جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

لنین/ زندگی انقلابی سرخ

قیمت:
650,000 تومان
مشخصات کتاب لنین/ زندگی انقلابی سرخ
کشور مبدا
تعداد صفحات
696 صفحه
شابک
9789643807092
سال خلق اثر
2000
سال انتشار
2000
قطع
وزیری
جلد
سخت
نوبت چاپ
8
این کتاب در یک نگاه

احتمال اینکه تاکنون اسم لنین یا اتحاد جماهیر شوروی به گوشتان نخورده باشد، بسیار کم است. کتاب «لنین (زندگی انقلابی سرخ)» به سرگذشت یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان کمونیست می‌پردازد. اگر به زندگی‌نامه شخصیت‌های بزرگ جهان یا آشنایی با مکتب کمونیستی علاقه‌مندید، کتاب «لنین (زندگی انقلابی سرخ)» یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است.











بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب لنین/ زندگی انقلابی سرخ

بسیاری از مورخین دنیا، از لنین به‌عنوان تاثیرگذارترین سیاست‌مدار قرن بیستم یاد کرده‌اند. لنین با نبوغ خارق‌العادۀ خود، فرقۀ کمونیستی بلشویک‌ها را بنا نهاد که بعدها همین فرقه، به بزرگ‌ترین عامل ظهور حکومت کمونیستی شوروی تبدیل شد. این کتاب با اشاره به زندگی‌نامه، پیشینۀ خانوادگی، تحصیلات و سیر تحولات روحی و فکری لنین، در پی شناساندن یکی از مغزهای متفکر عرصۀ سیاست جهانی به مخاطبان است. نکتۀ درخور توجهی که در این کتاب نیز به آن اشاره شده است، اثر نامیرای لنین پس از مرگ اوست. نویسنده می‌کوشد علاوه بر نکات مهم زندگی لنین، به ابعاد گسترۀ تغییرات مکتب فکری او پس از مرگش، بپردازد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارۀ کتاب لنین (زندگی انقلابی سرخ) چیست؟

یکی از خوانندگان کتاب می‌نویسد: «کتاب جالبی بود. برای آشنایی با شخصیت لنین و وقایع مرتبط با شکل‌گیری انقلاب روسیه، دقیق و کامل است. به سوالات ذهنی من پاسخ درخوری داد و بسیاری از ابهاماتم دربارهٔ شخصیت لنین و زندگی سیاسی‌اش رفع شد. البته گاهی به جزئیاتی اشاره می‌کرد که شاید از حوصلۀ برخی خوانندگان خارج باشد. پیشنهاد می‌کنم حوصله کنید و کتاب را ناتمام رها نکنید.»

خوانندۀ انگلیسی‌زبان دیگری با اشاره به تأثیرگذاری عمیق لنین بر تاریخ بشریت، نوشته است: «تعداد کمی از شخصیت‌ها وجود دارند که ردپایی به بزرگی لنین در داستان بشریت به‌جا گذاشته باشند. انقلابی که او در آغاز قرن بیستم رهبری کرد، پس از مرگش کل جهان را در مسیری متفاوت قرار داد که انعکاس آن هنوز هم احساس می‌شود. آقای سرویس ما را با ولادیمیر ایلیچ اولیانف آشنا می‌کند، که بعداً نام خود را به «لنین» تغییر داد. یک مرد جوان باهوش که با اعدام برادر بزرگ‌ترش توسط سلطنت تزاری، زندگی او تغییر غیرمنتظره‌ای پیدا کرد. ولادیمیر جوان که برای همیشه از این حادثه زخمی شده بود، تمام نبوغ خود را به سمت انتقام گرفتن از سلطنت و در ادامۀ راه برادرش، برای ایجاد یک دگرگونی انقلابی در روسیه، هدایت کرد. اگر به ادامۀ داستان علاقه‌مندید این کتاب را از دست ندهید.»

دربارۀ ترجمۀ کتاب لنین (زندگی انقلابی سرخ)

نشر ثالث این کتاب را با ترجمۀ آقای بیژن اشتری منتشر و روانۀ بازار کرده است.

امتیاز کتاب لنین (زندگی انقلابی سرخ) در گودریدز

  • تعداد نظرات: 163
  • تعداد امتیازدهی: 1641
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.84

جملاتی از کتاب که شاید انگیزۀ خواندن باشند

در مقدمۀ کتاب آمده است: «لنین چهرۀ استثنایی و بی‌نظیری بود. او فرقه‌ای کمونیستی (بلشویک‌ها) را بنیان گذاشت و آن را به حزبی مبدل کرد که باعث ایجاد «انقلاب اکتبر» 1917 شد. نخستین حکومت سوسیالیستی جهان اعلام موجودیت کرد. این حکومت_ که هستۀ مرکزی آن چیزی بود که نهایتاً به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مُبدل می‌شد_ به رغم همۀ موانع و مشکلات دوام آورد. لنین و رهبران کمونیست کشور، روسیه را از «جنگ جهانی اول» بیرون کشیدند و در «جنگ داخلی» پیروز شدند. آن‌ها با برپا کردن «انترناسیونال کمونیستی» نقش خویش را بر سرتاسر قارۀ حک کردند. اتحاد جماهیر شوروی برای سوسیالیست‌های ماورای چپِ جهان در حکم یک چراغ راهنما و برای محافظه‌کاران، لیبرال‌ها و دیگر سوسیالیست‌ها در حکم صخره‌ای خطرناک بود. تفسیرها و برداشت‌های لنین از آموزه‌های مارکس و انگلس به احکامی مقدس برای کمونیست‌ها مبدل و در پی مرگ لنین نام «مارکسیسم-لنینیسم» بر روی آن‌ها گذاشته شد.»

در فصل اول کتاب، به تولد لنین اشاره شده است: «در دهم آوریل 1870 روخانۀ ولگا_ پدیدۀ طبیعی مسلط بر شهر دورافتادۀ سیمبیرسک در جنوب‌شرقی روسیۀ مرکزی و بزرگ‌ترین رود اروپا_ داشت نخستین نشانه‌های بهار را آشکار می‌ساخت. درجۀ حرارات هوا به پنج درجه سانتیگراد افزایش یافته بود. پهنۀ عظیم یخ در بستر میان دو کرانل رود در حال بالا و پایین رفتن و در آستانۀ ترک خوردن بود. بهار داشت از راه می‌رسید و تغییر فصلی که مدت‌ها انتظارش می‌رفت باعث هیجان در همۀ خانه‌های سیمبیرسک شده بود، جز خانه‌ای در خیابان استرلتسکایا که پسربچه‌ای در آن پا به دنیا گذاشته بود. والدین این پسربچه، ایلیا و ماریا اولیانف، دو فرزند دیگر هم داشتند. چند روز بعد همۀ اعضای خانواده در مراسم تعمید و نام‌گذاری پسرک در کلیسای جامع سنت نیکولاس حضور یافتند. کشیش بر سر پسرک آب ریخت و او را به نام ولادیمیر ایلیچ اولیانف تعمید کرد.»

در قسمت دیگری از کتاب، به شخصیت والدین لنین اشاره شده است: «اگر پدر و مادر ولادیمیر (لنین) تا این حد به نظام امپراتوری حاکم بر کشورشان وفادار بوده‌اند، پس آیا این ادعا که آن‌ها تأثیر بسیار زیادی بر شکل‌گیری این بزرگ‌ترین انقلابیِ جهان (لنین) داشتند نادرست است؟ این پرسش را به آسانی می‌توان پاسخ داد. هر خاطره‌ای که فرزندان این خانواده نقل کرده‌اند مؤید همین امر است. پدر و مادر لنین و نحوۀ بزرگ‌ شدن وی از جمله عوامل شکل‌دهندۀ شخصیت لنین به‌شمار می‌روند. ایلی و ماریا تأثیر غایی و دیرپایی بر هر وجهی از شخصیت فرزندانشان گذاشتند. این زن و شوهر نزد فرزاندانشان الگوی از خودگذشتگی بودند. آن‌ها بسیار پرکار بودند و ارزش فراوانی برای فعالیت‌های ذهنی و عقلانی قائل بودند.»

دربارۀ نویسندۀ کتاب لنین (زندگی انقلابی سرخ)

رابرت جان سرویس (Robert Service) مورخ، نویسنده و استاد دانشگاه انگلیسی است که در سال 1947 متولد شد. او تحصیلات کارشناسی‌اش را در دانشگاه کمبریج و در رشتۀ روسی و یونان باستان تمام کرد و برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه اسکس ولنینگراد رفت. وی تا سال ۲۰۱۳ استاد تاریخ روسیه در دانشگاه آکسفورد، عضو کالج سنت آنتونی، آکسفورد و عضو ارشد در دانشگاه استنفورد موسسه هوور بود. شهرت او در زمینۀ نویسندگی، به آثار تاریخی‌اش دربارۀ اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد. از او مطالب بسیاری در زمینۀ شخصیت‌های بزرگ روسیه از جمله لنین، استالین و تروتسکی برجا مانده‎‌است. البته که انتقاد‌های بسیاری نیز متوجه این نویسندۀ انگلیسی است و برخی او را متهم به تحریف تاریخ و ارائۀ اطلاعات نادرست کرده‌اند. کتاب «تروتسکی (کاهن معبد سرخ)» و «انقلاب روسیه» از دیگر آثار آقای سرویس است که می‌توانید ترجمۀ آن‌ها را به زبان فارسی بخوانید.

افتخارات و جوایز کتاب لنین (زندگی انقلابی سرخ)

  • برنده جایزه کتاب ناشر مستقل (IPPY) سال 2001
دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «لنین/ زندگی انقلابی سرخ»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.