2 اسفند 1402
183 بازدید

بررسی کتاب جین ایر

    در این مطلب می‌خوانید:

«جین ایر» پس از انتشار در سال 1847 موفق شد به کتابی تبدیل شود که صدایی برای افراد بی‌صدا باشد، به ضعیفان استواری بخشد و روحیه کنشگری صادقانه به جنس به ظاهر پایین‌تر دهد. از طریق جین ایر، کتاب پرفروش شارلوت برونته، ضرورت برای رسیدگی به مسائل مربوط به جنسیت توسط جامعه بیدار شد.

در این مطلب می‌خواهم به بررسی جین ایر، که یکی از کتاب‌های مورد علاقه من نیز هست بپردازم. ابتدا شرح مختصری از زندگی شارلوت برونته را ارائه می‌دهم و سپس طرحی از صحنه، شخصیت‌ها و طرح داستان جین ایر را باهم بررسی خواهیم کرد و سپس شما را با نقاط قوت و ضعف رمان آشنا می‌کنم.

معرفی مختصر جین ایر

کتاب جین ایر نوشته شارلوت برونته یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تا به حال خوانده‌ام. برونته با یک محیط روستایی قرن نوزدهم در انگلستان، روایتی تخیلی از زندگی اولیه جین ایر ایجاد کرده است که هیچ خواننده‌ای نمی‌تواند از آن لذت نبرد.

در این رمان به تضادهای عشق و استقلال، وجدان و اشتیاق و تلاش یک دختر و زن جوان برای حفظ عزت نفس خود پی می‌بریم. اینها همه موضوعات پیشرو در جامعه پدرسالار انگلستان ویکتوریایی در دهه 1800 بودند.

برشی از کتاب جین ایر

او سوال کرد'خوب، من کی هستم؟'

ضمن این‌که اسم او را بیان می‌کردم دستم را هم به او دادم. دستم را گرفت و در حالی‌که لبخند می‌زد گفت ”حالتان به زودی خوب خواهد شد” بعد مرا خواباند و خطاب به بسی گفت که باید خیلی مراقب باشد تا در طول ساعات شب مزاحتمی برای او پیش نیاید. بعد از آن‌که سفارش‌های دیگری کرد و گفت که روز بعد هم به من سر خواهد زد، مرا ترک کرد. غصه‌ام گرفته بود چرا که وقتی او بر صندلی نزدیک بالشت من نشسته بود حس می‌کردم دوست و پناهی دارم و هنگامی‌که در را در پشت سر خود بست تمام اتاق در تاریکی فرو رفت و قلبم فرو ریخت؛ غمی وصف‌ناشدنی بر من چیره شده بود.

بسی با لحنی نسبتا ملایم پرسید ”دوشیزه خوابت می‌آید؟”‌ از آن جایی که می‌ترسیدم جمله بعدی وی با خشونت ادا شود جرات دادن پاسخ ‌”نه”را نداشتم، به همین دلیل گفتم ”سعی می‌کنم بخوابم.'

'دوست داری چیزی بنوشی یا می‌توانی چیزی بخوری؟'

نه متشکرم بسی'

پس بهتر است من بروم بخوابم چون ساعت از دوازده گذشته است، در طول شب اگر به چیزی نیاز پیدا کردی می‌توانی صدایم کنی.'

چقدر مودب شده بود! شیوه برخورد وی این جرات را به من داد تا از او بپرسم ”بسی، برای من چه اتفاقی افتاده؟ من مریضم؟'

فکر می کنم در اتاق سرخ حالت یک دفعه به هم خورد و شروع کردی فریاد کشیدن، حتما حالت به زودی بهتر می‌شود.'

شارلوت برونته: بیوگرافی مختصر

شارلوت برونته رمان‌نویس و شاعر انگلیسی و بزرگ‌ترین خواهر از سه خواهر برونته بود که همگی نویسنده بودند. خواهرش امیلی رمان معروف بلندی‌های بادگیر را نوشت که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است، در حالی که خواهر کمتر شناخته شده‌اش آن، دو رمان منتشر کرد که معروف‌ترین آن‌ها اگنس گری است. آن‌ها همچنین یک برادر به نام برانول داشتند که - همراه با شارلوت - در آزمایشات دوران کودکی خود با نوشتن داستان و ساختن جهان تخیلی فعال بود. او متأسفانه در سن 31 سالگی بر اثر بیماری سل که به دلیل اعتیاد به الکل و لودانوم بدتر شده بود، درگذشت.

پدر شارلوت که در سال 1816 در تورنتون، یورکشایر به دنیا آمد، یک روحانی ایرلندی انگلیسی بود. پس از مرگ مادر شارلوت بر اثر سرطان در سال 1821، پدر آن‌ها زمانی برای مراقبت از دخترانش نداشت. بنابراین، در اوت 1824، شارلوت را با دو خواهرش به مدرسه دختر روحانیت در پل کوان در لنکاوی فرستاد. این مدرسه در رمان جین ایر اساس مدرسه لووود شد.

شارلوت برونته سپس از سال 1831 تا 1832 در Roe Head در میرفیلد تحصیلات خود را ادامه داد و متعاقباً از 1835 تا 1838 در آنجا معلم شد. در سال 1839 برونته موقعیتی را به عنوان فرماندار خانواده در یورکشایر پذیرفت. تجارب او از تدریس و کار به عنوان یک فرماندار در جین ایر بسیار منعکس شده است. در طول 1843-1844، شارلوت در یک مدرسه زبان در بروکسل، بلژیک شرکت کرد. زمانی که در بلژیک بود، عاشق یک استاد متاهل مدرسه شد. این تجربه زندگی به شدت بر رابطه بین جین و آقای روچستر در تالار تورنفیلد در جین ایر تأثیر گذاشت.

شارلوت برونته در طول زندگی خود به جای انقلاب، تساهل و تسامح را تبلیغ و تمرین کرد. او اصول اخلاقی بالایی داشت. اگرچه او در جمع خجالتی بود، اما همیشه آماده بود تا عقاید خود را بیان کند. همه این ویژگی‌ها اثر خود را در جین ایر منعکس می‌کنند.

جین ایر؛ داستانی توصیفی در جستجوی هدف واقعی

«جین ایر» اثر شارلوت برونته یکی از برجسته‌ترین آثار کلاسیکی است که در دوران نوجوانی خوانده‌ام. این کتاب با داستانی تکان دهنده از یک دختر روستایی انگلیسی ساده غنی شده است که مجبور می‌شود دوران کودکی سختی را تحمل کند. او یتیم است و تحت هدایت عمه بدرفتارش، خانم رید، و فرزندان زورگویش به آنجا برده می‌شود.

از ابتدای اثر، جین به نظر می‌رسد که تنها شخصیت در رمان «جین ایر» نوشته‌ی شارلوت برونته است که به دنبال چیزی بسیار بیشتر از روزمرگی های عادی زندگی است، و او این آرزو را از صفحات اول کتاب نشان می‌دهد - در همان زمان که هنوز جوان بود و حدوداً ده سال داشت. با توجه به اینکه جین شروع به سرسختی و کمی گستاخی می‌کند، من او را خیلی سرزنش نمی‌کنم زیرا او فقط یک دختر کوچک باهوش و فعال است که سعی می‌کند از خود در گیتسهد محافظت کند، جایی که او توسط افرادی احاطه شده است که قرار است خانواده او باشند، اما نیستند.

با این حال، شورش دوران کودکی جین هرگز بی‌جا نیست. با تخمین تقریبی، آن دلهره‌های جوانی نشان دهنده عدم موافقت او با زندگی فعلی‌اش است که با تعصب و دروغ روبه‌رو می‌شود و بعداً ما متوجه گستردگی این ذهنیت در جامعه و وضعیت او می‌شویم. جین طبق توصیف خود، اصلاح‌طلبی است که علاقه‌مند به یافتن یک هدف واقعی در زندگی است.

او در طول زندگی به طرز فوق العاده‌ای یاد می‌گیرد - و در تمام رشته‌های لازم به جایی می‌رسد که بتواند خود را به فردی که می خواهد تبدیل کند. اخلاق و ارزش‌ها را از طریق دین یاد می‌گیرد ارتباط با مردم و مهارت‌های مدیریت آن‌ها را از تجارب با افراد ترسناک و همچنین خوب و مهربانی که با آن‌ها روبه‌رو شده، یاد می‌گیرد. در نهایت، جین بخش‌هایی از چیزهای اصلی که هدف واقعی او را شکل می‌دهند را انتخاب خواهد کرد و آن‌ها را به هم پیوند خواهد داد. او در نهایت خوشحال است چون در برابر یک خلاف خانواده زورگو در جامعه، صدای خود را کشف کرده و شخصیت خود را نیز پیدا کرده است.

جین ایر: محیط، شخصیت‌ها و داستان

1.محیط

محیط رمان جین ایر در حومه شمال انگلستان و روستاهای ساختگی گیتسهد هال، لووود، میلکوت و مور هاوس در قرن نوزدهم است.

2.شخصیت‌ها

شخصیت اصلی رمان جین ایر، یک یتیم نه ساله است که توسط عمه مادری (همسر عمویش)، خانم رید، بزرگ می‌شود.

شخصیت‌های مهم در مدرسه شبانه روزی Lowood آقای Brocklehurst، رئیس مدرسه هستند. خانم تمپل، مربی اصلی؛ و یک همکلاسی بزرگ‌تر به نام هلن برنز که الگوی جین می‌شود.

بعد از اینکه جین به تالار تورنفیلد در Millcote می‌رود، شخصیت‌های اصلی آقای روچستر، استاد تالار تورنفیلد و آدل وارنس هستند.

سرانجام، در پایان رمان، سنت جان ریورز به شخصیت مهمی تبدیل می‌شود.

در صورتی که به رمان علاقه مندید، پیشنهاد می‌شود به دسته بندی خرید رمان سر بزنید.

3.طرح

طرح رمان اساساً پنج مرحله را دنبال می‌کند:

  • یکی، کودکی جین در گیتسهد.
  • دو، تحصیل دختر در مدرسه لووود.
  • سه، کار جین به عنوان فرماندار در تالار تورنفیلد.
  • چهار، زمان صرف شده با خانواده ریورز در خانه مور.
  • پنج، یک نتیجه غیر منتظره.

با شروع داستان، جین در نهمین سال زندگی خود در گیتسهد است. جین که داستان زندگی خود را به صورت اول شخص تعریف می‌کند، تعریف می‌کند که چگونه به عنوان یک یتیم، از دوران کودکی توسط زن عموی مادرش، خانم رید، بزرگ شده است. اخیراً خاله و پسرعموهایش با او هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی بسیار ظالمانه رفتار کرده‌اند. پس از یک برخورد با پسر عموی بزرگتر قلدرش، استاد جان، عمه او را یک شبه در اتاقی که عمویش در آن مرده حبس می‌کند - این قسمت معروف به اتاق قرمز است.

بعد از اینکه جین برای حفظ عزت نفسش در مقابل عمه‌اش می‌ایستد، نمی‌تواند با موفقیت خانم رید را متقاعد کند که فریبکار نباشد. در نتیجه، عمه او جین را به یک مدرسه شبانه روزی برای کودکان یتیم در مدرسه لووود می‌فرستد که توسط یک روحانی به نام آقای بروکلهرست اداره می‌شود.

جین ایر: مضامین

موضوع اصلی کتاب دو تضاد است: یکی بین عشق و استقلال و دیگری بین وجدان و اشتیاق. استدلال شده است که وجدان و اشتیاق در تأکیدهای مکرر بر رنگ‌های سفید و قرمز در سراسر رمان نمادین می‌شوند. به عنوان مثال، اپیزود معروف اتاق قرمز اولیه رمان با عصبانیت، عدم کنترل و بی قراری مرتبط است، همانطور که جین آن را در لحظات پرشور در طول روایت به یاد می آورد. موضوعات مهم دیگر تلاش جین برای حفظ عزت نفس و انتقاد اجتماعی او است.

تضاد بین عشق و استقلال و وجدان و اشتیاق در رابطه بین جین و استادش، آقای روچستر، به طرز درخشانی نشان داده شده است. جین می‌داند که عشق ورزیدن به آقای روچستر از نظر اخلاقی اشتباه و خلاف وجدان اوست. با این حال، کنترل اشتیاق او دشوار است. تلاش جین برای حفظ عزت نفس در درجه اول در روابط جین با آقای روچستر، رابطه او با خانم رید و رابطه او با آقای بروکلهرست دیده می‌شود.

در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با ادبیات کلاسیک مطلب ادبیات کلاسیک چیست و چرا آثار کلاسیک بخوانیم؟ را مطالعه کنید.

نقاط قوت و ضعف جین ایر

1.نقاط قوت

جین ایر دارای نقاط قوت متعددی است که به آن کمک کرده تا به یک اثر ادبی کلاسیک تبدیل شود. این نقاط قوت شامل نوشتن به زبان اول شخص برای نزدیک شدن به خوانندگان و تصویری واضح از وجدان در مقابل اشتیاق است. توصیف افراد و به خصوص طبیعت در این کتاب بسیار عالی است. قطعا هنگام مطالعه نمی‌توانید این کتاب را کنار بگذارید زیرا اتفاقات غیرمنتظره زیادی در داستان وجود دارد. تمام عواطف انسانی مانند شادی، غم، خشم، ترس، نفرت و ترحم نیز با استادی در این کتاب زنده شده است.

2.نقاط ضعف

این کتاب نقاط ضعفی نیز دارد. استفاده بیش از حد از زبان فرانسه در برخی جاها و بی‌توجهی به ارائه ترجمه انگلیسی برای کلمات فرانسوی‌ها یک از این نقاط ضعف است. در پایان کتاب، همه چیز خیلی سریع در یک فصل پایانی کوتاه خلاصه می‌شود. فکر می‌کنم ارزش داشت که در فصل آخر درباره سنت جان ریورز بیشتر نوشته شود.

جین ایر کتابی است که همه افراد باید در مقطعی از زندگی خود آن را بخوانند.

برای خرید این کتاب و انواع مختلف کتاب‌ها، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند، مراجعه کنید.

یک رمان فمینیستی ضروری

پیام جین ایر در مورد برابری جنسیتی، فردیت و توانمندسازی زنان، پایه و اساس این است که چرا متن اصلی در قانون فمینیستی در نظر گرفته می‌شود. شارلوت برونته کلیشه‌های مرسوم را شکست تا اثری خلق کند که زنان را توانمند کند. شخصیت ایر هنجارهای زمینه‌ای زنان را که تابع و وابسته به کنترل مرد هستند را رد می‌کند. شخصیت جین ایر ارزش تفکر مستقل و برابری را برجسته می‌کند و در عین حال به چالش کشیدن تصویر فرعی از زنان در ادبیات نیز می‌پردازد. بنابراین، ارزش‌های برابری، توانمندسازی زنان، و هویت‌های مستقلی که متن از آن استقبال می‌کند، نشان می‌دهد که چرا در کانون فمینیستی قرار دارد.

برونته به دلیل روشی که او مضامین نابرابری جنسیتی، ظلم و تبعیض را که هنوز در تئوری فمینیستی مورد بررسی قرار می‌گیرند، برجسته و کاوش می‌کند، الهام‌بخش فمینیست‌ها است. به گفته گائو، کسانی که در عصر ویکتوریایی بودند می‌دانستند که با زنان، علی‌رغم رتبه‌شان، به طور نابرابر رفتار می‌شود (2013، ص 927). قرار بود زن مطیع شوهرش باشد و وقتش را با وظایف خانگی پر کند.

برونته با نابرابری جنسیتی مخالفت کرد تا این پیام را تجسم کند که زنان می‌توانند با معیارهای خود در جین ایر زندگی کنند. عزم ایر برای حفظ هویت و استقلال خود، حتی اگر زندگی آسان‌تری با روچستر حاصل شود، نشان می‌دهد که چگونه متن با ارزش‌های فمینیستی همسو می‌شود.

جین ایر با رد تلاش‌های روچستر و سنت جان برای کنترل او از طریق ازدواج، ارزش‌های آزادی و خودشکوفایی خود را مقدم بر مطابقت با رسوم قرار می‌دهد. تقابل بین ایر و کلیشه‌های زنانه، زنان را ترغیب کرد که به هویت خود بر تطابق اهمیت دهند. در نهایت، اگرچه جین ایر در دهه 1800 ایجاد شد، اما پیام‌هایی از توانمندی فردی و برابری را منتقل می‌کند که برای جامعه مدرن قابل اجرا است.

بیشتر بخوانید: 7 رمان کوتاه کلاسیک برای آشتی کردن با کتاب 

سخن پایانی

جین ایر اثر شارلوت برونته، یکی از مهم‌ترین آثار کلاسیک ادبیات انگلیس به‌شمار می‌رود. خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنم چرا که شارلوت برونته در روایت زندگی یک دختر به مسائل مهم زندگی مانند تضاد و تقابل عشق و استقلال و وجدان و اشتیاق پرداخته است. همچنین برونته با ظرافت مفاهیم فمینستی را در کتاب خود گنجانده و کلیشه‌های دوران ویکتوریا و پدرسالاری در انگلستان به چالش کشیده است.

برای خرید این کتاب فوق‌العاده می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بوک‌لند مراجعه کنید.

سوالات متداول

نکات مثبت «جین ایر» شارلوت برونته چیست؟

داستان «جین ایر» به دلیل توانایی‌اش در پرداختن به موضوعات دشوار در زمینه حقوق جنسیتی زنان، انحطاط اجتماعی و فقر و موارد دیگر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آیا در «جین ایر» شارلوت برونته معایبی وجود دارد؟

در «جین ایر» شارلوت برونته چند نقطه ضعف وجود دارد. برخی از آن‌ها می‌تواند شامل نمایش بی‌اخلاقی و تمایلات ضداجتماعی در کتاب باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب