جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

گامبی وزیر

قیمت:
72,000 تومان
مشخصات کتاب گامبی وزیر
کشور مبدا
تعداد صفحات
408 صفحه
شابک
9786222019464
سال خلق اثر
1983
سال انتشار
1400
قطع
رقعی
جلد
سخت
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «گامبی وزیر» یا The queen's gambit، یک رمان بلند است که در سال 1983 به قلم والتر تِویس به رشته تحریر درآمده است. «گامبی وزیر» رمانی جذاب و پرکشش از زندگی تراژدیک کودکی یتیم است که بعدها، نابغه‌ای در بازی شطرنج می‌شود.




بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب گامبی وزیر

این کتاب دربارۀ داستان زندگیِ دختری به نام الیزابت هارمن است که در خردسالی والدین خود را از دست می‌دهد و به پرورشگاه واگذار می‌شود. او یک روز سرایدار پرورشگاه را در زیرزمین در حال بازی شطرنج می‌بیند و کنجکاو می‌شود. سرایدار بازی شطرنج را به الیزابت یاد می‌دهد و دخترک کم‌کم به این بازی علاقه‌مند می‌شود.

نبوغ ذاتی الیزابت باعث می‌شود او به یکی از استادان این ورزش تبدیل شود، تا جایی که نتیجه بازی به شخصیت او گره می‌خورد و به فروپاشی روانی او منجر می‌شود. والتر تِویس نویسنده این کتاب که یک شطرنج‌باز حرفه‌ای هم هست، با نوشتن این کتاب نشان داده است که شطرنج بر خلاف تصور عموم، یک بازی خسته‌کننده نیست. بلکه ممکن است پشت این بازی به ظاهر کسالت‌بار، یک داستان جذاب و حیرت‌انگیز وجود داشته باشد.

درباره ترجمه کتاب گامبی وزیر

  • این رمان به بیش از 18 زبان زندۀ دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.
  • در ایران از رمان «گامبی وزیر» استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است. در بازار نشر ایران بیش از 9 ترجمۀ مختلف از این رمان وجود دارد.
  • پرطرفدارترین ترجمه‌های فارسی این اثر متعلق هستند به «علی‌رضا شفیعی‌نسب» از نشر «مون» و «مهشید شبانیان» از نشر «میلکان».

امتیاز کتاب گامبی وزیر در گودریدز

  • تعداد نظرات: 13178
  • تعداد امتیازدهی: 111532
  • میانگین امتیاز: 4.19

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب گامبی وزیر

  • تقدیم به همه آنان که، به‌رغم استعداد درخشان، بخت یارشان نبود.
  • همیشه که اوضاع بر وفق مرادمون نیست. واسۀ هیچ‌کس این‌جور نیست.
  • لوچنکو غرق در افکار خود بود، انگار فلسفه خوانده و حالا کتاب را زمین گذاشته بود تا به گزارۀ دشواری بیندیشد.
  • اتفاقاتی در جریان است که بی‌شباهت به شطرنج نیست. در شطرنج، نباید اجازه دهید حریف حرکت بعدی‌تان را بفهمد.
  • سه هفته تا مسابقات قهرمانی آمریکا مانده بود. وقتش رسیده بود که زنی قهرمان این مسابقات شود. وقتش رسیده بود که او قهرمان این مسابقات شود.
  • او واقعاً در پاریس بود! این خیابانی که در آن قدم می‌زد واقعاً پاریس بود؛ آن زنان خوش‌لباسی که به‌سوی او می‌آمدند فرانسوی بودند و پاریسی. خودش هم هجده‌ساله بود و قهرمان شطرنج آمریکا. لحظه‌ای فشار لذت‌بخشی را در سینه‌اش حس کرد.
  • کم‌کم عاشق هتل‌ها، رستوران‌ها، هیجان حضور در مسابقات، پیروزی، صعود مرحله‌به‌مرحله و افزایش تعداد تماشاگران دور میز با هر پیروزی شد. شرکت‌کنندگان حالا همه او را می‌شناختند. همیشه جوان‌ترین شرکت‌کننده بود و گاهی هم تنها زن حاضر در مسابقات.
  • بعضی از آن‌ها پوزخند می‌زدند و خمیازه می‌کشیدند، اما برخی دیگر انرژی موجود در کلاس را حس می‌کردند، حضور چیزی که هرگز مشابهش را در این کلاس خسته و کهنه حس نکرده بودند. کار او در ظاهر بسیار پیش‌پاافتاده بود، اما انرژی ذهن پویایش در محیط کلاس جرقه می‌زد،

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب گامبی وزیر چیست؟

میثم عبداللهی‌پور، منتقد ادبی، درباره این کتاب نوشته است:

«رمان گامبی وزیر شاید اثری عظیم و درخشان در عرصه ادبیات نباشد، اما تکیه‌اش بر فضای تاریخی جنگ سرد، پروتاگونیست مونث، موضوعیت شطرنج به عنوان گشایش اصلی در داستان و قلم تحسین‌برانگیز والتر تویس در شرح وضعیت‌های درونی شخصیتش، آن را به اثری جذاب و خواندنی تبدیل می‌کند.»

یاسمن اسماعیل‌زادگان نیز نظر خود را در مورد کتاب این‌گونه اظهار داشته است:

«گامبی وزیر داستان درگیرکننده‌ای است که مخاطب بی‌میل، پریشان و بی‌حوصله روزگار ویروس‌زده را راضی نگه می‌دارد و دوباره تاریخ اختراع شطرنج را برای‌ او زنده می‌کند. این داستان گفته اشتفان تسوایک را به یادمان می‌آورد که می‌گوید: شطرنج صفحه کوچکی است که می‌توان حرکات بی‌شماری روی آن انجام داد و با وجود قدیمی بودنش، در طول زمان، تازگی خود را همچنان نگه داشته است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

«وقتی وارد اتاق شدند، هیچ‌کس آنجا نبود. آقای گنز کلیدی از جیبش در آورده و قفل در را باز کرده بود. بعد از چند دقیقه، صدای زنگ آمد و از راهرو صدای دویدن و جیغ و داد شنیده شد. دانش‌آموزان دبیرستان بودند. بیشتر آن‌ها پسر بودند و مثل مردها سن‌شان زیاد بود. پولیور به تن داشتند؛ قوز کرده بودند و دست‌هایشان در جیب‌شان بود. بت یک لحظه فکر کرد کجا باید بنشیند. اگر قرار بود با همه آن‌ها همزمان بازی کند، نمی‌توانست بنشیند. باید از این صفحه به آن صفحه راه می‌رفت و بازی می‌کرد. یکی از پسرها با صدای بلند به دیگری گفت: «الن، ببین»؛ و ناگهان بت خودش را بین آن‌ها یک دختر یتیم معمولی با موهای قهوه‌ای و لباس‌های به‌دردنخور حس کرد. او حتی نصف این بچه‌های راحت و جسور هم نبود که با صدای بلند حرف می‌زدند و پلیورهای رنگی پوشیده بودند. احساس ضعیف و احمق بودن می‌کرد؛ اما دوباره به صفحه‌های شطرنج و مهره‌های آشنایی که روی آن‌ها چیده شده بود نگاهی انداخت و از حس بدی که سراغش آمده بود کاسته شد. ممکن بود در این مدرسه وصله ناجور به نظر بیاید، اما کنار آن دوازده مهره شطرنج، وصله ناجور نبود.»

در قسمتی دیگر از شرایط عجیب‌وغریب یتیم‌خانه‌ای که شخصیت اصلی داستان در آن زندگی می‌کرده است، می‌خوانیم:

«در یتیم‌خانه مثوئن در ماونت استرلینگ ایالت کنتاکی، دو بار در روز به بت آرام‌بخش می‌دادند. نه‌فقط بت، که با همه بچه‌ها چنین می‌کردند تا «خلق‌وخویشان را تنظیم» کنند. مثل روز روشن بود که بت مشکل خلق‌وخو ندارد، اما با کمال میل قرص را می‌خورد. این قرص‌ها گرهی را در اعماق وجودش می‌گشود و کمکش می‌کرد ساعات سنگین حضور در یتیم‌خانه را به خواب بگذراند. آقای فرگوسن قرص‌ها را در فنجان‌های کاغذی کوچکی می‌گذاشت و به بچه‌ها می‌داد. به‌جز قرص سبزی که خلق‌وخویشان را تنظیم می‌کرد، دو قرص دیگر به‌رنگ نارنجی و قهوه‌ای هم بودند که به بدن قوت می‌دادند. بچه‌ها برای دریافت قرص‌ها باید صف می‌کشیدند.»

دربارۀ نویسنده کتاب گامبی وزیر

والتر تِویس نویسنده آمریکایی رمان و داستان کوتاه، در سال 1928 در سانفرانسیسکو متولد شد. او که در یازده سالگی به همراه خانواده خود به ایالت کنتاکی رفته بود، بازی شطرنج را فرا گرفت و به شرط‌بندی و همچنین داستان‌های علمی-تخیلی علاقه پیدا کرد. والتر در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کنتاکی دریافت کرد.

او ابتدا به عنوان معلم در یک دبیرستان مشغول به کار شد و همزمان داستان‌های کوتاهی تالیف کرد که در مجلات مختلف منتشر می‌شدند. به‌تدریج، این نویسنده جوان اسم‌ورسم یافت و در سال 1983 با تالیف کتاب «گامبی وزیر» به اوج شهرت خود رسید. دو فیلم بیلیاردباز و رنگ پول با بازی درخشان پل نیومن، بر اساس دو رمان دیگر این نویسنده ساخته شده‌اند.

نظر نویسنده دربارۀ کتاب گامبی وزیر

در مصاحبه ای با نیویورک تایمز که در زمان انتشار کتاب در سال 1983 منتشر شد، تویس اظهار داشت که این داستان «ادای احترامی به زنان باهوش» است.

نکات جالب دربارۀ کتاب گامبی وزیر

  • نویسنده در نگارش این کتاب از زندگی استادان برجسته شطرنج الهام گرفته و بازی‌های واقعی را روایت می‌کند.
  • وجه تسمیه نام این کتاب با محتوای آن عنوان آن به زبان انگلیسی مشخص می‌شود. به مهره وزیر بازی شطرنج، queen گفته می‌شود. گامبی وزیر یکی از مهم‌ترین گشایش‌های بازی شطرنج است. در این گشایش، شطرنج‌باز با قربانی کردن یکی از مهره‌ها، رقیب را فریب داده و نتیجه بازی را به نفع خود تغییر می‌دهد.
  • بروس پاندولفینی، استاد شطرنج ایالات متحده، قبل از انتشار کتاب، در مورد موقعیت‌ها و تکنیک‌های شطرنج با نویسنده مشورت کرد و نام پیشنهادی گامبی وزیر را برای کتاب عنوان کرد.

اقتباس‌ها از کتاب گامبی وزیر

  • در سال 2020 یک مینی‌سریال موفق توسط شرکت نت‌فلیکس بر اساس کتاب «گامبی وزیر» ساخته شد که توانست عنوان پربیننده‌ترین سریال این شبکه را از آن خود کند.

افتخارات و جوایز کتاب گامبی وزیر

  • رمان گامبی وزیر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فهرست نیویورک تایمز در سال انتشار خود بوده است.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب گامبی وزیر

نظرات برخی از افراد و نشریات معتبر راجع به رمان گامبی وزیر را با هم بخوانیم:

  • روزنامه «هیوستون کرونیکل» کتاب گامبی وزیر را این‌‎طور ستایش کرده است: «توصیه می‌کنیم قبل از خواندن کتاب گامبی وزیر، انگشت‌های خود را با چسب بپوشانید؛ تعلیق این داستان می‌تواند جویدن ناخن را تا آرنج پیش ببرد!»
  • «سرگرم‌کننده... یک عشقِ وسواسیِ باشکوه.» -لس آنجلس تایمز
  • «بت هارمون شحصیتی فراموش‌نشدنی است و رمان گامبی وزیر کامل‌ترین و دلخراش‌ترین اثر والتر تیویس است» --جاناتان لتم، نویسنده آمریکایی
  • «رمانی گیرا...  گویا رمان‌های «دفاع» از ناباکوف و «بازی سلطنتی» از تسوایگ در رمان گامبی وزیر به هم می‌پیوندند.» - فایننشال تایمز

خرید کتاب گامبی وزیر

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب گامبی وزیر را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «گامبی وزیر»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.