جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

شمال

قیمت:
195,000 تومان
مشخصات کتاب شمال
کشور مبدا
تعداد صفحات
336 صفحه
شابک
9786001760587
سال خلق اثر
1960
سال انتشار
1960
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
904
این کتاب در یک نگاه

کتاب «شمال» اثر لویی فردینان سلین، نوشته­ای ارزشمند است که اتفاقات جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیده است. داستان درباره­ی شخصی جنگ­زده است که علی رغم فرار از فرانسه و پناه بردن به آلمان، با روی خوشی از وی استقبال نمی­شود. فقر، بدبختی، فلاکت، قحطی و بمباران از جمله مصائبی است که پناهجویان در آلمان با آن دست و پنجه نرم می­کنند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب شمال

 لویی فردینان سلین تمام توان خویش را در این کتاب به کار گرفته است تا موضع­گیری­اش در برابر جنگ را به نمایش بگذارد. حس او به جنگ سراسر با انزجار و نفرت همراه است و فرقی نمی­کند مسبب اصلی شروع این جنگ چه کسی است؛ از نظر او جنگ تماما وهم­آلود و دردناک است. «شمال» دومین عنوان از سه­گانه­ی تبعید این نویسنده است. دو عنوان دیگر به نام­های «قصر به قصر» و «گوردون» ترجمه شده­اند. شما می­توانید برگردان فارسی این اثر را با ترجمه­ی محمود سلطانیه از انتشارات جامی تهیه کنید.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب شمال چیست؟

یکی از خوانندگان کتاب نوشته است با خواندن سرگذشت سال­های تاریک و خانه به دوشی سلین، درد آوارگی نویسنده، قلبم را مچاله کرد. می­توانم بگویم قلم نویسنده، بسیار گیرا، منحصربه‌فرد و تاثیرگذار است.

خواننده دیگری نوشته است که کتاب «شمال» برایم روایت­گر روزهای تلخ و سراسر زهرآگین جنگی است که به نظرم هیچ­گاه پیروزی در کار نخواهد بود، مگر می­شود این همه آدم بمیرند و آواره و بیچاره شوند و بعد یکی از طرفین اعلام پیروزی کند؟ با خواندن آثار سلین می­توانید روزهای سخت و جهنمی جنگ را در ذهنتان بازسازی کنید و با اوضاع وخیم جسمی و روحی جنگ­زدگان بیشتر آشنا شوید.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در قسمتی از کتاب سلین با همان زبان طنز مختص خودش جنون عشق را این­گونه معرفی می­کند: «ما عاقل شده بودیم. ما برای همیشه عاقل شده بودیم! می‌دانستیم گرفتار عشق زیبارویان شدن دهشتبار است. ولی هر چه شهرها بیشتر بسوزند، بیشتر کشتار کنند، به دار بزنند و تکه تکه کنند، دلربایان بیشتر گرفتار جنون دلبری می‌شوند.»

تصویر تمام رخ رنج و بدبختی حاصل از جنگ را می­توان در این جملات سلین به وضوح مشاهده کرد: «هنگامی که گرفتار بدبختی‌های جنگ شوید هر ورق زندگی‌تان فلاکتی می‌شود افزون بربدبختی‌های دیگرتان! و بدبختی پشت بدبختی گریبانتان را می‌گیرد! البته دیگر مدام آه نخواهید کشید چون کم و بیش آمادگی هرپیش آمدی را دارید و هرگز انتظار ندارید در گهواره‌تان بگذارند و برایتان قاقالی‌لی‌های خوشمزه بیاورند!»

در قسمت دیگری از کتاب، نویسنده ماجرای تلخ سقوط یک هواپیما را که هم اکنون لانه­ی زنبورها شده است، این­گونه به تصویر می­کشد: «پاستور کندودار برایم گفت آنچه به‌ هنگام گرفتن دسته‌اى از زنبورهایش بر او گذشته بود و نمى‌خواست ما پیش از شنیدن ماجرا از آن جا برویم و این که دستیابى به‌ زنبورها سبب شده بود تا او به‌ سوى بال هواپیما کشیده شود، زیرا همه‌ى دسته‌هاى زنبور در درون بال هواپیماهایى جاى گرفته بودند که بیش از دو سال مى‌شد در آن‌جا زمین‌گیر شده بودند و آخرینشان به‌ همراه آخرین خلبان در ژرفاى گودالى که خود ایجاد کرده بود فرو رفته بود... هواپیما هنوز دیده مى‌شد اما خلبان در زمین فرو رفته بود... و این که دوازده هواپیما در میدان پرواز وجود داشت و همین سبب شده بود تا زنبورها به‌ سویشان کشیده شوند و درون بال‌هایشان جاى گیرند!»

درباره نویسنده کتاب شمال

«لویی فردینان سلین» نویسنده­ی مشهور و پزشک فرانسوی است که در سال 1894 در پاریس متولد شد. وی در جنگ جهانی اول از سربازان ارتش فرانسه بود و ارمغان جنگیدن دلاورانه، آسیب­های جسمانی زیادی بود که تا آخر عمر گریبانش را گرفت. نگاه سلین به دنیا پر از بدبینی و ترس و ناامیدی است. او هرگز آینده­ی روشنی را برای بشریت متصور نمی­شد و ردپای این دیدگاهش به جهان در نوشته­های تلخ و تندش به‌خوبی می‌توان تشخیص داد.

نویسندگان مشهوری همچون چارلز بوکوفسکی، ژان پل سارتر و ساموئل بکت به نبوغ و خلاقیت لویی فردینان سلین اشاره کرده­اند. چارلز بوکوفسکی در ستایش اثری از سلین می­گوید: «سفر به انتهای شب، بهترین کتابی است که در دو هزار سال اخیر نوشته شده‌است.»

«دسته­ی دلقک­ها»، «مرگ قسطی» و «معرکه» از دیگر آثار این نویسنده­ی پُرآوازه است. وی در نهایت پس از تحمل زندگانی تلخ و غم­زده­ در سال 1961 چشم از جهان فروبست.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «شمال»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.