جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

طاعون

قیمت:
144,500 تومان
مشخصات کتاب طاعون
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
320 صفحه
شابک
9789642953929
سال خلق اثر
1947
سال انتشار
1947
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
6
این کتاب در یک نگاه

کتاب طاعون، نوشته‌ی آلبر کامو، یک رمان کلاسیک با درون‌مایه‌ی فلسفی و اجتماعی است. داستان کتاب طاعون در قرن بیستم و در شهری ساحلی در آفریقای شمالی به نام «اوران» جریان دارد؛ شهری که دچار یک بیماری همه‌گیر مرگبار شده است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب طاعون

شیوع بیماری طاعون موجب ترس ساکنان شهر شده است و با قرنطینه سراسری، انزوا و وحشت پیکره شخصیت‌های کتاب را فرا می‌گیرد؛ شخصیت‌هایی که هر کدام به شیوه خود تلاش می‌کنند با این موضوع کنار بیایند. عده‌ای سرنوشت خود یعنی مرگ را می‌پذیرند، تعداد دیگری به دنبال مقصر می‌گردند و گروهی هم مانند دکتر ریو با ترس مبارزه می‌کنند. شما می‌توانید ادامه داستان را در کتاب طاعون دنبال کنید.

درباره ترجمه کتاب طاعون

  • کتاب طاعون به زبان فرانسوی نوشته شده اما به سایر زبان‌های زنده دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی، ترکی، عربی، روسی و ژاپنی ترجمه شده است.
  • این رمان در ایران با استقبال گستردۀ مخاطبین مواجه شده و تاکنون، حدود 10 ترجمه از آن در بازار نشر ایران منتشر شده است.
  • کتاب حاضر توسط مترجمان خوش‌نامی مانند رضا سیدحسینی، کاوه میرعباسی و پرویز شهدی به زبان فارسی ترجمه شده است.

امتیاز کتاب طاعون در گودریدز

  • تعداد نظرات: 249006
  • تعداد امتیازدهی: 14162
  • میانگین امتیاز: 4.02

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب طاعون

  • خوشحال نیستم از این‌که می‌ذارم می‌رم، اما لازم نیست آدم خوشحال باشه تا از نو شروع کنه.
  • ساده‌ترین راه برای آن‌که آدم شهری را بشناسد این است که سر دربیاورد آن‌جا مردم چه‌طور کار می‌کنند، چه‌طور محبت می‌ورزند و چه‌طور می‌میرند.
  • وقتی جنگ پیش می‌آید، دیگر به‌زحمت می‌فهمیم انسانِ مُرده یعنی چه. و از آن‌جایی که انسان مُرده وزن ندارد مگر این‌که مرگش را به چشم ببینیم، صدمیلیون جسدِ پخش‌وپلاشده در تاریخ جز سوسویی در تخیل نیست.
  • گرچه مصیبت‌ها امری رایج‌اند، دشوار می‌توانیم باورشان کنیم وقتی بر سر خودمان نازل می‌شوند.
  • حتم داشت هرگز آرامش نصیب خودش نمی‌شود، همان‌گونه که آتش‌بس برای مادرِ داغ‌دیده از جنگ محال است یا برای مردی که دوستش را به خاک می‌سپارد.
  • عادت به ناامیدی را از خود ناامیدی بدتر می‌دانستند.
  • این‌جا هم عادت کردند حقیقی‌ترین اندوه‌ها را با عبارت‌های کلیشه‌ای بیان کنند.
  • موش‌ها در خیابان می‌میرند و انسان‌ها در اتاق‌شان؛ و روزنامه‌ها فقط دغدغهٔ خیابان را دارند.
  • اما پس از این فشارهای روحی درازمدت دیگر دل‌ها سخت شده بودند و همگی جوری بی‌اعتنا از کنار مویه‌ها و فغان‌ها می‌گذشتند و دنبال زندگی‌شان می‌رفتند که پنداری زبان طبیعی انسان‌ها باشد.

نظر خوانندگان درباره کتاب طاعون چیست؟

بندیکت گادفری، یکی از خوانندگان انگلیسی زبان کتاب از بریتانیا، این نظر را داده است:

«اگر نمی‌دانید که سبک اگزیستانسیالیسم چیست، کافی است این کتاب را بخوانید و آن را با جهان پیرامون‌مان، زمانی که درگیر کرونا است، پیوند بزنید. کتاب از منظر روانشناسی بسیار ماهرانه عمل کرده است. شخصیت‌ها باورپذیر هستند و با آن‌ها احساس هم‌ذات‌پنداری می‌کنید. مکان و زمانی که رمان در آن جریان دارد، بسیار بکر و جالب است. چنین چیزی را پیش از این ندیده بودم. با وجود آنکه حدود 80 سال از نوشتن کتاب می‌گذرد، مطالب آن تازگی دارند و تازه در دوران کرونا بود که توانستم به درک کامل این رمان برسم. این کتاب مانند گنج پنهان است که شما را وادار به تفکر عمیق می‌کند. خواندن رمان طاعون به همه‌گان توصیه می‌شود.»

«اولین کتابی که از آلبر کامو خواندم شاهکار بی‌نظیرش یعنی بیگانه بود. بعد از آن با تجربه خوبی که از بیگانه داشتم، شروع به خواندن طاعون کردم. ایده‌ی داستان کتاب فوق‌العاده است.لعاد ماجرای آن درباره‌ی یک شهر آرام با مردم عادی است که زندگی‌شان با شیوع طاعون، تبدیل به جهنم می‌شود. داستان که درباره‌ی مرده ها، زنده‌ها، یاس‌ها و امیدها است و در طول آن با این موارد روبه‌رو می‌شوید: خنده و شادی‌هایی که تبدیل به گریه و زاری می‌شدند، دورهمی‌هایی که منحل می‎‌شدند، عشق‌هایی که فراموش می‌شدند، باورهایی که به وجود می‌آمدند و اعتقاداتی که نابود می‌شدند. کتاب طاعون، جزئیات بی‌نظیر و زیبایی دارد و کاملا مشخص بوده که روی تک تک دیالوگ‌ها کار شده است. اگر به مطالعه داستان‌هایی که روند کندی دارند اما بسیار مفصل هستند علاقه دارید، از خواندن این رمان لذت می‌برید.»

این نظر مسعود ایران‌نژاد، یکی از خوانندگان کتاب، بوده است.

سارا، یکی از خوانندگان کتاب از ایالات متحده آمریکا، نظر خود را درباره‌ی رمان طاعون این گونه بیان کرده است:

«از اتمام مطالعه کتاب، چند هفته می‌گذرد اما مطالب آن هنوز ملکه ذهن من هستند. این کتاب می‌تواند به کسانی که در موقعیتی مشابه گرفتار شده‌اند، یعنی در انزوا یا قرنطینه هستند، کمک کند و به آن‌ها امید بدهد که شرایط دوباره نرمال خواهد شد اما برای رسیدن به آن باید روزهای سخت خود را پشت سر بگذارند. نکته جالب برای من، رویکرد متفاوت شخصیت‌های کتاب در برابر طاعون است. عده‌ای تسلیم شدند و دست به خودکشی زدند، عده‌ای به خدا و یک قدرت برتر الهی ایمان داشتند و تعدادی هم پوچی و بیهودگی شرایط را پذیرفتند و تلاش کردند تا خودشان برای آن معنایی بیابند. غالب شخصیت‌های کتاب انتخاب سوم را در پیش گرفتند. به هر حال طاعون جزو 5 رمان برتری است که در طول زندگی‌ام خوانده‌ام.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در قسمتی از کتاب، به اوضاع شهر اوران پیش از همه‌گیری بیماری طاعون اشاره شده و توضیح داده می‌شود که زندگی در این شهر تا چه حد کسالت‌بار و یکنواخت بوده است:

«در شهر اوران، مثل باقی شهرها مردم عادت ندارند درباره‌ی زندگی‌شان فکر کنند و یا خودشان را دوست داشته باشند. یکی از عجایب این شهر «مردن» است. مردن به هر وسیله‌ای که رایج است در این‌جا وجود ندارد. وقتی بیماری نیست، فکر مرگ هم سراغ آدم نمی‌آید و این احساس یک‌نواختی باعث می‌شود که زیبایی‌ لحظه‌هایی مثل سپیده‌ی صبح، شب و خیلی از دیدنی‌های دیگر در تنبلی و ملال از دست برود.» در ادامه داستان کتاب به دلیل قرنطینه سراسری، مردم در برقراری رابطه با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند و تلگراف به عنوان تنها وسیله ارتباطی‌شان باقی می‌ماند. به این پارگراف از کتاب توجه کنید: «تلگراف به عنوان یگانه وسیله‌ی ارتباطی در دست ما باقی ماند. موجوداتی که از راه فکر، قلب و چشم به هم مربوط بودند، مجبور شدند نشانه‌های این وابستگی قدیمی را در حروف درشت یک تلگرام ده کلمه‌ای جستجو کنند و چون فرمول‌هایی که در تلگراف ها به کار می‌روند زود تمام می‌شوند، زندگی‌های مشترک طولانی یا شور و عشق‌های دردناک به زودی در مبادله‌ی پیاپی عبارتی از این قبیل خلاصه شد: حالم خوب است. به یاد تو هستم.قربانت.»

نویسنده، در بخشی از کتاب، به نومیدی و یاس مردم اشاره می‌کند و عادت‌کردن مردم شهر به رنج و درد را یک مصیبت می‌داند. ماجرایی که برای همه‌ی ما آشنا است:

«همشهریان ما خود را با طاعون وفق داده بودند، یا آن گونه که گفته می‌شود همرنگ جماعت شده بودند، چون چاره‌ی دیگری نداشتند. طبعا هنوز احساس درد و رنج و بدبختی می‌کردند، ولی نه به آن تندی و تیزی‌ای که ابتدای کار بود. دکتر ریو این حالت را از همه بدتر می‌دانست، چون او عقیده داشت که عادت کردن به نومیدی، وخیم‌تر از خود نومیدی است.»

دربارۀ نویسنده کتاب طاعون

آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی، زاده سال 1913 میلادی در الجزایر بوده که آن زمان تحت استعمار فرانسه قرار داشته است. او که با مدرک کارشناسی در رشته فلسفه از دانشگاه الجزیره فارغ‌التحصیل شده، اولین فعالیت‌های نوشتاری خود را با روزنامه‌نگاری و عضویت در احزاب سیاسی الجزایر آغاز کرد. آلبر کامو در طول عمر سیاسی‌اش همواره علیه استعمارگری، سیاست‌های فاشیستی نازی‌ها و رویکردهای ضدملی کمونیست‌های کشورش مبارزه کرده است. او اولین رمان خود را با نام «بیگانه» در سال 1942 میلادی نوشت که به یکی از 100 کتاب پرفروش قرن بیستم تبدیل گشت.

کتاب طاعون، دومین رمان آلبر کامو محسوب می‌شود. او برای نوشتن این کتاب از ماجرای همه‌گیری بیماری وبا در شهر اوران در سال 1849 میلادی که منجر به مرگ بخش اعظمی از جمعیت شهر شد، الهام گرفته است. آلبر کامو در طول زندگی خود همواره با بیماری سل مقابله کرده است. این بیماری موجب شد تا کامو که یک فوتبالیست ماهر بود، نتواند در تیم ورزشی خود بدرخشد و از دنیای فوتبال کناره‌گیری کند. او همچنین در طول جنگ‌ جهانی دوم به عنوان یک سرباز، داوطلب اعزام به جبهه شده بود، اما به دلیل بیماری سل درخواستش را نپذیرفتند.

آلبر کامو موفق شد تا جایزه نوبل ادبی را در سال 1957 میلادی بابت نوشتن مقالاتی علیه مجازات اعدام، دریافت کند. سرانجام او در سال 1960 میلادی، به دلیل سانحه تصادف رانندگی از دنیا رفت. از مشهورترین آثار آلبر کامو می‌توان به کتاب‌های طاعون، «بیگانه»، «انسان طاغی»، «سقوط» و «افسانه سیزیف» اشاره کرد.

نظر نویسنده دربارۀ کتاب طاعون

  • کامو در نامه‌ای به رولان بارت در سال 1955 تاکید می‌کند که حرکت از رمان بیگانه به طاعون، حرکت از «تنهایی» به «همبستگی» است.

نکات جالب دربارۀ کتاب طاعون

  • آلبر کامو این رمان را تحت تاثیر پاندمی‌های بزرگ در جهان مانند پاندمی وبا در سال 1846 تا 1860 و انواع طاعون‌ در سال‌های 1556، 1678 و... نوشته است.
  • علارغم مخالفت و تکذیب کامو، این رمان را در دستۀ آثارِ مکتب ادبی «اگزیستانسیالیسم» دسته‌بندی کرده‌اند.
  • به دلیل شیوع ناگهانی و بی‌سابقۀ ویروس کرونا از چندسال پیش، این رمان با استقبال دوبارۀ مخاطبان مواجه شده است؛ چرا که درون‌مایه‌ی آن با وضع کنونی پاندمی کرونا قراین فراوانی دارد.

اقتباس‌ها از کتاب طاعون

  • فیلم‌های «طاعون» به کارگردانی «لوئیس پوئنسو» و «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «پاتریک لانگ» با الهام‌گیری از این کتاب ساخته شده‌اند.

افتخارات و جوایز کتاب طاعون

  • رمان طاعون موفق شده است جایزه ادبی منتقدان فرانسه در سال 1947 میلادی را، برای آلبر کامو به ارمغان بیاورد.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب طاعون

آلن دوباتن، نویسنده و فیلسوف بسیار سرشناس و معاصر، دربارۀ مطالعۀ رمان طاعون آن هم در دورۀ کرونا، چنین گفته است:

«کامو معتقد بود که حوادث تاریخی واقعی که ما آن را طاعون می‌نامیم، صرفاً تجمعی هستند از  اقدامات احتیاطی جهانی؛ نمونه‌هایی دراماتیک از یک قانون همیشگی: این که همه انسان ها در هر زمانی آسیب‌پذیر هستند و به طور تصادفی توسط ویروسی ناشناخته، یک حادثه یا اعمال همنوعان ما... نابود خواهند شد. کامو متناسب با عصر حاضر با ما صحبت می‌کند؛ نه به این دلیل که مشاهده‌گری جادویی بود که می‌توانست آنچه را که بهترین اپیدمیولوژیست‌ها نمی‌توانستند فاش سازند را، بیان کند، بلکه به این دلیل که به درستی ماهیت انسان را اندازه‌گیری کرده بود.»

خرید کتاب طاعون

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب طاعون را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «طاعون»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.