جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

بادبادک باز

قیمت:
165,000 تومان
مشخصات کتاب بادبادک باز
کشور مبدا
تعداد صفحات
368 صفحه
شابک
9789644482977
سال خلق اثر
1382
سال انتشار
1382
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
19
این کتاب در یک نگاه
«بادبادک باز» کتابی با درون‌مایه‌ی تاریخی است که خالد حسینی نویسنده‌ی انگلیسیِ افغان‌تبار، آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این کتاب که اولین اثر خالد حسینی محسوب می‌شود، به مدت دو سال در لیست پرفروش‌ترین رمان‌‌های نیویورک تایمز قرار داشت و موفق به کسب جوایز ادبی بسیاری از جمله کسب نشان طلایی هومو در هلند، جوایز آلکس و پادلی در ایالات متحده آمریکا و جایزه‌ی کتاب‌فروشان در کبک کانادا شد. «بادبادک باز» همچنین نامزد جایزه‌ی ادبی لینکلن و کتاب منتخب آلمانی‌ها در سال 2009 میلادی شده است. جالب است بدانید با اقتباس از این کتاب، فیلمی به همین نام و به کارگردانی مارک فورستر ساخته شد که توانست نامزد جوایز سینمایی بسیاری از جمله گلدن گلوب و بفتا شود. «بادبادک باز» به 48 زبان‌ زنده‌ی دنیا ترجمه شده و در ایران توسط نشر مروارید و با ترجمه‌ی زیبا گنجی و پریسا سلیمان‌زاده به چاپ رسیده است.
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب بادبادک باز

داستان کتاب با روایت دو پسر به نام‌‌های امیر و حسن و دوستی میان آن‌ها آغاز می‌شود که در بستر حوادث تاریخی-سیاسی30 سال اخیر افغانستان شکل می‌گیرد. خانواده‌های حسن و امیر اختلاف طبقاتی زیادی دارند و درواقع حسن خدمتکار امیر است و با این وجود با یکدیگر  بسیار صمیمی هستند. در عالم کودکی امیر به ناچار در اتفاق ناگواری که برای حسن می‌افتد دخیل می‌شود که این اتفاق سال‌ها و حتی پس از مهاجرت امیر، وجدان وی را آسوده نمی‌گذارد. با خواندن رمان «بادبادک باز» در جریان خواندن داستانی سرشار از احساس، با وقایع سیاسی و اجتماعی آن دوران آشنا خواهید شد و خالد حسینی را برای خلق این اثر زیبا تحسین خواهید کرد.

درباره ترجمه کتاب بادبادک باز

  • بادبادک باز نوشته خالد حسینی به 48 زبان‌ زنده‌ی دنیا ترجمه شده است.
  • بادبادک باز در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. مهدی غبرایی در نشر نیلوفر، زیبا گنجی و ‏پریسا سلیمان‏زاده در نشر مروارید، حمیدرضا بلوچ در نشر راه معاصر، غلامرضا اسکندری در نشر مجید (به سخن)، آرزو خوشابی در نشر کارگاه فیلم و گرافیک سپاس، آرا جواهری در نشر پارمیس، علیرضا کوروش لی در نشر باهم و مترجمان دیگر کتاب بادبادک باز را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز کتاب بادبادک باز در گودریدز

  • تعداد نظرات: 93,837
  • تعداد امتیازدهی: 3,023,241
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.۳۴

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب بادبادک باز

  • شاید منصفانه نباشد، اما چیزی که در چند روز و گاهی حتی یک روز رخ می‌دهد، تمام زندگی آدم را زیرورو می‌کند
  • این‌که می‌گویند گذشته فراموش می‌شود، چندان درست نیست. چون گذشته راه خود را با چنگ و دندان باز می‌کند.
  • «خُب، هر چی ملاّ یادت داده ول کن، فقط یک گناه وجود دارد والسلام. آن هم دزدی‌ست. هر گناه دیگری هم نوعی دزدی است. می‌فهمی چی می‌گویم؟»
  • بابا گفت: «اگر مردی را بکشی، یک زندگی را می‌دزدی. حق زنش را از داشتن شوهر می‌دزدی، حق بچه‌هایش را از داشتن پدر می‌دزدی. وقتی دروغ می‌گویی، حق کسی را از دانستن حقیقت می‌دزدی. وقتی تقلب می‌کنی، حق را از انصاف می‌دزدی. می‌فهمی؟»
  • ناراحت شدن از یک حقیقت، بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است.
  • آدم‌هایی که دل و زبان‌شان یکی‌ست، این جوری هستند. به خیالشان بقیه هم مثل خودشان هستند.
  • می‌گویند چشم دریچه روح است. مصداق بارز این گفته علی بود که احساساتش را فقط از طریق چشم‌هایش بروز می‌داد.
  • «او گفت خیلی می‌ترسم؛ و من گفتم چرا؟ و او گفت چون از ته دل خوشحالم دکتر رسول. خوشحالی این شکلی وحشتناک است؛ ازش پرسیدم چرا؟ و او گفت وقتی دست سرنوشت بخواهد چیزی را ازت بگیرد می‌گذارد این‌طوری خوشحال باشی.»
  • یادم نبود چه ماهی‌ست یا حتی چه سالی. فقط می‌دانستم که آن خاطره در درونم زنده است، بخشی کوچک و خیلی خلاصه‌وار از گذشته‌ای خوب، ردِّ رنگین قلم‌مویی بود بر روی بوم خالی و خاکستری زندگی‌هایمان.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب بادبادک باز چیست؟

روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل اولین کتاب خالد حسینی را رمانی شگفت‌انگیز خواند و نوشت:

این کتاب، داستان دو دوست جوان ساکن افغانستان را روایت می‌کند؛ داستانی باورنکردنی که درباره‌ی فرهنگ است. «بادبادک باز» یک رمان با سبکی قدیمی است که شما را شدیدا تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

نشریه‌ی نیویورک تایمز نیز در نکوداشت این اثر چنین نوشته است:

خالد حسینی در کتاب «بادبادک باز» داستانی زنده و جذاب به ما ارائه می‌دهد که به ما یادآوری می‌کند مردم او چه مدت در تلاش برای پیروزی بر نیروهای خشن بوده‌اند، نیروهایی که حتی امروز نیز آن‌ها را تهدید می‌کنند.
 

به نظر هانیه این کتاب باعث درک بهتر اوضاع کشور افغانستان می‌شود و نوشته است:

این کتاب من را حیرت‌زده کرد. فهمیدم چقدر فرهنگ نزدیکی با افغان‌ها داریم و چقدر یکی هستیم! فهمیدم چرا این همسایه‌های دوست داشتنی به کشور ما مهاجرت کردند. قطعا پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید. نویسنده خیلی خوب مشکلات، امیدها، اندوه‌ها و دلخوشی‌ها، و روابط جامعه‌ی خود را توصیف می‌کند. من موقع خواندن قسمت‌های مختلف کتاب، به‌واقع بهت‌زده شدم، داستان‌ها تکراری و قابل‌پیش‌بینی نیستند و ذهن مخاطب بیدار و مشتاق نگه داشته می‌شود.

آمالیا از دیگر خوانندگان کتاب است که نظرش را در سایت «گودریدز» نوشته است:

بادبادک‌باز نمادی از آزادی است، نیاز اولیه‌ی انسان به پرواز، به سبک بودن مانند پر. هنگام پرواز هیچ‌کس نمی‌تواند شما را تهدید کند یا به شما آسیب برساند. در محله‌های کابل، پسران در مسابقات بادبادک شرکت می‌کنند و با امید به بالا نگاه می‌کنند. بااین‌حال، گاهی اوقات امید بیهوده است و به یک کلمه‌ی پوچ تبدیل می‌شود.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در ابتدای کتاب از زبان امیر می‌خوانیم:

همه باور داشتند در منطقه‌ی وزیر اکبرخان، محله‌ی نوساز و اعیان‌نشین، زیباترین ویلای کابل متعلق به پدرم است. عده‌ای هم آن را زیباترین ویلا درکابل می‌دانستند. ویلایی با ورودی گسترده که دو طرفش با گل‌های رز تزیین شده بود، با بنایی عظیم با سنگ مرمر و پنجره‌های بزرگ... از سقف گنبدی ویلا، چلچراغ کریستالی زیبایی آویزان بود. اتاقی در طبقه‌ی بالا بود که به اتاق سیگارکشیدن معروف بود که دائم از آن بوی تنباکو و دارچین می‌آمد. بابا گفت: فقط یک گناه وجود دارد والسلام. آن هم دزدی است. هر گناه دیگری هم نوعی دزدی است.

در قسمت دیگری می‌خوانیم:

توی کولاک گم شدم! باد زوزه می‌کشد و پوره‌های سرد برف را توی چشم‌هایم می‌پاشد. در میان سرما و بوران پاهایم به سختی جلو می‌رود. سعی می‌کنم با فریاد زدن به دنبال کمک باشم اما باد فریادهای مرا قورت می‌دهد و صدایم به کسی نمی‌رسد. احساس می‌کنم بین سفیدی برف گم شده‌ام و دیگر راه نجاتی ندارم. این حس با صدای نعره باد در گوشم به کابوسی که به زودی اتفاق می‌افتد تبدیل می‌شود.  باد حتی رد پاهایم را پاک می‌کند و حالا مانند شبحی شده‌ام که هیچ ردپایی از خود جای نگذاشته است. دوباره فریاد می‌زنم، محکم‌تر از دفعه قبل، اما این‌بار امید هم مانند ردپایم پاک می‌شود. یک‌دفعه صدای ضعیفی به گوشم آشنا می‌آید. دستم را سپر چشم‌هایم می‌کنم و به هر دردسری شده سعی می‌کنم بنشینم، نگاه می‌کنم کم‌کم رنگ‌ها برایم مشخص می‌شود و دستی به رویم دراز می شود. کف آن دست بریدگی‌های عمیقی دارد و خون از رگ‌هایش به روی برف‌ها سرازیر می‌شود. آن دست را محکم می‌گیرم و بلند می‌شوم. ناگهان دیگر برفی در کار نیست و من در در یک سرزمین سبز رنگ ایستاده‌ام. در سرزمینی که از برف و سرما خبری نیست! آسمان پر است از بادبادک‌های رنگی که در روشنایی آفتاب می‌درخشند.

درباره نویسنده کتاب بادبادک باز

خالد حسینی در سال 1965 در کابل افغانستان از مادری پشتون و پدری تاجیک به دنیا آمد. مادرش در دبیرستان فارسی و تاریخ درس می‌داد. در سال 1976 وقتی پدر خالد به عنوان دیپلمات وزارت خارجه در پاریس منصوب شد، خانواده‌اش به اروپا مهاجرت کردند و در سال 1980 پس از کودتای کمونیستی در افغانستان، به آمریکا پناهنده شدند و خالد در دوران تحصیل در رشته‌ی پزشکی نوشتن اولین رمانش «بادبادک باز» را آغاز کرد که پس از انتشار در سال 2002 با موفقیت رو‌به‌رو شد و سومین رمان پرفروش سال گردید. دومین رمان او با عنوان «هزار خورشید تابان» در همین سال انتشار یافت که سه هفته در فهرست پرفروش‌ترین رمان‌های آمریکا قرار گرفت.

در سال 2013 سومین رمانش را با عنوان «ندای کوهستان» منتشر کرد که اگرچه سبکی متفاوت با آثار قبلی داشت اما همچنان به مشکلات مردم افغان می‌پرداخت. او چهارمین اثرش را با الهام از آلان، کودک پناه‌جوی سوری که در مدیترانه غرق شد، با نام «دعای دریا» نوشت. خالد حسینی در سال 2006 از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل به عنوان "سفیر حسن نیت" این سازمان در افغانستان شناخته شد و در سفری که به افغانستان داشت "بنیاد خالد حسینی" را برای کمک به افغان‌ها بنیان نهاد.

نظر نویسنده درباره کتاب بادبادک باز

من می‌خواهم ببینید که مردم افغانستان قبل از جنگ با شوروی و قبل از طالبان هم وجود داشتند و درک کنید که چیزهایی که اکنون در افغانستان می‌بینیم - رقابت رؤسای قبایل برای منافع خود و برخورد قومیت‌های مختلف با یکدیگر - ریشه‌اش به چندین قرن قبل بازمی‌گردد و سعی کردم برخی از این مسائل را از طریق تجربیات امیر و خدمتکار هزاره‌اش، حسن، در کتاب بازگو کنم.

از شما می‌خواهم که با خواندن این داستان اوقات خوبی داشته باشید. دوست دارم کتاب شما را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا برای من رمان‌نویسی، پیش از هر چیز، داستان‌سرایی است و با سنت داستان‌گویی بزرگ شدم. دلم می‌خواهد با شخصیت‌ها احساس نزدیکی کنید و به‌سادگی افغانستان را به یاد بیاورید. اگر این کتاب در ایجاد گفتگو درباره افغانستان و ایجاد آگاهی عمومی موفق باشد، فکر می‌کنم دستاوردهای زیادی داشته باشد.

هدف رمان این است که درباره چیزهایی صحبت کند که مردم نمی‌خواهند درباره‌شان صحبت کنند، بحث ایجاد کند به‌جای اینکه حقایق ناخوشایند را مخفی کند. ای‌کاش افغانستان امروز جامعه‌ای باز بود که می‌توانستم در خیابان‌ها راه بروم و بدون هیچ مانعی صحبت کنم. امیدوارم آن روز فرابرسد، اما متأسفانه هنوز واقعیت ندارد.

نکات جالب درباره کتاب بادبادک باز

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده بادبادک باز را به‌عنوان یک داستان کوتاه با الهام از گزارش‌های خبری مبنی بر اینکه طالبان بادبادک‌بازی را در افغانستان ممنوع کرده بود، نوشت.
  • خالد حسینی که در زمان نوشتن بادبادک باز به‌عنوان پزشک متخصص داخلی در بیمارستانی در لس‌آنجلس کار می‌کرد، صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار کتاب را نوشت.
  • او در شخصیت‌پردازی حسن به‌صورت ناخودآگاه از مردی هزاره‌ای که در دوران کودکی می‌شناخت، ایده گرفت.
  • کتاب بادبادک باز از زمان انتشار، چهار بار به دلایل مختلف در فهرست کتاب‌های مورد چالش انجمن کتابخانه‌های آمریکا قرار گرفته است.
  • پنج کتاب محبوب نویسنده شاهنامه فردوسی، قرآن، انجیل، خاستگاه گونه‌ها اثر داروین و جنایت و مکافات داستایوفسکی است.

اگر به داستانی درباره دوستی، خانواده و عشق با پس‌زمینه‌ای تاریخی علاقه دارید، بادبادک باز یک گزینه فوق‌العاده برای مطالعه است.

اقتباس ها از کتاب بادبادک باز

تاکنون چندین اقتباس نمایشی،‌یک اقتباس سینمایی و یک کتاب مصور از بادبادک باز تولید شده است:

اقتباس سینمایی از بادبادک باز: این فیلم به کارگردانی مارک فورستر و فیلمنامه اقتباسی دیوید بنیاف محصول سال ۲۰۰۷ آمریکا است. با وجودی که داستان در افغانستان می‌گذرد، بنا به دلایل امنیتی بخش عمده فیلم در شهر کاشغَر چین فیلمبرداری شد. این فیلم برنده ۶ جایزه و در مجموع کاندید ۲۵ جایزه شد که از میان آن‌ها می‌توان جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان و اسکار بهترین موسیقی متن فیلم را نام برد.

کتاب مصور بادبادک باز: در سال 2011، یک نسخه گرافیکی رمان بادبادک باز به انتشار رسید. فابیو سلونی و میرکا آندولفو تصاویر را خلق کردند و خود نویسنده متن کتاب را اقتباس کرد. این کتاب نیز به موفقیت چشمگیری دست یافت. از جمله کاندید جایزه رمان‌های گرافیکی نوجوانان توسط انجمن خدمات کتابخانه‌های نوجوانان در سال ۲۰۱۲ شد و به‌این‌ترتیب در دسترس نسل جدیدی از خوانندگان قرار گرفت.

افتخارات و جوایز کتاب بادبادک باز

  • رتبه 1 در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز (در فهرست پرفروش‌ترین‌ها برای بیش از 240 هفته)
  • برنده جایزه بوکه
  • برنده جایزه نویسندگان بزرگ جدید Barnes and Noble
  • برنده جایزه الکس
  • انتخاب به‌عنوان کتاب قابل‌توجه ALA
  • بهترین کتاب Entertainment Weekly، 2003
  • بهترین کتاب سال سانفرانسیسکو کرونیکل، 2003
  • فهرست پرفروش‌های Book Sense
  • انتخاب به‌عنوان یکی از عناوین اولین روز جهانی کتاب ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۲

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب بادبادک باز

بادبادک باز نوشته خالد حسینی با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «کتابی شگفت‌انگیز و قدرتمند» دایان ساویر
  • این اولین رمان قدرتمند، که توسط یک پزشک افغان که اکنون در کالیفرنیا زندگی می‌کند نوشته شده، داستان خشونتی بی‌رحمانه و عشقی رهایی‌بخش را روایت می‌کند... در بادبادک باز، خالد حسینی داستانی  درخشان و جذاب را به ما ارائه می‌دهد که به ما یادآوری می‌کند که مردم کشورش مدت‌ها است برای غلبه بر نیروهای خشونت‌آمیز تلاش کرده‌اند - نیروهایی که حتی امروز نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. The New York Times Book Review
  • این اولین رمان خارق‌العاده مانند «بر باد رفته»، مبارزات شخصی افراد روزمره را در گستره وحشتناک تاریخ به تصویر می‌کشد. People
  • بسیار تأثربرانگیز... بادبادک باز تصویری تکان‌دهنده از افغانستان مدرن را، از دوران شکوه آن قبل از حمله روسیه تا دوران حکومت وحشتناک طالبان ارائه می‌دهد. Entertainment Weekly
  • رمانی شگفت‌انگیز... داستانی باورنکردنی درباره‌ی فرهنگ. رمان با سبکی قدیمی که شما را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد. سانفرانسیسکو کرونیکل
  • کتابی قدرتمند...بدون زواید، بدون یاوه‌گویی با نثری سخت و ممتنع... روایتی صمیمی از خانواده و دوستی، خیانت و رستگاری که بی‌نیاز از راهنما و ترجمه ما را درگیر می‌کند و ذهنمان را روشن می‌کند. بخش‌هایی از کتاب بادبادک ‌باز برای خواندن آزاردهنده است. بااین‌حال کلیت کتاب به زیبایی نگاشته شده است. The Washington Post Book World
  • بادبادک باز، اولین رمان حسینی، چیزی فراتر از یک نوشته خوب است. داستانی شگفت‌انگیز است که نگاهی اجمالی به افغانستانی دارد که اکثر آمریکایی‌ها هرگز ندیده‌اند و جنبه‌ای از انسانیت را به تصویر می‌کشد که به‌ندرت دیده می‌شود.— The Philadelphia Inquirer

خرید کتاب بادبادک باز

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب بادبادک باز را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «بادبادک باز»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.