17 تیر 1402
1129 بازدید

معرفی 5 کتاب مثل رمان دزیره | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

دزیره دخترک جوانی است با آرزوهایی همچون هم سن و سالانش او هم دلش می‌خواهد عاشق شود، ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد. در همین حین، خواهرش با مردی که برادر جوانی دارد ازدواج می‌کند. برادر او، ناپلئون بناپارت است؛ فردی که بخش مهمی از تاریخ را تحت تاثیر خود و تصمیماتش قرار می‌دهد. دزیره و ناپلئون به هم علاقه‌مند شده و بعد از مدتی نامزد می‌کنند. همه چیز همان‌طور پیش می‌رود که دزیره سال‌ها آرزویش را داشت تا اینکه ناپلئون نامزدی را به هم زده و تصمیم می‌گیرد با خانم دیگری ازدواج کند. این اتفاق قلب دزیره را می‌شکند و مسیر زندگی او را برای همیشه عوض می‌کند؛ اما این پایان داستان نیست بلکه شروعی از یک رمان طولانی به نام «رمان دزیره» است که آنه ماری سلینکو آن را بر اساس واقعیت نوشته است. در این مطلب از بلاگ بوک لند می خواهیم به معرفی رمان هایی بپردازیم که داستانی شبیه به رمان دزیره دارند. با ما همراه باشید. شما می توانید این رمان ها را از سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند نیز تهیه کنید. 

شهری چون آلیس اثر نویل شوت

شهری چون آلیس (A Town Like Alice) رمان عاشقانه‌ای مثل رمان دزیره است که نویل شوت آن را در سال 1950 نوشته است. این رمان داستانی است که در جنگ جهانی دوم در کشور مالایا رخ می‌دهد. جین که زنی انگلیسی است و در این کشور زندگی می‌کند، همراه با زنان دیگر مالایایی توسط نیروهای مهاجم ژاپن اسیر می‌شود. ژاپنی‌ها این خانم‌ها را مجبور به پیاده‌روی و راهپیمایی در مسیرهای طولانی و پرخطر سوماترا می‌کنند و برخی از آن‌ها در این مسیر کشته می‌شوند.

سال‌ها بعد از جنگ، ذهن جین همچنان درگیر روزهای گذشته است که ناگهان متوجه می‌شود جو، سرباز استرالیایی که جانش را برای نجات او و دیگر خانم‌های اسیر به خطر انداخته بود، زنده است. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد او را پیدا کند و راهی روستایی در استرالیا می‌شود.

نویسنده با نوشتن این کتاب سعی کرده دینش را به زنان دلاوری که در دوران جنگ زندگی می‌کردند ادا کند. او در این باره می‌گوید: «این ماجرا (راهپیمایی زنان) در سوماترا اتفاق افتاده است. پس از فتح مالایا به دست ژاپنی‌ها در سال ۱۹۴۲، نیروهای اشغالگر به سرعت سوماترا را هم اشغال کرده و ۸۰ زن و کودک هلندی را در حومه پادانگ گردآوری کردند. فرمانده محلی ژاپنی که نمی‌خواست مسئولیت زنان را قبول کند، برای اینکه این مشکل را حل کند، آنان را از منطقه بیرون کرد. به‌این‌ترتیب راهپیمایی سراسری سوماترا آغاز شد که دو سال و نیم به طول انجامید. در پایان این سفر تنها ۳۰ نفر از آن جمع زنده مانده بود.»

جین ایر اثر شارلوت برونته

جین ایر (Jane Eyre) رمان عاشقانه دیگری مثل رمان دزیره است که شارلوت برونته آن را در سال 1847 در انگلستان منتشر کرده است. این رمان که معروف‌ترین اثر شارلوت برونته است، داستان دختر یتیمی را روایت می‌کند که تمام دارایی‌اش فامیل‌های بداخلاق و تحصیلاتش هستند. جین، موسیقی، نقاشی و فرانسه درس می‌دهد.

جین ایر در دوران کودکی پدر و مادرش را از دست می‌دهد و به پرورشگاه دلگیر لوود سپرده می‌شود. چند سال بعد به عنوان مربی وارد خانه روچستر می‌شود. آقای روچستر شیفته جین می‌شود و زمانی که این دو تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، جین متوجه می‌شود که روچستر قبلا ازدواج کرده و همسر دیوانه‌اش، در طبقه بالای همان خانه زندگی می‌کند.

جین دل شکسته از خانه فرار می‌کند و یک کشیش او را در حالی که بیهوش است پیدا کرده و از او مراقبت می‌کند. کم کم کشیش به او علاقه‌مند می‌شود اما یک شب جین، صدای روچستر را در ذهنش می‌شنود و با دنبال کردن صدا، ناگهان خودش را در خانه او می‌بیند و متوجه می‌شود همسر دیوانه روچستر خانه را آتش زده و روچستر در حالی که سعی دارد او را نجات دهد، بینایی‌اش را از دست می‌دهد. در پایان، جین و روچستر با هم ازدواج می‌کنند و صاحب یک پسر می‌شوند.

