جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

دوستت دارم/ هزار سال دوستت دارم در شعر ایران/ با قاب

قیمت:
180,000 تومان
مشخصات کتاب دوستت دارم/ هزار سال دوستت دارم در شعر ایران/ با قاب
کشور مبدا
تعداد صفحات
304 صفحه
شابک
9789651433559
سال خلق اثر
1387
سال انتشار
1400
قطع
جیبی
جلد
سخت
نوبت چاپ
13
این کتاب در یک نگاه

کتاب «دوستت دارم» با عنوان فرعی «هزار سال دوستت دارم در شعر ایران» مجموعه‌ای از اشعار عاشقانه‌ به زبان فارسی است که به‌کوشش یارتا یاران گردآوری شده است. این کتاب اولین بار در سال 1392 توسط نشر دوران در 304 صفحه به چاپ رسید و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. این کتاب تا کنون بیش از یازده بار تجدید چاپ شده است. همان‌طور که در قسمتی از جلد کتاب آمده، کتاب «هزار سال دوستت دارم در شعر ایران» یکی از زیباترین و عاشقانه‌ترین کتاب‌هایی است که می‌توانید به کسی که دوستش دارید هدیه دهید.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب دوستت دارم/ هزار سال دوستت دارم در شعر ایران/ با قاب

میراث مکتوب یک زبان، از مهم‌ترین داشته‌های هر فرهنگ است. آدم‌ها می‌روند و می‌آیند اما کلمات، اشعار و عاشقانه‌ها باقی می‌مانند و تا نسل‌ها بعد با این عاشقانه‌ها زندگی می‌کنند. اشعار عاشقانه‌ یک فرهنگ، درمان می‌کنند و التیام می‌بخشند. از سعدی، مولوی و حافظ گرفته تا عراقی، فروغ و شاملو. آن‌ها طبیب عاشقان هستند. اگر شعر نبود، از مفهوم عشق، دوستی و دیگری هیچ باقی نمی‌ماند. کتاب «هزار سال دوستت دارم در شعر ایران» مجموعه‌ای از همین عاشقانه‌های التیام‌بخش است. یارتا یاران 131 شعر از 53 شاعر ایرانی را از سده سوم هجری تا به امروز، در این کتاب گردآوری کرده است. همان‌طور که از نام اثر پیداست، مضمون همه‌ی اشعار عشق است و او در گزینش شعرها بسیار خوش‌سلیقه عمل کرده است. نکته‌ی قابل توجه در این کتاب این است که یاران برای تکراری نشدن «دوستت دارم» در انتخاب اشعار دقت زیادی به خرج داده است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به زیبایی کتاب افزوده، این است که گردآورنده متناسب با هر شعر، عکسی خاص از مجموعه‌ی شخصی خود را ضمیمه‌ی آن کرده است. در واقع می‌توان این کتاب را مجموعه‌ای از شعر و عکس دانست. حروف‌چینی و صفحه‌آرایی چشم‌نواز، یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب است. در این کتاب اشعاری از شاعران کهن و معاصر همچون خیام، باباطاهر، سعدی، مولوی، حافظ، فروغ فرخزاد، نصرت رحمانی، احمد شاملو، رهی معیری، انوری، ثنایی، مسعود سعد سلیمان، نظامی، عطار، منوچهری، اسدی طوسی، عنصری و... در قالب‌های غزل، قصیده، دوبیتی، رباعی، مسمط و... گردآوری شده است.

نظر خوانندگان درباره کتاب دوستت دارم چیست؟

لیلی صبوری درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «این اثر دربردارنده‌ی اشعار برگزیده، زیبا و سرشار از احساس شاعران ایرانی است و یکی از بهترین گزینش‌هایی‌ست که تا کنون در زمینه‌ی اشعار عاشقانه‌ی فارسی اتفاق افتاده است. من ابتدا این کتاب را برای یکی از نزدیکانم هدیه گرفتم و سپس یک جلد هم برای خودم خریداری کردم. ترکیب عکس‌ با شعر و صفحه‌آرایی زیبا از نکاتی بود که من را برای خرید این کتاب بیشتر ترغیب کرد. به‌شخصه فکر می‌کنم لازم است همه‌ ما یک جلد از این کتاب را در کتابخانه‌ی خود داشته باشیم».

فاطمه رحیمی نیز نظر خود را این‌طور بیان کرده است: «من عاشق شعر هستم؛ به‌خصوص اشعار عاشقانه. اما پیدا کردن اشعار ناب میان این همه شعر برای من که تازه شعر خواندن را شروع کرده‌ام، کار سختی است. این کتاب کار را برای من راحت‌تر کرد. به‌خصوص از خواندن شعر‌های شاعران معاصر لذت زیادی بردم».

«این کتاب گلچینی از اشعار عاشقانه‌ی شاعران فارسی است. چیزی که من درباره‌ی این کتاب می‌پسندم این است که اشعار این کتاب محدود به دوره‌ یا قالب خاصی نیستند و از شاعران سده‌ی سوم و چهارم خورشیدی گرفته تا شاعران معاصر و از غزل تا شعر نو را شامل می‌شوند». محسن نیز در یکی از سایت‌های ارزیابی کتاب، این نظر را ثبت کرده است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

مقدمه‌ی کتاب با این جملات شروع می‌شود: «دوستت دارم کلام خدا در آدمی‌ست؛ دو کلمه کوتاه و این همه ماجرا، ماجرای بی پایان، زیرا آغاز آن در زمان بی‌آغاز است. زمانی که خدا بود اما هنوز دنیا را نیافریده بود تا خدایی خود را در آن که دوست دارد آشکار کند. آفریننده برای این‌که بیشتر دوست بدارد و بیشتر دوست داشته شود می‌آفریند؛ برای آن‌که دوست دارد می‌آفریند حتی اگر معشوق او قرار است هزار سال بعد به جلوه بیاید. «دوستت دارم» سبب‌ساز استمرار در آفرینش است؛ و استمرار، راز خلق مدام است».

و در بخش دیگری از مقدمه می‌خوانیم: «هر حرفی از حروف کلمات دوستت دارم دری‌ست از درهای بهشت که در پی هم باز می‌شوند و مجال به گشت می‌دهند؛ هر شب پیش از خواب و هر صبح پیش از بیداری. دوستت دارم هویت عشق است از همان دست که زبان هویت انسان است. انسان پنهان در زبان است و عشق پنهان در دوستت دارم. شعر اوج زبان است. جادوی آن، اوج جادوی زبان و شاعران، ساحران آن؛ معجزه‌گرانی که استحکام هویت هر ملتی‌ند».

یکی از اشعار این مجموعه به شیخ اجل سعدی شیرازی تعلق دارد: «خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست/ طاقت بار فراق این همه ایامم نیست/ چشم از آن روز که بر کردم و رویت دیدم/ به همین دیده سر دیدن اقوامم نیست/ به سراپای تو ای دوست که از دوستیت/ خبر از دشمن و اندیشه ز دشنامم نیست/ دوستت دارم اگر لطف کنی ور نکنی/ به دو چشم تو که چشم از تو به انعامم نیست/ سعدیا نامتناسب حیوانی باشد/ هر که گوید که دلم هست و دلارامم نیست»

درباره گردآورنده کتاب

یارتا یاران -شاعر گمنام و پژوهشگر معاصر ایرانی- است. او تا کنون بیش از ۵۱ جلد کتاب شعر و ۱۱ جلد کتاب پژوهشی منتشرشده یا در حال انتشار در کارنامه ادبی خود دارد. از آثار منتشرشده‌ی او می‌توان به کتاب «خواب و آب»، کتاب «کافه‌ها و خسروانی» اشاره کرد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «دوستت دارم/ هزار سال دوستت دارم در شعر ایران/ با قاب»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.