26 تیر 1401
1188 بازدید

معرفی ۸ کتاب ماجراجویی برای نوجوانان

    در این مطلب می‌خوانید:

هشت دنیا، هشت ماجراجویی

در این مطلب به معرفی هشت کتاب ماجراجویی برای نوجوانان می‌پردازیم. خرید کتاب کودک و جهان کتاب­‌های نوجوانان، عجیب، رازآمیز، سرگرم­ کننده و البته معنادار است. این دسته از کتاب‌­ها که مخصوص گروه سنی خاصی هم نیستند و مردان و زنان در سنین مختلف ممکن است سرگرم خواندنشان شوند، با مؤلفه­‌هایی مانند فانتزی، دنیاهایی با قوانین، زبان­ها و مخلوقات تکرارنشدنی و غریب عجین شده ­اند. خوشبختانه تعداد بسیار زیاد نویسندگان موفق با سلایق مختلف و آثار گوناگون در این ژانر باعث شده تا همگی حداقل یک بار هم که شده، به سراغ عناوین ماجراجویی و Young Adult برویم. اینجا هشت نمونه از پرطرفدارترین و بهترین کتاب­‌های ماجراجویی برای نوجوانان را معرفی کرده­‌ایم.

سه­ گانۀ ناهمتا

سه‌­ گانۀ ناهمتا یا  Divergent نوشتۀ نویسندۀ جوان آمریکایی ورونیکا راث یک کتاب ماجراجویی و رمان علمی-تخیلی با داستانی در آینده، جایی که پس از یک جنگ بزرگ مردم بازمانده در شیکاگو جمع شده و جامعه‌ای را تشکیل داده تا از خطرات بیرون در امان باشند. در داخل حصارها، مردم به پنج گروه تقسیم شده­‌اند که بر اساس خصوصیات رفتاری آن­‌هاست و راهی برای تضمین اینکه دیگر جنگی رخ ندهد. خصوصیاتی مثل خود­خواهی، بزدلی، دورویی، جنگ­ افروزی و جهل باعث دسته‌­بندی انسان‌­های رمان راث را تشکیل می­دهند اما این تمام ماجرا نیست و داستان با روز شانزده­ سالگی شخصیت اصلی این کتاب­‌ها یعنی بئاتریس آغاز شده و اسرار این دنیا را برای خوانندگان برملا می­کند. این سه­ گانه توسط نشر آذرباد و با ترجمۀ امیرمهدی عاطفی­نیا و محمدرضا قاسمی منتشر شده است.

قلعۀ متحرک

کتاب ماجراجویی و رمان فانتزی قلعۀ متحرک، نوشتۀ دایانا واین جونز است که در سال ۱۹۸۶ به انتشار رسید و با ترجمۀ شراره صدیق توسط نشر کتابسرای تندیس در ایران نیز منتشر شد. کتاب روایت قصۀ دختری به نام سوفی است که به دلیل شرایط و مسائل خانوادگی­‌اش خانه را ترک کرده و به دنبال سرنوشت خود رفته اما وقتی روزی سوفی به شکلی ناخواسته، خشم و غضب جادوگری قدرتمند را برمی‌­انگیزد، تحت­ تأثیر طلسمی ترسناک به یک پیرزن تبدیل می­‌شود. تنها راه نجات او از این طلسم در قلعه‌­ای متحرک در تپه­‌ها قرار دارد. سوفی برای رهایی از این طلسم بایست سفر پرمخاطره و عجیبی را آغاز کند، سفری که زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد...

چارلی و کارخانۀ شکلات­‌سازی

رولد دال از آن نام­‌هایی است که نیازی به معرفی ندارد و نسل­های مختلف کودکان و نوجوانان با داستان­‌های این نویسنده آشنایند. چارلی و کارخانۀ شکلات­‌سازی، یک کتاب ماجراجویی و یکی از داستان­های معروف رولد دال است که جایزۀ هانس کریستین اندرسن را برده و تیم برتون نیز فیلمی بر اساس آن با بازی جانی دپ ساخته است. در ایران این عنوان با ترجمۀ محبوبه نجف­‌خانی و سایر کتاب­‌های رولد دال نیز توسط نشر افق به چاپ رسیده‌­اند.

بیشتر بخوانید: بهترین نویسندگان زن خارجی در دنیا + معرفی آثار

داستان دربارۀ چارلی، پسری کوچک و فقیر است که با پدر و مادرش به همراه دو پدربزرگ و مادربزرگ پیر خود زندگی می‌کند. او علاقۀ زیادی به شکلات دارد ولی به حدی فقیر است که هر سال فقط یک شکلات می‌خورد. شیرینی‌ساز مشهور و صاحب بزرگترین کارخانه شکلات‌سازی، تصمیم دارد فقط به پنج بچه اجازه دهد از کارخانه عجیب او بازدید کنند؛ چارلی یکی از این پنج بچه است...

جزیرۀ گنج

جزیره گنج نام رمانی ماجراجویانه است که در سال ۱۸۸۳ توسط رابرت لویی استیونسن اسکاتلندی نوشته شده‌ است. موضوع کتاب دربارۀ دزدان دریایی و گنجی مدفون در یک جزیره است. جزیره گنج را غالباً در زمره ادبیات کودک و نوجوان به حساب می‌آورند و منتقدان آن را به خاطر توصیف استادانه نویسنده از شخصیت‌ها و رویدادها و فضای داستان، ستوده‌اند. این شاهکار ادبیات داستانی توسط نشرهای مختلف از جمله، هرمس، مرکز، افق، پارسه و پنجره به چاپ رسیده است. برای خرید آنلاین کتاب جزیره گنج می‌توانید به سایت بوک لند مراجعه نمایید.

دوندۀ هزارتو

از دیگر مجموعه داستان­‌های سریالی فانتزی که اقتباس سینمایی آن­‌ها مورد توجه قرار گرفته، دوندۀ هزارتو نوشتۀ جیمز دشنر است. داستانی درباره‌ی گروهی نوجوان که در یک منطقه جنگلی قرار گرفته‌اند با چهار دیوار بلند پوشیده شده که به یک هزارتو می‌رسند و هر شب با غروب خورشید بسته شده و دوباره در سپیده‌دم باز می‌شوند. در پشت این دیوارها هزارتویی قرار گرفته که همیشه در حال دگرگون‌شدن بوده و پر از موجودات ترسناک و بیومکانیکی است. هر ماه یک فرد جدید را وارد منطقه می‌شود که تمامی خاطرات گذشته‌اش، به‌جز زبان گفتاری و سایر مهارت‌های فردی­اش، به‌طور کامل از بین رفته است. این فرد تنها نام‌اش را به یاد دارد و نمی‌داند از کجا آمده...

مری پاپینز

از کتاب­های پرطرفداری که نشر پریان در حوزۀ ادبیات نوجوان منتشر کرده است و اقتباس­‌های سینمایی و موفقیت بسیاری را به دنبال خود داشته، داستان مری پاپینز نوشتۀ پاما لیندن تراورس است. مری پاپینز پرستاری از چهار کودک خانواده‌ی بنکز به نام‌های جین، مایکل، جان و باربارا را بر عهده می‌گیرد. او یک پرستار معمولی نیست و کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. خلاق و سرشار از ایده‌های متنوع است و فضای بسیار شاد و پرباری را برای کودکان فراهم می‌کند.

مری پاپینز جلد اول از مجموعه‌ی هشت جلدی است که طی سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۸۸ به چاپ رسید. داستان‌های مری پاپینز یکی از نمونه‌های مطرح ادبیات کودکان است. این مجموعه به بیش از ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده است. کودکان و نوجوانان بسیاری از کشورهای مختلف با این چهره محبوب آشنا هستند و داستان‌های آن را دوست دارند.

سالار مگس­‌ها

داستان­ی که نویسنده‌اش برنده‌ی نوبل است، نوشتۀ ویلیام گلدینگ، روایت جذابی از ماجراجویی خطرناک گروهی از نوجوانان را در جزیره­ای متروک تعریف می­‌کند؛ نوجوانانی که به راحتی می­‌توانند هر کدام از ما باشند! برای خرید رمان سالار مگس ها می توانید به نشرهای آموت، امیرکبیر و بهجت مراجعه کنید. 

سالار مگس‌­ها در مورد تعدادی پسر بچه ۵ الی ۱۳ ساله است که در یک سانحۀ هوایی در جزیره‌­ای متروک واقع در اقیانوس آرام فرود می‌آیند و بدون سرپرست رها می‌­شوند. رالف یکی از شخصیت‌­های داستان به همراه دوست خود خوکه در جزیره شروع به جستجو می‌کنند. این دو در اکتشافات خود با صدفی بزرگ و زیبا مواجه می‌شوند. با دمیدن در صدف سایر پسرها را نیز دور خود جمع می‌کنند. این صدف شگفت‌­انگیز جایگاه ویژه‌­ای در بین پسرها پیدا می­‌کند. پسرها پس از مدتی تصمیم می‌­گیرند از بین خود یک رهبر انتخاب کنند. رالف و جک بزرگ‌تر از سایرین هستند. از این رو بین این دو رای گیری می­‌شود و رالف که باهوش­‌تر است و از همراهی خوکه نیز بهره‌­مند است، انتخاب می­‌شود. جک کینه این شکست را به دل می­‌گیرد و...

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخ­پوست پاره ­وقت

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخ‌پوست پاره‌وقت، رمانی نوشتۀ شرمن الکسی نویسندۀ، سرخ‌پوست آمریکایی و به تصویرگری اِلن فورنی است که در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی انتشار یافت و برنده چندین جایزه شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رمان‌های علمی تخیلی در جهان

شرمن الکسی، کمدین، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کنندۀ فیلم، و ترانه‌سرا است و این اولین اثر او برای ادبیات بزرگسالان محسوب می‌شود.  الکسی اظهار داشت که «من این کتاب را نوشتم زیرا بسیاری از کتاب‌داران، معلمان، و نوجوانان از من برای نوشتن آن درخواست نمودند».

داستان رمان الکسی که تمی تربیتی نیز دارد، روایت اول ­شخص آرنولد اسپیریت جونیور، نوجوان ۱۴ سالۀ کاریکاتوریست و جزئیات زندگی او در منطقۀ اسپوکن، محل زندگی سرخ‌پوست‌های آمریکایی و تصمیم آرنولد برای خارج شدن از این منطقه و رفتن به مدارس دولتی سفیدپوست­‌ها را در واشینگتن است. این رمان توسط نشر افق و به قلم رضی هیرمندی به فارسی برگردانده شده است.

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب