15 مرداد 1402
981 بازدید

زندگی نامه و بهترین شاهکارهای ادبی جین آستن | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

آثار ادبیات انگلیس، شهرت بسیار زیادی در سطح جهان دارد. جین آستین یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسانی است که آثار او تأثیر زیادی بر آثار هنری هنرمندان نسل‌های بعد داشته است. جذابیت داستان، روابط بین افراد، بیان مسائل اجتماعی، شخصیت‌پردازی کم‌نظیر و شیوایی در بیان مطالب، صرفاً برخی از ویژگی‌های نوشته‌های این نویسنده بزرگ انگلیسی محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با زندگینامه آستن، با آثار فاخر او نیز بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای این مقاله، با ما برای خرید آنلاین کتاب همراه باشید.

زندگی‌نامه جین آستن

 جین آستن در سال 1775 در روستای کوچکی واقع در همپشایر استونتون انگلیس به دنیا آمد. پدر او، کشیش کلیسای انگلند بود. آستن شش برادر و یک خواهر داشت. جورج آستن پدر جین، علاوه بر درآمد خود به‌عنوان کشیش، تدریس به شاگردان را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کرده بود. همچنین خانواده آستن، مزرعه کوچکی داشتند که سبزی‌ها و خوراکی‌های موردنیاز خانواده، بیشتر از این مزرعه تأمین می‌شد و خدمتکاران و کارگران نیز جهت انجام کارها، به این خانواده خدمت می‌کردند.

جین در سن شش‌سالگی به همراه کاساندرا خواهر بزرگ‌تر خود، به مدرسه رفتند. آن‌ها ابتدا به مدرسه آکسفورد و سپس به ساوتهمپتون رفتند. اما این دو خواهر به دلیل شیوع تب تیفوس در شهر، مریض شدند و به‌سرعت به خانه بازگشتند. آن‌ها در سال‌های 1785 به مدرسه ابی هاوس در ریدینگ رفتند و انشاء، روخوانی، زبان فرانسه، تاریخ، جغرافیا، گلدوزی، نقاشی، موسیقی و رقص را آموختند. سپس آموزش آن‌ها به‌صورت اختصاصی در خانه انجام شد.

هر چند که مدت آموزش رسمی آن‌ها چندان طولانی نبود، اما دخترها به کتابخانه بزرگ پدرشان دسترسی داشتند؛ مطالعه کتاب‌های این کتابخانه موجب شد تا جین آستن، برای همیشه عاشق کتاب‌خوانی شود.

نوشته‌های دوره نوجوانی

اعضای خانواده آستن علاقه زیادی به ادبیات ، بازیگری و نویسندگی داشتند. در این فضا، جین آستن شروع به نوشتن کرد و در طی دوران 11 تا 17 سالگی خود، مجموعه‌ای از داستان‌ها، طرح‌ها و قطعات را برای سرگرمی خانواده و دوستان خود نوشت.

آثار به‌جامانده در سه دفترچه با قلم جین در نسخه‌های اول، دوم و سوم نگهداری می‌شوند. هم‌اکنون این دفترچه‌ها، جزو گنجینه ملی در کتابخانه بریتانیا در لندن و کتابخانه بودلین آکسفورد محسوب می‌شوند.

داستان‌های دوره نوجوانی جین، آکنده از طنز، سرمشق پیری و پارودی‌های کتاب‌هایی بود که او در آن زمان خوانده بود. داستان‌های دوره نوجوانی او، پرجوش‌وخروش است. در این داستان‌ها، دختران رفتار بدی دارند، پرخوری می‌کنند، بیش‌ازحد مشروب می‌نوشند، پول می‌دزدند و دعوا می‌کنند.

هر چند که این داستان‌ها، تفاوت فاحشی با ذهنیت او و رمان‌های دوره بزرگ‌سالی وی دارند، اما جین در همین نوشته‌های ابتدایی، به ذائقه و قدرت نویسندگی خود پی برد. این نوشته‌ها، آزمون‌هایی کوچک برای ورود به دنیای جذاب رمان‌نویسی آستن بودند.

داستان زندگی جین در بث و ساوتهمپتون

جین در سال 1801 و  در سن 25 سالگی، همراه با پدر، مادر و خواهر خود به شهر بث، نقل‌مکان کردند. پس از مدت‌زمان طولانی زندگی در منطقه روستایی همپشایر، این مهاجرت، تأثیر قابل‌توجهی در سبک زندگی جین آستن داشت. او در بث به سالن‌های نمایش، کنسرت‌ها و تئاتر رویال می‌رفت. چند سال بعد، خانواده او در روزهای تعطیل به شهرهای دون و دورست می‌رفتند و جین از پیاده‌روی در ساحل و دیدن چشم‌اندازهای کم‌نظیر دریا، لذت می‌برد.

پدر جین در سال 1805 از دنیا رفت و خانواده او با کاهش درآمد و فشار مالی سنگینی مواجه شدند. آن‌ها سال بعد به ساوتهمپتون رفتند و با دوست خود مارتا لوید و همسر برادر خود ماری زندگی کردند.

او در هنگام زندگی در استونتون، نسخه اولیه رمان الینور و ماریان، ادراکات اولیه و سوزان را (که بعدها با نام حس و حساسیت، غرور و پیش‌داوری و نورثنگر ابی چاپ شدند) نوشت. او هنگامی که در بث حضور داشت، شروع به نگارش رمان واتسون‌ها کرد که البته، این اثر ناتمام باقی ماند. هر چند که فرضیه‌های زیادی در مورد علت ناتمام ماندن رمان واتسون‌ها مطرح شده است، اما بی‌تردید این رمان جین آستن، یکی از بهترین تجربیات تخیلی او محسوب می‌شود و می‌توان شاهد نوعی واقع‌گرایی اجتماعی سرد و غم‌انگیز در نوشته‌های او بود.

مهاجرت به چاوتون

چاوتون، دومین و آخرین شهر سکونت جین آستن بوده است؛ او مدت کمی در بث و ساوتهمپتون اقامت داشت و دوران کوتاهی را در چاوتون زندگی کرد. او به همراه مادر و خواهر خود به خانه‌ای که متعلق به برادر بزرگترش بود، نقل‌مکان کرد. جین لحظات شادی را در آنجا سپری کرد. ابتدا با پیانو آشنا شد و هر روز صبح پیش از صبحانه، موسیقی تمرین می‌کرد. یکی دیگر از تفریحات لذت‌بخش او، پیاده‌روی در آلتون و در روستای همپشایر بود.

جین در چاوتون، امکانات بهتر و فرصت بیشتری برای نوشتن رمان‌های خود داشت. او آثار قبلی خود را تکمیل کرد و اصلاحاتی را برای چاپ انجام داد. او مجدداً نسخه اولیه الینور و ماریان را اصلاح کرد و به کمک برادرش و تائید توماس اگرتون، این رمان را در سال 1810 چاپ کرد. همچنین توماس در سال 1813، رمان غرور و پیش‌داوری آستن را به چاپ رساند. سال بعد، جین رمان تازه خود با نام پارک منزفیلد را نوشت که این رمان نیز توسط اگرتون به چاپ رسید. جین آستن در سال 1814، رمان اما را نوشت که بعدها در دسامبر 1815، توسط جان ماری، معروف‌ترین ناشر آن زمان منتشر شد.

جین در سال 1815، شروع به نوشتن رمان الیوت کرد (که بعدها با نام ترغیب منتشر شد)؛ او سال بعد دچار بیماری شد اما همچنان به نوشتن رمان خود ادامه داد.

او سرانجام در سال 1817، رمان آخر خود با نام برادرها (که با نام سندیتون به چاپ رسید) را نوشت، هر چند که فقط دوازده فصل اول آن را تکمیل کرد. مریضی او در ماه آوریل شدت یافت و او طی ماه بعد، وصیت‌نامه خود را نوشت و همه‌چیز را به کاساندرا خواهر خود ، واگذار کرد. درنهایت جین آستن در 18 ژوئیه سال 1817 در شهر وینچستر از دنیا رفت. پیکر او شش روز بعد، در کلیسای جامع وینچستر، به خاک سپرده شد.

مهم‌ترین شاهکارهای ادبی آستن

حس و حساسیت

جین آستین در این رمان، داستان خواهران دشوود را روایت می‌کند. این داستان آمیزه‌ای از عشق، مسائل اجتماعی و تضاد بین منطق و احساس است.

غرور و پیش‌داوری

شاید بتوان غرور و تعصب را مهم‌ترین رمان جین آستن به شمار آورد. در این رمان، شخصیت‌هایی همچون الیزابت بنت و مستر دارسی به بهترین نحو به مخاطب معرفی شده‌اند. شخصیت‌پردازی این کتاب، کم‌نظیر و آموزنده است، به‌طوری‌که کاراکترهای این کتاب همواره در خاطر خوانندگان خواهند ماند. در این کتاب مضامینی همچون عشق، پیش‌داوری، ازدواج و طبقه اجتماعی مورد توجه آستن قرار گرفته‌اند.

پارک منزفیلد

محتوای این رمان بیشتر به موضوعاتی همچون اخلاق، وظیفه و تضاد بین زندگی شهری و روستایی، اختصاص‌یافته است. این کتاب، روایت کننده زندگی فنی پرایس و مواجهه او با چالش‌های زندگی و موقعیت وی در اجتماع است.

اما

رمان اما اثر آستن، حول محور زندگی اما وودهاوس نوشته شده است. در این رمان مسائل اجتماعی، استقلال زنان و پیامدهای همسریابی مطرح شده‌اند.

نورثنگر ابی

این رمان با دستمایه طنز پیرامون شخصیت اول داستان یعنی کاترین مورلند و ماجراجویی‌های او در شهر بث نوشته شده است. کاترین شیفته خانواده مرموز تیلنی می‌شود. آستن به‌خوبی نمادهای قدیمی گوتیک را به چالش می‌کشد.

رمان ترغیب

ترغیب، نام آخرین رمانی است که جین آستن در زمان حیات خود نوشته است. در این رمان به مضامینی همچون فرصت‌های زندگی و پیچیدگی‌های عشق اشاره شده است. شخصیت اصلی این داستان آنه الیوت، زنی است که دوباره به عشق سابق خود که سال هال قبل از او جدا شده است، می‌اندیشد.

سخن پایانی

آثار جین آستن به دلیل خلق شخصیت‌های جذاب، مشاهدات و نقدهای اجتماعی و مضامین پرجاذبه، تحسین همگان را به دنبال داشته است. او در رمان‌های خود، نگاهی به آداب‌ورسوم و همچنین محدودیت‌های اجتماعی قرن 19 انگلیس به‌ویژه در میان طبقه متوسط و ثروتمندان جامعه داشته است. هوش، بذله‌گویی، طنز و شناخت دقیق از طبیعت انسان، از ویژگی‌های سبک نوشتار آستن است. رمان‌های او نه‌تنها در انگلیس، بلکه در سراسر جهان طرفداران پروپاقرصی دارد. بسیاری از هنرمندان تلویزیونی، کارگردانان و نویسندگان سینما، با اقتباس از آثار آستن، فیلم‌ها و سریال‌های بسیار پرطرفداری را ساخته‌اند.

جهت مشاهده داستان‌ها و رمان‌ها،‌ به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب