22 خرداد 1402
801 بازدید

مروری بر کتاب گذر از عشق های سمی و سایر آثار سوزان فوروارد

کتاب گذر از عشق های سمی: مدیریت عشق، احساسات و روابط عاشقانه

    در این مطلب می‌خوانید:

گیر افتادن در یک رابطه عاطفی اشتباه و سمی چیزی است که ممکن است برای خیلی از افراد در طول زندگی‌شان اتفاق بیفتد، روابطی که ممکن است در ابتدا متوجه سمی بودنشان نشویم و بعد هم که متوجه شدیم راه مواجهه با آن را بلد نباشیم. سوزان فوروارد از معروف‌ترین درمانگر‌ها و نویسندگانی است که در کتاب‌های خود به این موضوعات می‌پردازد و چندین کتاب خودیاری در زمینه روابط سمی دارد. در این مطلب از بلاگ بوک لند می‌خواهیم به بررسی کتاب های نوشته شده توسط این نویسنده توانا در این حوزه بپردازیم.

درباره نویسنده

سوزان فوروارد یکی از درمانگران برجسته آمریکایی است. علاوه بر درمان در مطب خصوصی، او به عنوان درمانگر، مربی و مشاور در بسیاری از مراکز روانپزشکی در کالیفرنیا نیز مشغول بوده است. مصاحبه‌های بسیاری از او در شبکه‌های مختلف وجود دارد و خودش هم میزبان یک برنامه رادیویی در ABC بود که در آن ۶ سال به مشاوره تلفنی می‌پرداخت. این روانگر در طول عمر خود (تا سال ۲۰۰۴) چندین کتاب نیز در حیطه کاری خود چاپ کرد.کتاب‌های فوق‌العاده‌ی فوروارد یکی پس از دیگری در لیست پرفروش‌‌های نیویورک تایمز قرار گرفته‌اند و همگی موضوعاتی تقریبا مشابه با هم اما در موقعیت‌های مختلف دارند.

درباره کتاب گذر از عشق های سمی

کتاب گذر از عشق های سمی از ۱۱ بخش به علاوه یادداشت‌ها تشکیل شده است. در ابتدای کتاب، فوروارد شروع به بررسی انواع مختلف آدم‌های دارای وسواس‌های عاطفی می‌کند، این که هر یک از عاشق‌های افراطی چگونه عمل می‌کنند، چرا کاری را انجام می‌دهند و رفتار آن‌ها چه تاثیری بر زندگی هدفشان دارد. او از همان شروع کتاب به خواننده اطمینان می‌دهد که اگر آن‌ها یک عاشق وسواسی هستند، قطعاً توضیحی برای کاری که انجام می‌دهند و همچنین درمانی برای متوقف کردن الگو‌های رفتاری یا افکار افراطی آن‌ها وجود دارد، اطمینان خاطری که سبب می‌شود با آرامش بیشتری خواندن کتاب را ادامه دهید.

از اواسط تا انتهای کتاب گذر از عشق های سمی به کمک به یک عاشق وسواسی برای تغییر اختصاص داده شده است. در این بخش می‌توانید توصیه‌های کاربردی و مناسبی را ارائه می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید کم کم احساسات افراطی خود را کنار بگذارید. به طور مثال فوروارد پیشنهاد می‌کند هرگونه اعتیاد احتمالی دیگر را کنار بگذارید و گزارش‌های دقیقی را ثبت کنید. نوشتن رفتارها گاهی سبب می‌شود اشتباهات خود را ببینید و افراطی یا غلط بودن آن‌ها را درک کنید. مرحله بعدی نیز برگرداندن خودکنترلی و به دست گرفتن دوباره زندگی است. خواندن این بخش از کتاب فوروارد دید روشنی از آن‌چه پیش روی شما خواهد بود می‌دهد:

«عشق‌های وسواسی چهره‌های گوناگون و متفاوتی دارند، نظیر پرستاری که با احساسات پنهان و آشکار عاشقانه خود به یکی از پزشکان متاهل بیمارستان درگیر است و دائم با یاد و رویای برقراری رابطه با او روزگار می‌رساند، شوهری که شبانه روز همسر بی‌گناه و وفادارش را زیر نظر دارد و رصد می‌کند تا مطمئن شود به او خیانت نمی‌کند، کارگردانی که تازه ازدواج کرده اما ناگهان زنی را که پیشتر با او رابطه داشته در کمد لباسش پیدا می‌کند و زنی که همسرش او را از پله پرت کرد و دچار سقط جنین شد همگی نمونه‌های واقعی هستند که من در مطبم با آن‌ها سروکار دارم. اگر شما تصور می‌کنید یا تردید دارید که خودتان نیز ممکن است یکی از کسانی باشید که به دچار وسواس عاطفی شده‌اید،‌می‌خواهم به شما کمک کنم تا چنین تجربه دردناکی را با همه بلاتکلیفی و اضطراب‌هایش پشت سر بگذارید و به سمت آینده‌ای سالم و ارتباطی بی‌دغدغه حرکت کنید.»

چرا باید کتاب گذر از عشق های سمی را بخوانیم؟

از نکات مثبت کتاب گذر از عشق های سمی این است که نویسنده در آن تقریبا از هرگونه اصطلاح بالینی اجتناب می‌کند و انگیزه و مسائل ذهنی/ عاطفی موجود در این مقولات را به گونه‌ای توضیح می‌دهد که تقریباً هر کسی می‌تواند کتاب را بدون دانش پیش‌زمینه روان‌شناسی بخواند. آن چه کمک می‌کند کتاب گذر از عشق‌ های سمی بسیار ملموس و واقعی به نظر بیاید، وجود روایت‌های چندین مورد واقعی از مراجعان فوروارد است که سبب می‌شود خواننده احساس نزدیکی و همدلی با آن‌ها داشته باشد و تکنیک‌های توضیح داده شده را بهتر درک کند.

به علاوه چیزی که شاید خیلی از ما تا به حال در نظر گرفته باشیم این است که بین کسی که سوژه‌ یا هدف یک عشق وسواسی و افراطی قرار می‌گیرد با کسی که صرفا در یک رابطه وسواسی دو طرفه قرار دارد تفاوت‌هایی وجود دارد. نویسنده در کتاب گذر از عشق‌ های سمی تفاوت این‌ها را برای درک این موضوع پیچیده به خوبی توضیح می‌دهد و چندین مورد را شرح می‌دهد. به علاوه یک عاشق افراطی می‌تواند رفتارهای مختلفی داشته باشد و نقش‌های مختلفی را به خود بگیرد (مثلا تیپ شخصیتی ناجی) و خود عشق می‌تواند حالت‌های صرفا عاطفی یا جنسی به خود بگیرد که در کتاب راجع به این مسائل هم به خوبی صحبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: فصلنامه راهنمای کتاب خوانی بوکلند - بهار 1402

دیگر کتاب‌های سوزان فوروارد

علاوه بر کتاب گذر از عشق های سمی، فوروارد چند کتاب عالی دیگر نیز در همین حیطه چاپ کرده است.

مردان زن ستیز

شاید معروف‌ترین کتاب سوزان فوروارد همین مورد باشد که اولین بار بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای ۴۴ هفته پیاپی در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز باقی ماند. عنوان اصلی کتاب «مردانی که از زنان متفرند و زنانی که عاشق آن‌ها هستند» است. موضوع کتاب نیز به خوبی از عنوان آن مشخص است: مردانی که طبق یک الگوی مخرب رفتار می‌کنند و رابطه با آن‌‌ها بسیار آسیب زننده است. فوروارد در کتاب مردان زن ستیز سعی می‌کند این الگو را به خوبی بررسی کند و به زنان گرفتار در چنین روابطی کمک کند احترام خود را دوباره به دست آورند و رابطه را از نو شروع کنند یا آن را تغییر دهند.

مادران سمی

نویسنده در جریان درمانگری‌هایش با زنان زیادی کار کرده که ریشه مشکلاتشان مانند اضطراب و افسردگی، عدم اعتماد به نفس و مشکل داشتن در رابطه، از آسیب‌های عاطفی بوده که مادرانشان به طرق مختلف به آن‌ها وارد کرده‌اند. در کتاب مادران سمی نیز فوروارد انواع مادران سمی را بررسی می‌کند: از مادران کنترل‌گر گرفته تا مادرانی که از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند و مادران خودشیفته. سپس به تکنیک‌های خودیاری اشاره می‌کند که خود برای مراجعانش تجویز می‌کرده تا بر دردهای زمان کودکی خود فائق بیایند و به خود احترام بگذارند.

باج گیری عاطفی

در کتاب باج گیری عاطفی سوزان فوروارد نیز قرار است راجع به گروهی دیگر از افراد آسیب زننده در زندگی شخصی بخوانیم. باج‌گیرهای عاطفی می‌توانند هر کسی باشند؛ از رئیس و شریک یا همکار و دوستان گرفته تا والدین و شریک عاطفی. ویژگی مشترک همه این افراد این است که به خوبی می‌دانند چگونه از نقاط ضعف و اسرار و ویژگی‌های شخصی سوء استفاده کنند و به خوبی می‌دانند چقدر رابطه با آن‌ها برای ما اهمیت دارند. اما این که چگونه می‌توانیم چنین افرادی را بشناسیم و با آن‌‌ها مواجه شویم چیزی است که فوروارد در این کتاب آموزش می‌دهد. او همچنین به ما کمک می‌کنند شخصیتی قوی‌تر داشته باشیم و بتوانیم چنین چرخه‌های آزاری را بشکنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب تغییر عادت های کهنه و ایجاد عادت های خوب

جمع بندی

چه سوژه‌ی یک عشق وسواسی شده باشید یا خودتان یک عاشق وسواسی و سمی باشید، تغییر یا اتمام یک رابطه عاطفی غلط اشتباه نیست. قدم اول اما این است که ابتدا در مورد ماهیت چنین رابطه‌ای بهتر و بیشتر بدانید و بعد هم کم کم به سمت تغییر آن گام بردارید. کتاب گذر از عشق های سمی یکی از بهترین کتاب‌های خودیاری در این زمینه است که از سناریو‌های واقعی مثال می‌زند و به شما کمک می‌کند روابط سالم‌تر و پایدارتری داشته باشید. برای خواندن کتاب های بیشتر در حوزه روانشناسی یا انگیزشی می‌توانید به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب