می‌کند. بنابراین، اگر قبلاً آن را نخوانده‌اید، امیدوارم بعد از مطالعه این بررسی کوتاه، آن را در لیست مطالعه خود درنظر بگیرید. یا اگر آن را خوانده‌اید، امیدوارم برخی از آموخته‌های کلیدی خود را برای من و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای خرید کتاب‌های محبوب و پرفروش، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه کنید.

سوالات متداول

موضوع اصلی کتاب از خوب به عالی چیست؟

جیم کالینز در این اثر خود به بررسی چگونگی رشد و رسیدن از خوب به عالی در شرکت‌ها و محیط‌های سازمانی، با در نظر گرفتن سه مفهوم افراد منضبط، فکر منضبط و اقدام منضبط پرداخته است.

نویسنده برای رسیدن از خوب به عالی در کسب‌وکارها چه روش‌هایی پیشنهاد می‌کند؟

نویسنده، استراتژی‌هایی مانند تمرکز بر نیروی انسانی، دستیابی به جرئت و اهمیت دادن به حقیقت را برای رسیدن به عالیت در کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب