جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

گتسبی‏ بزرگ‏

قیمت:
170,000 تومان
مشخصات کتاب گتسبی‏ بزرگ‏
کشور مبدا
تعداد صفحات
207 صفحه
شابک
9789642092345
سال خلق اثر
1925
سال انتشار
1925
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
19
این کتاب در یک نگاه
رمان «گتسبی بزرگ» نوشته «اف.اسکات فیتز جرالد»، یک شاهکار کلاسیک ادبی، و از پرفروش‌ترین کتاب‌های قرن بیستم است که در لیست پرافتخار‌ترین کتاب‌ها گنجانده شده است.  از جمله افتخارات این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: صد کتاب‌ برتر جهان، برترین رمان‌های انگلیسی به انتخاب روزنامه گاردین، صد رمان برتر مدرن لایبرری، صد کتاب قرن به انتخاب روزنامه پاریسی لوموند و برترین آثار داستانی جریان سیال ذهن. کتاب «گتسبی بزرگ» به بیشترین زبان‌های دنیا ترجمه شده‌ است و در ایران هم ترجمه‌های بسیاری دارد که ترجمه‌ی «کریم امامی» انتشارات نیلوفر و «رضا رضایی» انتشارات ماهی از مهم‌ترین آن‌هاست. 2 فیلم از این کتاب در سال‌های 1974 و 2013 ساخته شده است.
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب گتسبی‏ بزرگ‏

کتاب گتسبی بزرگ نمونه یک داستان جریان سیال ذهن عالی است که خیلی خوب توانسته درس‌های انسانی عمیقی را منعکس کند. رویای آمریکایی از موضوعات اصلی داستان است و اتقاقات  آن در عصر جاز رقم می‌خورند. داستان عشق گتسبی و دیزی و کشمکش‌های آن‌ها یکی از خاص‌ترین عاشقانه‌هاست.

درباره ترجمه کتاب گتسبی بزرگ

  • گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتز جرالد به بیش از چهل‌ودو زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • گتسبی بزرگ در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. کریم امامی در نشر نیلوفر، رضا رضایی در نشر ماهی، معصومه عسگری در نشر روزگار، مهدی افشار در نشر مجید، محمدصادق سبط الشیخ در نشر چلچله و مترجمان دیگر کتاب گتسبی بزرگ را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز گتسبی بزرگ در گودریدز

  • تعداد نظرات: 98,461
  • تعداد امتیازدهی: 4,970,913
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.93

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب گتسبی بزرگ

  • هر وقت دلت خواست عیب کسی رو بگیری، یادت باشه که تو این دنیا، همۀ مردم مزایای تو رو نداشتن.
  • هرکسی حداقل یکی از فضیلت‌های مهم را برای خودش قائل است و فضیلت من این است: من یکی از معدود آدم‌های باصداقتی‌ام که در عمرم شناخته‌ام.
  • گتسبی به چراغ سبز ایمان داشت، به آینده لذت‌ناکی که سال‌به‌سال از جلوی ما عقب‌تر می‌رود. اگر این بار از چنگ ما گریخت، چه باک، فردا تندتر خواهیم دوید و دست‌هایمان را درازتر خواهیم کرد و سرانجام یک بامداد خوش...
  • کاترین خودش را چسباند به من و زیر گوشم گفت: «هیچ‌کدوم‌شون نمی‌تونن آدمیو که باهاش ازدواج کردن تحمل کنن.»
  • من با سرعت کم فکر می‌کنم و پر از بایدونبایدهای درونی‌ام که مثل ترمز در برابر امیالم عمل می‌کنند.
  • پدرم خیلی حق‌به‌جانب می‌گفت و من هم حق‌به‌جانب تکرار می‌کنم که بخشی از مواهب اولیه زندگی در زمان تولد نامساوی تقسیم می‌شود.
  • من عادت کرده‌ام که قضاوت‌هایم را توی دلم نگه دارم و همین خصوصیت باعث شده که باطن عجیب و غریب خیلی از آدم‌ها برایم رو بشود و در عین حال گرفتار آدم‌های پرچانه کارکشته‌ای هم بشوم.
  • حُسن بزرگی است مشروب نخوردن وسط مشروب خورهای قهار.
  • باید یاد بگیریم دوستی‌مونو با آدم‌ها تا موقعی که زنده‌ن نشون بدیم، نه بعد از مردن‌شون. بعد از مردن‌شون، روال من اینه که بذارم‌شون به حال خودشون.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا  درباره کتاب گتسبی بزرگ چیست؟

نیویورک تایمز آن را به‌عنوان «شاهکار قرن بیستم» معرفی کرد و نیویور‌ک‌پست سبک نثر فیتز جرالد در گتسبی بزرگ را به طور واقعی درخشان توصیف می‌کند. خلاصه‌ای از آ‌ن‌چه سایت آمازون درباره گتسبی بزرگ نوشته است:

«کتابی که همه باید بخوانند. یک سفر شگفت‌انگیز ماشین زمان به دوران پر زرق‌وبرق دهه1920. داستان عشق گتسبی به دختری زبیا، یک تراژدی پر رمز‌ و راز که شخصیت‌هایش برای همیشه در تخیل خواننده زندگی می‌کنند.»

 سروش کاکاوند در سایت ایران کتاب نظر خود را این‌چنین می‌نویسد:

«کتاب گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد از شاهکارهای ادبیات قرن بیستم و اثری مهم در ادبیات جهان است. این اثر در سال 1925 منتشر شد؛ اما آن‌طور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت. تجدیدچاپ این کتاب در سال 1940، زمانی که دیگر نویسنده‌اش در قید حیات نبود، بعد از سال‌ها فراموشی آن را مرکز توجهات کرد. این اثر هنوز هم اثر مهمی محسوب می‌شود. اسمش در لیست پرمخاطب‌ترین آثار کلاسیک قرار دارد. مرتب تجدید چاپ شده و در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود. روی‌هم‌رفته کمتر اثری در بین رمان‌های آمریکایی قرن بیستم به این درجه از محبوبیت و اعتبار ماندگار دست‌یافته است. داستان درباره‌ی جوان ثروتمندی است که مرتب در خانه‌اش که کم از قصر ندارد، مهمانی‌های باشکوه می‌گیرد. ورود عموم به این مهمانی‌ها آزاد است. برخی معتقدند این همه ریخت‌وپاش برای جلب‌توجه معشوقه‌ای قدیمی است. بیشتر ماجرای کتاب از دید نیک، همسایه‌ی گتسبی روایت می‌شود که از قضا از بستگان معشوقه‌ی سابق اوست. کتاب گتسبی بزرگ آمریکای بعد از جنگ جهانی اول را تصویر کرده است. سرزمینی که در آن عده‌ی زیادی با سوءاستفاده از اوضاع نابسامان جنگ جهانی اول و دور زدن قانون منع تولید و فروش مشروبات الکی به ثروت‌های بادآورده‌ی عجیبی رسیده‌اند. فیتس جرالد با ثروتی که به اختلافات طبقاتی چشمگیر و فساد اخلاقی می‌انجامید، موافق نبود و این کتابش را می‌توان نقد او به اختلاف طبقاتی و رویای آمریکایی دانست.»  

شخصی با نام مستعار مستر من در سایت طاقچه این چنین نطر می‌دهد:

«باید از هر کتابی درس گرفت، این کتاب زندگی را از دید یک شخص نظاره‌گر بر واقعیت‌هایی که در اطرافش رخ می‌دهد روایت می‌کند. گتسبی به خاطر یک عشق دیرینه‌‌ای که نسبت به دیزی داشت و آن را در وجودش حس کرده بود تلاش کرد تا به او برسد، ولی یک اصل مهم در زندگی را خوب درک نکرد. پیشنهاد می‌‌کنم بخوانید و به این اصل پی ببرید.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

کتاب این‌چنین زیبا آغاز می‌شود:

«در سال‌هایی که جوان‌تر و به ناچار آسیب‌پذیر‌تر بودم، پدرم پندی به من داد که آن را تا به امروز مزه‌مزه می‌کنم. وی گفت: «هر وقت دلت خواست عیب کسی رو بگیری یادت باشه که تو این دنیا همه‌ی مردم مزایای تو رو نداشتن». پدرم بیش از این نگفت ولی من و او همیشه با وجود کم‌حرفی زیان همدیگر را خوب می‌فهمیم، و من فهمیدم مقصودش خیلی بیشتر از آن بود.»

 در قسمت‌های دیگر کتاب می‌‌خوانیم:

«یک شب پاییزی - پنج سال پیش - وقتی برگ‌های پاییزی داشتند می‌ریختند، آن‌ها در خیابان قدم می‌زدند و بعد به جایی رسیدند که هیچ درختی نبود و پیاده‌رو از نور ماه سفید شده بود. آن‌ها، رو در روی هم ایستادند. شب سردی بود با هیجانی اسرارآمیز که فقط دو بار در سال هنگام تغییر آب‌و‌هوا رخ می‌دهد. نور چراغ خانه‌ها در سکوت به تاریکی بیرون هجوم می‌آورد و در بین ستارگان غوغایی بود. گتسبی از گوشه‌ی چشم‌اش می‌دید که بلوک‌های دیوار پیاده‌رو مثل نردبان هستند. از آن‌ها بالا رفت و جایی مخفی را در بالای درخت‌ها دید، اگر تنها بود می‌توانست بالاتر برود و اگر بالا می‌رفت، می‌توانست بر بام جهان بایستد و طعم شیرین پیروزی را بچشد».

در قسمت‌ بعدی کتاب می‌‌خوانیم:

«قلب‌اش تند و تندتر می‌زد. صورت سفید دِیزی در مقابل صورت‌اش قرار گرفت. می‌دانست اگر این دختر را ببوسد و خیالات نگفتنی‌اش را برای همیشه به عقد نَفَس فانی او درآورد، افکارش دیگر هیچ‌گاه مانند فکر خدا مغشوش نخواهد بود. پس منتظر ماند و برای چند لحظه‌ی دیگر به نوای دیاپازونی که به ستاره‌ای دیگر نواخته می‌شد، گوش سپرد. بعد، او را بوسید. وقتی لب‌هایش را بر لبان دِیزی گذاشت، لب‌های او برایش مثل گل شکفت و روح در جسم او کاملاً دمیده شد».

درباره نویسنده کتاب گتسبی بزرگ

فرانسیس اسکات کی فیتز جرالد که به او لقب رویای آمریکایی داده‌اند، 24 سپتامبر 1896 در سنت‌پاول مینه‌‌سوتا چشم به جهان گشود. خانواده و دوستانش می‌‌‌‌گویند در دوازده‌سالگی اولین داستانش در مجله مدرسه چاپ شد. از کتاب‌‌های دیگر او می‌‌توان به «لطیف است شب» و «این سوی بهشت» اشاره کرد. این نویسنده‌ی مشهور عمر کوتاهی داشت و در سن 44سالگی در لس‌‌آنجلس در گذشت. نشریه نیویورک تایمز در آگهی فوت فیتزجرالد از او به‌عنوان «رمان‌‌نویس درخشان» و از کتاب گتسبی بزرگ به‌عنوان بزرگ‌ترین اثرش یاد کرد.

نکات جالب درباره کتاب گتسبی بزرگ

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • کتاب گتسبی بزرگ در زمان حیات نویسنده به شهرت دست نیافت و پس از مرگ او مشهور شد.
  • برخی از وقایع و شخصیت های رمان گتسبی بزرگ با الهام از واقعیت شکل گرفته اند.
  • کتاب فرانسوی مون بزرگ نوشته آلن فوریه تا حدودی الهام بخش فیتز جرالد در نگارش داستان بود.
  • فیتز جرالد آنقدر طرح جلد معروف کتاب اثر فرانسیس کوگات را آنقدر دوست داشت که بخش هایی از کتاب را برای هماهنگی با این طرح، بازنویسی کرد.

اگر به داستان‌های کلاسیک و عاشقانه دارید، گتسبی بزرگ یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس ها از کتاب گتسبی بزرگ

از زمان انتشار تاکنون این رمان بارها در سینما، تلویزیون، تئاتر و موسیقی مورد اقتباس قرار گرفته است. اولین اقتباس سینمایی از کتاب، یک سال پس از انتشار آن توسط هربرت برنون در سال ۱۹۲۶ صورت گرفت. این فیلم صامت گم شده است و تنها یک تریلر یک دقیقه‌ای از آن به‌جامانده است؛ اما اقتباس‌های سینمایی معروفی گتسبی بزرگ که می‌توانید آن‌ها را ببینید عبارت‌اند از:

  • گتسبی بزرگ محصول سال ۱۹۷۴ به کارگردانی جک کلایتون و با فیلمنامه اقتباسی از فرانسیس فورد کوپولا. در این فیلم رابرت ردفورد و میا فارو نقش‌های اصلی بر عهده داشتند. این فیلم برنده دو جایزه اسکار و سه جایزه بفتا نیز گشت.
  • گتسبی بزرگ محصول سال 2013 به کارگردانی باز لمن و با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو و کری مولیگان. این فیلم با اقبال گسترده‌ای مواجه شد. در مجموع ۱۳۶ بار کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره‌های جهانی و معتبر فیلم گردید و در نهایت موفق به کسب ۵۰ جایزه شد. 

همچنین در سال 2021، کمپانی دابل نگتیو اعلام کرد که یک انیمیشن اقتباسی از این رمان به کارگردانی ویلیام جویس قرار است تولید شود که هنوز انتشار پیدا نکرده است.

افتخارات و جوایز کتاب گتسبی بزرگ

  • صد رمان برتر Connolly
  • 100 رمان برتر به انتخاب مدرن لایبرری
  • ۱۰۰ کتاب قرن لوموند
  • 100 رمان برتر مجله تایم
  • 88 کتابی که آمریکا را شکل داد، کتابخانه کنگره
  • یکی از بهترین رمان‌های محبوب آمریکا طبق نظرسنجی PBS
  •  20 کتاب پرفروش برتر تمام دوران در آمازون
  • صد کتاب برتر جهان به انتخاب مجله‌ی گاردین

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتز جرالد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رمان‌های آمریکایی شناخته می‌شود. در زیر نقدهایی کلی از رسانه‌ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «این کتاب به بررسی یکی از جنبه‌های تاریک و عجیب فرهنگ آمریکایی می‌پردازد…ترکیبی از طنز، کنایه، احساسات و زیبایی...کتابی عجیب، داستانی اسرارآمیز و پر زرق‌وبرق از دنیای امروز. این کتاب نسبت به دیگر آثار فیتز جرالد نگاهی عمیق‌تر به زندگی دارد. او خوب می‌نویسد - او همیشه خوب نوشته است - زیرا او به‌طور طبیعی می‌نویسد و حس او نسبت به فرم در حال تکمیل شدن است.»— ادوین سی کلارک، کتاب‌های قرن؛ بررسی نیویورک‌تایمز، آوریل 1925
  • «خواننده را در حال و هوای شگفتی و حیرت عمیقی رها می‌کند که در آن هر حقیقت و هر اشاره‌ای به‌دقت بررسی، سنجیده و اندازه‌گیری می‌شود؛ و هنگامی‌که همه این‌ها به هم مرتبط می‌شوند، وزن داستان به‌عنوان تجلی‌گاه زندگی و اثری هنری آشکار می‌شود.» —لوس‌آنجلس تایمز، می 1925
  • «با نثری شگفت‌انگیز و چندلایه، آنچه اسکات فیتزجرالد موفق به انجام آن می‌شود، بازتولید بخشی از رمز و راز وجود انسان است... یکی از آن کتاب‌های نادری که می‌توانید در زمان‌های مختلف زندگی‌تان بخوانید و هر بار تأثیر متفاوتی روی شما بگذارد.»— ایندیپندنت (لندن)
  • «برترین اثر داستانی نوشته شده توسط یک نویسنده آمریکایی» — واشنگتن‌پست
  • «اکنون یک شاهکار آمریکایی به متعالی‌ترین شکلش در اختیار داریم: کریستالی که به الماس تبدیل شده است. این همان رمانی است که فیتزجرالد آرزویش را داشت و بنابراین چیزی است که ما در خواب‌وبیداری رؤیای آن را می‌دیدیم.» — جیمز دیکی شاعر برنده جایزه کتاب ملی
  • [فیتزجرالد] یکی از نادرترین ویژگی‌ها را در تمام ادبیات داشت: جذابیت. این موضوع مربوط به نویسندگی زیبا یا سبک نیست بلکه نوعی سحر و جادوی کنترل شده و ارزشمند است. گویی که به یک کوارتت زهی خوب گوش بسپارید. — ریموند چندلر
  • «جاه‌طلبی‌های پرشور [گتسبی] و زندگی تراژیک او، با داستان آمریکا، در خودآفرینی و شکست خوردن در آن، درآمیخته است.»— نیویورکر
  • «رمان فیتزجرالد دریچه‌ای به قلب وحشی روح انسان است، نگاهی اجمالی به انسانیت و شگفتی ما در برابر ظرفیت عظیممان برای رؤیاپردازی، تخیل، امید و پایداری می‌اندازد.» - آیریش تایمز
  • «روشنگری خیره‌کننده‌ای از جهان، نه‌تنها اعجاز استعداد، بلکه پیروزی تکنیک را به نمایش می‌گذارد.» — ریچارد یتس
  • «یک رمان کلاسیک، شاید عالی‌ترین رمان آمریکایی.» — ساندی تایمز (لندن)
  • «گتسبی بزرگ تجلیلی از افراط‌وتفریط و محکومیت مخرب بودن آن است. این کتاب درباره تلاش برای بازپس‌گیری شادی‌های زودگذر ما، درباره ماهیت گذرای لذت است. ادای احترامی به امکان است و مرثیه‌ای در مورد ناامیدی. این کتابی است که در آن شکوه تخیل با تلخی زندگی واقعی مواجه می‌شود.» —روزنامه گاردین
  • «سال‌ها بود که هیچ رمان جدید انگلیسی یا آمریکایی مرا به این اندازه علاقه‌مند و هیجان‌زده نکرده بود.» — تی اس الیوت به فیتزجرالد
  • «گتسبی بزرگ هنوز به همان اندازه زمان انتشارش مهم است. حتی میزان اهمیت و ارتباط آن با زمان حال افزایش یافته است که این موضوع در مورد تعداد بسیار کمی از کتاب‌های آمریکایی صادق است.»— لیونل تریلینگ

خرید کتاب گتسبی بزرگ

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب گتسبی بزرگ را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «گتسبی‏ بزرگ‏»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.