24 بهمن 1402
240 بازدید

بیوگرافی و بهترین کتاب های آلن دوباتن

    در این مطلب می‌خوانید:

زادۀ سرزمین‌های سرسبز و کوهستانی سوئیس، بزرگ‌شده در کشور انگلستان و آموزش یافته در مدارس شبانه‌روزی. «آلن دوباتن» نویسندۀ بسیار مشهور سوئیسی-انگلستانی‌تبار است. او پس از گذراندن دوران دانش‌آموزی، برای تحصیل در رشتۀ تاریخ، راه خود را با تلاش بسیار به دانشگاه بسیار سرشناس کمبریج باز کرد. پس از اتمام تحصیل در رشتۀ تاریخ، او مدرک دکترای خود را در زمینۀ فلسفه از دانشگاه هاروارد اخذ نمود.

به جرئت می‌توان گفت نام دوباتن را کمتر کسی در سال‌های اخیر نشنیده باشد. او با یک شروع طوفانی در زمینۀ نوشتن آثار «روانشناسی» و «فلسفه»، تمام مخاطبین و علاقه‌مندان به این موضوعات را شوکه کرد. اولین کتاب او کتاب جستارهایی در باب عشق، سریعا به یکی از پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های آلن دوباتن انگستان و سی کشور دیگر تبدیل شد و تاکنون، بیش از 2 میلیون نسخه از ان فروش رفته است. آثار او اغلب به واکاوی بسیاری از دغدغه‌ها و معضلات انسان معاصر می‌پردازد و تمرکز ویژه‌ای بر برقراری ارتباط میان فلسفه و روانشناسی با زندگی روزمرۀ انسان‌ها دارد.

«آلن دوباتن» علاوه‌بر نویسندگی، به سخرانی‌‌های عمومی در موضوعات مختلف نیز مشغول است. او در سال 2008 به کمک همکاران خود، موسسۀ «مدرسۀ زندگی» را تأسیس نمود. مدرسه زندگی آلن دوباتن رسالت خود را بر آموزش به سبک نوین پایه‌گذاری کرده و چندین اثر آموزشی متنوع در زمینه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و ... نوشته به دست آلن دوباتن، الگوی آموزشی این موسسه می‌باشد.

به علت تعدّد بالای آثار آلن دوباتن در زمینۀ روانشناسی و فلسفۀ روزمره، در ادامۀ این مقاله کوشیده‌‌ایم تا برخی از بهترین‌ کتاب‌ها، و شاید بهترین کتاب(!)، آلن دوباتن به شما مخاطبین علاقه‌مند به این نویسنده و آثارش، معرفی شود.

اگر به فلسفه علاقه مندید، پیشنهاد می‌شود مطلب مطالعه‌ی فلسفه را از کجا شروع کنیم؟ {۱۰ کتاب برای شروع فلسفه} را مطالعه کنید.

بهترین کتاب‌های آلن دوباتن

از عشق تا اضطراب. از خودشناسی تا سیروسفر. گسترۀ موضوعی آثار دوباتن بی‌نظیر است!

برای انتخاب بهترین کتاب آلن دوباتن راه بسیار سختی در پیش‌رو داریم؛ چراکه از یک طرف با گستردگی موضوعی و محتوایی آثار این نویسنده مواجه می‌شویم و از سوی دیگر، معیارهای متفاوتی را باید برای بررسی محتوایی این آثار متنوع با توجه به مخاطبین آن در نظر بگیریم. با این وجود، اگر بخواهیم فهرستی از بهترین و شناخته شده‌ترین کتاب‌‌های آلن دوباتن بسازیم، چندین اثر بیش از همه خود نمایی می‌کنند:

  • جستارهایی در باب عشق
  • تسلی‌بخش‌های فلسفه
  • هنر سیر و سفر
  • سیر عشق
  • اخبار

اما برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کتاب آلن دوباتن برای مطالعه، ما محدود به کتاب‌های بلند و مجزای او نیستیم. موسسه «مدرسۀ زندگی» تعداد زیادی از جستارهای گوناگون با مضامین متنوع را از آلن دو با تن به چاپ رسانده است. برخی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترینِ این جستارها که در قالب آثار مجزا به فارسی ترجمه شده‌اند، عبارتند از:

  • خودشناسی
  • آرامش
  • در باب اعتماد به نفس
  • معنای زندگی

از این‌رو، به بررسی برخی از آثار این فهرست‌ها خواهیم پرداخت.

جستارهایی در باب عشق

«جستارهایی در باب عشق» کتابی نام‌آشنا برای طرفداران «فلسفۀ عشق به زبان ساده» می‌باشد. «جستارهایی در باب عشق» در واقع رمانی است که به تحلیل و تفسیر «ورود و خروج به عشق» می‌پردازد. در این کتاب داستانیِ دوباتن، مخاطب روایتی را می‌خواند از دو فرد جوان که در هواپیمایی میان لندن و پاریس آشنا می‌شوند و شعلۀ عشقی سوزان، اما مبهم و بسیار تازه، میان آن‌ها زبانه می‌کشد.

دوباتن با ترسیمِ عمیق احساسات بشری و تاباندن نورِ روانشناسی و رفتارشناسی به کنش‌ها و واکنش‌های این زوج جوان، معنای یک پرسش ساده را میان همۀ زوج‌ها اعتبارسنجی می‌کند: «چه زمانی به شخص مقابل می‌توانیم بگوییم که عاشقش هستیم؟» نویسنده با نوشتن این کتاب در صدد پایه‌ریزی یک نظام فلسفی و معنادار برای یکی از بزرگ‌ترین و درونی‌ترین احساسات انسانی‌ست که از ازل تا به امروز، بحث‌های فراوانی بر سر هستی و چیستی آن میان تمام اقشار جامعه صورت گرفته است.

جهت خرید انواع کتاب، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه کنید.

تسلی‌بخش‌های فلسفه

نام این کتاب برگرفته از مشهورترین اثر فیلسوف رُمی، «بوئتیوس»، می‌باشد. در این کتاب دوباتن با الهام گرفتن از کار بوئتیوس، آرای فلسفی چندین فیلسوف شهیر را در کنار هم گردآوری کرده تا به مخاطبین نشان دهد که فلسفه تا چه حد می‌تواند مشکلات زندگی مدرن را حل کند. زبان سادۀ کتاب تسلی بخش‌های فلسفه لذت خوانش و یادگیری مطالب را دوچندان کرده است. محتوای کتاب به‌صورت جداگانه، به آموزه‌های فیلسوفانی بزرگ اختصاص داده شده است:

  • سقراط، برای درمان مشکل عدم محبوبیت
  • اپیکور، برای مقابله با معضل مهلک فقر
  • شوپنهاور، برای درمان قلب‌های شکسته
  • نیچه، برای غلبه بر سختی‌های زندگی

سیر عشق

از میان کتاب‌های آلن دوباتن، اندک رمانی مانند «سیر عشقی» فضایی شورانگیز و احساسی دارد. در این رمان دوباتن روند شروع و ادامۀ یک رابطۀ عاشقانه میان دو شخص به نام‌های «ربیع» و «کرستن» را بازگو می‌کند. در این رمان دوباتن قصد آموزشِ چگونگیِ «مراقبت و نگه‌داری از عشق در رابطۀ طولانی مدت» را به مخاطبین خود دارد. این رمان نوشته شده تا چراغی راهنما برای زوج‌های عاشقی باشد که پس از ایجاد شعلۀ عشق اولیه، در حفظ و نگهداری از رابطه خود بی‌تجریه هستند.

این اثر شاید موضوعی به ظاهر مشابه با «جستارهایی در باب عشق» داشته باشد اما، از نظر درون‌مایه و تکنیک‌های روایی و فرمی، با اثری منحصربه‌فرد و کاملا متفاوت با کتاب قبلی این نویسنده طرف هستیم. کتاب سیر عشق داستانی است همذات‌پندارانه از تفحص در عشقی عمیق؛ داستانی از اشتیاق، تجربه، ازدواج و دشواری‌هایی که در راه یادگیریِ «عشق‌ورزی» وجود دارند.

آرامش

کتاب آرامش آلن دوباتن از آن دست کتاب‌هایی است که مناسب شرایط سرسام‌آور و پردردسر معاصر ماست. در این کتاب دوباتن یکی از پایه‌ای‌ترین ولی نادیده‌گرفته‌ترین مهارت‌های اجتماعی را به شما یادآوری می‌کند: آرامش! دوباتن معتقد است که هنر آرام بودن کاملا قابل تمرین و بهبود است و افراد می‌توانند با تقویت ذهن خود، از خشونت‌های شدید و استرس‌های و اضطراب‌های شدید دوری کنند.

نویسنده به زیبایی از ماهیت چیزهایی که می‌تواند در زندگی مدرن آرامش ما را به‌هم بریزند، پرده‌برداری می‌کند. او نشان می‌دهد که چگونه بدون اتکا به چیزهایی قدیمی و فیزیکی، مانند «تنفس عمیق» و «دمنوش‌های آرامبخش!»، و تنها با استفاده از مهارت‌های فکری، از تنش، استرس و عصبانیت دور بمانیم و در هرشرایطی آرامش خود را حفظ کنیم.

کتاب صوتی آرامش آلن دوباتن

از آنجایی که محتوا و فرم بسیاری از آثار ترجمه شده از دوباتن برای تبدیل شدن به کتاب صوتی مناسب می‌باشد، تاکنون نسخه‌های صوتی متنوعی از این آثار وی توسط گویندگان خوب ایرانی، تهیه شده و منتشر است؛ به خصوص از کتاب آرامش. گویندۀ کتاب صوتی آرامش «دادبه رادمهر» می‌باشد و انتشارات «جیحون» این نسخۀ صوتی را منتشر کرده است. این نسخۀ صوتی از ترجمۀ آقای «محمدهادی حاجی بیگلو» و منتشر شده توسط انتشارات «کتاب‌سرای نیک»، تهیه شده است.

خودشناسی

کتاب خودشناسی آلن دوباتن سفری است به عمیق‌ترین لایه‌های شخصیتی‌ شما! دوباتن دست مخاطب خود را در این ماجراجویی گرفته و به کنکاشی همه‌جانبه نسبت به ابعاد کمترشناخته‌شدۀ روانِ آدمی، رهنمون می‌کند. در این اثر انواع و اقسام ابزارها و روش‌ها برای کاوشِ هرچه عمیق‌تر مخاطب در روان و شخصیت خود، تعبیه شده است.

کتاب خودشناسی در واقع بر اساس یکی از نصیحت‌های سادۀ سقراط شکل گرفته است: «خود را بشناس!» و در ادامه کتاب به شما نشان می‌دهد که برای گرفتن تصمیمات منطقی و بهینه در زندگی، به خصوص در زمینۀ کار و عشق، تنها به یک خودشناسی عمیق نیاز دارید. به کلامی دیگر، خودشناسی مسیری است به سمت اعتلای تصمیم‌های انسانی برای شناخت اینکه در چه زمانی نیاز است به چه چیزهایی بیشتر توجه شود و اساس اولویت‌بندی‌های ما باید چگونه شکل بگیرد. همچنین، در این کتاب تمریناتی بسیار کاربردی برای رسیدن به خودشناسی و ادامۀ دائمی این عمل در زندگی، گنجانده شده است.

اگر به کتاب‌های روانشناسی علاقه مندید، به دسته بندی خرید کتاب روانشناسی سر بزنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب