جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

قیمت:
215,000 تومان
مشخصات کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست
کشور مبدا
تعداد صفحات
240 صفحه
شابک
9786008812845
سال خلق اثر
2017
سال انتشار
2017
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
87
این کتاب در یک نگاه

کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های مگان دیواین در رابطه با روانشناسی سوگ است. این کتاب مدت‌ها در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز بود و در رسانه‌های مختلف ادبی مورد تحسین قرار گرفت. «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» در سال 1398 در ایران منتشر شد و با ترجمه «آرزو مومیوند» و «سیده سارا ضرغامی» در دسترس قرار گرفت.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» با نام اصلی «It's OK That You're Not OK» به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه در مدت سوگواری‌شان زندگی کنند. این کتاب نه تنها به افرادی که سوگوار هستند دلگرمی می‌دهد، بلکه برای افرادی که با یک فرد سوگوار برخورد دارند هم مناسب است. در واقع این کتاب قصد دارد تا وضعیت را برای همه بهتر کند. فقدان و سوگ، تجربه‌ای مختص یک فرهنگ و یک جغرافیا نیست؛ همه ما در مرحله‌ای از زندگی، سوگ و فقدان را تجربه خواهیم کرد.

مگان دیواین در این کتاب محبوب از تجربیات شخصی خود سخن گفته و سعی دارد با توجه به اتفاق‌هایی که برایش پیش آمده، نحوه‌ی مواجه شدن با فوت و سوگواری را توضیح دهد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست چیست؟

میشل ال درباره این کتاب گفته: «من در طی دو سالی که پسرم فوت کرده است، بسیاری از کتاب‌های غم و اندوه را هدیه گرفته و یا خریداری کرده‌ام. صادقانه می‌توانم بگویم که هیچ‌یک از آن متن‌ها بیش از کتاب جدید مگان دیواین، مورد پسند من و حقیقت غم و اندوه من نبود. او منبع معتبری از اطلاعات مفید است که نه تنها مسائل تحصیلات و شغل خود را تحمل می‌کند، بلکه مه‌متر از آن تجربه زندگی خود را در اختیار دیگران قرار می­‌دهد. مهم‌تر از همه، او یک حقیقت‌گو و یک مدافع است که شما در فضای غم و اندوه خود می‌خواهید.»

فاطمه شریف از خوانندگان ایرانی این کتاب نوشته است: «کتاب بسیار عالی است جز چند مورد کوچک که در مورد فرهنگ آمریکا بوده، بقیه کاملا درست است. دقیقا به گفته کتاب من وقتی کتاب رو پیدا کردم و دارم میخونم که از فقدانی بزرگ درد میکشم. توصیه می‌کنم بیشتر افرادی که هنوز سوگی رو تجربه نکرده‌اند بخوانند تا بدانند با افرادی که در سوگ بزرگی هستند چطور رفتار کنند. من از این کمبودهای رفتاری بسیار دیده‌ام و اذیت شده‌ام.»

نظر جولز از کاربران سایت Goodreads پس از خواندن کتاب مگان: «من این کتاب را اندکی پس از آنکه نامزد 35 ساله‌ام بدون هیچ هشداری فوت شد، خریداری کردم. من ناامیدانه سعی کردم هر کتابی را که در مورد غم و اندوه است پیدا کرده و بخوانم. این تنها کتابی بود که همه چیز را کاملاً عالی بیان می‌کرد. این کتاب باعث شد در سخت‌ترین و ناامیدترین زمان زندگی‌ام احساس تنهایی کمتری داشته باشم. من این کتاب را به کسی توصیه می‌کنم که همه ناراحتی‌های سخت را تجربه می‌کند. این تنها کتاب مربوط به غم و اندوه است که از بین ده‌ها کتاب خوانده شده توصیه می‌کنم.»

پل ویلیسون درباره این کتاب گفته است که: «من این کتاب را بعد از اینکه مادرم چند ماه پیش به طور غیرمنتظره‌ای از دنیا رفت خریداری کردم. این کتاب شاید عجیب­‌ترین کتاب تسلیم­‌کننده غم و اندوهی باشد که خوانده­ام. به نظر من بسیار مفید است و با بسیاری از کتاب­های دیگر بسیار متفاوت است. هر چیزی که به شما اجازه می­دهد درد و رنج یک ضرر را بپذیرید در حالی که امید به آینده‌ با رفتن عزیزی کاهش یافته و در آن رنج می‌­برید، ارزش خواندن دارد.»

جملاتی از که شاید  انگیزه خواندن باشند

نمی توان سوگ را بد دانست. در سوگ نشستن دلیلی بر گوشه‌گیر شدن نیست، زیرا سوگ مرحله‌ای است که باید روال طبیعی‌اش را طی کند. مگان در بخشی از کتاب نوشته است: «سوگ هیچ ایرادی ندارد. سوگ‌‌ امتداد طبیعی عشق است، پاسخی سالم و عاقلانه به فقدان. این‌که سوگ حس بدی به همراه دارد؛ باعث نمی‌شود بد باشد. این‌که شما احساس می‌کنید دیوانه شده‌اید؛ دلیل نمی‌شود دیوانه باشید.»

زمانی که فردی به هر دلیل در سوگ می‌نشیند اطرافیان بسیار در تلاشند که با جملاتی مانند «قسمت این بود» و «خواست خدا بوده» فرد را آرام کنند؛ اما فرد سوگوار نه تنها با این نصایح آرام نشده بلکه رنج می‌برد و حس تنهایی بیشتری وجودش را فرا می‌گیرد. در کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» درباره این موضوع گفته شده است: «در این مدتی ‌که از مصیبت وارده به شما می‌گذرد، همه‌ جور حرفی درباره سوگواری‌تان می‌شنوید: «نمی‌خواهد این‌قدر ناراحت باشی»، «هر اتفاقی دلیلی دارد»، «حداقل این مدت او در زندگی‌ات بوده است»، «تو قوی و باهوش و دانایی و از پس این مصیبت برخواهی آمد»، «این تجربه تو را قوی‌تر می‌کند»، یا «همیشه می‌توانی دوباره تلاش کنی و یک شریک دیگر در زندگی‌ات داشته باشی، یک بچه‌ دیگر بیاوری، و راهی بیابی که دردتان را به چیزی زیبا و مفید و خوب تبدیل کنی». شعار و شادباش ‌گویی دردی را دوا نمی‌کند. در واقع، این نوع حمایت فقط باعث می‌شود احساس کنید کسی در دنیا شما را درک نمی‌کند

همیشه دانستن قدر چیزهایی که داریم آنقدر مهم است که لازم نیست هنگام از دست دادن آن‌ها متوجه اهمیتش گردیم: «این درد مانند بریدگی کوچک با کاغذ که نیست! بحران شخصیتی که نیست! لازم نبود این اتفاق بیفتد که بفهمید چه چیزی مهم بوده، که هدف زندگی‌تان را پیدا کنید، یا حتی برای این‌که بفهمید کسی واقعاً و عمیقاً عاشق‌تان است!»

زمانی که چیزی را از دست می‌دهید گویی دنیا برای‌تان متوقف می‌شود. ذهن شما مدام در پی راه فرار از اتفاقی است که برای‌تان افتاده. در بخشی از این کتاب آمده: «فکر نمی‌کردید اینگونه باشد. زمان متوقف شده ‌است. هیچ ‌چیز واقعی به نظر نمی‌رسد. ذهن‌تان نمی‌تواند جلوی تصویرسازی مجدد رویدادها به‌ امید نتیجه‌ای متفاوت را بگیرد. دنیای معمولی و روزمره، که دیگران هنوز در آن ساکن‌اند، در نظر شما بی‌رحم و ظالمانه است.»

درباره نویسنده کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

مگان دیواین نویسنده آمریکایی کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» سال‌ها به واسطه شغلش که روان درمانگری بود، به افراد مختلف مشاوره می‌داد. او روان‌درمانگری را در سال 2001 آغاز کرد و در حرفه‌ی خود موفق بود. همه چیز از جایی شروع شد که نامزد 40 ساله‌ی او به صورت ناگهانی در حادثه‌ای جان خود را از دست داد، حادثه‌ای که مسیر زندگی و شغلی مگان را برای همیشه عوض کرد.

مگان دیواین تا آن زمان درباره اندوه و سوگواری تجربه‌ای نداشت. هیچ‌یک از آموخته‌هایش به کمک او نیامدند و پس از جست‌وجوهای بسیار برای پیدا کردن التیامی واقعی تصمیم به تغییر مسیر زندگی و شغلی‌اش گرفت. او موسسه‌ای برای کمک به سوگواران تأسیس کرد، در این زمینه گروه‌های حمایتی را تشکیل داد و دست به قلم شد. کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» حاصل تمام تجربیات و ملاقات‌هایی‌ است که نویسنده این کتاب با سوگواران داشته. مگان دیواین در بخشی از کتاب خود می‌گوید: «غم ‌و اندوه -درست مثل عشق- نیازی به راه‌حل ندارد.»

مگان هم‌اکنون به عنوان روان‌درمانگر، سخنران، نویسنده و متخصص ارتباطات مشغول خدمت‌رسانی به کسانی است که در مرحله‌ی سوگواری برای عزیزانشان هستند. این نویسنده وب‌سایتی در این زمینه هم دارد که می‌توان در انجمن آنلاین سوگواران آن ثبت‌نام کرد.

دیواین علاوه بر کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست»، آثار دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «دلم می­خواهد اندوهگین باشم» اشاره کرد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.