جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

دختر سروان

قیمت:
39,000 تومان
مشخصات کتاب دختر سروان
کشور مبدا
تعداد صفحات
199 صفحه
شابک
9786001215711
سال خلق اثر
1836
سال انتشار
1836
قطع
جیبی
جلد
نرم
نوبت چاپ
7
این کتاب در یک نگاه

«دختر سروان» رمانی است که نویسنده مشهور روسی، الکساندر پوشکین آن را نوشته است. نوشتن دختر سروان در سال 1836 به پایان رسید و یکی از آثار مهم پوشکین از آن زمان تا کنون به‌حساب می‌آید. داستان این رمان در خلال شورش پوگاچف در قرن هجدهم جریان دارد. رویدادی تاریخی در روسیهٔ تزاری که در آن پوگاچف، یاغی و شورشی آن زمان، به مخالف با حکومت برخواسته است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «دختر سروان»

خلاصه کتاب دختر سروان

داستان دختر سروان دربارهٔ پیتر آندرویچ، نجیب‌زاده جوانی است که به ارتش روسیه می‌پیوندد. در دل این سفرِ دور و دراز با اتفاقات و افرادی مختلفی روبه‌رو می‌شود و در نهایت به مقصد می‌رسد. در آنجا با دخترِ سروان آشنا می‌شود و یک دل نه صد دل عاشق او می‌شود. بهطور خلاصه این رمان به بررسی مضامین عشق، وفاداری، افتخار و برخورد طبقات مختلف اجتماعی در روسیه در آن زمان می‌پردازد.

«دختر سروان» به‌خاطر نمایش زنده وقایع و شخصیت‌های تاریخی و همچنین تسلط پوشکین در زبان و داستان‌نویسی شهرت دارد. این کتاب اثری کلاسیک از ادبیات روسی در نظر گرفته می‌شود و اغلب در دوره‌های ادبیات روسی در روسیه و در سراسر جهان خوانده می‌شود.

درباره ترجمه کتاب دختر سروان

  • دختر سروان نوشته الکساندر پوشکین به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • دختر سروان در ایران توسط پرویز ناتل خانلری در انتشارات علمی فرهنگی، حسین نوروزی در نشر جامی و حمیدرضا آتش برآب در نشر هرمس به زبان فارسی برگردانده شده است.

امتیاز دختر سروان در گودریدز

  • تعداد نظرات: 1,294
  • تعداد امتیازدهی: 21,838
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.83

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب دختر سروان

  • اگر بهتر از من جستی ـ مرا فراموش کن اگر نجستی ـ مرا به یاد آر
  • تیره‌بختی همزاد انسان نیست، انسان می‌تواند می‌توان خوشبخت باشد، برای خوشبخت‌ شدن باید کوشید، باید انگیزه‌های تیره‌بختی را از میان برداشت.
  • سخن مردم چون موج دریاست.
  • چه شیطانی گفت تو ازدواج کنی؟ من افسر محترمی هستم و نمی‌خواهم تو را گول بزنم. از من بشنو و باور کن، ازدواج دیوانگی است.
  • صلح بد بهتر از دعوای خوب است و اگر زیاد قابل احترام نیست لااقل حافظ سلامت هست.
  • فقر که گناه نیست، عیب نیست؛ مردم که با عین سرمایه و ثروت شب را روز نمی‌کنند؛ بلکه انسان با انسان زندگی می‌کند؛ و البته این‌گونه مردم عاشق بهتر می‌توانند با هم به سر برند تا دیگران.
  • حتی کارمند دون‌پایه‌ای چون تصدی کند، چاپارخانه را، او را دیکتاتور واقعی بدان.
  • از شعر صحبت به شاعر کشید. او توضیح داد که شعرا اکثراً مردمی خوشگذران و بذله‌گو هستند و به من اندرز داد که شعر گفتن را کنار بگذارم، زیرا شعر گفتن مانع خدمت سربازی است و نمی‌گذارد آدم پول جمع کند. آدم را به افلاس می‌کشاند.
  • واقعاً اگر به‌جای آن قاعده مرسوم عمومی: «تابعیت و احترام برحسب درجه و مقام» قاعده دیگری مثلاً: «تابعیت و احترام برحسب عقل و کمال» معمول می‌گشت، در این صورت چه مشاجراتی که درنمی‌گرفت!

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب دختر سروان چیست؟

یکی از مخاطبان نوشته است: ‌

ترجمه آقای خانلری را خواندم که بسیار روان و شیرین بود. از آقای خانلری که سرآمد ادبیات معاصر است، غیر این هم انتظاری نباید داشت. درباره داستان هم باید بگویم که رسا و شیوا بود و از آن جهت که ریشه‌های آن در واقعیت بود، داستان برایم جذاب‌تر هم می‌شد.

دیگری می‌نویسد:

نویسندگان روسی به‌ویژه پوشکین در بیان روزگار مردم عادی، چیره‌دست هستند. آن‌ها با چشمان باز در جامعه خود زیسته‌اند تا بتوانند تفریح، دعوا و جنگ، فقر، عشق و مانند این‌ها از مردم عادی را به‌نیکی ترسیم کنند. رمان دختر سروان نیز از جمله همین رمان‌هاست.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

از این به بعد من مانند بچه‌های کوچه زیسته، یا دنبال کبوترها می‌دویدم یا با بچه‌های مستخدمین،‌ جفتک‌چهارکش بازی می‌کردم. به این ترتیب بالاخره به هفده‌سالگی رسیدم. در این وقت ناگهان سرنوشت من تغییری عظیم یافت.

یک روز در فصل پاییز، مادرم در اتاق، شیرینی عسلی می‌پخت و من به کف‌های سفید آن نگریسته، لب‌های خود را می‌لیسیدم. پدرم نزدیک پنجره نشسته، سالنامهٔ درباری را که همه‌ساله برای او می‌آوردند، مطالعه می‌کرد.

این کتاب همیشه در او تأثیری شدید می‌کرد. اغلب با ذوقِ عجیبی چندین‌بار آن را می‌خواند و از قرائت آن تا مدتی بدخلق می‌شد. مادرم که از عادات و رفتار او اطلاع داشت، همیشه سعی می‌کرد که این کتاب منحوس را حتی‌الامکان از دسترس او دور بدارد و به این سبب سالنامهٔ درباری اغلب چندین ماه به دست پدرم نمی‌افتاد. در عوض نیز وقتی که آن را می‌یافت به آسانی از خود دور نمی‌کرد.

اکنون پدرم به مطالعهٔ این کتاب مشغول بود و گاه‌به‌گاه شانه‌ها را حرکت داده، می‌گفت:

«سرتیپ!... این شخص در زمان من گروهبانی بیش نبود!... شوالیه... مدتی نیست که ما... .»

آخرالامر سالنامه را روی میز کوچکی انداخت و در افکار عمیقی فرورفت.

ناگاه روی به مادرم کرده، گفت: «آودیتا واسیلیونا، پتروشا چند سال دارد؟»

مادرم جواب داد: «حالا در سال هفدهم است. پتروشا در همان سال متولد شده است که عمه گراسی‌مونا از یک چشم کور شد و در همان سالی که...»

پدرم سخن او را بریده، گفت: «خیلی خوب، حالا وقتی است که باید داخل خدمت شود. دیگر به قدر کفایت بازی کرده و دنبال کبوترها دویده است.»

مادرم از خیال جدایی من چندان متأثر شد که قاشق از دستش در کُماجدان افتاد و اشک از چشمش سرازیر شد. اما شوق و شعف من از شنیدن این حرف بیان‌ناپذیر است. دخول به خدمت در خیال من با آزادی و عیش زندگانی پترزبورگ اشتباه می‌شد. تصور می‌کردم که افسر هنگ خواهم شد و این به گمان من، منتهای درجهٔ سعادت انسانی بود.»

دربارهٔ نویسندهٔ کتاب دختر سروان

الکساندر پوشکین، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان روسی تاریخ است که در تاریخ ۶ ژوئن ۱۷۹۹ متولد شد و در سن سیزده‌سالگی با نوشتن شعرهایی، کارهای ادبی‌اش را شروع کرد. او به‌سرعت به یکی از نخبگان ادبیات روسی تبدیل شد و از سن بسیار کم، آثاری برجسته نگاشت.

پوشکین به‌عنوان یکی از بزرگترین شاعران روسی نیز شناخته می‌شود. او آثار زیبا و عمیقی به نظم نوشته است که از جمله مشهورترین‌های آن‌ها می‌توان به «یوگنی اُنه‌کین» اشاره کرد. این شعر رمانتیک، درواقع یک رمانِ شعرگونه است و از آثار برجسته پوشکین به شمار می‌رود.

پوشکین نه‌تنها یک نویسنده و شاعر بلکه یکی از نخبگان سیاسی روسیه بود. وی به دلیل نوشتن اشعاری انتقادی، ممنوع‌الکار و دستگیر شد. این اتفاقات موجب تبعید او به منطقه‌ای دورافتاده‌ در روسیه شد.

سرانجام پوشکین در دوئلی که برای اقامه شرف خود راه انداخت، زخمی شد و چند روز بعد در سن ۳۷ سالگی درگذشت. الکساندر پوشکین به‌عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان روسی و یکی از پیشوایان ادبیات جهانی شناخته می‌شود که بانگ روح او در آثارش طنین‌انداز است. از جمله کتاب‌های وی که به فارسی برگردانده شده‌اند، می‌توان «بی‌بی پیک»، «تراژدیهای کوچک» و «سوارکار مفرغی» را نام برد.

نکات جالب درباره کتاب دختر سروان

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده کتاب دختر سروان مانند پیتر آندرویچ از خانواده‌ای اشرافی بود و هر چند خودش نظامی نبود، از طریق خانواده‌اش با ارتش روسیه به‌خوبی آشنا بود.
  • پوشکین برای نوشتن کتاب تاریخچه شورش پوگاچف و دختر سروان در خصوص شورش پوگاچف تحقیقات گسترده‌ای انجام داد.
  • الکساندر پوشکین مانند پیتر آندرویچ شخصیتی عاشق‌پیشه داشت و گریزهای عاشقانه و طبیعت پرشور نویسنده و قهرمان کتاب شبیه به یکدیگر است.
  • این اثر آخرین کتاب پوشکین است. او که مانند قهرمان کتاب اهل دوئل کردن بود یک سال بعد از انتشار این داستان در یک دوئل جان باخت.
  •  کتاب دختر سروان به‌عنوان اثر ادبی مهم برای درک فرهنگ و تاریخ روسیه قرن هجدهم هنوز هم در دوره‌های ادبیات در سرتاسر جهان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

اگر به ادبیات کلاسیک روسیه و داستان‌های عاشقانه و ماجراجویانه علاقه دارید، رمان دختر سروان اثر الکساندر پوشکین، نویسنده شهیر روسی، یک گزینه عالی برای مطالعه است.

اقتباس ها از کتاب دختر سروان

این رمان در قالب‌های مختلفی از جمله اپرا، فیلم و انیمیشن اقتباس شده است. برخی از این اقتباس‌ها عبارت‌اند از:

  • اپرایی در چهار پرده اثر آهنگساز روس سزار کوئی، ساخته شده در سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۹، لیبرتو آن اقتباسی از رمان دختر سروان الکساندر پوشکین است.
  • فیلم ولگا در شعله‌های آتش به کارگردانی ویکتور تورژانسکی محصول سال ۱۹۳۴
  • فیلم ایتالیایی دختر کاپیتان محصول سال ۱۹۴۷ به کارگردانی ماریو کامرینی
  • فیلم ایتالیایی طوفان به کارگردانی آلبرتو لاتوادا محصول ایتالیا ساخته شده در سال ۱۹۵۸
  • فیلم دختر کاپیتان به کارگردانی ولادیمیر کاپلونووسکی محصول سال ۱۹۵۸
  • اپرای موزیکال «چشمان قهوه‌ای تیره» اثر شاما تاما، اجرا شده در سال ۱۹۹۸
  • انیمیشن استاپ موشن 28 دقیقه‌ای دختر سروان محصول سال 2005 که در سال 2007 جایزه عقاب طلایی روسیه را دریافت کرد.

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره دختر سروان

رمان دختر سروان اثر الکساندر پوشکین از زمان انتشارش در سال 1836 تاکنون به‌عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه محبوبیت پایداری داشته و تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخته است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «در هر زبانی، دختر کاپیتان شاهکاری کوچک خواهد بود.» —T. J. Binyon، دیلی تلگراف
  • «زمان نتوانسته هیجان داستان را کم کند، چرا که با وجود همه تصادف‌های عاشقانه‌اش، چیزی فراتر از یک ماجراجویی ساده است و شخصیت‌های آن سطحی و کلیشه‌ای نیستند.» — نیویورک‌تایمز
  • «یکی از ویژگی‌های درخشان دختر کاپیتان این است که شما نمی‌دانید چه نوع روایتی در حال شکل‌گیری است... این اثر بازتابی متحیرکننده از موقعیت روشنگری سیاسی در مورد نفوذ فوق‌العاده خشونت و تعصب بر نژاد بشر است.» —A. N. Wilson ، دیلی تلگراف
  • «دختر کاپیتان یکی از داستان‌هایی است که پوشکین نثر روسی را در آن خلق کرده است... این نثر واقعی یک شاعر است، کاملاً واضح، بی‌طرف، بی‌ادعا و نافذ.» —رابرت کانکوئست، نشریه اسپکتیتور
  • «بهترین داستان‌های پوشکین شامل داستان ماوراءالطبیعه‌ای فوق‌العاده « بی‌بی پیک» و رمان تاریخی و هیجان‌انگیز «دختر کاپیتان» درباره قیام پوچگایف است. همه باید اینها را بخوانند.» - مایکل دیردا، واشنگتن‌پست
  • «پوشکین یکی از نوابغ خلاق و افراد تاریخی بود که ضمن کوشش برای حال، پایه‌های آینده را نیز می‌گذاشت.» — ویساریون بلینسکی
  • «آثار پوشکین را همیشه بخوانید. پوشکین بنیان‌گذار شعر ما و معلم جاویدان همه ماست.» — ماکسیم گورکی

خرید کتاب دختر سروان

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب دختر سروان را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «دختر سروان»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.