جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

صداهایی از چرنوبیل

قیمت:
195,000 تومان
مشخصات کتاب صداهایی از چرنوبیل
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
376 صفحه
شابک
9786007642818
سال خلق اثر
1997
سال انتشار
1997
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
11
این کتاب در یک نگاه

کتاب «صداهایی از چرنوبیل» روایت‌گر رویدادی است که می‌شود گفت سروصدایش تمام دنیا را در بر گرفت و هنوز که هنوز است می‌شود عواقب به جا مانده از این اتفاق را در سراسر جهان مشاهده کرد. در کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نویسنده فقط به چگونگی اتفاق افتادن این حادثه نپرداخته، بلکه به مواجهه‌ی کسانی که از نزدیک با این موضوع در ارتباط بودند و تحت‌تاثیر آن، زندگی‌شان تغییر کرده است پرداخته است.




بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «صداهایی از چرنوبیل»

خلاصه کتاب صداهایی از چرنوبیل

در ۲۶ آپریل ۱۹۸۶، حادثه‌ای اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اتفاق افتاد. بر اساس آزمایشات صورت گرفته، میزان تشعشعات اتمی در بالاترین مقیاس و گروه‌شماری عدد ۷ اندازه‌گیری شد. میزان تشعشعات وقوع یک فاجعه انسانی را خبر می‌داد. پس از انفجار راکتور، به مدت ۹ روز آلاینده‌های رادیواکتیو در هوا رها شدند. میزان انتشار گازهای رادیواکتیو به حدی بود که خیلی سریع به غرب اروپا رسید و حتی در ایالات متحده آمریکا نیز مقداری آلاینده هسته‌ای ثبت شد. با وجود این‌که کل جامعه جهانی در خطر آسیب آلاینده‌های هسته‌ای بود، اما حکومت شوروی اجازه درز هیچ‌گونه اطلاعاتی را به بیرون نداد و در قدم نخست تا شعاع ۳۰ کیلومتری نیروگاه، تمام شهرها و روستاها را قرنطینه کرد.

 در بین همه کسانی که با آن‌ها مصاحبه شده است، می‌توان همه طیف‌های جامعه را اعم از دکتر، فیزیک‌دان، آتش‌نشان، مردم عادی و ... مشاهده کرد. این کتاب فرصت خواندن روایت‌های مختلف، از یک اتفاق واحد را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و باعث می‌شود کمی بیشتر به حجم فاجعه‌ای که در آن سال‌ها در حال رخ دادن بود، نزدیک شد و آن را لمس کرد.

درباره ترجمه کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • در ایران بیش از پنج ترجمۀ مختلف از کتاب صداهایی از چرنوبیل وجود دارد که برخی از این نسخه‌ها، تحت عناوین متفاوتی مانند «نیایش چرنوبیل» منتشر شده‌اند.
  • دو ترجمۀ پرطرفدارتر این کتاب متعلق به «الهام کامرانی» از نشر «چشمه» و «حدیث حسینی» از نشر »کوله پشتی» می‌باشد.

امتیاز کتاب  صداهایی از چرنوبیل در گودریدز

  • تعداد نظرات: 7010
  • تعداد امتیازدهی: 55286
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.41

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • چیزی ترسناک‌تر از انسان هم وجود داره؟
  • تنها راه نجات پناه‌بردن به شوخی و خوشمزگی بود. کلی جک ساخته بودن.
  • وقتی موفق شدم از افغانستان برگردم حداقل می‌دونستم که زنده موندم، که زنده‌ام؛ اما اینجا برعکسش بود. تو وقتی برمی‌گشتی خونه، تازه کشته می‌شدی.
  • تنها چیزی که هیچ تغییری نکرده، درد و رنج انسان است، تنها پایتخت بشر، که بسیار گرانبهاست.
  • خدایا! اگر تو کاری کردی که من دیگه از پسش بر نیام، پس لطفاً کاری کن که دیگه میلی هم بهش نداشته باشم.
  • ناگهان دریافته بودیم که چقدر بی‌پناهیم. این مهم‌ترین احساس آن روزها بود. اقلیتی چند نفری در مورد سرنوشت اکثریتی میلیونی تصمیم می‌گرفتند.
  • بعضی از بیماری‌ها درمان نمی‌شوند. فقط باید بنشینی و تماشا کنی.
  • «فراموش نکن، ما دشمن داریم. کلی دشمن آن‌سوی اقیانوس در کمین‌مون نشسته‌اند.» و دلیلش هم این است که ما فقط چیزهای خوب داریم و هیچ بدی‌ای هم در کار نیست.
  • حتی هنگامی‌که فیلسوفان از واژه‌ها استفاده می‌کنند آن‌ها فقط تا حدودی مشابه افکاری‌اند که حس‌شان کرده‌اند. واژه‌ها فقط هنگام راز و نیاز، دقیقاً با آنچه در روح آدمی‌ست منطبق‌اند.
  • رگ عادلانه‌ترین چیز تو این دنیاست. هیچکی تا حالا نتونسته از دستش فرار کنه. زمین همه رو می‌گیره؛ مهربون‌ها، ظالم‌ها و گناهکارا رو؛ همه رو. اما غیر از این هیچ عدالتی رو زمین نیست.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب صداهایی از چرنوبیل چیست؟

محمد نظر خود را راجع به این کتاب برای ما نوشته است:

«به خاطر این‌که با آدم‌ها در همه اقشار مصاحبه کرده کتاب خوبی بود. طرز برخورد شوروی با ماجرا و کتمان منافع ملی به خاطر وجود دشمن در آن‌سوی مرزها از نکته‌های آشنای کتاب بود.»

صنم درباره این کتاب می‌گوید:

«به‌ نظرم این کتاب ریتم بسیار خوبی دارد. مثل این می‌ماند که مجموع گزارش‌های واقعه را از زبان شاهدهای واقعه می‌خوانید. بسیار تلخ و دردناک است‌. مجموع حرص و طمع بعضی، و در مقابل فداکاری بعضی دیگر و از دست دادن جان عزیزشان.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در این قسمت روایت زنی را می‌خوانیم که به تازگی ازدواج کرده بود و در آن حادثه، همسرش را از دست داد:

«شبی صدایی شنیدم و از پنجره بیرون را نگاه کردم. مرا دید. «پنجره را ببند و برگرد به رخت‌خواب. در نیروگاه آتش‌سوزی شده. زود برمی‌‎گردم.»

من خود انفجار را ندیدم، فقط شعله‌هایش را دیدم. همه چیز می‌درخشید. تمام آسمان روشن بود. شعله‌ای بلند همه‌جا را فرا گرفته بود و همه جا پر از دود بود. حرارت هوا وحشتناک بود و او هنوز بازنگشته بود.

دود از قیر سوخته‌ای برمی‌خاست که سقف را پوشانده بود. او بعدها گفت: «مثل این بود که در قیر مذاب راه می‌رفتیم.» آن‌ها سعی کرده بودند شعله‌ها را سرکوب کنند و با پا گرافیت‌های مشتعل را می‌کوبیدند... لباس مخصوصی به تن نداشتند؛ همان یونیفرم همیشگی را پوشیده بودند. هیچ‌کس به آن‌ها چیز خاصی نگفته بود. یک آتش‌سوزی اتفاق افتاده بود؛ فقط همین.

ساعت از چهار صبح گذشت و بعد، از پنج و شش. قرار بود ساعت شش به خانه‌ی پدر و مادرش برویم؛ برای کاشتن سیب‌‌زمینی. آن‌ها در زاپروژیا زندگی می‌کردند که با پریپیات چهل کیلومتر فاصله داشت. او کاشتن و شخم زدن را دوست داشت. مادرش همیشه به من می‌گفت که آن‌ها اصلا دل‌شان نمی‌خواسته که او به شهر بیاید؛ حتی برایش خانه‌ای پیش خودشان ساخته بودند.»

در بخش پایانی کتاب می‌خوانیم:

«در دفترش می‌نویسد: «وقتی مردم، منو بسوزون، دلم نمی‌خواد بترسی.» شایعاتی بود که چرنوبیلی‌ها حتی بعد از مرگ هم رادیواکتیوی بودند. در جایی خوانده بودم که قبرهای آتش‌نشان‌های چرنوبیل که در بیمارستان مسکو مُردند و در گورستانی به نام میتینو، نزدیک مسکو به خاک سپرده شدند، هنوز هم آلوده به رادیواکتیو است و مردم از نزدیکش رد نمی‌شوند و خویشاوندان‌شان را هم آنجا دفن نمی‌کنند. حتی مُرده‌ها هم از مُرده‌های چرنوبیلی می‌ترسند؛ چون هیچ‌کس نمی‌داند چرنوبیل چیست.»

دربارۀ نویسنده کتاب صداهایی از چرنوبیل

«سوتلانا الکساندرو الکسیویچ» زاده می ۱۹۴۸ در ستانیسلاو، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل بلاروس است. وی در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

از جمله دیگر کتاب‌های مشهور این نویسنده می‌توان به «زمان دست دوم (یا تحت عنوان روزگار رفته)»، «جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» و «پسرانی از جنس روی» اشاره کرد.

نکات جالب دربارۀ کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • سوتلانا الکسیویچ تقریبا ۱۰ سال زمان صرف نوشتن این کتاب کرده است.
  • برای نوشتن این کتاب، نویسنده با بیش از 500 فرد مصاحبه و شاهد فاجعۀ چرنوبیل مصاحبه کرده است.
  • این کتاب ابتدا در سال 1997 در روسیه منتشر شد و سپس، در سال 2013 نسخه‌ای به‌روز شده از سوی نویسنده روانۀ بازار شد.

اقتباس‌ها از کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • در 2019 شبکۀ آمریکاییِ معروف، «HBO»، سریالی کوتاه و بسیار پرطرفدار و حساب‌شده از کتاب صداهایی از چرنوبیل ساخته است. این سریال اقتباسی « Chernoby» نام دارد.

افتخارات و جوایز کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • بسیاری از طرفداران سوتلانا الکسیویچ معتقدند که کتاب صداهایی از چرنوبیل سهم قابل توجهی در موفقیت او در اخذ جایزۀ نوبل در سال 2015 داشته است.
  • ترجمۀ انگلیسی این کتاب در سال 2005 موفق به اخذ جایزۀ «حلقۀ منتقدین ملی آمریکا» در بخش کتاب‌های غیرداستانی شده است.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • «صداهای سوتلانا الکسیویچ از چرنوبیل ترکیبی منحصربه‌فرد از شهادت شفاهی است که به زندگی‌نامه‌ی روانی ملتی تبدیل می‌شود که در هیچ نقشه‌ای نشان داده نشده است: سرزمین مسمومی که بلاروس‌ها، اوکراینی‌ها و روس‌ها در آن زندگی می‌کنند که برای همیشه با این فاجعه تغییر کرده‌ بود. این کتاب باعث سوختگی ناشی از تشعشعات هسته‌ای در مغز شما می شود!» -جولیان بارنز (نویسندۀ مشهور انگلستانی)، روزنامۀ گاردین
  • «داستان‌هایی تلخ و گروتسک، مانند مواد رادیواکتیوی در بدن کسانی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند، در سراسر صفحات کتاب جمع می‌شوند.» -نیویورک تایمز
  • «در این تاریخ شفاهی دلخراش، ترکیبی از جبرگرایی، شجاعت رواقی و طنز سیاهِ سیاه به صدا درآمده است... نتیجه‌ی آن اشعه ایکس توقف ناپذیری از روح روسی شده است. -مجله Publishers Weekly

خرید کتاب صداهایی از چرنوبیل

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب صداهایی از چرنوبیل را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «صداهایی از چرنوبیل»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.