جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تجربه و هنر زندگی 15/ اعتقاد بدون تعصب

قیمت:
78,000 تومان
مشخصات کتاب تجربه و هنر زندگی 15/ اعتقاد بدون تعصب
کشور مبدا
تعداد صفحات
222 صفحه
شابک
9786007289051
سال خلق اثر
2009
سال انتشار
2009
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
8
این کتاب در یک نگاه

نویسندگان کتاب «اعتقاد بدون تعصب» دو جامعه‌شناس آمریکایی هستند که در این کتاب تلاش می‌کنند تا در میان شک، یقین و تعصب راه رسیدن به صلح و چگونگی ارتباط بهتر را به رشته تحریر درآورند. کتاب اعتقاد بدون تعصب، شماره پانزدهم از مجموعه تجربه و هنر زندگی است. مجموعه‌ای که به سرپرستی «خشایار دیهیمی» و توسط انتشارات گمان چاپ و منتشر می‌شود. 


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تجربه و هنر زندگی 15/ اعتقاد بدون تعصب

کتاب اعتقاد بدون تعصب، فلسفه‌ای مدرن است که به اصول اولیه اعتقاد می‌پردازد و تعصب و باورهای اخلاقی را به چالش می‌کشد تا چگونگی برقراری ارتباط و تعادل را نشان دهد. در این عصر مدرن و دنیای امروزی، باورها و اعتقادات تنوع بیشتری دارد و همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر با وجود اعتقادات گوناگون، کمک بزرگی به برقراری صلح خواهد کرد. این دو نویسنده با روشی هوشمندانه به این مفاهیم و تاثیرات تعصب و باورهای شدید مذهبی در اشخاص، جامعه و همچنین حکومت‌ها می‌پردازند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب اعتقاد بدون تعصب چیست؟

«وال‌استریت ژورنال» و «لس‌آنجلس تایمز» کتاب را این‌چنین توصیف می‌کنند: «بهترین قسمت‌های کتاب اعتقاد بدون تعصب به بررسی میدان‌های جنگ فرهنگی می‌پردازد که در آن اجماع شکست خورده است یا هنوز ادغام نشده است. آقایان برگر و زایدرولد خوشبین هستند: آن‌ها معتقدند که پیشرفت اخلاقی در راه است و میانه‌روی یک فضیلت است که همه می‌توانند با آن موافق باشند.»

«این کتاب تلاشی جدی برای توضیح چگونگی یافتن حد وسط بین اعتقاد و شک است. در واقع، آقایان برگر و زایدرولد استدلال می‌کنند که تردید - به‌ویژه آن‌گونه که در ایده اپوزیسیون وفادار بیان می‌شود- در قلب یک سیستم دموکراتیک قرار دارد.»

«جان ویلسون» و «دالاس ویلارد» درباره کتاب می‌نویسند: «ما به کتاب‌های بیشتری مانند این نیاز داریم: کتاب‌هایی که یک بحث را پیش می‌برند و این کار را به طور مختصر، هوشمندانه و با یادگیری عالی انجام می‌دهند.»

«کتابی با حکمت عملی بزرگ توسط نویسندگانی است که بینش عمیقی نسبت به پویایی‌های فکری حاکم بر زندگی معاصر دارند.»

خواننده دیگری نیز در یکی از سایت‌ها‌ی داخلی نظرش را این‌چنین می‌نویسد: «بدون شک این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های جهت‌دهنده در حوزۀ جامعه‌شناسی محسوب می‌شود. چیزی که ارزش این کتاب را دوچندان می‌کند، این است که موجز و مستدل مباحث را مطرح می‌کند و هم‌زمان دیدگاه شخصی نویسنده را هم می‌شود به‌وضوح تشخیص داد. شخصا تا الان که این نظر را می‌نویسم، دو بار این کتاب را خوانده‌ام و هر بار چیزهای جدیدی دستگیرم شده است. به‌شدت پیشنهاد می‌کنم، به‌خصوص از این بابت که زبان بسیار روان و ترجمۀ قابل قبولی دارد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

اشخاصی که میانه‌رو هستند عمیقا تاثیر عمیقی در جوامع داشته‌اند در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «کسانی که در برابر تعصب‌گرایی مقاومت می‌کنند باید این کار را بدون اینکه خودشان به افرادی متعصب تبدیل شوند، انجام بدهند. اما این به آن معنا نیست که آنها در اقدامات سیاسی‌شان نباید قاطع باشند. در طول مبارزات در آفریقای جنوبی علیه آپارتاید و ایدئولوژی تعصب‌آلود حافظ آن، ما سه چهره برجسته می‌بینیم: نلسون ماندلا، هلن سوزمان و دزموند توتو. هرچند هر کدام از این مخالفان، از سیاستی کاملاً قاطع پیروی می‌کرد اما همه آنها در دیدگاه و خلق‌وخوی شخصی اساسا افرادی میانه‌رو بودند.»

تاثیر تعصب در سیاست و جامعه را در بخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم: «به‌حق می‌توان تردید کرد که کشوری که به لحاظ اقتصادی و فناوری هنوز توسعه نیافته است، مکان مناسبی برای تثبیت نظام دموکراتیک باشد.»

«همه انتقادها با تعصب سرکوب می‌شدند، اما منتقدان را نمی‌شد ساکت کرد.»

«رژیم‌های توتالیتر تلاش می‌کنند در برابر ارتباطات تکثرساز و نسبی‌ساز جهان خارج دیوار بکشند، اما نیروهای قدرتمند اقتصاد مدرن جهانی چنان خودشان را به این دیوار می‌کوبند که دیر یا زود، شکاف‌هایی در دیوار ایجاد می‌شود و امکان ورود انبوه ارتباطات مخرب به درون جامعه فراهم می‌شود.»

«همه یقین‌های اخلاقی را می‌توان در یک جمله که در قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان آمده است، خلاصه کرد: «کرامت انسان نباید نقض شود»»

در بخشی از کتاب این تحلیل تاثیر‌گذار از روابط با دیگران را می‌خوانیم: «وقتی انسان‌ها به‌مرور زمان با یکدیگر گفتگو کنند، کم‌کم بر تفکر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. با وقوع این «آلایش»، مردم احساس می‌کنند که مشکل و مشکل‌تر می‌توانند اعتقادات و ارزش‌های دیگران را منحرف، نامعقول یا شیطانی بنامند. کم‌کم این فکر ریشه می‌دواند که شاید این افراد حرفی برای گفتن دارند. با این تفکر، تلقی قبلی از واقعیت که بدیهی تصور می‌شد، رنگ می‌بازد.»

درباره نویسندگان کتاب اعتقاد بدون تعصب

«پیتر برگر» و «آنتوان زاید رولد» جامعه‌شناسانی برجسته هستند که کتاب «اعتقاد بدون تعصب» را نوشته‌اند. پیتر برگر متولد 17 مارس سال 1929 است،که در شهر وین به دنیا آمد و پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا مهاجرت کرد. کتاب «دعوت به جامعه‌شناسی»  را در سال 1967 نوشت که در فهرست مشهورترین کتاب‌ها در زمینه علوم اجتماعی است. از کتاب‌های دیگر آقای برگر می‌توان به «ساخت اجتماعی واقعیت» و «سایبان مقدس» اشاره کرد. وی چند سال پیش، در سال 2017 چشم از جهان فرو بست.

آنتون 21 نوامبر 1937 در اندونزی متولد شد. وی استاد برجسته جامعه‌شناسی عمومی در دانشگاه اراسموس در روتردام است و مدت کوتاهی در ایالات متحده و کانادا تدریس کرد. کتاب «جامعه انتزاعی» کتابی از آنتوان زایدرولد است که توسط انتشارات ثالث چاپ و منتشر شده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تجربه و هنر زندگی 15/ اعتقاد بدون تعصب»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.