19 تیر 1401
305 بازدید

پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان که نباید آن‌ها را از دست بدهید

    در این مطلب می‌خوانید:

با توجه به سلایق مختلف جامعۀ کتاب‌خوان و نقدهای متنوعِ منتقدان ادبی، برگزیدن بهترین کتاب‌ها با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است. همچنین همۀ کتاب‌ها و نویسندگان‌شان از اقبال خوبی برای شهرت در زمان حیات نویسنده و بهره‌گیری از امتیازات ادبی برخوردار نیستند. با این تفاسیر یکی از عوامل تعیین‌کنندۀ جذابیت یک کتاب، میزان فروش آن می‌باشد. به‌عنوان مثال کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز حکایت از سلیقۀ مشترک قشر وسیعی از خوانندگان آنها دارد؛ پس احتمال اینکه این کتاب‌ها مورد پسند شما نیز واقع شوند زیاد است. در این مطلب با پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان آشنا شوید:

دن کیشوت

دن کیشوت به نویسندگی میگل سروانتس، اولین رمان مدرن تاریخ و برجسته‌ترین اثری است که از آن به‌عنوان جدِ کتاب‌های امروزی یاد می‌شود. این رمان زندگی مردی پنجاه‌ساله به نام (آلونسو کیشانو) را روایت می‌کند که در روستایی واقع در اسپانیا زندگی می‌کند. او تمام وقتش را به تنها دارایی خود یعنی کتاب‌هایش اختصاص داده و موضوع مورد علاقه‌اش شوالیه‌ها و دلاوری آنها است. زندگی آلونسو زمانی دگرگون می‌شود که او درگیر اعتیاد می‌شود. اعتیاد به کتاب و دنیای شوالیه‌ها! این داستان‌ها آنقدر در فکر و ذهن او جولان می‌دهند تا روزی خود را ملقب به دن‌کیشوت، زره بر تن و سوار بر اسب لنگش می‌یابد که می‌رود تا جهان را از ظلم و تبعیض برهاند.

حال او پهلوانی است که دنیای خیالی را با واقعی اشتباه گرفته و با نفعی واقعیت سعی دارد در دنیایی آرمانی به‌عنوان یک ابرقهرمان زندگی کند. مشخص نیست دون کیشوت گرفتار اسکیزوفرنی شده یا عقل خود را از دست داده است؛ سروانتس هذیان‌های ذهنی و توهم او را به جامۀ طنز  ملبس نموده است، تا جایی که این اثر در ژانر طنز و کمدی نیز قرار می‌گیرد. بااین‌وجود طنزِ داستان از غم‌انگیز بودن آن نمی‌کاهد. باید به داستایوفسکی حق بدهیم که آن را (غم‌انگیزترینِ رمان‌ها) بخواند.

داستان دو شهر

داستان دو شهر نوشتۀ چارلز دیکنز و پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی دنیا است. جریان داستان در دورۀ انقلاب کبیر فرانسه و به‌صورت موازی در دو شهر لندن و پاریس اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی رمان مردی به نام سیدنی کارتن است که پس از آشنایی با یک زن، به قهرمان داستان تبدیل می‌شود.

 در رمان دو شهر بیزاری دیکنز از اختلاف طبقاتی و تبعیض بین اشراف‌زادگان و طبقۀ کارگر به‌وضوح آشکار است. این کتاب دارای سه بخش به نام‌های: عمر دوباره، رشتۀ زرین و مسیر طوفان است که در مجموع ۴۵ فصل را تشکیل می‌دهند.

ارباب حلقه‌ها

جان رونالد تالکین نویسنده، شاعر، زبان‌شناس و استاد دانشگاه بریتانیایی است که بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان را در کارنامۀ خود دارد. تخیل بی‌حدوحصر او در کتاب ارباب حلقه‌ها، آن را به اثری جذاب و خواندنی در ژانر تخیلی-حماسی تبدیل کرده است.

 این کتاب در ابتدا قرار بود دنبالۀ رمان هابیت باشد اما بعداً به اثر بزرگ‌تر و یکتایی تبدیل گشت که به نگارش سه‌گانۀ «ارباب حلقه‌ها» به نام‌های: یاران حلقه‌ها، دو برج و بازگشت پادشاه منجر شد. اگر رمان «هابیت» را خوانده باشید ارتباط بهتری با این رمان برقرار خواهید کرد زیرا شروع رمان با ماجراهای هابیت در ارتباط است. جریان رمان «ارباب حلقه‌ها» در سرزمین میانه اتفاق می‌افتد که در آن ارباب تاریکی، حلقه‌ای که گم کرده است را جست‌وجو می‌کند.

هری پاتر

هری پاتر مجموعه کتابی فانتزی نوشتۀ جی کی رولینگ است که نوجوانان بسیاری را کتاب‌خوان کرد! البته این عادت کتاب‌خوانی طی مرور زمان برای خوانندگان کتاب‌های هری پاتر از سرگرمی به یک اعتیاد تبدیل شد. این مجموعه کتاب شامل ۸ رمان است که مخاطب آن‌ها کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند.

بیشتر بخوانید: کتاب الکترونیکی بهتر است یا چاپی؟

هری پاتر پسر  ۱۱ساله‌ای است که والدینش را در کودکی از دست داده و حالا به مدرسه جادوگری هاگوارتز دعوت شده است تا در آنجا آموزش ببیند. در این داستان تقابل خیر و شر در قامت هری و دشمنش ولدمورت اتفاق می‌افتد. ولدمورت شخصیت منفی داستان است که در پی نابودی هری و تحت فرمان درآوردن دنیای جادوگران است، اما از نیروی ذاتی هری خبر ندارد.

شازده کوچولو

از سال ۱۹۴۳ که شازده کوچولو توسط آنتوان دوسنت اگزوپری به نگارش درآمد، هیچ کتاب دیگری نتوانسته چنین ساده و به‌اختصار و با شیوایی تمام، تعارض دنیای کودکی و بزرگسالی را به تصویر بکشد. رمان شازده کوچولو تنگ‌نظریِ بزرگسالانی که به بالا رفتن عدد سن‌شان غره شده‌اند را به رخشان می‌کشد و از آنها دعوت می‌کند دوباره به دید کودکانه جهان را بنگرند. شازده کوچولو پیام‌آور عشق و دوستی است. او در سیارک بی-612 زندگی می‌کرد، اما اکنون به دلایلی به کاوش پرداخته و کرۀ زمین ششمین سرزمینی است که به آن پا نهاده است.

شاید خواندن عمیق‌ترین مضامین در دل داستانی کودکانه عجیب به نظر برسد، اما همین موضوع این رمان را در مقام چهارم از صد کتاب برتر جهان در قرن بیستم قرار داده است. مانند مفهوم (علاقه) که آن را از زبان روباه خطاب به شازده کوچولو می‌خوانیم: «اگه منو اهلی کردی هر دوتامون به هم احتیاج پیدا می‌کنیم. تو برای من میان همۀ عالم موجود یگانه‌ای می‌شوی، من برای تو». و در جای دیگری می‌گوید: «تو تا زنده‌ای نسبت به آنی که اهلی کرده‌ای مسئولی.»

سپس هیچ‌کدام باقی نماندند

آگاتا کریستی ملقب به ملکۀ جنایت، خالق بهترین داستان‌های جنایی و کارآگاهی است که بیش از ۳۰ فیلم سینمایی با اقتباس از آثار او ساخته شده است. رمان سپس هیچ‌کدام باقی نماندند یکی از مشهورترین آثار کریستی به شمار می‌رود که به گفتۀ وی سخت‌ترین و بهترین اثر خلق شده توسط اوست.

 این کتاب با اقتباس از شعری کودکانه به نام (ده پسربچۀ سرباز) نوشته شده که نحوۀ قتل اشخاص براساس این شعر صورت می‌گیرد. در این  داستان سه زن و هفت مرد به مکانی دعوت می‌شوند و اشتراکات گذشتۀ آنها، آینده مرموزشان را رقم می‌زند.

رویای تالار سرخ

رمان رویای تالار سرخ از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین است که نام آن کمتر از دیگر رمان‌های مشهور شنیده شده است، اما در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان قرار دارد. این رمان پیش از افول امپراطوری چین در قرن نوزدهم توسط ژائو روچانگ نوشته شده است و درون‌مایه‌ای شاعرانه، فلسفی و تمثیلی دارد.

 در این کتاب روایتی عاشقانه را می‌خوانید که اختلاف طبقاتی و نزاع‌های درون‌طبقاتی دوران فئودالیسم چینی را در بطن خود دارد. نثر خاص و طولانی کتاب، پانویس‌های فراوان و مضامین غنی اجتماعی و فلسفی باعث شده غیرچینی‌زبانان خوانش آن را سخت بپندارند، اما این رمان طرفداران بی‌شماری در کشورهای چینی‌زبان دارد، حتی رهبر پیشین چین ادعا کرده ۲۵بار آن را خوانده است!

هابیت

خالق این رمان که پیش‌تر از او یاد کردیم، جان رونالد تالکین است. این کتاب با 140.6میلیون فروش در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار دارد. هابیت در دنیایی خیالی به‌وقوع می‌پیوندد. هابیت‌ نام مردم کوتوله و صلح‌طلب‌ و خوش‌گذران است که در سرزمینی میان رودخانه و کوه به نام شایر زندگی می‌کنند. بیلبو بگینز یک هابیتی است که زندگی راحت و بی‌چالشی را سپری می‌کند، اما با اصرار عده‌ای برای پیدا کردن گنج بزرگی راهی سفر می‌شود تا حلقۀ جادویی قدرت را پیدا کرده و به شایر بیاورد، و این شروع ماجراهای فوق‌العادۀ جنگ بر سر این حلقه است که تالکین در حماسه سه‌جلدی ارباب حلقه‌ها آن را کامل کرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه کتاب های زرد را تشخیص بدهیم؟

نارنیا

مجموعه رمان نارنیا نوشتۀ سی اس لوئیس است که در ژانر رمان تخیلی-فانتزی قرار دارد و از آثار ادبیات کودکان نیز به شمار می‌رود. لوئیس دنیایی خیالی و جادویی را ترسیم کرده که تمام موجودات آن خارق‌العاده و افسانه‌ای بوده و حیوانات قادر به صحبت کردن هستند. هنگامی که کودکان به این سرزمین پا بگذارند، مسئولیت حفاظت از نارنیا بر عهدۀ آنان گذاشته می‌شود.

 ماجرای نارنیا با جادو آغاز می‌شود اما درواقع شاهکاری برای روبه‌رو شدن با واقعیت است. هفت رمان این مجموعه عبارت‌اند از: اسب و آدم‌کش، خواهرزادۀ جادوگر، شیر، کمد، جادوگر، شاهزادۀ کاسپین، کشتی سپیده‌نما، صندلی نقره‌ای و آخرین نبرد.
برای خرید آنلاین کتاب آخرین رمان های روز دنیا می‌توانید به صفحه خرید رمان مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب