جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

چه اتفاقی برایت افتاده

قیمت:
269,000 تومان
مشخصات کتاب چه اتفاقی برایت افتاده
تعداد صفحات
304 صفحه
شابک
9786226829922
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه
کتاب «چه اتفاقی برایت افتاده» در زمینه‌ی رواشناسی و خودیاری است که اپرا وینفری آن را در سال 2021 میلادی با همکاری بروس پری نوشت. «چه اتفاقی برایت افتاده» حول محور گفت‌وگوهای عمیق و شخصی میان این دو نفر جریان دارد.
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

بروس پری به‌عنوان روانشاس ماهر به مداوای بیمارش یعنی اپرا وینفری می‌پردازد. وینفری از تجربه‌های گذشته‌ و خاطرات دروان کودکی‌اش برای روانشناس می‌گوید. بروس پری هم در مقابل او را راهنمایی می‌کند تا زخم‌های روحی گذشته را شناسایی و بر آن‌ها غلبه نماید. روانشناس کتاب همچنین پیشنهادی جالب برای همه‌ی ما دارد. او می‌گوید که به جای سوال «من چه مشکلی دارم» باید از خود بپرسیم: «چه اتفاقی برای من افتاده است؟» چراکه اتفاقات و تجربه‌های گذشته، هویت و زندگی‌ ما را شکل می‌دهند.

درباره ترجمه کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

  • چه اتفاقی برایت افتاده نوشته اپرا وینفری و بروس پری به بیش از 15زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • چه اتفاقی برایت افتاده در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. منصور بیگدلی در نشر منصور بیگدلی، مریم نفیسی راد در نشر نسل نواندیش، هنگامه آذرمی در نشر گویا، علی سلامی در نشر سلماس، محدثه حاج شمسعلی در نشر ابوعطا، مینا فتحی در نشر لیوسا، مریم خطیبی در نشر شمعدونی و مترجمان دیگر کتاب چه اتفاقی برایت افتاده را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز چه اتفاقی برایت افتاده در گودریدز

  • تعداد نظرات: 7,372
  • تعداد امتیازدهی: 69,898
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.45

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

  • ارتباطات مؤثر و مفید فرد را از گرایش به انواع اعتیادها و عادات مخرب برحذر می‌دارد و این کلید همین معماست.
  • هر نوزادی که در حال حاضر و قبلاً به دنیا آمده (که من و شما هستیم)، فارغ از اینکه مورد محبت قرار گرفته باشد یا نه یک ویژگی مهم دارد: با وجود موقعیت‌های مختلفی که در آن‌ها متولد شده‌ایم، با حس ذاتی کامل بودن به دنیا می‌آییم.
  • غم‌انگیزترین وجه زندگی امروز این است که سرعت پیشرفت‌های علمی از سرعت افزایش خِردورزی انسان پیشی گرفته است.
  • طولانی‌ترین پیاده‌روی زمانی است که برای آوردن شلاقی بروید که قرار است با آن کتک بخورید.
  • فراگیرترین حسی که از بین تمام حس‌ها از کودکی به یاد می‌آورم، تنهایی است.
  • وقتی فرزندان مشاهده کنند که تصمیمات والدین برای جدایی و همچنین آشنایی با فرد دیگری خلاف احترام گذاشتن به خواسته و عواطف آنان است، باورشان درباره ارزشمندی‌شان تخریب می‌شود.
  • همان‌طور که در زندگی پیش می‌رویم، بوها و صداها و تصاویر حافظه ما را پیوسته تحریک می‌کنند و خاطرات و تجربیات پیشین را به سطح می‌آورند.
  • پاسخ به پرسشِ «بر تو چه گذشته است؟» برای درک این موضوع که «چِت شده» یا چرا این‌طوری هستی، بسیار اهمیت دارد.
  • همدلی یعنی بتوانی خود را از نظر احساسی و شناختی، در جایگاه دیگری بگذاری تا بتوانی موقعیت مورد نظر را از پنجره نگاه او دریابی.
  • مخرج مشترک همه این گفت‌وگوها همواره یک چیز بود و هرگز تغییر نکرد: همه ما می‌خواهیم بدانیم کیستیم و آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم چقدر برای دیگران اهمیت دارد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب چه اتفاقی برایت افتاده چیست؟

وردا، مخاطب انگلیسی‌زبان کتاب، نظر خود را این‌گونه بیان کرده است:

خواندن این کتاب برای همه ضروری است. به این دلیل که همه‌ی ما باید بدانیم که دوران کودکی تا چه اندازه پراهمیت است و آثار آن می‌تواند در تمام طول زندگی همراه‌‌مان باشد. من شخصا اعتقاد دارم که کودکی همه‌ی ما، تاثیری عمیق بر ذهنیت، رفتار و شخصیتمان دارد. در واقع می‌توان گفت این گذشته‌ است که ما را می‌سازد. به‌هرحال در این کتاب داستان‌هایی جالب در کنار حقایقی علمی مطرح می‌شود که باعث شده است کتاب همزمان سرگرم‌کننده و آموزنده باشد. همچنین شیوه‌ی روایت خاص آن که شامل گفت‌وگوی دو نفره‌ی عمیق و شخصی بوده، کتاب را بسیار جذاب‌تر و قابل‌فهم‌تر کرده است.

دیوید، خواننده‌ی کتاب از استرالیا نظر خود را اینگونه بیان کرده است:

در گذشته با تروما مواجه شده‌ام و این کتاب کمک کرد تا بتوانم ذهنم را بهتر بشناسم. من دریافتم که اولیت‌های ذهنی‌ام در حال حاضر چه هستند و چگونه می‌توانم با اتفاقات تلخ زندگی خود کنار بیایم. در این کتاب مطالب علمی بسیاری با زبانی ساده و قابل ‌فهم آورده شده است. بسیاری از اصطلاحات علمی در آن توضیح داده‌ شده‌اند و افراد ناآشنا با روانشناسی، مشکلی برای درک موضوعات نخواهند داشت. نکته‌ی مهم بعدی، پیوند جالب میان علم و زندگی روزمره است. شاید در ابتدای کتاب تصور کنید که بسیاری از اصطلاحات علمی و مطالب روانشناسی ذکرشده، هیچ گونه کاربردی در زندگی‌تان ندارند اما کمی بعدتر درمی‌یابید که آن‌ها چقدر برای شناخت ذهنمان و یافتن راه‌حل‌هایی مناسب ضروری هستند.

دایان، یکی از مخاطبان کتاب از ایالات متحده آمریکا، چنین نظری درباره‌ی کتاب «چه اتفاقی برایت افتاده» داده است:

کتابی بسیار عمیق و پرمحتوا بود که من را به فکر واداشت. در طول کتاب مباحثی پیرامون ذهن انسان مطرح می‌شوند که بسیار دقیق توضیح داده شده‌اند. خانم وینفری و آقای پری به خوبی توانسته‌اند به ما نشان دهند که آسیب‌های روحی تا چه اندازه می‌توانند مخرب باشند و زندگی ما را دستخوش تغییرات منفی کنند. من به قدری کتاب را دوست داشتم که چند نسخه دیگر هم از آن خریداری کردم تا به دیگران هدیه کنم. مطالعه‌ی کتاب را به تمام کسانی که به روانشناسی علاقه‌مند هستند، توصیه می‌کنم.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

به این قسمت از کتاب توجه کنید که در مورد ضربه‌های روحی عمیق میان کودکان است:

من با بچه‌هایی که ضربه‌های روحی عمیق خورده‌اند، صحبت کردم و دریافتم که آن‌ها پس از تجربه‌های آزاردهنده‌شان، درد می‌کشند. آن‌ها نیاز دارند تا احساس کنند همچنان مورد تایید و باارزش هستند. این کودکان با وجود رشدی که دارند، نمی‌توانند دریابند که چه چیزی برای‌شان مناسب است. اگر به این مشکلشان رسیدگی نشود، ممکن است به خرابکاری، خشونت، بی‌بندوباری و اعتیاد رو آورند.

افراد زیادی گذشته‌ سختشان را بهانه می‌کنند تا انجام یا عدم انجام کاری را توجیه نمایند. به عنوان مثال این بخش از کتاب را بخوانید:

این جمله‌ی درستی است که می‌گویند: «نباید گذشته را بهانه کنی.» اما باید در نظر بگیریم که گذشته‌ی ما، می‌تواند پاسخ خوبی برای بسیاری از سوالاتمان باشد؛ سوالاتی مانند «چرا چنین رفتاری دارم» یا «چرا چنین احساسی دارم؟» نقاط قوت و ضعف ما، تصویری از گذشته‌مان هستند.

درباره نویسنده کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

اپرا گیل وینفری، نویسنده، خیر، بازیگر و مجری مشهور آمریکایی، زاده سال 1954 میلادی در میسیسیپی است. او که فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنرهای نمایشی از دانشگاه تِنِسی بوده، از همان سال‌های دبیرستان به عنوان مجری شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مشغول به کار شد. وینفری همچنین در فیلم‌های مختلفی بازی کرده است که از میان‌ آن‌ها می‌توان به دکتر آز، سلما، شاهزاده و قورباغه، شوی اپرا و رنگ ارغوانی اشاره کرد. او بابت بازی در نقش سوفیا در فیلم رنگ ارغوانی، نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب شده است.

اپرا وینفری هم‌اکنون از ثروتمندترین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و از پُرنفوذترین زنان قدرتمند جهان به شمار می‌رود. از میان کتاب‌های مشهور او می‌توان به «با اطمینان می‌دانم‌ که»، «راه روشن است»، «چه اتفاقی برای شما افتاد» و «گلچین» اشاره کرد.

نظر نویسنده درباره کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

اگر مادر، پدر، همسر، یا کودکی دارید که تجربه تروماتیک داشته است این کتاب برای شماست. اگر تاکنون برای توصیف خود یا عزیزانتان از برچسب‌هایی مانند مهرطلب، خودتخریب، اخلالگر، ستیزه جو، کسی که نمی‌تواند شغلش را نگه دارد، یا ناموفق در روابط استفاده کرده اید، این کتاب برای شماست. اگر می‌خواهید خودتان و دیگران را بهتر درک کنید، نیز این کتاب برای شماست.

میدانیم که مطالعه این اثر شما را به فکر وادار و در شما احساساتی ایجاد میکند، احساساتی که گاهی ممکن است سخت و دردناک باشد. برای برخی مطالعه محتوای پرتنش و گاهی آزاردهنده، آسان نیست. برای برخی دیگر، مفاهیم مربوط به مغز شاید ناآشنا به نظر برسد و درکش در ابتدا برایشان دشوار باشد. پس از شما تقاضای صبر و اعتماد داریم، اعتماد به ما و خودتان.

وقتی خواندن کتاب برایتان بیش از حد دشوار شد، آن را ببندید. یک ساعت یا یک هفته کتاب را در قفسه بگذارید. وقتی احساس کردید آماده ادامه کاوش دراین‌باره هستید که چه اتفاقی برایت افتاده؟ نحوه تفکر، احساس و کارکرد شما را شکل می‌دهد، کتاب هنوز همین جاست. میتوانید راهی به جلو کشف کنید.

نکات جالب درباره کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • کتاب در قالب گفتگو بین اپرا وینفری مجری مشهور تلویزیونی و دکتر بروس پری متخصص آسیب‌شناسی کودکان، نوشته شده است.
  • دوران کودکی اپرا وینفری با تروما و ناملایمات قابل توجهی همراه بوده که در این کتاب با صراحت و صمیمیت راجع به آن‌ها سخن می‌گوید.
  • دکتر پری در این کتاب به توضیح تأثیرات علمی تروما بر مغز و بدن می پردازد.
  • این کتاب به خوانندگان کمک میکند با شناخت تجربیات آسیب‌زا و الگوهای رفتاری ناشی از آن‌ها، برای بهبود سلامت روان و زندگی خود گام بردارند.

اگر می‌خواهید در مورد تجربه‌های تروماتیک دوران کودکی و چگونگی غلبه بر آن‌ها بیشتر بدانید، چه اتفاقی برایت افتاده یک گزینه عالی برای خواندن است.

افتخارات و جوایز کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

  • رتبه 1 در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز
  • نامزد جایزه‌ گودریدز برای بهترین کتاب غیرداستانی، سال ۲۰۲۱
  • پرفروش‌ترین کتاب آمازون
  • فروش بیش از ۱ میلیون نسخه

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره چه اتفاقی برایت افتاده

چه اتفاقی برایت افتاده نوشته اپرا وینفری و بروس پری با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «جایی که امید زندگی می‌کند:

آنچه در دوران کودکی تجربه می‌کنیم، ما را برای همیشه شکل می‌دهد - و این به‌ویژه برای قربانیان جوان تروما صادق است. این درسی است که اپرا به‌عنوان یک کودک که توسط یک مادربزرگ بدرفتار بزرگ شده بود آموخت. او «حساسیتی عمیق نسبت به علائم هشداردهنده سوءاستفاده پیدا کرده بود» مواقعی که به‌قدری بی‌رحمانه مورد «ضرب و شتم» قرار می‌گرفت که لباس‌هایش از زخم‌های باقی‌مانده خونی می‌شد.

در نتیجه این و سایر سوءاستفاده‌هایی که او متحمل شد، اپرا تمام عمر به درک و غلبه بر اثرات عمیق آسیب‌های اولیه - و کمک به دیگران برای انجام همین کار - علاقه‌مند بوده است. حالا، او با بروس پری، دکتر علوم اعصاب و کارشناس آسیب‌های کودکی، همکاری کرده است تا این کتاب حیاتی را منتشر کنند. این کتاب که افشاگر، صمیمی و آموزنده است، گواهی بر آرزوی نویسندگان برای این است که خوانندگان با گذشته خود کنار بیایند و آن را رها کنند - و به سوی «خرد پس از آسیب» حرکت کنند.» — لی هابر، O Magazine

  • «یک گفتگوی باورنکردنی که ریشه‌های اصلی تروما را آشکار می‌کند و به درستی انگشت اتهام را به سمت محیط برمی‌گرداند. چیزهای بسیار بیشتری برای یادگیری وجود دارد و این کتاب راهنمای کاملی برای بازسازی چگونگی عمل ما - از طریق تحقیق، تجربه و همدلی - در دنیای فردا است. یک خواندنی ضروری.» — دکتر کامیلا پنگ

خرید کتاب چه اتفاقی برایت افتاده

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب چه اتفاقی برایت افتاده را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به کتاب‌هایی در زمینه روان‌شناسی و مشاوره علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید کتاب روانشناسی هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «چه اتفاقی برایت افتاده»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.