جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آس و پاس های پاریس و لندن

قیمت:
200,000 تومان
مشخصات کتاب آس و پاس های پاریس و لندن
کشور مبدا
تعداد صفحات
240 صفحه
شابک
9789642091942
سال خلق اثر
1933
سال انتشار
1933
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
11
این کتاب در یک نگاه

کتاب آس‌وپاس‌های پاریس و لندن با عنوان اصلی Down and Out in Paris and London اثری است از اریک آرتور بلر با نام مستعار جرج اورول. زهره روشنفکر آس‌وپاس‌های پاریس و لندن را به فارسی برگردانده و نشر مجید در سال 1388 آن را به چاپ رسانده است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب آس و پاس های پاریس و لندن

کتاب آس‌وپاس‌های پاریس و لندن با عنوان اصلی Down and Out in Paris and London اثری است از اریک آرتور بلر با نام مستعار جرج اورول. زهره روشنفکر آس‌وپاس‌های پاریس و لندن را به فارسی برگردانده و نشر مجید در سال 1388 آن را به چاپ رسانده است. کتاب آس‌وپاس‌های پاریس و لندن روایتی از زندگی بی‌خانمان‌های پاریس و لندن است که در سال 1933 منتشر شده است. بلر در این کتاب برای اولین بار از نام مستعار جرج اورول به عنوان نویسنده استفاده کرد. او تحت تأثیر کتاب «تهیدستان» اثر جک لندن تصمیم گرفت مدتی در میان محرومان شهرهای پاریس و لندن زندگی کند. بلر در سال 1928 تصمیم خود را عملی کرد و فصل‌های ابتدایی کتاب را در مورد زندگی در پاریس به رشته تحریر درآورد و سپس به لندن رفت. اگرچه او به فقر عادت داشت، اما در لندن اتفاقاتی رخ داد که از تصور او خارج بود. نکته غافلگیرکننده کتاب این است که در بین بی‌خانمان‌ها افراد هنرمند و روشنفکر هم پیدا می‌شوند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب آس‌وپاس‌های پاریس و لندن چیست؟

حمیدرضا امیدی سرور -نویسنده و منتقد- هدف بلر از نوشتن این کتاب را نمایش چهره کریه فقر عنوان کرده است: «اورول در این رمان که به شیوه اول شخص روایت می‌شود، از تجربه انجام کارهای پست و پیش‌پاافتاده در پاریس می‌نویسد و در خلال چنین روایتی که پرده از روی ستمگرانه فقر کنار می‌زند، بر این واقعیت تاکید دارد که فقر در همه‌جای دنیا صورتی کم‌وبیش یکسان دارد؛ چهره‌ای کریه که روح آدمی را در هم می‌شکند. سوای طرح مفاهیم انسانی در این رمان، به شکلی اجتماعی‌گرایانه نیز دست به انتقاد از وضعیت فقرا در این شهرها زده و از امکاناتی که باید برای بهبود وضعیت آن‌ها در اختیارشان باشد، سخن گفته و از وضعیت سخت و دردناک نواخانه‌ها انتقاد می‌کند. اورول برخلاف برخی نویسندگان سوسیالیست که از فقر تجلیل می‌کنند، نشان می‌دهد که فقر لذتی ندارد و تنها درد و رنج و تنهایی برای آدمی به همراه می‌آورد.» یکی از خوانندگان نسخه انگلیسی کتاب بر این باور است که اورول صرفاً یک کتاب ننوشته، بلکه اندیشه‌های اقتصادی را به چالش کشیده است: «اورول وجدان اجتماعی و همدلی خود را با فقرا نشان می‌دهد که فکر می‌کنم حملات مشهور او به توتالیتاریسم را باورپذیرتر می‌کند.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

اورول در بخشی از کتاب می‌گوید این‌که گرسنگی را به صورت اختیاری تحمل کنید یا در اثر فقر و ناچاری، تفاوت زیادی در اصل موضوع ایجاد می‌کند: «زندگی برایمان بسیار مشکل شده بود. آن‌هایی که به‌خاطر مبارزه با نفس به‌مدت سه یا چهار هفته روزه می‌گیرند، مدعی‌اند که بعداز چهار روز روزه‌گرفتن شاداب و بانشاط می‌شوند! اما من این را تجربه نکردم؛ چون این روزه یا گرسنگی برای من بیشتر از سه‌روز طول نکشید و شاید هم به اختیار و رضایت خود روزه‌گرفتن با گرسنگی به‌خاطر نداشتن غذا متفاوت است.» او فقر را نوعی رهایی می‌داند؛ مسلماً کسی برای از دست دادن چیزی که ندارد، نگران نمی‌شود: «نداری یک ویژگی آرامش‌بخش بزرگ هم دارد؛ یعنی شما آینده را به‌کلی به‌دست فراموشی می‌سپارید. بی‌شک در موقعیت‌های خاصی هرچه کمتر داشته باشی، اضطرابت هم کمتر می‌شود.» اورول سعی دارد بگوید که دو قشر فقیر و مرفه درک درستی از افکار و اندیشه‌های هم ندارند: «بعضی‌وقت‌ها که شما در یک رستوران نشسته‌اید و بعداز آنکه نیم‌ساعت از ساعت تعطیلی رستوران گذشته، شما هنوز هم درحال خوردنید و گارسون که با حالت خستگی در کنار شما ایستاده، احساس می‌کنید که بی‌شک او در خودش درحال فحش‌دادن به شما است؛ اما این‌طور نیست. او همان‌طور که شما را تماشا می‌کند با خود نمی‌گوید که «چه آدم شکمویی!» بلکه می‌گوید: «وقتی من هم روزی پول کافی ذخیره کنم از همین آدم تقلید می‌کنم.» او در خیالش به یک‌جور عیش و لذت فکر می‌کند و آن را خیلی خوب احساس کرده و آن را مورد ستایش قرار می‌دهد. به‌همین دلیل هم هست که خیلی کم پیش می‌آید که گارسون‌ها سوسیالیست شوند.»

درباره نویسنده کتاب آس‌و‌پاس‌های پاریس و لندن

جرج اورول -داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و شاعر انگلیسی که نام اصلی او اریک آرتور بلر است- در سال 1903 چشم به جهان گشود. او با دو رمان «مزرعه حیوانات» و «1984» به شهرت رسید و به دلیل نقدهایی که بر آثار نویسندگان برجسته دنیا نوشته، به عنوان بهترین وقایع‌نگار فرهنگ و ادب انگلیسی قرن شناخته شد. اورول در سال 1950 درست هفت ماه پس از انتشار کتاب «1984» بر اثر بیماری سل درگذشت. معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا به نام جورج اورول نام‌گذاری شده و از سال 1993 از طرف بنیاد خیریه اورول به برترین نویسندگان آثار سیاسی تعلق می‌گیرد. زهره روشنفکر آثار دیگری از جرج اورول به نام «روزهای برمه» و «تنفس در هوای تازه» را نیز به فارسی ترجمه کرده است. از دیگر آثار او می‌توان به «کوری» اثر ساراماگو و «صد سال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد.
برای مشاهده موارد مرتبط می‌توانید به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آس و پاس های پاریس و لندن»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.