جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

بابا گوریو

قیمت:
90,000 تومان
مشخصات کتاب بابا گوریو
کشور مبدا
تعداد صفحات
292 صفحه
شابک
9786001216343
سال خلق اثر
1835
سال انتشار
1835
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
10
این کتاب در یک نگاه

«باباگوریو» یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رمان‌های «اونوره دو بالزاک» است که برای اولین‌بار، در سال 1835 منتشر شد. بسیاری از بزرگان تاریخ ادبیات «باباگوریو» را از جمله کلیدی‌ترین رمان‌های پیشرو در پیدایش مکتب‌های ادبی (رئالیسم) و (ناتورالیسم) می‌دانند.






بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «بابا گوریو»

خلاصه کتاب بابا گوریو

«باباگوریو» داستان یک دنیا تلخ‌کامی و درد و رنج پدری است فداکار. داستان از محل زندگی باباگوریو واقع در پانسیونی به نام «ووکه» در حومه پاریس شروع می‌شود. بالزاک خرده روایت‌های متعددی را برای دیگر شخصیت‌های این پانسیون نیز در نظر گرفته است اما، اصلی‌ترین خط داستانی مربوط به باباگوریو و دو دختر او می‌باشد. باباگوریو که در گذشته و قبل از سکونت‌اش در پانسیون، بسیار ثروتمند و توانا بوده است، تمام ثروتش را برای دو دختر حریص و سیری‌ناپذیر خود خرج کرده است؛ آن هم فقط به دلیل علاقه و وابستگی شدید به آن‌ها.

اما نتیجۀ عمل او چه می‌شود؟ بی‌مهری و سنگ‌دلی هرچه بیشتر دو دختر، اما داستان به این سادگی‌ نیز نمی‌باشد. بالزاک با چیره‌دستی فراوان قصه‌ای سخت تکان‌دهنده و درام از این روایت ساده ساخته است و خواننده همراه با باباگوریو، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه خواهد کرد.

درباره ترجمه کتاب باباگوریو

  • باباگوریو یکی از مشهورترین رمان‌های بالزاک است که به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. در ایران نیز بیش از 3 ترجمۀ متنوع از این رمان وجود دارد.
  • این رمان توسط مترجمان بزرگی همچون «مهدی سحابی» از نشر «مرکز» و «م.ا.به‌ آذین» از نشر «دوستان»  ترجمه شده است.

امتیاز کتاب باباگوریو در گودریدز

  • تعداد نظرات: 2755
  • تعداد امتیازدهی: 57344
  • میانگین امتیاز: 3.85

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب باباگوریو

  • ثروت حرف آخر دنیاست.
  • هیچ‌چیز بدتر از این نیست که آدم عیب‌های خودش را برملا کند.
  • همه ملت‌ها آزادی را مثل بت می‌پرستند؛ اما در همه دنیا کو یک ملت آزاد؟
  • برای ثروتمند شدن باید کلان بازی کرد، وگرنه می‌شود گدابازی کرد و مرحمت زیاد.
  • چه کسی می‌تواند بگوید دیدن کدام ‌یک از این دو دهشتناک‌تر است، دل‌های خشکیده یا جمجمه‌های تهی شده؟
  • «دل آدم وقت بالا رفتن از بلندی‌های محبت گه‌گاه استراحتی می‌کند ولی در سراشیب تندِ احساساتِ نفرت‌آلود بندرت می‌ایستد.
  • بررسی اوضاع این دنیای خاکی به این نتیجه رسیده که فقط دو راه پیش پای آدم هست: یا فرمانبرداریِ‌ ابلهانه یا شورش.
  • زن ها همیشه با حقیقتند حتی در بحبوبه‌ی اعمال ساختگی و دروغین خود، زیرا محرک اعمالشان، غریزی و طبیعی است.
  • عشق یک مذهب است و برگزاریِ آیین‌اش باید از هر مذهب دیگری گران‌تر تمام شود، زود می‌گذرد، مثل کودکی که خوش دارد سرِ راهش از خود ویرانی‌ها به جا بگذارد.
  • شاید در ذات بشر باشد که به سر کسی‌که بر اثر افتادگیِ واقعی یا ضعف یا بی‌اعتنایی رنج می‌کشد تا آن‌جا که می تواند بلا بیاورد. مگر نه این‌که همه‌ی ما خوش داریم زورمان  را سر کسی یا چیزی امتحان کنیم؟

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب باباگوریو چیست؟

نظر یکی از کاربران سایت «ایران کتاب» دربارۀ رمان باباگوریو را با هم بخوانیم:

«انوره دو بالزاک در باباگوریو که یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار اوست، عمیقا به مفهوم مهر پدری و حماسه "پدر بودن" می‌پردازد. «پدری» و روابط بین پدر و فرزند همیشه یکی از مضمون‌های آثار بالزاک بوده است، اما باباگوریو یک مورد استثنایی است. بالزاک نوشتن باباگوریو را سه ماه پس از اینکه خود پدر شده بود آغاز کرد و در همان ابتدا از اهمیت اثرش آگاه بود... ترجمه زنده‌یاد سحابی هم واقعا فوق‌العاده بود.»

از جمله نظرات زیبا و کوتاه خوانندگان رمان باباگوریو در سایت گودریدز، می‌توان به این نظر اشاره کرد:

«باباگوریو آینه تمام‌نمایی است که عشق عمیق یک پدر دلسوز و فداکار به دخترانش. پدری دلسوخته، پدری رنج‌کشیده. حکایت از دست دادن ثروت، سلامتی، عمر و زندگی. پاداش این عشق و ایثار به غیر از دوستی، محبت و احترام چه می‌تواند باشد؟»

یکی دیگر از کاربران سایت گودریدز در باب توصیف محتوای تلخ و سیاه انتهای رمان و همچنین، ارتباط زندگی شخصی بالزاک و رمان باباگوریو چنین نوشته است:

«صفحات آخر رمانِ باباگوریو را با جان کندن خواندم. انگار که آدم به تماشای مسیرِ حمل صلیب حضرت مسیح نشسته و قدم به قدم عیسی را دنبال می‌کند؛ هنگامی که گناهان بشر را به دوش کشیده، تا به جلجتا برسد و تقدیرش را رقم بزند. گوریو می‌گفت من زمانی که پدر شده‌ام خدا را شناختم. حق دارد. تنها از پدر برمی‌آید که خودش را برای گناهان فرزندانش قربانی کند و بی‌شک گوریو این نکته را از همه بهتر می‌داند.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

پاراگراف زیر یکی از اوج‌های ادبی این رمان در زمینۀ واکاوی رفتار انسان‌هاست:

«شاید برخی کسان نمی‌توانند دیگر هیچ انتظاری از اشخاصی داشته‌ باشند که با ایشان زندگی می‌کنند. افرادی هم هستند که مزدور صفت به دنیا آمده‌اند و هیچ خوبی‌ای در حق دوستان و نزدیکان‌شان نمی‌کنند. چون این وظیفه‌شان است در حالی که با خدمت به غریبه‌ها خودستایی‌شان ارضا می‌شود... (غریبه پرست هستند) هر چقدر کانون عواطف‌شان به ایشان نزدیک‌تر باشد، کمتر محبت می‌کنند؛ هر چقدر دورتر باشد، علاقه و توجه بیشتری نشان می‌دهند.»

با هم بخشی از باباگوریو را بخوانیم که بالزاک به معضل ریشه‌دار و قدیمی اختلاف طبقاتی می‌پردازد:

«پاریس یک لجن‌زار غیرمعمولی و خارق‌العاده است. اگر با کالسکه از میان کثافتش عبور کنید و آلوده شوید آدم شرافتمندی هستید ولی اگر پای پیاده بروید و آلوده شوید یک کلاهبردار بیخود هستید. اگر چیز کوچکی بردارید و از سر بدشانسی مال ناچیز دیگری را کش بروید شما را در کاخ دادگستری به سلابه می‌کشند اما اگر دزدی‌های میلیونی بکنید، در هر مجلس عوام و خواصی شما را به عنوان اسوه پرهیزکاری نشان می‌دهند و شما هم در مقابل، سی‌میلیون فرانک به پلیس و دادگستری می‌دهید تا اصول اخلاقی و قوانین را حفظ کنید. واقعا وضعیت زیباییست.»

این تکه نیز یکی از توصیفات زیبای نویسنده دربارۀ مسئله «عشق اول» است که لحنی انتقادی نیز دارد:

«هیجان‌هایی هست که در زندگیِ جوانان یک بار بیشتر پیش نمی‌آید. اولین زنی که مرد به او دل می‌بندد هرگز رقیبی نخواهد داشت. البته منظور زن باشکوهی‌‌ست که جامعه پاریس اقتضاء می‌کند. عشق در پاریس شباهتی به جاهای دیگر ندارد. در پاریس وظیفه زن فقط دلربایی نیست او تعهدهای بزرگتری در قبال هزاران عنصر واهی جامعه‌‌اش دارد. عنصرهایی که زندگی تجملی از آنها تشکیل می‌شود. در پاریس عاشق اساساً لاف‌زن، بی‌حیاء، اسراف‌کار، شارلاتان و خودنماست. برای عشق باید جوان ثروتمند و عنوان‌دار باشی. هرچه بیشتر پول به پای عشق بریزی بیشتر با تو همراهی می‌کند. در پاریس عشق مذهب است و برگزاری آئین‌اش از هر مذهب دیگری گران‌تر تمام می‌شود.»

دربارۀ نویسنده کتاب باباگوریو

«اونوره دو بالزاک» نویسندۀ شهیر و پیشکسوت مکاتب ادبی رئالیسم و ناتورالیسم بود و آثار او بر نویسندگان بسیاری از جمله امیل زولا، چارلز دیکنز، گوستاو فلوبر، مارسل پروست و هنری جیمز تاثیر چشمگیری داشتند. از مهم‌ترین دستاوردهای ادبی بالزاک می‌توان به نگارش مجموعه رمان‌ها و داستان‌های مشهور «کمدی انسانی» اشاره کرد که بیش از 90 عنوان نوشته را در بر می‌گیرد. از آثار درخشان دیگر او می‌توان به کتاب‌های «اوژنی گرانده»، «آرزوهای بر باد رفته» و «چرم ساغری» اشاره کرد.

نکات جالب دربارۀ کتاب باباگوریو

  • بسیاری از صاحب‌نظران ادبی، باباگوریو را مهم‌ترین رمان بالزاک می‌دانند.
  • این رمان ابتدا به صورت سریالی طی سال‌های 1834 تا 1835 منتشر شد.
  • این رمان در کنار آثار دیگر بالزاک، تاثیر به‌سزایی بر نویسندگان بزرگی همچون فئودور داستایفسکی داشته است.

اقتباس‌ها از کتاب باباگوریو

  • از رمان باباگوریو فیلم‌های سینمایی اقتباسی بسیاری ساخته شده است که قدیمی‌ترین آن‌ها، یک فیلم صامت در سال 1915 بوده است.
  • از این اثر یک سریال کوتاه اقتباسی نیز در سال 1968 توسط BBC ساخته و پرداخته شده است.
  • «ماریو پوزو» در نوشتن رمان «پدرخوانده» و بعدها، در خود فیلم سینمایی پدرخوانده، نگاهی اقتباسی به برخی از گفتگوهای رمان باباگوریو داشته اسا.

افتخارات و جوایز کتاب باباگوریو

  • از بهترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب باباگوریو

  • «چشم بالزاک مانند یک مار حیله‌گر به همه جا نفوذ می‌کند تا خصوصی‌ترین اسرار زنان را کشف کند.» -مجلۀ Le Journal des femmes
  • «دارای تکنیکی تحسین‌برانگیز در جرئیات.» -مجلۀ La Revue du théâtre

خرید کتاب باباگوریو

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب باباگوریو را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «بابا گوریو»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.