جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

کلارا و خورشید

قیمت:
270,000 تومان
مشخصات کتاب کلارا و خورشید
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
321 صفحه
شابک
9786220108351
سال خلق اثر
2021
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
6
این کتاب در یک نگاه

«کلارا و خورشید(Klara And The Sun)» نخستین رمانی است که« کازوئو ایشی گورو»، شش سال پس از دریافت جایزه نوبل ادبی یعنی در سال 2021 به رشته‌ی تحریر درآورده است. ایشی گورو در «کلارا و خورشید» سعی دارد تنهایی انسان مدرن را به تصویر بکشد و این‌کار را از طریق روایت داستانی علمی-تخیلی و پادآرمانشهری انجام داده است.




بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب کلارا و خورشید

 شخصیت اصلی این داستان رباتی دوست‌داشتنی و مهربان به نام «کلارا» است که مثل باقی ربات‌های داستان، از خورشید نیرو می‌گیرد. در عصری که همه‌چیز دگرگون شده و کودکان به مدرسه نمی‌روند، او در یک مغازه کنار ربات دیگری به نام رزا برای فروش گذاشته شده است.

هرچند به کلارا راجع‌به دنیای انسان‌ها اخطار داده شده، اما او آن را نادیده می‌گیرد. درواقع شخصیت جالب او خلق شده تا مفهوم عشق را تداعی کند. ذهن و روان شخصیت‌های داستان چنان توصیف شده‌اند که گویی زنده‌اند و خواننده با آن‌ها حس همدردی پیدا می‌کند.

درباره ترجمه کتاب کلارا و خورشید

  • در ایران بیش از 8 ترجمۀ مختلف از رمان کلارا و خورشید صورت گرفته است.
  • سه ترجمۀ پرطرفدارتر این رمان متعلق است به «شیوا مقانلو» از نشر «نیماژ»، «امیر مهدی حقیقت» از نشر «چشمه» و «سهیل سمّی» از نشر «ثالث».

امتیاز کتاب کلارا و خورشید در گودریدز

  • تعداد نظرات: 35570
  • تعداد امتیازدهی: 313230
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.75

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب کلارا و خورشید

  • امید! این لعنتی هیچ‌وقت تنهات نمی‌ذاره.
  • پارتی‌بازی هم مثل هر فساد دیگه‌ای تا وقتی خوب جواب می‌ده که لو نره.
  • انسان‌ها تا چه حد برای فرار از تنهایی کارهای پیچیده‌ای انجام می‌دهند که درکش دشوار بود.
  • بچه‌ها بعضی وقتا می‌تونن دل آدم رو بشکونن. فکر می‌کنن چون تو یه آدم‌بزرگی امکان نداره چیزی اذیتت کنه.
  • باید خیلی خوب باشه که دلت برای چیزی تنگ نشه. دلت نخواد چیزی رو برگردونی. همیشه نگاهت به گذشته نباشه.
  • بعضی اوقات انسان‌ها، در لحظات خاصی مثل این، هم‌زمان با شادی اندوه هم روی شونه‌هاشون سنگینی می‌کنه.
  • «ولی کی می‌گه من احساس تنهایی می‌کنم؟ من تنها نیستم.» «شاید همۀ انسان‌ها تنها هستند. حداقل به صورت بالقوه.»
  • دست‌هایش را طوری باز کرد که انگار می‌خواست بزرگ‌ترین Y ممکن را بسازد. بعد مرا در آغوش گرفت و مدتی طولانی در همان حال ماند.
  • شاید آدم‌ها قرن‌هاست که بر اساس یه فرضیۀ اشتباه دارن کنار هم زندگی می‌کنن و به هم عشق و نفرت می‌ورزن. یه جور خرافات که از روی نادانی بهش چسبیده بودیم.
  • انسان‌ها اغلب احساس نیاز می‌کردند تا جنبه‌ای از خودشان را برای به نمایش گذاشتن مقابل رهگذران آماده کنند – مثل اینکه در ویترین فروشگاه باشند – و این نمایش لازم نبود وقتی زمانش می‌گذرد خیلی جدی گرفته شود.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب کلارا و خورشید چیست؟

«یکی از لذت‌بخش‌ترین ویژگی‌های داستان‌های ایشی گورو سوال‌های بنیادین و فلسفی‌ای است که ما از خود می‌پرسیم؛ انسان بودن به چه معناست؟ داشتن خود یعنی چه؟ و چقدر از آن خود را باید به دیگران بدهیم؟»

جملات فوق نظر رادیو ملی عمومی آمریکا (NPR) درباره‌ی کتاب «کلارا و خورشید» بود.

همچنین «کمیته جایزه بوکر» اظهار داشت:

«آنچه در «کلارا و خورشید» با شما باقی می‌ماند صدای راوی است. دیدگاه معصومانه‌ی او در مورد رفتارهای عجیب انسان‌هایی که تحت ‌تأثیر قدرت، موقعیت و ترس قرار گرفته‌ و آسیب دیده‌اند.»

یکی از کاربران سایت «آمازون» این کتاب را بسیار جذاب یافته است و عنوان کرده که در طول خواندن کتاب نتوانسته جلوی جاری شدن اشک‌هایش را بگیرد. او  هم‌چنین برای کسانی که می‌خواهند شروع به خواندن کتاب کنند، توصیه‌ای دارد:

«برای بهره‌گیری کامل از این کتاب، باید ناباوری در مورد بسیاری از اتفاقات کتاب را متوقف کنید و فقط با آن پیش بروید. این کتاب تخیلی است و از هوش مصنوعی در شخصیت‌پردازی استفاده کرده، اما دانستن آن برای برای درک عمق آن‌چه نویسنده می‌گوید لازم نیست.»

علی - یکی از خوانندگان فارسی‌زبان این کتاب - دیدگاه خود را در سایت «گودریدز» نوشته است:

«شروعش خیلی قوی بود، ادامه‌ی داستان هم جذاب بود. نوع داستان به مرور تغییر کرد و بُعدهای بیش‌تری از ماجرای کلارا را نشان داد. پایانِ داستان کلارا واقعا یک پایان بود. حقیقتاً فکر نمی‌کردم این‌طوری تمام شود، باعث شد برای چند لحظه جا بخورم و تحت ‌تاثیر قرار بگیرم و از آن خوشم آمد. در کل «کلارا و خورشید» رمانی بسیار دوست‌داشتنی و شیرین با اهداف و حرف‌های مهم و پر از معانی روان‌شناسی بود. داستان را باید با دقت بخوانید، با حوصله و بدون هیچ انتظاری. این داستان معانیِ عمیق زیادی دارد که نیاز به اندیشیدن دارند.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در بخشی از کتاب راجع ‌به "امید" نوشته است:

«نسل ما هنوز احساسات قدیم رو توی خودش داره، یه بخشی از وجودمون اون احساسات رو رها نمی‌کنه. حالا اون بخشی که می‌خواد احساسات رو نگه داره معتقده که درون هر کدوم از ما یک چیز دست‌نیافتنی هست، یک چیز منحصربه‌فرد که قابل انتقال نیست. امید! این لعنتی هیچ‌وقت تنهات نمی‌ذاره.»

در بخش دیگری آمده است:

«آقای نقاش معتقد بود هیچ چیز خاصی درون آدم وجود نداره که نشه اون رو دوباره ساخت. که نشه بعد از مرگ فرد ادامه‌ش داد... می‌گفت که مدام گشته و گشته ولی همچین چیزی رو داخل هیچ آدمی پیدا نکرده. اما من حالا باور دارم که اون جای اشتباهی رو می‌گشته! اتفاقا چیز خیلی خاصی وجود داره، اما نه درون خود آدم، بلکه درون اون‌هایی که دوستشون داریم.»

بخش زیر نمونه‌ای جالب از فضاسازی‌های زیبای رمان است:

«ترسم از اینکه به موقع به انبار آقای مک‌بین نرسم باعث شد سر راهم فقط نیم‌نگاهی به خانۀ ریک بیندازم و بعد به مسیر میانبری رسیدم که پیش از این هرگز ندیده بودم. به یک دروازۀ قاب‌عکسی دیگر رسیدم و بعد چمن‌ها آن‌قدر بلند شدند که دیگر نمی‌توانستم انبار آقای مک‌بین را ببینم. زمین به چند کادر تقسیم شد، بعضی‌ها بزرگ‌تر از بقیه بودند و آگاه از اینکه فضای هر کادر با دیگری متفاوت است به راهم ادامه دادم. یک لحظه چمن نرم و منعطف بود و راه رفتن روی زمین آسان؛ بعد از مرز یک کادر می‌گذشتم و همه‌جا تاریک می‌شد، هرچقدر فشار می‌دادم، چمن تکان نمی‌خورد و اطرافم صداهای عجیب می‌شنیدم.»

دربارۀ نویسنده کتاب کلارا و خورشید

کازوئو ایشی گورو در ناکازاکی متولد شد و پنج سال بعد با خانواده به انگلستان مهاجرت کرد. او در رشته‌ی زبان انگلیسی و فلسفه تحصیل کرد و در سال 1978 از دانشگاه کنت فارغ‌التحصیل شد. ایشی گورو که در همان سال‌های جوانی علاقه و مهارتش در زمینه‌ی نویسندگی را کشف کرده بود، کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی نویسندگی خلاق به پایان رساند.

او در سبک‌های گوناگون ادبی و در ژانرهای مختلف داستان همچون تخیلی، درام، تاریخی و ... دست برده است و در اکثر نوشته‌هایش می‌توان پادآرمان‌شهرها را به‌وضوح دید؛ او علاوه بر نوشتن رمان، داستان کوتاه و نمایش‌نامه، ترانه‌های جَز‌ نیز می‌سراید.

کازوئو ایشی گورو برای کتاب «بازمانده‌ی روز» موفق به کسب جایزه بوکر و برای کتاب «رهایم مکن» نامزد دریافت این جایزه شده است. کتاب دیگر او با نام «غول مدفون» در سال 2015 منتشر شد که با الهام از اسطوره های اسکاندیناوی نوشته شده است. او در سال 2017 جایزه نوبل را از آن خود کرد. در بیانیه‌ی اهدای این جایزه آمده است: «ایشی گورو کسی است که رمان‌هایش نیروی احساسی عظیمی در خود دارد و در آن‌ها پرتگاه‌های آشکارِ حسِ توهم‌آمیزِ ارتباطِ ما با جهان نشان داده شده است.»

این نویسنده‌ی پرافتخار همچنین "نشان عالی هنر و ادب" از کشور فرانسه، "نشان عالی خورشید فروزان" از کشور ژاپن، "نشان شوالیه‌ی والامقام" از انگلستان، و چندین جایزه و نشان فرهنگی مهم بین‌المللی دیگر را نیز از آن خود کرده و چند اقتباس سینمایی موفق نیز بر اساس آثار او ساخته شده است.

نظر نویسنده دربارۀ کتاب کلارا و خورشید

  • ایشی‌گورو این رمان را «نکوداشتی برای انسانیت» خوانده‌ است.
  • همچنین بیان کرده است که "علارغم تفاوت و فاصلۀ فکری زیاد راوی این رمان با عقاید من، تجربۀ زیستۀ راویِ غیرانسان و ربات این رمان، بیانگر و بازتاب‌دهندۀ تفکرات من است."

نکات جالب دربارۀ کتاب کلارا و خورشید

  • این رمان در زمانی نامعلوم در آیندۀ کشور آمریکا روایت می‌شود.
  • اگرچه این فضا و زمان این رمان با زمان قرنطینۀِ ویروس کرونا تلاقی ندارد اما، در آن شرایط قرنطینه بازتاب داده شده است.
  • در سطح جهانی، از این رمان به عنوان رمانی نوآور در ژانر «اخلاق رباتیک و هوش مصنوعی» یاد می‌شود.

اقتباس‌ها از کتاب کلارا و خورشید

  • امتیاز ساخت فیلم سینمایی از رمان کلارا و خورشید به کمپانی سونی فروخته شده و در حال حاضر، در مراحل مقدماتی ساخت قرار دارد.

افتخارات و جوایز کتاب کلارا و خورشید

  • کلارا و خورشید موفق به ورود به فهرست بلند نامزدین دریافت جایزۀ بوکر شده است.
  • این رمان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز  است.
  • کلارا و خورشید در سال 2021 نامزد دریافت جایزۀ منتخب سایت گودریدز در بخش علمی-تخیلی شده است.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب کلارا و خورشید

نظرات برخی از نشریات مهم راجع به رمان حاضر را با هم بخوانیم:

  • «داستانی ظریف و دلخراش، غرق در غم و امید.» - واشنگتن پست
  • «افسانه دیستوپیایی ماهرانه‌ای در مورد بی‌گناهی رباتی که سوالات بزرگی درباره هستی می‌پرسد» - The Financial Times
  • «نثر ایشی‌گورو نرم و آرام است.. او به داستان اجازه می‌دهد تا به آرامی و به صورت ارگانیک باز شود و در هر صفحه، به اندازۀ کافی ماجرای آن آشکار شود تا کنجکاوی خواننده را برانگیزد. این رمان برداشتی جذاب از این است که چگونه هوش مصنوعی ممکن است در آینده‌ی ما نقش ایفا کند... کاوشی تکان‌دهنده در مورد عشق و تنهایی.»  The Associated Press
  • «ایشی گورو چهار دهه است که به طرز شیوا در مورد عملِ تعادل‌بخشِ به یاد آوردن آن هم بدون بازگشت به گذشته نوشته است. حافظه و بازبینیِ حافظه، رنج‌های آن و تسلیِ آن، موضوعات همیشگیِ او بوده‌اند... کلارا و خورشید تکمیل‌کنندۀ بینش درخشان ایشی‌گورو است.» - بخش بررسی کتاب مجلۀ نیویورک تایمز

خرید کتاب کلارا و خورشید

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب کلارا و خورشید را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «کلارا و خورشید»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.