جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

ناتور دشت‏

قیمت:
100,000 تومان
مشخصات کتاب ناتور دشت‏
کشور مبدا
تعداد صفحات
208 صفحه
شابک
9789646900998
سال خلق اثر
1951
سال انتشار
1951
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
12
این کتاب در یک نگاه

کتاب «ناتور دشت (The Catcher in the Rye)»، نوشته «جی دی سلینجر» اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ میلادی منتشر شده است و جز‌و فهرست ۱۰۰ کتاب قرن لوموند و همچنین جزو فهرست برترین رمان‌های انگلیسی به انتخاب گاردین است. انتشارات متنوعی این کتاب را در ایران ترجمه و منتشر کرده‌اند. جالب است که این کتاب به صورت «ناطور دشت» هم شناخته و نوشته می‌شود که در هر صورت معنای آن «نگهبان یا باغبان» است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «ناتور دشت‏»

خلاصه کتاب ناتور دشت‏

شصیت اصلی کتاب ناطور دشت پسری شانزده‌ساله به نام هولدن کالفیلد است. همین نوجوان بودنِ شخصیت اصلی داستان است که روایت جذابی از دوران نوجوانی را به تصویر می‌کشد. نوجوانی با همه تجربه‌های عاطفی و هیجانی آن.

بعد از انتشار ناطور دشت شخصیت هولدن کالفیلد به دومین شخصیت محبوب داستانی جهان تبدیل شد. شخصیتی که در تنش با واقعیت دچار اضطراب می‌شود و یکی از راه‌های بروز اضطرابش خشم و عصبانیت است؛ مانند بسیاری از نوجوان‌های دیروز و امروز.

درباره ترجمه کتاب ناطور دشت

  • ناطور دشت نوشته جی دی سلینجر به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • ناطور دشت در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. احمد کریمی در نشرهای ققنوس، امیرکبیر و علمی و فرهنگی، محمد نجفی در نشر نیلا، آراز بارسقیان در نشر میلکان، رضا ستوده در نشر نگاه، متین کریمی در نشر جامی، حمیدرضا بلوچ و حسن هندی زاده در نشر کارگاه فیلم و گرافیگ سپاس، سعید دوج در نشر روزگار، سالومه خدابخشی در نشر ماهابه، مریم صالحی و مهدی آذری در نشر یوبان و مترجمان دیگر کتاب ناطور دشت را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز ناطور دشت در گودریدز

  • تعداد نظرات: 80,534
  • تعداد امتیازدهی: 3,393,918
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.80

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب ناطور دشت

  • چیزی که در مورد یه کتاب خیلی حال می‌ده اینه که وقتی آدم خوندن کتاب رو تموم می‌کنه دوس داشته باشه که نویسنده‌ش دوست صمیمی‌ش باشه و بتونه هر موقع دوس داره یه زنگی بهش بزنه. گرچه این اتفاق تو واقعیت خیلی هم ممکن نیس.
  • می‌فهمی تو تنها کسی نیستی که از رفتار انسانها متعجب و وحشت زده‌س و حالش از اون بهم می‌خوره. از این نظر به هیچ وجه تنها نیستی.
  • همه‌ش تجسم می‌کنم که چندتا بچه‌ی کوچیک دارن تو یه دشت بزرگ بازی می‌کنن. هزارتا بچه‌ی کوچیک؛ و هیشکی هم اونجا نیس، منظورم آدم بزرگه، جز من. من هم لبه‌ی یه پرتگاه خطرناک وایساده‌ام و باید هر کسی رو که میاد طرف پرتگاه بگیرم.
  • همیشه دارم به یکی می‌گم: «از ملاقاتت خوشحال شدم.» در صورتی که اصلاً هم از ملاقاتش خوشحال نشده‌م. گرچه، فکر می‌کنم اگه آدم می‌خواد زنده بمونه باید از این حرفها هم بزنه.
  • جالبه. کافیه آدم یه چیزی بگه که هیشکی نمی‌فهمه اون وقت هر کاری که آدم بخواد انجام می‌دن.
  • «اون می‌گه: مشخصه‌ی یک مرد نابالغ این است که میل دارد به دلیلی، با شرافت بمیرد و مشخصه‌ی یه مرد بالغ این است که میل دارد به دلیلی، با تواضع زندگی کند.»
  • من اصلا سواد درست و حسابی ندارم. ولی خیلی کتاب می‌خونم.
  • امیدوارم اگه واقعا مردم، یه نفر پیداش شه که عقل تو کله‌ش باشه و پرتم کنه تو رودخونه. نمی‌دونم هر کاری بکنه جز گذاشتن تو قبرستون...وقتی مردی گل می‌خوای چی‌کار؟
  • یه کاری کردم که نباید می‌کردم. زدم زیر خنده. از اون خنده‌های بلند و ابلهانه؛ یعنی اگه تو سینما یا جایی پشت خودم نشسته بودم احتمالاً خم می‌شدم، می‌زدم رو دوشم و می‌گفتم خفه‌شو.
  • یه چیزهایی باید همون‌طوری که هستن بمونن. باید بشه اونها رو گذاشت تو جعبه‌ی بزرگ شیشه‌ای و ول‌شون کرد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب ناتور دشت چیست؟

در ادامه نظر بعضی از خوانندگان که در سایت گودریدز دیدگاه خود را ثبت کرده بودند را با هم می­خوانیم. خواننده‌ای شخصیت اصلی داستان را با شخصیت تراویس بیکل مقایسه کرده است و می‌نویسد:

ناتور دشت را می‌شود بارها خواند و بارها همراه هولدن کالفید در برابر یک جامعه‌ی مزخرف طغیان کرد. لذتِ ایستادن و تسلیم نشدن. هولدن من را بیش از هرکسی یاد تراویس بیکل (نقش رابرت دنیرو در فیلم راننده تاکسی) می‌اندازد. هر دو از اجتماع بیزار و مجبور به طرد شده‌اند و شاید تراویس بزرگسالی هولدن باشد. شاید هولدن هم راننده تاکسی شود و دوس دخترش را بدون هیچ نیت بدی به سینمای پورن ببرد. یا می‌تواند همچون تراویس با شرارت‌های جامعه روبه‌رو شود اما هنوز پسرکی بی‌غل‌وغش باقی بماند.

خواننده دیگری از صداقت شخصیت اصلی داستان می‌گوید:

اولین نکته‌ای که به نظرم می‌رسد، این است که شخصیت هولدن، اصلا و ابدا دوست داشتنی نیست و قرار نیست دوست‌داشتنی باشد. البته از منظر صداقتش دوست‌داشتنی است. مانند خیلی از اطرافیانش، خوب بودن یا بد بودن را ادا در نمی‌آورد. می‌خواهد به چیزی برسد گرچه خودش هم نمی‌داند چه چیزی

مخاطب دیگری نیز هم‌نظر با بسیاری از منتقدان است که می‌گویند عمده نوشته‌های سلینجر ضدفرهنگ غرب است:

سلینجر یک نویسنده است که نوشته‌هایش به شخصیت‌های ضداجتماعی آغشته است و این کتاب یکی از بهترین‌ها در این سبک‌وسیاق است. در جایی خواندم که دو نفر که به ترور دو شخصیت مهم (یکی ریگان رئیس جمهور آمریکا و دومی جان لنون خواننده موسیقی پاپ) محکوم شدند و به زندان افتادند، در جیب کت‌شان کتاب ناطور دشت پیدا شده است!» باید اضافه کرد که که طی مصاحبه‌ای که با قاتل جان لنون شده است، اظهار داشته است که متاثر از کتاب ناطور دشت بوده است!

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

بیایید شروع جذاب کتاب که شخصیت اصلی داستان خود را معرفی می‌کند را از دست ندهیم:

اگه واقعا می‌خوای قضیه رو بشنوی، لابد اول چیزی که می‌خوای بدونی اینه که کجا دنیا اومدم و بچگیِ گَندَم چجوری بوده و پدرمادرم قبلِ دنیا اومدنم چیکار می‌کردن و از این جور مزخرفاتِ دیوید کاپرفیلدی؛ ولی من اصلا حال‌وحوصله‌ی تعریف کردنِ این چیزا رو ندارم. أولا که این حرفا کِسِلم می‌کنه ثانیا هم اگه یه چیز به کُل خصوصی از پدرمادرم تعریف کنم جفت‌شون خونروش دو قبضه می‌گیرن. هر دوشون سرِ این چیزا حسابی حساسن، مخصوصا پدرم. هر دوشون آدمای خوبی‌ان-منظوری ندارم-ولی عینِ چی حساسن.

در بخشی دیگر از کتاب با یک شخصیت بددهن و عصبانی روبه‌رو هستیم. درواقع این شخصیت عصبانی و البته جذاب در جای‌جای کتاب حضور دارد:

همه‌ی راهو تا دمِ درِ اصلی خونه یه‌بند دویدم، بعد چَن ثانیه صبر کردم که نفسم جا بیاد. راستشو بخوای خیلی نفس ندارم. یه دلیلش اینه که حسابی سیگاری‌ام-یعنی بودم. مجبورم کردن ترک کنم. دلیل دیگه‌ش این که پارسال شیش‌ونیم اینچ قدم اضافه شد. همین جوری شد که سل گرفتم و مجبور شدم واسه اون آزمایشای کوفتی گُه بیام این‌جا. با تمومِ اینا کاملا سالمَم.

درباره نویسنده کتاب ناتور دشت

جی دی سلینجر ( (J. D. Salinger نویسنده آمریکایی‌ست. او در سال ۱۹۱۹ در نیویورک به دنیا آمد و در زندگی خود چند بار ازدواج کرد. اطلاعات زیادی از زندگی شخصی او در دسترس نیست چرا که خود سلینجر دوست نداشت. ناطور دشت مهم‌ترین اثر اوست و بد نیست بدانید که چاپ این کتاب در مناطقی از آمریکا ممنوع اعلام شده بود چرا که محتوای آن را غیراخلاقی می‌دانستند.

از کتاب‌های دیگر سلینجر می‌توان به «جنگل وارونه»، «داستان‌های پس از مرگ» و «این ساندویچ مایونز ندارد» اشاره کرد. او در سال ۲۰۱۰ درگذشت.

نظر نویسنده درباره کتاب ناطور دشت

به‌طورکلی سلینجر شخصیت گوشه‌گیری داشت و همواره تلاش می‌کرد حریم خصوصی خود را به‌شدت حفظ کند. با افزایش شهرت کتاب، سلینجر عزلت‌نشینی را برگزید. به‌ندرت مصاحبه می‌کرد و آثار کمتری را منتشر می‌نمود؛ که این روال تا پایان عمر او ادامه یافت. او حتی شکایت کرد تا یک زندگی نامه نویس را از چاپ مجدد نامه‌هایی که برای دوستان و طرفدارانش می‌فرستاد، باز دارد؛ اما در مصاحبه‌ای کوتاه در سال ۱۹۵۳ درباره کتاب چنین گفته است: «وقتی نوشتن کتاب را تمام کردم، خیالم آسوده شد. دوران کودکی من بسیار شبیه به پسر در کتاب بود و گفتن این موضوع به مردم برایم بسیار آرامش‌بخش بود.»

نکات جالب درباره کتاب ناطور دشت

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نوشتن کتاب ده سال طول کشید و سلینجر ۶ فصل از کتاب را با خود در طول جنگ جهانی دوم همراه داشت.
  • ناطور دشت یکی از ممنوع‌ترین و درعین‌حال پرطرفدارترین کتاب‌های آمریکاست.
  • هر روز حدود 685 نسخه از این کتاب به فروش می‌رسد.
  • این کتاب مورد علاقه قاتلان سرشناس مانند مارک دیوید چپمن و رابرت جان باردو بوده است.

اگر به داستانی درباره سلامت روان، بلوغ و طبیعت انسان علاقه دارید، ناطور دشت یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس ها از کتاب ناطور دشت

این پرفروش‌ترین کتاب هرگز به شکل فیلم ساخته نشده است. هولدن کالفیلد در جایی از کتاب می‌گوید: «اگر از یک چیز متنفر باشم، آن فیلمها‌ است. حتی اسم آن‌ها را نیاورید.» به نظر می‌رسد نویسنده با قهرمان کتاب هم‌عقیده بود. علیرغم علاقه فیلم‌سازانی از جمله بیلی وایلدر و استیون اسپیلبرگ، سلینجر اجازه ساخت فیلم از روی رمان را در طول زندگی خود نداد و هر گونه تلاش برای خرید حقوق ساخت فیلم از روی کتابش را رد کرد. همچنین علیرغم تلاش بسیاری از بازیگران برای اقتباس از رمان (از جمله مارلون براندو، جک نیکلسون و لئوناردو دی کاپریو)، این کار هرگز به نتیجه نرسید.

با وجودی که ناطور دشت هرگز اقتباس نشد، اما فیلمی از زندگی جی دی سالینجر به نام یاغی دشت (Rebel in the Rye) به کارگردانی و نویسندگی دنی استرانگ و با بازی نیکلاس هولت در نقش سلینجر در سال ۲۰۱۷ ساخته شد. همچنین فیلم ایگبی به پایین می‌رود (۲۰۰۲) به کارگردانی بار استیرز تا حدودی بر اساس رمان ساخته شده است و هولدن کالفیلد سال‌هاست بر روی شخصیت‌پردازی بسیاری از کاراکترهای سینمایی تأثیرگذار بوده است.

افتخارات و جوایز کتاب ناطور دشت

  • نامزد Teen Read Award به‌عنوان بهترین رمان محبوب همه دوران در سال 2010
  • فینالیست جایزه کتاب ملی آمریکا در سال 1952
  • شماره ۷۲ در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر نشریه گاردین
  • جزو 100 رمان انگلیسی زبان برتر نوشته شده از سال 1923 به انتخاب مجله تایم در سال ۲۰۰۵
  • جز‌و فهرست ۱۰۰ کتاب قرن لوموند 
  • انتخاب به‌عنوان یکی از صد رمان برتر مادرن لایبرری
  • انتخاب به‌عنوان یکی از ۲۰۰ رمان برتر در بریتانیا در نظرسنجی بیگ رد در سال ۲۰۰۳
  • فروش بیش از ۶۵ میلیون نسخه

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره ناطور دشت

درحالی‌که نقدهای اولیه ناطور دشت نوشته جی دی سلینجر تقریباً بسیار مثبت بود، اما برخی از منتقدان آن را نپسندند. در زیر نقدهایی کلی از رسانه‌ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «در آقای سالینجر، صدای تازه‌ای داریم. می‌توانیم صدای او را بشنویم و آنچه او می‌گوید به طرز عجیبی واقعی، بصیرت آمیز و دلسوزانه است.» — کلیفتون فادیمن، Book-of-the-Month Club News
  • «ما کتاب «ناطور دشت» را می‌خوانیم و احساس می‌کنیم که این کتاب ما را به شیوه‌ای عمیق و غیرقابل‌باور درک می‌کند.» — جان گرین
  • «یک استاد معاصر - یک نابغه... او [جی دی سلینجر] مردی بود که از زبان مانند یک انرژی خالص و به‌خوبی کنترل ‌شده استفاده می‌کرد و می‌دانست که در هر سکوت و همچنین با هر کلمه دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهد.» —ریچارد یتس، نقد کتاب نیویورک تایمز
  • «کارهای سالینجر در دوران جوانی برای من اهمیت زیادی داشت و نوشته‌های او هنوز هم طنین‌انداز است.»—دیو اگرز
  • «این کتاب یک رهایی و آسودگی از کتاب‌هایی بود که در آن زمان می‌خواندم که همه آن‌ها حال و هوای مشق شب داشتند.»—وودی آلن، کارگردان فیلم
  • «من خیلی به کتاب‌های مربوط به پسران هم‌سن‌وسال [هولدن کالفیلد] جذب می‌شوم و فکر می‌کنم ناطور دشت بی‌نظیر است. چیزی که در مورد آن دوست دارم این است که این پسر چقدر نسبت به زندگی بی‌خیال است.» —چیگوزی اوبیوما، محقق ادبی
  • «ناطور دشت اصطلاحی تازه به ادبیات آمریکایی افزود. این اتفاق تنها چندین بار در تاریخ ادبیات ما رخ داده است... زمانی که سلینجر هولدن کالفیلد را خلق کرد، به صدای او تازگی و طراوتی بی‌نظیر بخشید. می‌توان گفت سلینجر مفهوم اضطراب نوجوانی را اختراع کرد - او اولین صدای جنبش جوانان بود که جامعه ما را در دهه‌های 50، 60 و 70 متحول کرد.» —جی مک اینرنی، رمان‌نویس

«با هولدن کشف کردم که افراد دیگری هم هستند که احساس من را دارند. وقتی فهمیدم که این کتاب مدت‌ها پیش نوشته شده است، چیزی در آن یافتم که مرا آرام می‌کرد. قبل از اینکه این کتاب را بخوانم، برای من این‌طور بود که انگار تنها هستم و در حال تجربه چیزی منحصربه‌فرد و ناشناخته هستم؛ اما ظاهراً دیگران، حتی در گذشته دور، همین تجربه را داشتند؛ بنابراین از آن نتیجه گرفتم که این یک آیین گذر است که برای اکثر مردم دشوار است.»رائه ارل، خاطره‌نویس

خرید کتاب ناطور دشت

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب ناطور دشت را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «ناتور دشت‏»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.