جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آدمکش کور

قیمت:
480,000 تومان
مشخصات کتاب آدمکش کور
کشور مبدا
تعداد صفحات
655 صفحه
شابک
9789643113858
سال خلق اثر
2000
سال انتشار
1389
قطع
وزیری
جلد
سخت
نوبت چاپ
14
این کتاب در یک نگاه

«آدمکش کور» یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین رمان‌های مارگارت آتوود است که برای اولین‌بار، در سال 2000 منتشر شد. «آدمکش کور» یک رمان پست مدرن، چندوجهی و چندبُعدی است که ژانرهای بسیاری را در دل خود جای داده است: تاریخی، معمایی، علمی-تخیلی، درام، روانشناسانه و حتی فلسفی!




بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «آدمکش کور»

خلاصه کتاب آدمکش کور

رمان «آدمکش کور» در شهری خیالی در نزدیکی ایالت «اونتاریو» کانادا و همچنین، شهر «تورنتو» روایت می‌شود. از این رو، در خلال خط داستان اصلی و هیجان‌انگیز، مخاطب با بسیاری از وقایع تاریخی کشور کانادا نیز آشنا می شود.

داستان با جمله‌ای دیوانه‌وار و کوبنده شروع می‌شود: «خواهرم لورا خود را با ماشین از روی پل به پایین پرتاب کرد». همین جمله آغازین نویدبخش داستانی پر فراز و نشیب و پر تعلیق است. راوی داستان خواهر لورا، «ایریس گریفین چِیس» در سن 80سالگی است. او خاطرات زندگی پر حادثه خود پس از مرگ ناگهانی خواهرش را، می‌نویسد بلکه تنها بازماندۀ خانوادۀ چِیس، نوه‌اش «سابرینا»، آن را بخواند. اما این تمام ماجرا نیست و این روایت، تنها یکی از 3 خط داستانی موازی کتاب است. خط داستانی دومی کتاب متعلق به کتابی است که لورا در 25 سالگی نوشته است؛ یعنی «آدمکش کور»! و خط داستانی سوم کتاب متعلق به داستانی تخیلی از آرمانشهری به نام «ساکیل نورن» است که در سیارۀ «زیکرون» قرار دارد.

درباره ترجمه کتاب آدمکش کور

  • در ایران دو ترجمۀ پرطرفدار از این کتاب وجود دارد: ترجمۀ «شهین آسایش» از نشر «ققنوس» و «حبیب گوهری راد» از نشر «جمهوری»

امتیاز کتاب آدمکش کور در گودریدز

  • تعداد نظرات: 9380
  • تعداد امتیازدهی: 153633
  • میانگین امتیاز: 3.96

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب آدمکش کور

  • خداحافظی‌ها می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده باشند، اما مطمئنآ بازگشت‌ها بدترند.
  • قبل از این که آرزویی بکنی، به خصوص اگر می‌خواهی خودت را به دست سرنوشت بسپاری، دو بار درباره‌اش فکر کن.
  • دیروز رفتم دکتر تا ببینم چرا سرم گیج می‌رود. دکتر گفت چیزی به نام قلب در بدنم پیدا شده. انگار که آدم‌های سالم قلب ندارند.
  • در بهشت داستانی وجود ندارد، چون سفری وجود ندارد. گم کردن و نومیدی، بدبختی و آرزوست که داستان را در امتداد جاده پیچ در پیچش به جلو می‌راند.
  • کشیش مدرسه دعا خواند، و برای خدا درباره خیلی از مشکلاتی که جوانان با آن روبرو هستند حرف زد. مسلمآ شنیدن این حرف‌ها برای خدا تازگی ندارد و مثل بسیاری از ما حوصله‌اش از شنیدن مجدد آن سر می‌رود.
  • هیچ وقت چندان اعتقادی به خدا نداشت. فقط نوعی احترام دوجانبه احساس می‌کرد، و اگر مشکلی داشت، همان طور که سراغ وکلا را می‌گرفت، به سراغ خدا می‌رفت، اما باید مشکل بزرگی می‌داشت..
  • مرد به پیشانی زن دست می‌کشد، انگشتش را روی گونه او حرکت می‌دهد و می‌گوید، این‌قدر به من علاقه پیدا نکن. یک روز می‌فهمی تنها مردی نیستم که خیلی دوستش داشتی. زن می‌گوید، مسئله این نیست. در هر حال من خیلی دوستت ندارم.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب آدمکش کور چیست؟

مطالعه یکی از زیباترین و تمثیلی‌ترین نظرات ثبت شده راجع به رمان حاضر در سایت «گودریدز» را نیز، نباید از دست داد:

«می‌گویند نویسنده باید جایی چنگک خود را به شکار (که همان خواننده باشد) گیر بندازد و بعد نعش و لاشه را هرجا که خواست به دنبال خود بکشد؛ و شکار هم راهی برای رهایی از چنگک و قلاب نداشته باشد. مارگارت آتوود در ابتدای رمان ما را با خودکشی یک دختر جوان روبه‌رو می‌کند. دختری خود را با ماشین خواهر بزرگترش از روی پلی به پایین پرت می‌کند. به خواهر (مالک ماشین) اطلاع داده می‌شود. رفتار خواهر در قبال این خبر سرد و بی‌روح به نظر می‌رسد.
این همان جایی است که نویسنده چنگک خود را گیر می اندازد. سوال‌های بیشماری شکل می‌گیرد: چرا خودکشی؟ چطور خواهری بوده است؟ چرا با ماشین خواهر خود این کار را کرده؟ رابطه شان چه بوده؟... در ادامه، آتوود مثل یک گاوباز چیره‌دست که با هر چرخش، رقص‌مانند خود را از خطر می‌رهاند و تیری بر پشت گاو خشمگین می‌نشاند، آرام و زیبا ما را با سرنوشت شخصیت‌ها آشنا می‌کند. تنها حوصله می‌خواهد...»

یکی از خوانندگان این رمان در سایت «طاقچه» نیز چنین نوشته است:

«آتوود به نوعی وامدار سنت‌های دیرین داستان‌نویسی با روایت مدرن است. خوانش داستان‌های او در چند سال اخیر تجربه زیبا و دلنشینی برای من بوده است؛ به خصوص دو رمان آدمکش کور بهترین کتابی بود که از این نویسنده خواندم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

یکی از احساسی‌ترین پاراگراف‌های رمان «آدمکش کور» چنین است:

«خداحافظی‌ها می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده باشند، اما مطمئنآ بازگشت‌ها بدترند. حضور عینی انسان نمی‌تواند با سایه درخشانی که در نبودنش ایجاد شده برابری کند. زمان و فاصله لکه‌ها را محو می‌کنند؛ بعد ناگهان عزیز سفر کرده بازمی‌گردد و نور بی‌رحم آفتاب هر نقطه صورت، حتی جوش‌ها و چروک‌ها و موهای ریز را هم به خوبی نشان می‌دهد.»

نویسنده طوری بخش زیر را به رشتۀ تحریر درآورده که گویا خطابۀ عبرت‌آمیزی است برای جوانان در سراسر دنیا:

«تا جوان هستید فکر می‌کنید هر کاری که می‌کنید قابل دور انداختن است. از حالا به حالا حرکت می‌کنید، وقت را در دست‌هایتان مچاله می‌کنید و دورش می‌اندازید. شما اتومبیل تندرو خودتان هستید. فکر می‌کنید می‌توانید از شر اشیا و مردم خلاص شوید ــ آن‌ها را پشت سرتان بگذارید. درباره عادت آن‌ها به برگشتن چیزی نمی‌دانید. در رویاها زمان یخ زده است. هیچ وقت نمی‌توانید از جایی که بودید بیرون بیایید.»

خواندن پاراگراف زیر که ترکیبی بی‌مرز از حس و حال امیدواری و ناامیدی است نیز، خالی از لطف نیست:

«بعضی از بهترین کارها به وسیله کسانی انجام شده است که راه برگشتی نداشته‌اند، کسانی که وقتی برایشان نمانده، کسانی که به راستی معنای کلمه بی‌چاره را می‌دانند. آن‌ها خطر و فایده را کنار می‌گذارند، به فکر آینده نیستند، با زور سرنیزه مجبورند به زمان حال فکر کنند. وقتی از بالای پرتگاهی پرتت کنند، یا سقوط می‌کنی یا پرواز؛ به هر امیدی، هر قدر غیرمحتمل، می‌چسبی؛ هرچند ــ اگر بخواهم کلمه‌ای را که بیش از حد مورد استفاده شده به کار برم ــ معجزه‌آسا. منظورم از این حرف، برخلاف همه احتمالات است. و چنین است این شب.»

دربارۀ نویسنده کتاب آدمکش کور

«مارگارت آتوود» داستان‌نویس، شاعر، منتقد ادبی و مقاله‌نویس بسیار سرشناس کانادایی است. از او تاکنون 18 رمان، 18 مجموعۀ شعر، 9 مجموعه داستان‌کوتاه، 11 کتاب غیرداستانی و 8 کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است. آتوود تاکنون جوایز ادبی بسیاری را از آن خود کرده است؛ مانند جایزۀ «بوکر» و جایزۀ «فرانتس کافکا». از برخی آثار ادبی او، مانند رمان شاهکار «سرگذشت ندیمه»، اقتباس های سینمایی موفقی نیز صورت گرفته است. برخی از مهم‌ترین رمان‌های او عبارتند از: «وصیت‌ها»، «آخرین انسان» و «چشم گربه».

نکات جالب دربارۀ کتاب آدمکش کور

  • در این رمان از تکنیک‌های مدرن زیادی در روایت و پیرنگ داستان استفاده شده است. به عنوان مثال، در این رمان از تکنیک داستان در داستان استفاده شده و چند خط داستانی متفاوت و درهم‌تنیده، به یک کل واحد و منسجم تبدیل می‌شود.
  • از نظر تاریخی، این رمان ارزش بالایی دارد و تمام قرن 20ام میلادی را پوشش می‌دهد؛ از رشد سریع اقتصادی و ماشینی کانادا تا جنگ‌های جهانی اول و دوم.
  • این رمان لایه‌لایه، به واکاوی مفاهیم بزرگی مانند «خیانت»، «هویت» و «فمنیسم» می‌پردازد.

اقتباس‌ها از کتاب آدمکش کور

  • در سال 2022 فیلمی سینمایی و اقتباسی از این رمان ساخته شده است و نامی مشابه دارد.

افتخارات و جوایز کتاب آدمکش کور

  • برندۀ جایزۀ «بوکر» سال 2000
  • جایزۀ «همت» در سال 2001

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب آدمکش کور

نظرات جالب ‌برخی از مهم‌ترین نشریه‌ها و نویسندگان خارجی‌زبان را با هم بخوانیم:

  • «اولین رمان بزرگ هزاره جدید." -روزنامۀ Newsday
  • «جذب‌کننده... عمل‌آمده با مهارت بسیار... داستان‌گویی خوش‌ذوقانه در عرصۀ تماشا!» -نیویورک تایمز
  • «هیجان‌انگیز... شاعرانه... جاه‌طلبانه‌ترین کار آتوود تا به امروز.» -بوستون گلوب
  • «درخشان... مجلل... آتوود یک شاعر است... همانطور که یک طراح داستانی است. به ندرت حتی یک جمله از نوشته‌های پر شتاب و پر شوروحرارت او را می‌توان یافت که از ساختن یک تصویر بزرگ‌تر برای روایت ناتوان باشد.» - جان آپدایک
  • «آتوود تا قبل نوشتن این رمان چندبُعدی، هرگز متنی تا این حد شکوهمندانه و همه‌فنّ‌حریفی ننوشته بود! عجب دستاورد هوشمندانه!» -ساندی تایمز
  • «به طرز وحشتناکی قدرتمند... رمانی دارای نثر درخشان، بینش‌های دقیق و شخصیت‌های خشن... کار جدید آتوود آنقدر مطمئن، ظریف و بسیار هوشمندانه است که معاصران خود را در سایه قرار می‌دهد.» - مجله آتلانتا
  • «داستان‌سرایی بزرگ در مقیاس بزرگ... بسیار لذت‌بخش." -واشتنگتن پست
  • «جادوگرانه... رمانی بسیار موفق... شوخ طبعی و رئالیسم پولادین آتوود یادآور ادیث وارتون است... روایتی فوق‌العاده پیچیده.» -روزنامۀ The Christian Science Monitor

خرید کتاب آدمکش کور

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب آدمکش کور را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آدمکش کور»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.