19 اسفند 1402
177 بازدید

تحلیل و نقد کتاب دختری که رهایش کردی: شاهکاری از جوجو مویز

    در این مطلب می‌خوانید:

دختری که رهایش کردی، یک رمان عاشقانه از نویسنده انگلیسی جوجو مویز است. این داستان به صورت موازی در دو دوره زمانی گذشته و حال روایت می‌شود. علاوه بر عشق پرشور بین شخصیت‌های اصلی داستان و همسرانشان، مشکلات و درگیری‌های دو شخصیت خانم نیز به تصویر کشیده می‌شود.

دوران تاریک جنگ و تاثیرات نامطلوب آن بر زندگی افراد، همچنین درگیری‌های بانوان جوان برای یافتن عشق و خوشبختی خود از مضامین اصلی این کتاب است.

درباره کتاب

داستان در سال ۱۹۱۶ و در زمان جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. یک هنرمند به نام آرتور به جنگ فرستاده شده و همسر و خانواده‌اش را در شهر کوچک پرون در فرانسه رها کرده است. از آرتور تنها یک نقاشی و اثر وجود دارد که آن یک از پرتره همسرش است.

پس از اشغال فرانسه توسط آلمان‌ها، فرماندهان و سربازان به شهر پرون می‌آیند و سوفی و خواهرش مجبور می‌شوند خدماتی به آنها ارائه دهند، از جمله پخت غذا برای آن‌ها.

یکی از فرماندهان آلمانی به نام پل، مجذوب نقاشی زیبایی که آرتور از همسرش کشیده بود می‌شود و هرکاری می‌کند تا آن را به دست بیاورد. سوفی نیز تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند برای یک بار دیگر دیداری با همسرش آرتور داشته باشد.

در بخش دوم از رمان "دختری که رهایش کردی"، لیو یک دختر جوان است که ناگهان همسر جوانش را از دست می‌دهد و تنها یک تابلو از او به یادگار باقی می‌ماند، این تابلو یک نقاشی از چهره‌ی زنی زیبا است که به او از زمان ازدواجشان هدیه داده شده است. همسر لیو این تابلو را با قیمت کمی خریداری کرده و به او هدیه داده است. داستان زمانی آغاز می‌شود که ارزش واقعی این تابلو تعیین می‌شود. این نقاشی از فرانسه به انگلستان منتقل شده است و پس از آشکار شدن نام هنرمند، مشخص می‌شود که این اثر از یک هنرمند معروف است و ارزش زیادی دارد. نوادگان سوفی تلاش‌های زیادی برای پیدا کردن این تابلو می‌کنند و داستان‌های مختلفی که لیو با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، داستان را جذاب‌تر می‌کند.

درباره نویسنده دختری که رهایش کردی

جوجو مویز نویسنده‌ای انگلیسی است که از سال 2002 نوشتن رمان‌های عاشقانه را شروع کرد. کتاب‌های پرطرفدار او را به 11 زبان ترجمه کرده‌اند. رمان‌های او مانند کتاب من پیش از تو و کتاب پس از تو، نمونه‌ای از عاشقانه‌نویسی در ادبیات انگلستان است.

جوجو مویز (Jojo Moyes)، با نام کامل پائولین سارا جو مویس، در 4 اوت 1969 در میدستون متولد شد. او کودکی خود را عجیب و غریب و پدرومادر خود را «بوهمی» معرفی کرده است. جوجو مویز در دوران جوانی خود، چند سال برای خبرگزاری‌های محلی کار کرد و بعدها به روزنامه‌ی ایندیپندنت پیوست.

ناشرها سه کتاب اولی که جوجو مویز نوشت را رد کردند؛ سپس او با خودش عهد بست که اگر کتاب چهارم هم رد شود و به جایی نرسد، برای همیشه نویسندگی را رها کند. جوجو مویز سه فصل اول از کتاب چهارمش را برای ناشرها فرستاد. از همان ابتدا، جَنگ ناشران برای به دست ‌آوردن حق انتشار این اثر شروع شد. سال 2002 بود که جوجو مویز با انتشار اولین رمانش به نام «سرپناه بارانی» برای همیشه نویسنده‌ای تمام‌وقت شد.

سال 2012، ناشر همیشگی جوجو مویز نسخه‌ی من پیش از تو را رد کرد. انتشارات پنگوئن امتیاز این کتاب را خرید و این کتاب رتبه‌ی یک فروش نُه کشور را به دست آورد. همین امر مردم را برای خرید کتاب‌های جوجو مویز به تکاپو انداخت. در همین بین، سه کتاب مویز هم‌زمان در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

سبک نوشتاری جوجو مویز

جوجو مویز یک رمانتیک‌نویس است و به سبک نوشتاری عاشقانه‌اش معروف است. تقریبا همه‌ی داستان های او درباره‌ی افرادی است که درگیر احساسات عاطفی و عاشقانه‌ای هستند. البته او خودش را از پس این داستان‌ها نویسنده‌ای واقع‌گرا می‌داند و معتقد است آنچه که می‌نویسد در دل هر جامعه‌ای اتفاق می‌افتد. این نویسنده در مصاحبه‌ای گفته که در زندگی شخصی‌اش خیلی فرد احساساتی‌ای نیست. او عشق را چیزی می‌داند که انسان را به تحریک می‌کند تا خارق‌العاده‌ترین کارها را انجام دهد. احساسی که می‌تواند انسان را به بالاترین یا پایین‌ترین درجه برساند. به گفته‌ی مویز نوشتن درباره‌ی فراز و فرودهای عشق همیشه برای خواننده خواندنی و دوست داشتنی و جذاب است و طرفداران بسیاری دارد.

جوجو مویز و روایت‌گری از زنان

اگر به آثار مویز توجه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر داستان‌های او دارای شخصیت‌های زنانی هستند که با مشکلات زندگی مواجه هستند. اما آنچه نجات‌بخش زندگی این شخصیت‌هاست، عشق و امیدی است که با حضور شخص دیگری در زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد. مویز با دقت و حساسیت، خواننده را در طول داستان همراه می‌کند و شخصیت‌ها را زنده می‌کند.

یکی از موضوعاتی که در کتاب‌های مویز بیان می‌شود، مسائل اجتماعی و انسانی هستند که در کنار داستان‌های عاشقانه به تصویر کشیده می‌شوند. او با استفاده از زبان ساده و گاهی شاداب، خواننده را به دنیای داستانی‌اش جذب می‌کند. اگرچه بخشی از مخاطبان این نوع ادبی را عمیق و معنادار می‌دانند، اما برخی دیگر آن را به عنوان کلیشه‌ای و همچنین غیر ادبی توصیف می‌کنند. در پاسخ به این افراد، جوجو مویز اعلام کرده که برای او مهم‌تر از همه این است که او به عنوان نویسنده، با داستان خود ارتباط عمیقی برقرار کند و حتی با آن اشک بریزد. او همچنین اظهار کرده که هدف اصلی او این است که احساسات خواننده را تحریک کند و در عین حال داستانی جذاب و قابل فهم بنویسد، بدون این که به انتقادات دیگران اهمیت بدهد.

در صورتی که به رمان علاقه دارید، به دسته بندی خرید رمان سر بزنید.

دلیل محبوبیت کتاب‌های جوجو مویز چیست؟

یکی از دلایلی که کتاب‌های جوجو مویز به طور گسترده مورد استقبال قرار می‌گیرند، این است که شخصیت‌های آن به آدم‌هایی مانند خودمان بسیار نزدیک هستند. جوجو مویز به عنوان یک نویسنده، شخصیت‌هایی را انتخاب می‌کند که ما می‌توانیم خودمان را در آن‌ها ببینیم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. این شخصیت‌ها اغلب به چالش‌هایی که ما نیز با آن‌ها روبه‌رو هستیم، برخورد می‌کنند و این باعث می‌شود تا خوانندگان به راحتی با آن‌ها همدردی کنند و داستان را با شور و اشتیاق دنبال کنند.

خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی

اجازه بدهید من داستان را به اشتراک بگذارم تا دقیقا بدانید که چه اتفاقاتی در این کتاب می‌افتد.

کتاب دختری که رهایش کردی، داستان دو زن را در دو خط زمانی متفاوت روایت می‌کند.

اول، سوفی، یک زن فرانسوی مغرور و شجاع است. داستان او در سال 1916 در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان در جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. او یک هتل کوچک را به همراه خواهرش اداره می‌کند و برخلاف میلش مجبور می‌شود به فرماندهان آلمان و سربازان آن‌ها خدمت کند.

شوهر سوفی (که در جنگ به سر می‌برد) نقاش بود و نقاشی چشم‌گیری از او کشید که اکنون در هتل او آویزان است. این نقاشی، توجه فرمانده آلمانی را به خود جلب می‌کند. در طول همه اینها، سوفی تلاش می‌کند تا خانواده‌اش را ایمن نگه دارد، حتی در حالی که سعی می‌‌کند شوهرش را از طریق این فرمانده آلمانی پیدا کند. او تا کجا پیش خواهد رفت؟

پرش به لندن، 2006. تابلوی سوفی اکنون متعلق به لیو هالستون است که برای از دست دادن اخیر همسرش عزادار است. این نقاشی اکنون ارزش یک ثروت را دارد، اگرچه لیو از آن بی خبر است. برای او، ارزش آن در این واقعیت نهفته است که این هدیه عروسی از طرف شوهر مرده‌اش است. وقایع پس از آن، زندگی لیو را متزلزل می‌کند، زیرا او برای حفظ مالکیت نقاشی تلاش بسیاری می‌کند.

نقد کتاب دختری که رهایش کردی

من واقعاً از سبک نوشتن جوجو مویس لذت می‌برم - من همیشه شخصیت‌های او را باورپذیر، داستان‌هایشان جذاب و نثر او را مانند ابریشم صاف می‌دانستم. آخرین رمان او دختری که رهایش کردی، از همان داستان‌های باکیفیت معاصری است که از او انتظار داشتم. فصل اول، جایی که ما با شخصیت تسلیم‌ناپذیر سوفی لفور آشنا می‌شویم، یک ترقه مطلق است.

رمان‌های مویز در درجه اول برای مخاطبان زن جذاب هستند و اغلب حاوی درام، عاشقانه و نقش‌های اصلی زنانه هستند، اما به نظر من آن‌ها عمق هدف بیشتری دارند. در دختری که رهایش کردی، تأثیرات جنگ، هم بر سرکوبگران و هم بر ستمدیدگان، چه در زمان گذشته و چه در آینده، با شفقت و عزت فراوان بررسی شده است. شخصیت‌های مویز از همه اقشار، در تاریخ و امروز هستند، و به قدری واضح طراحی شده‌اند که تقریباً از صفحه کتاب خارج می‌شوند و در زندگی شما وارد می‌شوند.

مویز ماهرانه مضامین عشق، از دست دادن و اخلاق را به هم می‌پیوندد و این رمان را به خواندنی جذاب و احساسی تبدیل می‌کند که خوانندگان را تا پایان درگیر نگه می‌دارد.

یک داستان الهام بخش

در «دختری که رهایش کردی» جوجو مویز گروهی از شخصیت‌های الهام‌بخش را در داستانی جذاب ارائه می‌دهد که به ما یادآوری می‌کند که زندگی بدون شجاعت و اعتقاد، یک زندگی نصفه نیمه است.

او رشته‌های شخصیت‌های خود و ذهن خوانندگانش را بسیار ظریف می‌کشد. او شخصیت‌هایش را به آدم‌های خوب و بد تبدیل نمی‌کند و خط داستانی او در ابتدا برای همه تعریف نشده است. شخصیت‌های او به طور ارگانیک رشد می‌کنند و خوانندگان در آن سفر در صندلی جلو هستند. جوجو مویز به شخصیت‌هایش زندگی می‌بخشد و داستانی الهام‌بخش به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

برای خرید انواع مختلف کتاب‌، به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه کنید.

روایت متقاعد کننده

من از ساختار روایی موازی دختری که رهایش کردم لذت بردم، یکی که در جنگ جهانی اول فرانسه و دیگری در لندن امروزی اتفاق می‌افتد. برخی از منتقدان گفته‌اند که از روایت تاریخی بسیار بیشتر از روایت معاصر با لیو هالستون لذت برده‌اند. در حالی که سوفی لوفور واقعاً یک شخصیت فوق‌العاده به یاد ماندنی است، مبارزه بسیار معاصر لیو هالستون را به همان اندازه قانع کننده دیدم. من درگیر داستان‌های هر دو قهرمان داستان بودم و از هر دو آن‌ها لذت بردم و درس زندگی گرفتم.

سخن‌ آخر

دختری که رهایش کردی، یکی از کتاب‌های محبوب و پرفروش جوجو مویز درمیان مخاطبانش است. نویسنده با ایجاد یک خط روایی و موازی در این کتاب و تقسیم کتاب به دو زمان گذشته و حال، مخاطب خود را درگیر کرده است و باعث شده است که خواننده مجذوب داستان شود. ارتباط شخصیت‌ها و دو داستان که در زمان‌های مختلف در حال اتفاق است نقطه عطف کتاب دختری که رهایش کردی می‌باشد.

اگر از این نویسنده هیچ اثری را نخوانده‌ای، کتاب دختری که رهایش کردی و کتاب پس از تو انتخاب مناسبی است تا با سبک جوجو مویز آشنا شوید.

سوالات متدوال

داستان «دختری که رهایش کردی» چیست؟

این رمان داستان نقاشی به نام «دختری که رهایش کردی» و دو زن سوفی و لیو را دنبال می‌کند که در طول تاریخ با آن مرتبط هستند.

نویسنده «دختری که پشت سر گذاشتی» کیست؟

این کتاب توسط جوجو مویز نوشته شده است.

«دختری که رهایش کردی» در چه ژانری است؟

این رمان در ژانرهای داستانی تاریخی و عاشقانه قرار می‌گیرد.

موضوعات اصلی کتاب چیست؟

این رمان مضامین عشق، از دست دادن، فداکاری و قدرت ماندگار هنر را بررسی می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
ناشناس
1402/12/19
من خوندمش و واقعا یه شاهکار عالیه
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب