جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

نویز / نقصی در قضاوت انسان

قیمت:
135,000 تومان
مشخصات کتاب نویز / نقصی در قضاوت انسان
کشور مبدا
تعداد صفحات
400 صفحه
شابک
9786226840910
سال خلق اثر
2021
سال انتشار
2021
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه
عموما ما تکرار می‌کنیم که قضاوت کردن کار درستی نیست، همدیگر را قضاوت نکنیم یا بر اساس قضاوت‌های سریع تصمیم نگیریم. با این همه بسیاری از ما درگیر قضاوت دیگرانیم یا سریعا در هر موقعیتی دیگری را قضاوت می‌کنیم. کتاب «نویز خدشه‌ای بر قضاوت انسان» دقیقا به همین موضوع می‌پردازد. مقوله‌ی مهم خطای انسانی و عواقب آن در کتاب «نویز» به خوبی شرح داده شده و راهکارهایی ساده را نیز برای تصمیم گیری‌های بهتر برای مخاطب مطرح کرده است.
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب نویز / نقصی در قضاوت انسان

این اثر که از مجموعه نظرات دنیل کانمن و دو پژوهشگر دیگر اولیویه سیبونی، کاس سانستین گردآوری شده، جزو پرفروش‌ترین آثار معرفی شده توسط نیویورک تایمز بوده است. نویسنده نخست به عناصر سوگیری‌های نادرست می‌پردازد و اجزای مختلف خطاهای رفتاری-گفتاری را بررسی کرده و با ذکر مثال‌هایی متنوع در مشاغل گوناگون به برقراری تعادل در موقعیت‌هایی چنین کمک می‌کند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب نویز چیست؟

این کتاب که برای روانشناسان عمومی، پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه معرفی شده و با توجه به اینکه نویسنده‌ای مطرح هم دارد، مخاطبان زیادی دیدگاهی مثبت درباره‌ی آن نوشته‌اند. یکی از خوانندگان «نویز» نوشته است: «محتوای کتاب کاملا علمی هست و به‌نظرم بسیار برای اصلاح بینش و طرز فکر در زندگی شخصی، و برای توسعه فردی‌تان مفید و حتی ضروری خواهد بود.» علایق تحقیقاتی نویسندگان این کتاب بر بهبود کیفیت تصمیم‌گیری از طریق کاهش تأثیر سوگیری‌های رفتاری متمرکز است، مخاطبین دیگر نیز به کیفیت ترجمه و انتقال روان مفاهیم آورده شده در مقالات کتاب اشاره کرده‌اند.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

مخاطبین و علاقه‌مندان به حوزه‌ی روانشناسی عمومی آگاه‌اند که سالیانه کتاب‌های بسیاری در این زمینه منتشر می‌شود که به ندرت تفاوت مهمی با یکدیگر دارند. اما انتخاب درست برای مطالعه در این زمینه کمک می‌کند تا روند بهتر و حرفه‌ای را در مطالعه و پژوهش این زمینه پیدا کنیم. در قسمتی از این کتاب آورده شده: «پزشکی نویز دارد. پزشکان با معاینه یک بیمار مشخص، قضاوت‌های مختلفی ارائه می‌کنند که آیا بیمار دچار سرطان پوست، سرطان پستان، بیماری قلبی، سل، ذات‌الریه، افسردگی و مشکلات پزشکی دیگر است یا نه. به طور خاص نویز در روان‌پزشکی بسیار زیاد است. درست است که در این حوزه قضاوت شخصی مهم است، اما در بعضی حوزه‌هایی که شاید انتظار نمی‌رود هم نویز قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم؛ مثلاً در تحلیل عکس‌های رادیولوژی.»

نویسنده با ریزبینی و دقت بسیار، نویزهای مشاغل و محیط‌های مختلف را بررسی کرده، مسائلی را عنوان کرده که به خواننده کمک می‌کند تا دقت بیشتری را برای موقعیت‌های مختلف به کار گیرد و روند تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف کم خطاتر شود: «تصمیم درباره سرپرستی کودکان نویز دارد. کارشناسان نهادهای حمایتی باید بررسی کنند که آیا کودکان مورد نظر آن‌ها در معرض سوءاستفاده هستند یا نه و اگر این طور است، آن‌ها را به پرورشگاه منتقل کنند یا نه. این سیستم نویزی است. چون با مقایسه مدیران معلوم می‌شود بعضی از آن‌ها با احتمال بیشتری کودکان را به پرورشگاه می‌فرستند. سال‌ها بعد آن کودکان بداقبالی که به دست این مدیران سخت‌گیر به پرورشگاه سپرده شده‌اند، عملکرد ضعیفی در زندگی دارند: نرخ بیشتر بزهکاری، نرخ بیشتر زایمان در سنین پایین و درآمد پایین‌تر.»

 تفاوت های زیستی و فیزیولوژیکی، تفاوت‌های روانشناختی مسیرهای تصمیم گیری ما را تغییر می‌دهد. در قسمتی دیگر از «نویز» می‌خوانیم: «در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، این هیئت‌منصفه است که عمدتاً در خصوص پرونده‌های جنایی و بسیاری از پرونده‌های مدنی قضاوت می‌کند. می‌توان امیدوار بود که هیئت‌منصفه ازطریق مشورت، تصمیمات عاقلانه‌تری نسبت به تک‌تک اعضای حاضر در شورای قضاوت بگیرد. اما در پژوهشی مشخص شده است که نوعی تأثیر اجتماعی در این خصوص وجود دارد که خود، باعث نویز می‌شود. این تأثیر اجتماعی را قطبی‌شدن گروه می‌نامند. ایده‌ی اولیه این‌گونه است که وقتی افراد با یکدیگر صحبت می‌کنند، نظر نهایی‌شان همسو با آراء و سوگیری‌های اولیه است. مثلاً فرض کنید در گروهی هفت‌نفره، بیشتر افراد موافقند که دفتر جدیدی در پاریس افتتاح شود. خب، احتمالاً نتیجه این خواهد بود که: افتتاح دفتر ایده‌ی‌ فوق‌العاده‌ای است. بحث‌های داخلی معمولاً منجر به اعتماد بیشتر، وحدت بهتر و احساسات افراطی‌تر می‌شوند که اغلب خود را به‌شکل اشتیاق نشان می‌دهد. البته قطبی‌شدن گروه، صرفاً در هیئت‌منصفه‌ها رخ نمی‌دهد؛ بلکه تیم‌هایی هم که در آن‌ها آراء حرفه‌ای ارائه می‌شود قطبی می‌شوند.»

درباره نویسنده کتاب نویز

دنیل کانمن، محقق و نویسنده‌ای شناخته شده در حوزه‌ی روانشناسی‌ست که کتاب دیگر او «تفکر تند وسریع» نیز شهرت بسیاری داشته وجز پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان مطرح شده که در سال 2002 جایزه نوبل را هم دریافت کرد. بزرگترین و معتبرترین مجلات دنیا در سال‌های گذشته به کانمن بسیار پرداخته‌اند، او در کتاب نویز تعریفی متفاوت از قضاوت را نیز ارائه داده که اهمیت اثرش را برجسته کرده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «نویز / نقصی در قضاوت انسان»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.