جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

قذافی/ ظهور تا سقوط

قیمت:
250,000 تومان
مشخصات کتاب قذافی/ ظهور تا سقوط
کشور مبدا
تعداد صفحات
412 صفحه
شابک
9786004058063
سال خلق اثر
2010
سال انتشار
2010
قطع
وزیری
جلد
سخت
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه
کتاب قذافی، ظهور تا سقوط ترجمۀ کتاب Libya: The Rise and Fall of Qaddafi اثر آلیسون پارجتر و بخشی از کتاب Dictatorland: The Men Who Stole Africa اثر پال کنیون است. کتاب قذافی، ظهور تا سقوط را بیژن اشتری ترجمه کرده و نشر ثالث در سال 1400 به چاپ رسانده است.

بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب قذافی/ ظهور تا سقوط

معمر قذافی در بیست‌وهفت‌سالگی در لیبی به قدرت رسید. باتوجه‌به به اوضاع لیبی در آن زمان، این کشور می‌توانست به بهشت روی زمین بدل شود، اما قذافی مسیر آن را تغییر داد. او با درآمد کشور، که از راه فروش بشکه‌های نفت حاصل می‌شد، از گروه‌های تروریستی سراسر جهان حمایت می‌کرد. قذافی پس از 42 سال حکمرانی درنهایت با خیزش مردمی روبه‌رو شد که علیه او بودند و سرانجام نیز او را برانداختند. لیبی در دوران پساقذافی درگیر اختلافات و منازعات داخلی شد. قذافی نه‌تنها کشوری متحد و یکپارچه نساخت، که به آتش اختلافات داخلی و محلی نیز دامن زد.
این کتاب داستان رژیم فاسد و سرکوبگر قذافی، جزئیات سقوط آن و آیندۀ محتمل لیبی است؛ ظهور قذافی در 1969، سلطنت چهل‌ودوساله‌اش و درنهایت اعدام بی‌رحمانه‌اش در اکتبر 2011 موضوعاتی است که مستند شده‌اند. نویسنده تحلیلی خواندنی از شورش 2011 به دست می‌دهد و جزئیات زیادی دربارۀ سقوط قذافی ارائه می‌کند. کتاب در نهایت با معرفی کارگزاران قدرت جدید در لیبی پس از قذافی و انواع چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌روست، به پایان می‌رسد.
آلیسون پارجتر کتاب را بر اساس مشاهدات میدانی و پژوهش‌های دقیق متکی بر اسناد نوشته است. او در این کتاب به این پرسش‌ها پاسخ گفته که قذافی چگونه توانست برای چنین مدت طولانی‌ای بر سر قدرت بماند و چرا عاقبت او چنین شد و قدرتش ته کشید.

کتاب «دیکتاتورستان» (Dictatorland: The Men Who Stole Africa) نوشتۀ پال کنیون دربارۀ هفت کشور آفریقایی استبدادزده است. این کتاب در 2019 به چاپ رسیده است که در آن نگاه تازه‌ای به لیبی دوران قذافی مشاهده می‌کنیم و ترجمۀ بخش لیبی این کتاب، به پیوست در این کتاب موجود است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارۀ قذافی، ظهور تا سقوط چیست؟

Nicholas Hagger، نویسندۀ بریتانیایی، دربارۀ کتاب می‌گوید: «گزارش نویسنده بر اساس مشاهدات مستقیم است. او داستان را در حرکت نگه می‌دارد و سؤالات درستی را مطرح می‌کند: چگونه قذافی برای مدت طولانی در قدرت ماند؟ چرا درنهایت به این شکل سقوط کرد؟ آیا اکنون لیبی می‌تواند به یک کشور فعال تبدیل شود؟»
John Allnutt، یکی از خوانندگان کتاب، دربارۀ کتاب نوشته: «سیاستگذاران غربی درمورد لیبی باید این کتاب را بخوانند. این کتاب، مطالعۀ بسیار به‌موقع از دیکتاتوری 42سالۀ رژیم قذافی است. در زمانی که قذافی بر سر قدرت بود، چندین کتاب دربارۀ لیبی منتشر شد، اما هیچ‌کدام به‌طور جسورانه زمان و چگونگی پایان رژیم او را پیش‌بینی نکردند...»
Evin، از خوانندگان دیگر کتاب نوشته: «این کتاب با پوشش‌دادن تاریخچۀ مختصری از لیبی و برخی از رویدادهایی که جامعه و فرهنگ آن را به‌سوی استقلال پس از جنگ جهانی دوم شکل دادند، آغاز می‌شود. سپس به بررسی زوال پادشاه ادریس، پادشاهی که قبل از قذافی حکومت می‌کرد، می‌پردازد. کتاب، همان طور که از نامش پیداست، به حاکمیت و عزل سرهنگ معمر قذافی اختصاص دارد...»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزۀ خواندن باشند

«در اکتبر 2011 سرهنگ معمر قذافی، رهبر پیش‌بینی‌ناپذیر لیبی که برای بیش از چهار دهه سکان رهبری این کشور را به دست داشت، در لولۀ فاضلاب بوگندویی که خود را در آن پنهان کرده بود یافت شد. او و همراهانش که فاصلۀ چندانی با فرار نداشتند در معرض حملۀ هوایی جنگنده‌های ناتو قرار گرفته و زمین‌گیر شده بودند. شورشیان که مخفیگاه دیکتاتور را پیدا کرده بودند او را از آن‌جا بیرون کشیدند. دیکتاتور آشفته و ژولیده‌موی لیبی قبل از این‌که به دست شورشیان جوان اعدام شود در معرض خشونتی سبعانه قرار گرفت. در ظرف فقط هشت ماه، مردم لیبی در انجام کاری موفق شده بودند که برای هیچ‌کس باورکردنی نبود: آن‌ها توانسته بودند سرنوشت خودشان را در دست بگیرند و رژیمی را ساقط کنند که حتی بر حسب معیارهای خاورمیانه‌ای یکی از سرکوب‌گرترین رژیم‌های جهان به شمار می‌رفت.

دربارۀ نویسندۀ کتاب قذافی، ظهور تا سقوط

آلیسون پارجتر، نویسنده و استاد دانشگاه‌ کمبریج و کینگز کالج است. او کارشناس شمال آفریقا و خاورمیانه است که بر لیبی، تونس، عراق و جنبش‌های اسلام‌گرای سیاسی تمرکز دارد. 
پارجتر نویسنده‌ای است که درک عمیقی از تاریخ و مردم لیبی دارد.‌ تمرکز اصلی پژوهش‌های او بر مسائل سیاسی و امنیتی در شمال آفریقا و خاورمیانه، با تأکید ویژه بر لیبی و عراق است. او درحال‌حاضر، در حال انجام پژوهشی بزرگ با عنوان «قبایل به‌عنوان بازیگران سیاسی و امنیتی در لیبی و عراق» است که از نظر مالی توسط بنیاد اسمیت ریچاردسون حمایت و با همکاری پروفسور جاناتان هیل انجام می‌شود.
برای مشاهده محصولات مرتبط دیگر می‌توانید از دسته بندی خرید کتاب تاریخی نیز بازدید فرمایید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «قذافی/ ظهور تا سقوط»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.