غرور و تعصب اثر جین آستین

غرور و تعصب (Pride and Prejudice) رمان بسیار معروفی است که در قرن نوزدهم در انگلستان روایت شده است و داستان خانواده آقا و خانم بِنِت را به تصویر می‌کشد که 5 دختر دارند. خانم بنت دلش می‌خواهد تمام دخترهایش ازدواج کنند. در یک مجلس رقص، چارلز بینگلی که فرد ثروتمندی است، به دختر بزرگ خانواده یعنی جِین زیبا و خجالتی علاقه‌مند می‌شود. در مهمانی دیگر، دوست آقای بینگلی یعنی آقای دارسی با دختر دیگر خانواده که الیزابت است آشنا می‌شود. غرور رتبه خانوادگی، ثروت و تعصب در مقابل نابرابری اجتماعی خانواده الیزابت، دارسی را درهم می‌کوبد، در حالی که الیزابت نیز، غرور و تعصب خود را در برابر دارسی حفظ می‌کند.

بینگلی و خانواده‌اش به طور ناگهانی ندرفیلد را ترک کرده و به لندن می‌روند. با رفتن آن‌ها، دیدگاه الیزابت نسبت به دارسی متحول می‌شود و فکر می‌کند دارسی رابطه بین خواهرش و بینگلی را خراب کرده است. در طرف دیگر ماجرا، دارسی روز به روز بیشتر به الیزابت علاقه‌مند می‌شود و هوش و سرزندگی‌اش را تحسین می‌کند.

چند وقت بعد، الیزابت به دیدار یکی از دوستانش می‌رود که به تازگی ازدواج کرده و خانه او در کنار املاک دارسی است. در همین حین، دارسی به دیدار الیزابت رفته و عشقش را به او ابراز می‌کند. الیزابت فورا درخواست او را رد می‌کند و وقتی آقای دارسی از او توضیح می‌خواهد، می‌گوید او مسبب خراب شدن رابطه بین خواهرش و آقای بینگلی است. دارسی نامه‌ای به الیزابت می‌نویسد و در آن نامه توضیح می‌دهد که مسبب خراب شدن رابطه آن دو نفر در واقع خواهر بینگلی است.

بینگلی با تشویق دارسی به ندرفیلد برمی‌گردد و با جین ازدواج می‌کند. الیزابت هم که به قلب مهربان دارسی پی برده، به پیشنهاد ازدواج او جواب مثبت می‌دهد.

ربکا اثر دافنه دوموریه

از دیگر رمان‌های عاشقانه مثل رمان دزیره می‌توان به ربکا (Rebecca) اشاره کرد که در سال 1938 توسط دافنه دوموریه نوشته شده است. ربکا داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که ندیمه یک زن ثروتمند است. خانم دووینتر در یکی از سفرها با اربابش و هنگام اقامت در یک هتل ییلاقی، با مرد میانسال و ثروتمندی به نام ماکسیم دووینتر آشنا می‌شود و بعد از مدتی با هم ازدواج می‌کنند. ماکسیم به تازگی همسرش را که ربکا نام داشته از دست داده و تنهایی در شهر مندرلی زندگی می‌کند.

بعد از ازدواج دختر جوان با ماکسیم دووینتر، او وارد عمارت شده و کم کم شیفته بانوی اول این خانه و شخصیت آن می‌شود به همین دلیل سعی می‌کند از طریق شنیده‌های اهالی خانه ربکا را بشناسد.

جذابیت داستان وقتی شروع می‌شود که خانم جوان سعی می‌کند مانند ربکا رفتار کند، اما کم کم متوجه تضاد و تناقضی عجیب می‌شود. چیزی که بیشتر از هر موضوع دیگری، خواننده را در این رمان به دنبال صفحات بعدی می‌کشاند این است که ربکا زنده نیست، اما شخصیتش چنان تاثیرگذار روایت می‌شود که خواننده حضورش را در تمام داستان احساس می‌کند.

بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته

بلندی‌های بادگیر (wuthering heights) رمانی مثل رمان دزیره است که توسط امیلی برونته نوشته شده است. در این زمان، آقای ارنشاو بچه رها شده‌ای به نام هیتکلیف را در خیابان پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد سرپرستی او را بر عهده بگیرد. پسر بزرگ آقای ارنشاو که هیندلی نام دارد، مدام با هیتکلیف دشمنی کرده و او را تحقیر و توهین می‌کند اما دختر آقای ارنشاو که کاترین نام دارد، رابطه‌ای صمیمانه و عاطفی با هیتکلیف برقرار کرده و رشته‌ای از عشق و محبت بین این دو نفر شکل می‌گیرد. هیندلی به خاطر تنفری که از هیتکلیف دارد، مانند سدی در مسیر عشق خواهرش و او قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد همدیگر را ببینند.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که کاترین با فرد ثروتمندی به نام ادگار ازدواج می‌کند و هیتکلیف تصمیم می‌گیرد از آن‌ها انتقام بگیرد.

 جمع‌بندی

شنیدن داستان‌ها و ماجراهای عاشقانه همیشه جذابیت خاص خودش را دارد. عشق، مسبب ماجراهای بسیاری است که گاهی اوقات تلخ و گاهی اوقات شیرین هستند. فرق ندارد داستان‌های عاشقانه در کشور ما رخ داده باشند، با در سرزمین‌هایی دور، در هر حال، گوش دادن به سخن عشق همیشه خوش است. به همین دلیل است که رمان‌های عاشقانه همیشه جزء پرفروش‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. اگر شما هم به خواندن رمان‌هایی مثل رمان دزیره علاقه‌مند هستید، می‌توانید آن‌ها را از صفحه خرید رمان بوک لند انتخاب کرده و از خواندنشان لذت ببرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب