جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

ذهن ذن ذهن آغازگر

قیمت:
148,000 تومان
مشخصات کتاب ذهن ذن ذهن آغازگر
کشور مبدا
تعداد صفحات
209 صفحه
شابک
9786226401944
سال خلق اثر
1970
سال انتشار
1970
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
19
این کتاب در یک نگاه

ذهن ذن، ذهن آغازگر (Zen mind, beginner's mind) عنوان محبوب‌‌‌ترین کتاب ذن برای آمریکایی‌‌‌هاست که شونریو سوزوکی یکی از اثرگذارترین معلمان معنوی قرن بیستم در آن با بیانی رک و صریح از بودیسم در مقام مذهب یا فلسفه راززدایی سخن می‌گوید و پیوسته توجه شما را به سمت تمرین ساده و کاملِ نشستن هدایت می‌کند تا بلکه ذهن خود را از راه مراقبه پاکسازی کنید. 


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب ذهن ذن ذهن آغازگر

کلام استاد سوزوکی بسیار ساده است و سعی دارد هرچیزی را در معنای خودش بیان کند، درواقع خبری از جملات فلسفی و پچیده نیست. آنچه روی جلد کتاب خوشنویسی شده به ژاپنی «نیو رای» و به زبان سانسکریت «تاتاگاتا» خوانده می‌شود که این نامی برای بودا است. سوزوکی هفته‌‌‌ای یکی دو بار به مراقبه‌‌‌ی ذاذن و سپس سخنرانی می‌پرداخت. شاگردانش گفته‌‌‌های او را تایپ می‌کردند و اندکی بعد متوجه شدند که می‌‌‌توانند آن‌ها را به صورت کتاب درآوردند.

 در این اثر مجموعه تمرین‌هایی برای شناخت و تربیت «ذهن آغازگر» ارائه شده و آموزه‌هایی آموزش داده می‎شود که خواننده بتواند حداقل برای مدتی ذهن آغازگر خود را حفظ نگه ‌دارد، ولی اگر خواننده تمرین‌های بیشتری داشته باشد، ممکن است کمی پیشرفت نیز داشته باشد. ذهن ذن، ذهن آغازگر سه بخش است: تمرین درست، نگرش درست و فهم درست که کمابیش با بدن، احساس و ذهن مطابقت دارند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر چیست؟

فرانسیسکو نویسنده‌ی مکزیکی: «این کتاب یکی از مقدمات کلاسیک عمل ذن بودایی‌ست. می‌گوید وقتی می‌نشینید، فقط بنشینید. وقتی تعظیم می‌کنید، باید فقط تعظیم کنید؛ وقتی غذا می‌خورید، باید فقط غذا بخورید. در لحظه فقط همان‌کار را انجام دهید. در این کتاب کوچک حکمت زیادی وجود دارد. با مشکلات خود مبارزه نکنید. برای چند لحظه فقط بنشینید و بگذارید همه چیز در ذهن شما و زندگی شما همان‌طور که هست باشد. چند دقیقه وقت بگذارید تا در هر کاری که هستید، مبتدی باشید. آیا این راز هنرمندان بزرگ نیست؟ (همیشه مبتدی بودن). بنابراین سعی نکنید به چیزی دست پیدا کنید. شما قبلاً همه چیز را با کیفیت خالص در خود دارید. اگر این واقعیت غایی را درک کنید، ترسی وجود ندارد. البته ممکن است برخی مشکلات وجود داشته باشد، اما ترسی وجود نخواهد داشت.»

نظر یکی از کاربران فیدیبو را در مورد کتاب «ذن ذهن، ذهن آغازگر» می‌خوانیم: «کتاب خوبی است و آن را پیشنهاد می‌کنم.تاثیری که بر من داشت این بود که وقتی کاری انجام می‌دهم فقط همان کار را انجام دهم و در لحظه باشم و باعث شد کمتر نتیجه‌گرا باشم. فقط با تمرین ساده‌ی نشستن!» نشریه‌‌ی Library Journal: «یکی از بهترین و موجز‌ترین دیباچه‌ها در مورد تمرین ذن.»

یان لبکفسکیل، در «کاتالوگ هزاره‌ی کل زمین» نوشت: «هر بار که این کتاب را می‌خوانم برایم متفاوت است. در پس سادگی‌اش، لبریز از حکمت ذن است؛ حکمتی که در هر  بار خواندن کتاب برقش چون آذرخش می‌درخشد.»

نشریه‌ی Elephant: «این یکی از پنج کتاب بودیستی برتر تا به اکنون بوده است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

نویسنده ما را جزئی از یک کل بزرگ‌تر می‌داند که با متولد شدن از آن جدا گشته‌ایم و پس از مرگ نیز به‌آن بازمی‌گردیم و آن را به این زیبایی به تصویر کشیده است: «پیش از آن‌که به دنیا بیاییم فاقد احساس بودیم، با کیهان یکی بودیم. به این می‌گویند «ذهن محض» یا «جوهر ذهن» یا «ذهن بزرگ». تولد ما را از این یگانگی جدا می‌کند، مانند آبی که از آبشار پایین می‌آید و باد و سنگ‌ها آن را تقسیم می‌کنند. آن‌گاه دارای احساس می‌شویم. تو دچار مشکلی چون از احساس بهره‌مندی. تو به احساسی که داری می‌چسبی بی‌آنکه بدانی این احساس چگونه پدید آمده است. وقتی درک نکنی که با رودخانه یکی هستی یا با کیهان یکی هستی، می‌ترسی. آب به قطره هایش تقسیم شود یا نه، هم‌چنان آب است. زندگی و مرگ ما یک‌چیزند. هرگاه این حقیقت را دریابیم دیگر نه هراسی از مرگ داریم و نه مشکلی واقعی در زندگی. وقتی آب به یگانگی اصلی خود با رودخانه برمی‌گردد، دیگر هیچ احساس فردی به آن ندارد. سرشت خودش را از سر می‌گیرد و آرامش پیدا می‌کند. آب چقدر باید شاد شود وقتی به رود اصلی باز می گردد! در این صورت ما در زمان مرگ چه احساسی خواهیم داشت.»

درباره نویسنده کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر

شونریو سوزوکی (Shunryu Suzuki) در سال ۱۹۰۴ در ژاپن متولد شد. او از سن ۱۲ سالگی تصمیم گرفت طبق تعالیم پدرش که از اساتید و راهبان بزرگ معبد ذن سوتو بود به تدریس بپردازد. او به کاهنی ژاپنی از مکتب سوتو تبدیل شد و از سال 1959 تا زمان مرگ در آمریکا تدریس کرد. شونریو بنیان‌گذار «مرکز ذن فرانسیسکو» و «مرکز ذن مانتن» در تساجارا بود. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب «نهرهای منشعب در تاریکی جاری‌اند» اشاره کرد. کتاب مهم تعالیم او تحت عنوان ذهن ذن، ذهن آغازگر از مهم‌ترین آثار و منابع در حوزه‌ی ذن و بودا شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۷۱ در سن ۶۷ سالگی فوت کرد.

علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد مترجم کتاب «ذهن ذن، ذهن آغازگر» متولد سال ۱۳۵۴، فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنرهای نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و رشته‌ی کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌باشد. از جمله فعالیت‌های او در زمینه‌ی تئاتر و سینما می‌توان به کارگردانی و بازیگری در تئاتر، ساخت فیلم کوتاه و مستند و تدریس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی تئاتر و سینما اشاره کرد. او همچنین در بخش‌های دبیری، داوری و بازبینی جشنواره‌های متعدد تئاتر فعالیت داشته است. قهرمانی‌نژاد همچنین بیش از ده عنوان کتاب در زمینه‌ی هنرهای نمایشی ترجمه کرده است.

برای مشاهده موارد مرتبط به دسته‌بندی خرید کتاب روانشناسی مراجعه کنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «ذهن ذن ذهن آغازگر»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.