8 آبان 1402
561 بازدید

بیوگرافی متیو پری (چندلر بینگ) بازیگر و نویسنده کتاب فرندز: دوستان و عاشقان

    در این مطلب می‌خوانید:

وقتی بازیگری را با نام نقشی که بازی کرده می‌شناسند، نه نام واقعی و شناسنامه‌ای‌اش؛ یعنی آن نقش آنقدر ممتاز بوده است که زندگی آن بازیگر را برای همهٔ عمر تغییر داده است. متیو پری یکی از این نام‌هاست که همه‌ی کسانی که او را می‌شناسند، نامش را پیش از متیو پری بودن به «چندلر بینگ» به یاد می‌آورند.

دوران کودکی و نوجوانی متیو پری

این بازیگر 54 ساله در سال 1969 پا به جهان گذاشت. در اتاوای کانادا دوران نوجوانی‌اش را گذراند و مهارت‌های مختلفی را تجربه کرد تا حفره عمیق زندگی‌اش را پر کند. این کمدین محبوب در کتابش آورده: «حتی نوشابه خانواده دارد و او نه...». خانواده همان حفره عمیقی بود که متیو پری همهٔ عمر برای پر کردنش کوشید. وی کودکیِ سرگردانی را میان والدینی گذراند که هرکدام به‌نحوی به بلوغ عاطفی نرسیده بودند. او در همه‌ی عمرش برای پر کردن این فقدان تلاش کرد که در خودزندگی‌نامه‌اش آن را با گزندگی، با خواننده و مخاطبانش در میان گذاشته است.

شروع جهانی شدن متیو پری با فرندز

دهه‌ی نود میلادی، گروهی حرفه‌ای، سریالی ده ساله را کلید زدند که از شش شخصیت اصلی تشکیل شده بود. شخصیت‌هایی که با یکدیگر دوست بودند و کنار هم زندگی می‌کردند. این سریال (فرندز) شهرتی جهانی کسب کرد که هنوز هم در نوع خود بی‌مثال است. سریالی کمدی، اخلاقی و دوستانه که عاشقان و طرفداران بسیاری هر روز به بینندگانش اضافه می‌شد.

هم‌اکنون هواخواهان سریال فرندز آن‌قدر در جهان فراوان‌اند که گرد هم آمدن دوباره‌ی شش شخصیت اصلی این سریال چند سال قبل، برنامه‌ای ویژه برای علاقمندان این برنامه‌ی تلویزیونی بود.

متیو پری، یکی از محبوب‌ترین بازیگران و شخصیت‌های این سریال بود که بازی در نقش «چندلر بینگ» زندگی آشفته‌اش را دگرگون کرد و اگرچه به شهرت به‌عنوان نقطه امیدی در زندگی‌اش نیاز داشت؛ اما در تمام دوران ضبط و پخش این سریال نیز، افسردگی و اعتیاد زندگی‌اش را رها نکرد.

خانواده‌ای که هیچوقت نبود

متیو پری در کودکی به دلیل جدایی پدر و مادرش میان آمریکا و کانادا در پرواز بوده، پروازهایی در تنهایی که با پلاگارد کودک بدون همراه در هواپیما شناخته می‌شده است. او همیشه در پی جلب محبت پدر و مادرش بود، اگرچه در کتابش به این مسائل به دلیل در قید حیات بودن والدینش، با گلایه‌ی کمتری پرداخته است اما اندوهی که در کودکی تجربه کرد، با صداقت به تصویر کشیده است. او وقتی نوزادی کوچک بود اولین دراگ زندگی‌اش را تجربه کرده تا گریه‌اش آرام بگیرد و این دراگ سال‌های سال‌ به شیوه‌های مختلف، با مواد گوناگون در زندگی‌ پر فراز و نشیبش نقش داشته و به کرات گلویش را گرفته و از پا درش آورده است.

نویسندهٔ کتاب فرندز در مسیری از شانس و شگفتی به این تیم حرفه‌ای رسید و یکی از مهم‌ترین نقش‌های کمدی تاریخ تلویزیون را بازی کرد و به شهرت رسید. وی شهرتی که با بازی در این سریال تجربه کرد را مانند شمشیری دولبه می‌دانست؛ هم راهی برای نجات، هم مسیر سقوطی به دره افسردگی.

کتابی که متیو پری نوشت

کتاب زندگی و خاطرات متیو پری که علاوه بر یک زندگی‌نامه‌ی حقیقی و تاثیرگذار می‌تواند برای بسیاری از علاقمندان به این سریال یا حتی مباحث روان‌شناسی، خواندنی باشد.

متیو پری با شرح تجربه‌هایش در زندگی و به تصویر کشیدن رنج‌های کودکی و نوجوانی‌اش، امید و رهایی‌ای را ترسیم می‌کند که به واقع گذر از میان آن رنج‌هاست. او در کتابش نوشته تنها مواجههٔ واقعی با خودمان به ما کمک می‌کند تا از تلخی‌های عمیق درون‌مان نجات پیدا کنیم. بسیاری از چیزهایی که در زندگی وجود دارند، نقشی همانند مسکن‌های کوچک را بازی می‌کنند که دیگر هیچ وقت نمی‌توانند تاثیر اولیه‌شان را به ما بدهند. ممکن است با وسوسه‌شان در دام آن‌ها بیفتیم و به آن‌ها پناه ببریم اما در نهایت رنج، رهایمان نمی‌کند.

بخشی از کتاب فرندز که شاید انگیزه خواندن باشند

او وقتی وارد این جمع حرفه‌ای می‌شود، خودش را آنقدر «چندلر بینگ» می‌دانست که باور داشت حتما آن نقش به او خواهد رسید. روز تست نیز بدون فیلم‌نامه مقابل دوربین ظاهر شد و تصویری ماندگار از خودش به عوامل ساخت سریال نشان داد. در بخشی از کتاب که مروری خاطره‌انگیز از مواجه‌‌اش با دیگر بازیگران و تیم ساخت فرندز است، نوشته است:

«کورتنی کاکس پیراهن زردی پوشیده و بی‌نهایت زیبا بود. از یکی از دوستانِ مشترک، راجع به لیسا کودرو شنیده بودم و درست همان طور که دوستم گفته بود، خوشگل و بامزه و بغایت باهوش بود. متی له بلانک آدم باحال و خون‌گرمی بود و دیوید شویمر موهایش را خیلی کوتاه کرده بود (نقش پونتیوس پیلاطس را با گروه تئاترش در شیکاگو بازی می‌کرد) و با چهرهٔ معصومش از همان اول بسیار بامزه بود: خون‌گرم و باهوش و خلاق. بعد از من، دومین نفری بود که بیشترین شوخی‌ها را پیشنهاد می‌کرد... من احتمالاً روزی ده تا شوخی پیشنهاد می‌کردم که دو تایشان قبول می‌شد. فقط برای خودم شوخی پیشنهاد نمی‌کردم، برای همه شوخی پیشنهاد می‌دادم. می‌رفتم پیش لیسا و می‌گفتم: «می‌دونی، شاید بامزه باشه اگه این رو بگی...» و او هم امتحانش می‌کرد.

کارگردان، جیمی باروز هم بهترین کارگردان صنعت هالیوود بود... هم تاکسی و هم چیرز را کارگردانی کرده بود. به‌طور غریزی می‌دانست که کار اول ما این است که همدیگر را بشناسیم و تأثیر عاطفی متقابل با هم تشکیل دهیم. بلافاصله، بارقه‌های احساسی در فضا حس می‌شد.

من همیشه دوست داشتم تنها فرد بامزهٔ جمع باشم؛ اما حالا، بالاخره در بیست‌وچهارسالگی، سریع متوجه شدم بهتر است همه بامزه باشند. همان موقع هم می‌توانستم حدس بزنم که این سریال قرار است بزرگ و مهم باشد، از همان اول می‌دانستم؛ اما بلند به زبان نیاوردم. تا حدی چون دور از ذهن نبود که هنرپیشه‌ای آن‌قدر ناجور گند بزند به دورخوانی که بدون حتی یک دقیقه بازی جلوی دوربین مؤدبانه عذرش را بخواهند. اما این مال فردا بود... فعلاً جیمی هر شش‌تایمان را برد به لوکیشن آپارتمان مانیکا و به ما گفت که فقط با همدیگر صحبت کنیم. همین کار را کردیم.»

اعتیاد متیو پری در برابر عشق به بازیگری

متیو پری، بارها در مراکز توانبخشی بستری شد. آن‌طور که در کتابش نوشته یک بار به دلیل استفاده از مواد مخدر، قسمتی از روده‌های درون شکمش پاره شد و دردی کُشنده را تجربه کرد. پس از آن مدتی طولانی در بیمارستان بستری بود و باز هم در دام اعتیاد افتاد و هربار به شکلی آزاردهنده‌تری مرز میان مرگ و زندگی را پیمود. او در همان وضعیت‌ها دچار ایستِ قلبیِ ممتدی می‌شود. کادر درمان برای احیا و بازگشت او به زندگی، مراحل پزشکی احیا را برای دقایق طولانی به روی بدنش انجام می‌دهند و سرانجام هشت تا از دنده‌هایش می‌شکند.

چندلر بینگ دوست‌داشتنی ظاهرش طی سال‌های پخش فرندز به دلیل اعتیادهای مکررش به مواد گوناگون تغییر کرد و کاهش و افزایش وزن واضحی را داشت. او هر کدام از آن لحظه‌هایی که مشغول ضبط برنامه بوده‌اند را نیرویی نجات‌بخش در زندگی‌اش می‌دانست. چیزی که کمک کرد با رنج‌هایش بجنگد و زنده بماند.

رابطهٔ متیو پری با زن برنده جایزه اسکار

متیو پری زمانی که در میانه‌ی سریال فرندز به شهرت رسید، جولیا رابرتز به او علاقه‌مند شد. رابرتز ستارهٔ معروف آن روزهای هالیوود بود؛ اما چندلر رابطه‌اش با این سوپراستار را نیز به‌خاطر اعتیادش از دست داد. زمانی که متیو پری دوران نقاحت و بازپروری را می‌گذراند و در بیمارستان بستری بود، از تلویزیون اسکار گرفتن معشوقهٔ سابقش را دید. او نوشته است که آن شب تا صبح گریست اما آن لحظه غمبار را بدل به طنزی کرد که اطرافیانش را خنداند: «جولیا برگرد، تو دیگر یک اسکار داری...»

درگذشت متیو پری؛ شوکی جانسوز

جسد بی‌جان این بازیگر محبوب و کمدین دوست‌داشتنی، در 28 اکتبر 2023 مغروق در جکوزی خانه‌ا‌ش پیدا شده است. علاقمندان او و کسانی که زندگی مملو از رنج او را می‌شناختند، از خبر مرگ او غمگین شدند. چرا که متیو پری، چندلر بینگ عزیز سریال فرندز، یکی از دوستان صمیمی بسیاری از مردم جهان بود که با دیدن این مجموعه با او آشنا شده بودند و تنهایی، شادی و غم‌هایشان را در این سریال جستجو کرده بودند. مرگ متیو پری در 54 سالگی، همانند مرگ بسیاری از کمدین‌های معروف تاریخ دلخراش است. گویی کسانی می‌توانند دیگران را از ته دل بخندانند که خود در زندگی شخصی‌شان از غمی مهیب و بزرگ در عذابند. چیزی که خود پری نیز به آن اشاره کرده بود: «زمانی که دیگران را می‌خنداندم برایم بهتر بود...»

او در سنین نوجوانی هم زمانی که مادرش از شدت افسردگی سکوت سنگینی را ساخته بود، متیوی جوان تمام تلاشش را کرده بود تا مادرش را بخنداند. شوخی‌های بامزه‌ی او تا ابد در یاد علاقمندانش باقی خواهد می‌ماند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
شهره
1402/8/20
یکی از بهترین دوستانم و از دست دادم کاش هیچوقت فرندز و ندیده بودم
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب