24 اردیبهشت 1401
272 بازدید

راهنمای جامع خرید کتاب از نمایشگاه کتاب 1401

    در این مطلب می‌خوانید:

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ امسال بعد از دو سال وقفه، به صورت حضوری در مصلای امام خمینی تهران برگزار می‌شود. با توجه به وقفه‌ی دو ساله‌ای که به دلیل پاندمی ویروس کرونا برای برگزاری نمایشگاه کتاب افتاده بود، امسال علاقه‌مندان زیادی منتظر شروع زمان برگزاری این نمایشگاه هستند. به رسم سال‌های قبل، ناشران مختلف، در تکاپوی آماده کردن جدیدترین آثار خود برای عرضه در نمایشگاه هستند تا کتاب‌خوان‌ها از این فرصت استفاده کنند و کتاب‌های مدنظرشان را با قیمت‌های مناسب‌تر تهیه کنند. همراه ما باشید تا از اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ تهران با خبر شوید. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به راحتی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱

تاریخ شروع نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۱ از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت اعلام شده و قرار است در این تاریخ، فصل تازه‌ای در بازار کتاب کشور رقم بخورد. امسال عرضه کتاب به صورت فیزیکی، برای تمام کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۷ و در حالت مجازی برای کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۱ به بعد خواهد بود.

محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ مصلای امام خمینی تهران است. اما دوباره این سوال مطرح است که چرا «شهر آفتاب» به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ انتخاب نشد و بار دیگر قرار است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی برگزار شود؟
آن طور که در اخبار آمده امکانات برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نبوده و تنها گزینه‌ی مناسب برای برگزاری این نمایشگاه مهم و پرمخاطب، مصلای تهران اعلام شده است. البته بر اساس آخرین نظرسنجی، حدود ۸۵٪ از ناشران و مخاطبان، مصلی را برای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ مناسب دانسته‌اند. برنامه‌ریزی برای محل برگزاری این نمایشگاه از چندین ماه قبل شروع شده و قرار است که نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ بعد از دو سالی که با محدودیت‌های کرونایی سپری شد، برگزار شود.

بیشتر بخوانید: ۷ عنوان از بهترین کتاب‌های طنز و کمدی

مسیرهای دسترسی به نمایشگاه

اولین پیشنهاد ما برای رفتن به نمایشگاه کتاب سال 1401 استفاده از مترو است. در نزدیکی مصلی ۲ ایستگاه متروی «شهید بهشتی» و «مصلی امام خمینی» وجود دارد. برای دسترسی به ایستگاه مصلی از خط ۱ که در نقشه به رنگ قرمز است و برای دسترسی به ایستگاه شهید بهشتی از دو خط ۱ و ۳ می‌توان استفاده کرد. انتظار برای آمدن قطار در خط ۱ یعنی مصلی، بسیار کمتر از خط‌های دیگر است. اگر می‌خواهید سریع‌تر به مصلی برسید، از ایستگاه مصلی استفاده کنید. 

مسیرهای دسترسی به نمایشگاه

دومین پیشنهاد ما برای رسیدن به نمایشگاه کتاب تهران استفاده از اتوبوس است. در ایام نمایشگاه اتوبوس‌هایی تعبیه شده که به صورت مستقیم از ایستگاه‌های مختلف به مصلی می‌روند. ایستگاه‌هایی که اتوبوس‌های آن‌ها مستقیم به مصلی می‌روند عبارتند از: ایستگاه میدان آزادی، ایستگاه صادقیه، ایستگاه تجریش، ایستگاه قیطریه، ایستگاه میدان امام حسین‌ (ع)، ایستگاه خراسان، ایستگاه میدان انقلاب، ایستگاه میدان صنعت، ایستگاه میدان رسالت، ایستگاه هفت تیر، ایستگاه ونک، و ایستگاه خاوران.
همچنین خطوط عبوری از مصلای امام خمینی به شرح زیر است:
1-    خط پایانه آزادی-سیدخندان
2-    خط میدان امام حسین-پایانه شهید بهشتی
3-    خط بیمارستان امام خمینی-پایانه شهید بهشتی
4-    خط انتهای بلوار ارتش-پایانه شهید بهشتی
5-    خط میدان انقلاب-پایانه بیهقی
6-    خط چهارراه خاقانی-پایانه شهید بهشتی
7-    خط میدان رسالت-میدان ونک
8-    خط میدان رسالت-میدان صنعت
9-    خط رسالت-مطهری
10-    خط فلکه سوم تهرانپارس-خیابان شهید مطهری
11-    سامانه تندرو خط ۵ (پایانه‌ی بی‌آرتی علم و صنعت-پایانه بیهقی)

نقشه خطوط سامانه تندرو تهران

و سومین پیشنهاد ما برای رسیدن به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ از طریق تاکسی‌ است. برای رسیدن به مصلی امکان استفاده از تاکسی‌ها یا ون‌هایی که در میدان تجریش، میدان نوبنیاد، میدان صنعت، پایانه بیهقی، میدان رسالت، پایانه تهران‌پارس، ترمینال آزادی، ترمینال جنوب، میدان راه آهن، پایانه خاوران، پایانه نعمت آباد و پایانه شاهد به مقصد نمایشگاه کتاب هستند، را دارید. تاکسی‌های اینترنتی هم با گزینه دیگری برای رسیدن به نمایشگاه کتاب هستند، هرچند با هزینه بیشتر.

اگر قصد رفتن به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ با ماشین شخصی خود را دارید، بهتر است از مسیرهای زیر برای رسیدن به نمایشگاه و پارک خودرو استفاده کنید:

1-    خیابان شهید بهشتی، پارکینگ درب شماره یک: دسترسی از خیابان شهید بهشتی واقع در ضلع جنوبی مصلی
2-    خیابان مفتح، پارکینگ لجستیک: دسترسی از خیابان مفتح، قبل از دانشگاه الهیات
3-    اتوبان رسالت، پارکینگ گلگشت: دسترسی از اتوبان رسالت، قبل از سازمان فرهنگ و ارتباطات

نحوه دریافت بن تخفیف خرید کتاب

به رسم هر سال، خانه کتاب و ادبیات ایران برای حمایت از کتاب‌خوان‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان، بن اعتباری خرید کتاب در نظر گرفته است. استفاده از این بن خرید، شرایط ویژه‌ای دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • شما می‌توانید فقط در خرید غیرحضوری و از طریق سامانه‌ی فروش از این یارانه اعتباری استفاده کنید.
  • سقف این یارانه برای دانشجویان و طلاب، ۳۵۰ هزار تومان است. از این مبلغ، ۲۰۰ هزار تومان آورده دانشجویان و طلاب، و ۱۵۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.
  • اعضای هیئت علمی با سقف یارانه‌ی ۶۰۰ هزار تومان می‌توانند از خدمات نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ استفاده کنند. از این مبلغ ۳۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.
  • بن کتاب به صورت اعتبار خرید برای کد ملی متقاضیان صادر می‌شود. پس نیازی نیست که برای استفاده از آن وجهی واریز گردد. اعتبار این یارانه در هنگام خرید در همان سامانه فروش ثبت می‌شود. سپس این اعتبار از صورت‌حساب خرید کسر می‌گردد.
  • بودجه‌ای که برای این بن‌ها در نظر گرفته شده، محدود است؛ بنابراین اولویت با افرادی‌ست که زودتر اقدام کرده‌اند. اگر اعتبار و ظرفیت هر استان تکمیل شود، امکان ثبت نام متقاضیان جدید وجود ندارد.
  •  اگر فرآیند ثبت‌نام به درستی انجام شود، این پیامک ارسال می‌گردد: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد.» در غیر این صورت باید عملیات ثبت نام را با شماره ۳۰۰۰۴۱۴۱ ادامه دهید تا دریافت اعتبار در وضعیت «نهایی شده» قرار بگیرد.
  • هر کد ملی فقط می‌تواند یکبار بن کتاب دریافت کند.
  •  دقت کنید تا فرآیند ثبت‌نام را با یک شماره تلفن فعال انجام دهید. این شماره همراه باید در اختیار شخصی باشید که کد ملی‌اش در سامانه ثبت شده است.
  • شماره تلفن ثبت شده باید متعلق به کسی باشد که کد ملی‌اش در سامانه قرار دارد.

بخش فروش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

از‌ آنجایی که امسال نمایشگاه کتاب هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار می‌شود، شما می‌توانید برای شرکت در تور مجازی نمایشگاه و خرید کتاب وارد سایت Ketab.ir شوید. سپس در میان دسته‌بندی‌ها گشت بزنید و هر کتابی را که می‌خواهید، به سبد خریدتان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های مقابله با استرس

سخن پایانی

لیست خرید خود را آماده کرده‌اید؟ امسال نمایشگاه کتاب با شور و شوق بیشتری برگزار می‌شود؛ چرا که ناشران و مخاطبان برای شرکت در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب خود را آماده کرده و 2 سال برای آن انتظار کشیده‌اند. در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ حدود ۲۰۵۰ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند که تقریباً ۱۲۳۱ ناشر در بخش فیزیکی و ۸۲۱ ناشر در بخش مجازی نمایشگاه حضور خواهند داشت. هر ناشر می‌تواند با توجه به مقررات و ضوابط نمایشگاه به دو شکل فیزیکی و مجازی یا فقط به صورت مجازی شرکت کند.
در آخر توصیه می‌کنیم همچنان تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با ماسک و کفش راحت به نمایشگاه بروید.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نوشین
1401/2/25
مطلب بسیار مفیدی بود ممنون
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب