23 تیر 1402
5331 بازدید

کوتاه‌ ترین داستان جهان از آن کیست و چه قصه‌ای دارد؟ |بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

کوتاه‌ترین داستان جهان که بسیار معروف است و برای خیلی‌ها به عنوان کوتاه‌ترین داستان تاریخ شناخته می‌شود. اما همینگوی تنها یکی از نویسندگانی بود که از این شیوه‌ی نوشتن استفاده کرده‌اند. در این مقاله سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند، در این باره بیشتر بخوانید.

کوتاه‌ترین داستان جهان از آن کیست و چه قصه‌ای دارد؟

داستان کوتاه چند وجهی است و می‌تواند باعث الهام‌بخشی برای نویسندگان دیگر باشد. اما در همین حال، باید از اصالت و مبدا داستان‌ها و نویسندگان آنها آگاهی داشته باشیم و این داستان را به عنوان اثری از همینگوی شناسایی کنیم.

«برای فروش، کفش‌های نوزاد، پوشیده نشده.»

For sale: baby shoes, never worn

سال ۱۹۱۷ هم William R. Kane داستانی با عنوان Little Shoes, Never Worn  نوشته شد. با ۴ کلمه و معنا.

آغاز دوره Flash fiction

داستانک یا فلش فیکشن به عنوان شاخه‌ای از داستان کوتاه، قالبی محدود و کوتاه‌تر از آن دارد. در این شیوه‌ی نوشتن داستان، نویسنده با استفاده از کمترین لغات ممکن، تلاش می‌کند تا یک داستان جذاب و شگفت‌انگیز را برای خواننده به ارمغان بیاورد. هدف نویسنده در نوشتن داستانک، شوک و تاثیری قوی بر خواننده است و برای این منظور از موضوعاتی استفاده می‌کند که به سادگی از ذهن خواننده خارج نمی‌شوند. در نتیجه، داستانک به صورتی جذاب و پرهیجان روایت می‌شود که مخاطب را مستقیماً به قلب داستان می‌کشاند و کوتاه‌ترین داستان جهان در این قالب ادبیات داستانی نوشته شده است.

داستانک چیست؟

کوتاه‌ترین داستان جهان، داستانک است. درست است که داستانک یا فلش فیکشن، اسامی زیادی از جمله میکروفیکشن، ریزداستان، داستان کوتاهِ کوتاه، داستان خیلی کوتاه، داستان ناگهانی، داستان کارت‌پستالی و نانوفیکشن را در بر می‌گیرد. این قالب داستان محدود و فشرده‌ای از داستان کوتاه است و با توجه به برخی از ویژگی‌هایش، می‌توان درک بهتری درباره آن پیدا کرد. از جمله ویژگی‌های داستانک، می‌توان به فشرده بودن داستان و استفاده از کمترین لغات ممکن، اشاره کرد. هدف اصلی در نوشتن داستانک، روایت یک داستان جذاب و شگفت‌انگیز با تأثیر قوی بر خواننده است. به دلیل محدودیت‌هایی که در نوشتن داستانک وجود دارد، نویسنده باید توانایی خلاصه کردن داستان را داشته باشد و پایان داستان به صورت ناگهانی و شوک‌آور آورده شود. در کل، داستانک به صورت ساده و قابل فهمی، داستان خلاصه و پرهیجانی را برای خواننده به ارمغان می‌آورد.

ویژگی‌‌های داستانک

خلاصه‌گویی

داستانک با توجه به محدودیت‌هایش، سعی می‌کند داستان را با کمترین واژگان ممکن، فشرده و خلاصه روایت کند. این قالب داستان همچنین در پوشش دادن داستان‌های بزرگ و گسترده، با استفاده از ایجاز و خلاصه گویی، تأثیر قوی و پرهیجانی را بر خواننده به ارمغان می‌آورد. به عبارت دیگر، داستانک با توانایی خود در تولید یک داستان جذاب و شگفت‌انگیز، نشان می‌دهد که گاهی اوقات کمتر، بیشتر است و با استفاده از کمترین لغات، می‌توان داستانی پرمحتوا و پرطرفدار را به خواننده ارائه داد و کوتاه‌ترین داستان جهان را نوشت.

آغاز و میان و پایان

به عکس جستار یا جستارها، داستانک‌ها معمولاً دارای یک خط داستانی یا طرح داستان هستند. البته در برخی موارد، استثنائاتی نیز وجود دارد، اما یکی از لذت‌های کار با این قالب فشرده، تعریف کامل و جذاب یک ماجرا است. در داستانک، نویسنده با استفاده از کمترین لغات، توانایی روایت یک داستان کامل را دارد و کوتاه‌ترین داستان جهان را خلق می‌کند و خلاصه کردن یک داستان پیچیده را به صورت شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. همچنین، این قالب داستان با تأکید بر یک خط داستانی قوی، و خواننده را به دنیای داستان فراخوانده و او را به سمت پایان شگفت‌آور داستان هدایت می‌کند.

پایان غافلگیرکننده یا پیچش داستان

در داستانک‌های موفق، ایجاد توقعات و انتظارات خواننده بسیار مهم است. با طرح یک سری سؤالات و تشویق خواننده به پیشروی در خواندن داستان، نویسنده توانایی ایجاد تاخیرهای موقت و بیان توصیفات کوتاه را دارد تا تنش‌های لازم برای جلب توجه خواننده ایجاد شود. با ایجاد این توقعات، خواننده انتظار دارد که داستان به سمتی پیش برود که به پایان برسد، اما در داستانک‌های موفق، برخلاف انتظارات، رویدادهای غیرمنتظره و ناگهانی رخ می‌دهد که باعث تحولات پرشوری در داستان می‌شود. نویسنده با استفاده از روندی سریع و جذاب، قرائت کننده را به سوی پایان ناگهانی و هیجان‌انگیز داستان هدایت می‌کند. به عبارت دیگر، ایجاد توقعات و بعد از بین بردن ناگهانیِ آن‌ها با روندی سریع، شاخص‌هایی هستند که در داستانک‌های موفق به خوبی پیاده‌سازی شده‌اند و کوتاه‌ترین داستان جهان به خوبی توانسته است توقعات خواننده را به‌جا آورد.

قالب‌های ادبیاتی داستان کوتاه

عنوان، جلد و تعداد صفحات کتاب، به خصوص در دسته‌ی داستانی، نکاتی هستند که قبل از مضمون و ژانر کتاب به چشم می‌آیند. برخی خوانندگان هم کتاب را براساس این عوامل و با توجه به قالب‌های مختلفی که در ذهن دارند، می‌سنجند و دسته‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال، اگر کتاب فضایی بود و صفحات آن زیاد بود، به دسته‌ی رمان می‌پردازند، اما اگر کتاب کوچک و ساده بود، به دسته‌ی داستان کوتاه تعلق می‌گیرد. اما مرزهای دقیق بین این قالب‌ها چگونه تعیین می‌شوند؟ این مرزها شیوه و تکنیک‌های خاص خود را دارند که باعث می‌شود هر قالبی دارای امضای تکنیکی خودش باشد. در این مقاله، به بررسی این مرزها و دسته‌بندی قالب‌های داستانی و در ادامه به معرفی کوتاه‌ترین داستان جهان می‌پردازیم.

داستانک (Flash Fiction)

داستانک یا داستان کوتاه، داستانی پرکاربرد و بسیار کوتاه است که در حداقل ۵۳ کلمه و حداکثر ۱۰۰۰ کلمه نوشته می‌شود. این داستان‌ها در فضای بسیار کوتاه، با محدودیت زمانی و فضایی شدیدی نوشته می‌شوند و تلاش برای ایجاد یک داستان کامل در حین این اینکه کوتاه‌ترین داستان جهان خلق شود، در این فضا صورت می‌گیرد. بهبود توانایی در نگارش داستانک، به دلیل تعداد وسیعی از محدودیت‌های مربوط به آن، چالش پذیر و نوآورانه است. در این داستان‌ها، عناصر اصلی داستان مانند کاراکترها، صحنه‌ها و مسئله، با ایجاز بسیار زیادی نگارش می‌شوند.

داستان کوتاه (Short Story)


داستان کوتاه در قرن نوزدهم شکل گرفت و به شکل و الگوی امروزی خود پیدا کرد. این داستان‌ها، در مقابل داستان‌های بلند و رمان، با تعداد کمتری کلمه روایت می‌شوند و معمولا حداقل ۳۵۰۰ کلمه و حداکثر ۷۵۰۰ کلمه هستند. داستان کوتاه در عموم مجلات منتشر و سپس در مجموعه‌هایی جمع‌آوری شده و منتشر می‌شود. این نوع داستان معمولا برای توصیف یک رویداد واحد، روایت یک اپیزود یا داستانی درباره یک شخصیت خاص استفاده می‌شود. داستان کوتاه، به صورت ساده و بدون پیچیدگی زیاد روایت می‌شود و معمولا شامل زیرطرح‌ها و شخصیت‌های متعدد نیست. در این نوع داستان، نویسنده می‌تواند از زاویه دید اول شخص، سوم شخص یا هر زاویه دید دیگری استفاده کند.

معروف‌ترین و کوتاه‌ترین داستان‌های جهان

داستان کوتاه، باید خلاصه و جذاب باشد و خواننده را به خود جلب کند. نویسندگانی مانند آنتوان چخوف، ارنست همینگوی و ادگار آلن پو، به عنوان معروف‌ترین نویسندگان کوتاه‌ترین داستان‌ جهان شناخته می‌شوند. در ایران نیز، سیمین دانشور، جلال آل احمد، نادر ابراهیمی و صادق هدایت مهارت ویژه‌ای در نوشتن داستان کوتاه داشته‌اند. در ادامه به برخی از زیباترین داستان‌های کوتاه معروف جهان اشاره می‌کنیم.

شب‌ های روشن

فیودور داستایوفسکی یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان روس و جهان است و به عنوان یک رمان‌نویس و روان‌شناس شناخته می‌شود. اگر آثار این نویسنده را هنوز نخوانده‌اید، بهترین کتابی که می‌توانم به شما پیشنهاد دهم، شب‌ های روشن است. این کتاب، می‌تواند کوتاه‌ترین داستان جهان باشد ولی به شما به خوبی آثار داستایوفسکی را معرفی می‌کند. شخصیت‌پردازی آن، شاید به خوبی کتاب‌های دیگر او مانند «جنایت و مکافات» یا «برادران کارامازوف» نباشد، اما با این حال، با تعداد صفحات کم، نویسنده موفق شده است شخصیت‌های پیچیده و جذاب خود را به ارمغان بیاورد و داستان جذابی را به نثری کاملاً فریبنده تعریف کند.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بهترین کتاب های داستایوفسکی

پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا نام یک رمان کوتاه 110 صفحه‌ای از نویسنده سرشناس آمریکایی، ارنست همینگوی است و یکی دیگر  از کوتاه‌ترین داستان جهان است. این رمان در سال ۱۹۵۱ در کوبا نوشته شده و در سال ۱۹۵۲ به چاپ رسیده است. "پیرمرد و دریا"؛ آخرین داستان مهم همینگوی بود که در دوران زندگی‌اش منتشر شد.

این داستان، که یکی از مشهورترین آثار همینگوی به شمار می‌رود، شرح تلاش‌های یک کلاغ دریایی پیر و خسته کوبایی است که در قلب دریاهای دور، برای صید یک ماهی بسیار بزرگ، وارد مبارزه‌ای مرگبار شده است. نوشتن این کتاب، یکی از علت‌های اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده است.

مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات رمانی ادبی است که در آن، گروهی از حیوانات از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کردند، بیرون شده و خود اداره مزرعه را به دست می‌گیرند. این داستان نمادی از مبارزه با استبداد و سرکوب است. حیوانات پس از پیروزی، قوانینی را تدوین می‌کنند که برخی از بندهای آن عبارتند از:

  • هر کسی که روی دو پای خود حرکت می‌کند، دشمن است و هر کسی که چهارپایانه یا بالدار باشد، دوست است.
  • حیوانات لباس به تن نمی‌کنند، در تخت نمی‌خوابند و الکلی نمی‌نوشند.
  • حیوانات نباید همدیگر را بکشند و همه آن‌ها خلقتی یکسان دارند.

مزرعه حیوانات کوتاه‌ترین داستان جهان است و در سراسر دنیا به زبان‌های متفاوت ترجمه شده است.

برای مشاهده بهترین داستان‌ها و رمان‌ها، به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مختصری از کوتاه‌ترین داستان جهان به شما ارائه بدهیم و شما را با انواع آن داستان‌های کوتاه آشنا کنیم. می‌توانید برای خرید کوتاه‌ترین داستان جهان به سایت بوک‌لند مراجعه کنید، و بهترین تجربه خرید اینترنتی را داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
خیلی عالی
1403/1/15
ولی قشنگه
سیاوش
1402/4/31
از داستان‌های کوتاه بورخس و کافکا و همینطور رمان‌های بسیار زیبای مودیانو، مارگریت دوراس هم میشه یاد کرد
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب