جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

عشق و اراده

قیمت:
350,000 تومان
مشخصات کتاب عشق و اراده
کشور مبدا
تعداد صفحات
448 صفحه
شابک
9786002500106
سال خلق اثر
1969
سال انتشار
1969
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
10
این کتاب در یک نگاه

«عشق و اراده» کتابی است که روان‌پزشک و روان‌شناس وجودی «رولو مِی» نوشته است. کتاب «عشق و اراده» اولین بار در سال 1969 منتشر شد. رولو می در «عشق و اراده» تعامل پیچیده بین عشق و اراده در زندگی انسان را بررسی می‌کند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب عشق و اراده

او به جنبه‌های روان‌شناختی و وجودی این دو مفهوم اساسی در تجربه بشری می‌پردازد. مِی بر اهمیت عشق و اراده در شکل دادن به هویت، روابط و رفاه کلی ما تأکید می‌کند. این کتاب منعکس‌کننده دیدگاه اگزیستانسیالیستی اوست که بر آزادی فردی، مسئولیت‌پذیری و جستجوی معنای زندگی تمرکز دارد.

رولو می شخصیت برجسته‌ای در روان‌شناسی اگزیستانسیال بود و این دیدگاه به‌شدت بر کتاب «عشق و اراده» تأثیر گذاشته است. مِی بحث می‌کند که چگونه افراد با چالش‌های وجودی مانند یافتن معنای زندگی و انتخاب‌هایی مواجه می‌شوند که منعکس‌کننده خود واقعی آن‌هاست.

او ابعاد مختلف عشق از جمله عشق عاشقانه، عشق به خود و مفهوم گسترده‌تر عشق در روابط انسانی را بررسی می‌کند. او به پیچیدگی‌های عشق، نقش آن در رشد شخصی و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری تاکید ویژه‌ای دارد.

مفهوم اراده، نقش محوری در کتاب «عشق و اراده» دارد. مِی نقش اراده را در شکل دادن به سرنوشت، انتخاب کردن و مسئولیت اعمال خود شناسایی می‌کند و چگونگی تعامل آن با عشق را واکاوی می‌کند و در نهایت تاثیر آن بر روند زندگی یک فرد را می‌سنجد.

او همچنین در مورد اضطرابی ذاتی صحبت می‌کند که با آزادی انتخاب همراه است. او می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه افراد با اضطراب انتخاب‌های معتبر و مسئولیت‌پذیری عواقب آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

مِی در سرتاسر کتاب، معضلات و چالش‌های انسانی مختلفی را ارائه می‌کند و بررسی می‌کند که چگونه افراد با تأثیر متقابل عشق و اراده به این مسائل نگاه می‌کنند. او برای نشان دادن نکات خود از مطالعات موردی، ادبیات و فلسفه بهره می‌برد.

ذکر این نکته ضروری است که «عشق و اراده» اثری متراکم و فلسفی است که به درون‌مایه‌های عمیق روانی و وجودی می‌پردازد. خوانندگان علاقه‌مند به روان‌شناسی، فلسفه و تفکر وجودی آن را کاوشی تفکربرانگیز در تجربه انسانی می‌دانند.

دربارهٔ ترجمه کتاب عشق و اراده

  • این کتاب را دکتر سپیده حبیب ترجمه کرده است. وی مترجم توانمندی است که برای اولین‌بار با ترجمه آثار اروین یالوم در ایران بر سر زبان‌ها افتاد. کتاب‌های مهم «وقتی نیچه گریست» و «روان‌درمانی اگزیستانسیال» از جمله کارهای او به زبان فارسی هستند.
  • نشر دانژه این کتاب را منتشر می‌کند.

امتیاز کتاب عشق و اراده در گودریدز

  • تعداد نظرات: ۱۰۸
  • تعداد امتیازدهی: ۲۵۶۹
  • میانگین امتیاز (از ۵): ۴.۱۳

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب عشق و اراده

  • هیچ کس نمی‌داند واقعاً چه می‌خواهد و همه تا ابد می‌کوشند از جایی که هستند بگریزند انگار که جابه‌جایی محض می‌تواند آن بار را به زمین بیفکند.
  • شایع است فلسفه هم در معنای دانشگاهی‌اش مانند «خدا» مرده است.
  • اغلب بیماران مسئولیت بیش از اندازه‌ای برای آنچه در آن مقصر نیستند، می‌پذیرند در حالی که مسئولیت آنچه را که درباره‌اش کاری از عهده‌شان برمی‌آید، به اندازه‌ی کافی نپذیرفته‌اند.
  • این پرسشی همواره قابل‌بحث است که: یک انسان تا چه میزان خودشناسی را تاب می‌آورد؟
  • و دیوان و خدایان در قلب من در ستیزی ابدی‌اند.
  • تمامی مشکلات روان‌شناختی، محصول تغییرات تاریخی ـــ اجتماعی در فرهنگ است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارهٔ کتاب عشق و اراده چیست؟

خواننده‌ای کتاب را کاوشی عمیق در تجربه‌های انسانی می‌داند:

«کتاب «عشق و اراده» نوشته رولو می، کنکاشی جدی از پیچیدگی‌های تجربه انسانی ارائه می‌دهد. دیدگاه وجودی می دربارهٔ عشق و اراده، سفری تامل‌برانگیز به اعماق مسئولیت شخصی، آزادی و جستجوی معناست. این کتاب تفکر متعارف را به چالش می‌کشد و درک عمیق‌تری از ماهیت به هم پیوسته عشق و اراده را نشان می‌دهد و آن را برای کسانی که به روان‌شناسی، فلسفه و جنبه‌های وجودی وجود انسان علاقه‌مند هستند، خواندنی می‌کند.»

مخاطب دیگری کتاب را بازتاب‌هایی الهام‌بخش و متفکرانه‌ای قلمداد می‌کند:

«کتاب «عشق و اراده» مِی اثری جاودانه است که الهام‌بخش تأملی متفکرانه در مورد جنبه‌های اساسی طبیعت انسان است. کتاب راجع‌به عشق، اراده و چالش‌های وجودی که در زندگی‌مان با آن روبه‌رو هستیم، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. توانایی نویسنده در ترکیب یکپارچه بینش‌های روان‌شناختی با خرد فلسفی، روایتی را ایجاد می‌کند که نه تنها آگاهی‌بخش است، بلکه به خوانندگان انگیزه می‌دهد تا دربارهٔ روابط، انتخاب‌ها و دستیابی به یک زندگی معنادار فکر کنند. این کتاب را شاید به‌سختی شروع کنید ولی قول می‌دهم که طولی نمی‌کشد که با سرعتی برق‌آسا صحفه‌های کتاب را ورق بزنید و به آخرش برسید!»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزهٔ خواندن باشند

در فصل نهم کتاب با عنوان «قصدمندی» می‌خوانیم:

«اکنون می‌خواهم مثال‌هایی از روان‌کاوی در زمینه‌ی مشکل قصدمندی ارائه کنم. نمونه‌ی جذاب بیماری را در نظر بگیرید که قادر نبود بعضی مسائل بدیهی را درک کند نه به این دلیل که چشمان یا کارکرد عصبی‌اش مشکل داشت، بلکه به این دلیل که نوع قصدمندی‌ای که در آن گرفتار شده بود، امکان دیدن را از اون گرفته بود.

یکی از بیمارانم همان جلسه‌ی اول گفت مادرش پیش از به‌دنیا آمدن او، می‌خواسته سقط‌اش کند و بعد از به‌دنیا آمدن‌اش، او را به خاله‌ی ترشیده‌ای داده که در دو سال اول زندگی، از او نگهداری کرده و بعد او را به یک دارالایتام سپرده و قول داده که هر یک‌شنبه به ملاقات‌اش بیاید، ولی به‌ندرت خود را نشان داده است. حال اگر آن قدر ساده‌لوح بودم که فکر می‌کردم فایده‌ای برایش دارد و به او می‌گفتم «مادرت از تو متنفر بود»، او این کلمات را می‌شنید ولی هیچ معنایی برایش نداشت. گاهی یک اتفاق زنده و تأثیرگذار می‌افتد: چنین بیماری کلمه‌ای مثل «تنفر» را نمی‌شنود حتی وقتی درمانگر بارها تکرارش می‌کند. فرض کنید بیمارم یک روان‌شناس یا روان‌پزشک باشد. در این صورت ممکن است بگوید: «می‌دانم همه‌ی این‌ها دارد به من می‌گوید که مادرم مرا نمی‌خواسته، دوستم نداشته، ولی این کلمات به‌سادگی به‌نظرم بی‌ربط می‌آیند.» او نه دروغ می‌گوید و نه با من قایم‌موشک بازی می‌کند. این یک واقعیت ساد‌ه‌ست: بیمار نمی‌تواند به خود اجازه دهد ضربه‌ی روانی را درک کند تا زمانی که آمادگی قد برافراشتن در برابرش را بیابد.»

و در ادامه رولو می این قصدمندی رو بیشتر توضیح می‌دهد:

«البته این تجربه برای همه بی‌ربط و بیگانه نیست: حس می‌کنیم حتماً از کار اخراج‌مان می‌کنند، یا کسی که دوست‌اش داریم، به‌زودی از دنیا خواهد رفت. ولی آنچه در یک گفت‌وگوی درونی عجیب در ما می‌گذرد، این است: «می‌دانم بعداً می‌توانم این را ببینم، ولی الآن نمی‌توانم او را ببینم.» مثل این است که بگوییم: «می‌دانم حقیقت دارد، ولی هنوز نمی‌توانم به خودم اجازه دهم ببینمش.» اگر نتوانیم در برابر رویدادهای ضربه‌زننده قد برافرازیم و در عین حال نتوانیم از دیدن آن‌ها هم شانه خالی کنیم، دنیا ما را از پا درخواهد آورد.

اسکیزوفرنیا واکنشی‌ست به چنین معضلاتی. گاهی درمانگر به‌اشتباه ترتیبی اتخاد می‌کند که حقیقت روشنی را که بیمار نتوانسته بپذیرد، بر سر او بکوبد: برای مثال به زنی بگوید که او فرزندش را دوست ندارد. اتفاقی که اغلب در این موارد می‌افتد این است که بیمار ــ اگر درمان را رها نکند ـــ مانع دیگر و احتمالاً بدتری میان خود و واقعیت قرار می‌دهد.

قصدمندی فرض را بر وجود چنین رابطه‌ی نزدیکی میان ما و دنیایی می‌گذارد که نمی‌توانیم زندگی در آن را ادامه دهیم مگر آنکه بتوانیم برای مدتی راهش را ببندیم. این حالت را نباید صرفاً با اصطلاح سرزنش‌باری مثل «مقاومت» توصیف کنیم. من در واقعیت وجود مقاومت آن طور که فروید و دیگران آن را تشریح کرده‌اند، شک ندارم، ولی در اینجا بر پدیده‌ای ساختاری و گسترده‌تر تأکید دارم. به این معنا که «هر قصدی، نوعی توجه است و توجه به‌قول مرلو پونتی یک "من می‌توانم" است.» در نتیجه ما نمی‌توانیم به چیزی توجه کنیم مگر زمانی که قادر باشیم یک «من می‌توانم» را درباره‌ی آن تجربه کنیم.»

درباره نویسنده کتاب عشق و اراده

رولو مِی (زاده ۲۱ آوریل ۱۹۰۹ – درگذشته ۲۲ اکتبر ۱۹۹۴) یک روان‌شناس و نویسنده اگزیستانسیال آمریکایی بود. او نقش مهمی در توسعه روان‌شناسی وجودی ایفا کرد که بر کاوش در وجود انسان، آزادی و مسئولیت تمرکز دارد. آثار مِی، فلسفه، روان‌شناسی و اندیشه اگزیستانسیالیستی را برای درک تجربه انسانی ادغام می‌کند.

رولو می در اوهایو ایالات متحده به دنیا آمد. او مدرک لیسانس خود را از کالج اوبرلین گرفت و تا اخذ مدرک دکترا ادامه داد و در نهایت موفق شد در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه کلمبیا دکتری بگیرد.

مِی همراه با متفکران برجسته دیگری مانند ویکتور فرانکل و ژان پل سارتر، یک شخصیت مهم در جنبش اگزیستانسیالیستی در روان‌شناسی بود. او چندین کتاب تأثیرگذار دیگر از جمله «هستی»، «معنای اضطراب» و «انسان در جستجوی خویشتن» نوشته است. آثار او بر اهمیت مسئولیت شخصی، آزادی و جستجوی معنا در زندگی انسان تأکید داشت.

رویکرد درمانی می، تحت‌تأثیر اگزیستانسیالیسم، بر کمک به افراد برای رویارویی با اضطراب‌های خود، انتخاب‌های معتبر و پذیرش مسئولیت زندگی‌شان متمرکز بود. او معتقد بود که درمان باید به چالش‌های وجودی افراد در یافتن معنا و هدف بپردازد.

می از رشته‌های مختلف از جمله فلسفه، ادبیات و الهیات استفاده کرد تا بینش روان‌شناختی خود را غنی کند. او به دلیل ادغام ایده‌ها از منابع مختلف در نوشته‌ها و سخنرانی‌هایش شهرت دارد.

در نهایت باید بگوییم کار او تأثیر ماندگاری بر حوزه روان‌شناسی، به‌ویژه در حوزه روان‌شناسی وجودی داشته است. کاوش او در معضلات انسانی، جستجوی معنا و پویایی عشق و اراده همچنان در حوزه روان‌شناسی، فلسفه و اندیشه وجودی بررسی و گفتگو می‌شود.

خرید کتاب عشق و اراده

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب عشق و اراده را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به کتاب‌های روان‌شناسی علاقه‌مندید، به صفحه خرید کتب روانشناسی هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «عشق و اراده»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.