جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مغالطه های پرکاربرد

قیمت:
100,000 تومان
مشخصات کتاب مغالطه های پرکاربرد
کشور مبدا
تعداد صفحات
168 صفحه
شابک
9786008547129
سال خلق اثر
1385
سال انتشار
1385
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
14
این کتاب در یک نگاه

میل انسان به خود و پیروزی خویشتن، میلی انکارناپذیر است که در ارتباطات اجتماعی، کار و بحث و گفتگو دخالت داشته و مسیر تعالی و رشد انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کتاب «مغالطه‌های پرکاربرد» یا 44 ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها به مفهوم کهن مغالطه در بحث می‌پردازد. انسان همواره خواسته حتی با کنار زدن اصل حقیقت، در بحث یا مشاجره پیروز شود.«مغالطه‌های پرکاربرد» به ترفندهایی با هدف مشخص پیش‌رفتن غالب در بحث و گفتگو پرداخته است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب مغالطه های پرکاربرد

شیوه‌های زیادی در مغالطه وجود دارد، اینکه استدلال‌هایی غلط را صحیح نشان دهیم و از این موضوع به عنوان ترفندی در اندیشیدن نیز استفاده کنیم. این کتاب که برای علاقمندان به فلسفه و بحث‌های فلسفی، علاقمندان به روانشناسی اجتماعی و به طور کل کسانی که به فریب ذهن و مفهوم حقیقت علاقمندند مناسب بوده، کمک می‌کند ذات گفتگو را بهتر درک کرده و در بحث‌ها نیز پیروز شویم!

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب مغالطه‌های پرکاربرد چیست؟

بسیاری از کسانی که این کتاب را مطالعه کرده‌اند، به این مهم پی برده‌اند که ما چقدر در معرض مغالطه هستیم و درک ما از این موضوع چقدر کمک می‌کند تا در اجتماع حضوری هشیارتر داشته باشیم. یکی از مخاطبین مغالطه‌های پرکاربرد نوشته است: «چرا این کتاب انقدر خوب بود؟! این کتاب رو باید خوند تا بفهمیم چقدر دارن با مغلطه مفهوم غلط به خورد ما میدن حتی آدم‌های دور و بر خودمون! یه نکته مثبت این کتاب اینه که برای تمام ترفندهای مغلطه نمونه واضح گذاشتن. خلاصه که بخونید خیلی مفیده.»

طبیعتا نقش رسانه در این مورد اهمیت ویژه‌ای دارند، بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان با استفاده از این ترفند‌ها توجه عموم مردم را به خود جلب کرده و قدرت را در دست می‌گیرند. یکی از خوانندگان این کتاب در این باره نوشته است و کتابی دیگر را نیز مشابه مغالطه‌های پر کاربرد پیشنهاد داده: «عنوان کتاب 44 ترفند کثیف برای برنده شدن در بحثهاست، در حالی که مثال‌ها و تمرکز کتاب بیشتر روی سخنرانی نامزدهای انتخاباتی و سیاست‌مدارانه و آشنایی با شگردهای اونهاست. البته در مورد بحث‌ها هم کاربرد داره ولی بهتر بود ترفندهای مقابله با اونها رو هم بیان می‌کرد (روشی اخلاقی برای برنده شدن در بحث‌ها) کتاب داعیه کامل بودن لیست ترفندها رو نداره ولی تعدادی‌شون مشابه هستن و همپوشانی دارن، و به جای ردیف کردن اونها پشت سر هم بهتر بود دسته‌بندی شده تر مطرح بشن. در مجموع کتاب بدی نبود، ارزش مطالعه حتماً داره.»

یکی دیگر از علاقه‌مندان به ترفندهای اندیشیدن و گفتگو که این کتاب را خوانده است نوشته: «یک کتاب مختصر و مفید؛ خواندن و فهمیدن مسائل بررسی شده در این کتاب به آدمی ابزار لازم برای نقادانه اندیشیدن در راستای مبارزه با زودباوری و سطحی نگری و همچنین توانایی بحث با افراد و گروه‌های مختلف از جمله سیاستمداران، رسانه‌ها، روحانیون و... که با به کارگیری هدفمند مغالطات سعی بر پیروزی در گفتگوها و مهر تایید بر افکار و اعمال و اهداف‌شان زدن را دارند، می‌دهد. خواندنش بسیار توصیه می ‌شود.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در باب آشنایی با مغالطه در این کتاب آورده شده که: «"مغالطات" راههای ناپسند برای پیروز شدن در بحث‌هاست. با این حال آنها هر روزه باعث برنده شدن استدلال‌ها در بحث‌ها می‌شوند. رسانه‌های جمعی سرشار از آنها هستند. آنها آب و نان گفتمان‌های سیاسی گسترده ، روابط عمومی و تبلیغات هستند. همه ما بعضی اوقات طعمه آنها می‌شویم.»

مفهوم اخلاقیات در گفتگو برای بسیاری از ما مهم است، آگاهیم که ذهن نیز می‌تواند با این موضوع بازی کند. در این کتاب دراین باره نوشته شده: «ذهن انسان، از یک سو، قادر است زیبایی را در کردارهای درست تشخیص دهد، و از سوی دیگر ممکن است چیزی را که آشکارا غیراخلاقی است توجیه کند؛ هم قادر به دوست داشتن است و هم نفرت ورزیدن. هم می‌تواند مهربان باشد، هم می‌تواند بی‌رحم باشد؛ هم در مسیر شناخت می‌تواند پیش برود، هم در مسیر خطا. می‌تواند هم تواضع و همگامی فکری از خودش نشان دهد، و هم خودبزرگ‌بینی و تنگ‌نظری؛ می‌تواند گشوده یا بسته باشد. ذهن می‌تواند به حالتی برسد که همواره شناخت و دانشش را گسترش دهد؛ اما از سوی دیگر، می‌تواند به حالتی برسد که در جهلی تنگ‌نظرانه فرو بمیرد و هیچ گامی در مسیر شناخت بر ندارد. انسان، با ذهنی که دارد، از یک سو می‌تواند از موجواتی که قابلیت‌های کمتری دارند فراتر برود اما، از سوی دیگر، ممکن است آنچنان سقوط کند که با بی‌رحمی و خودفریبی‌اش به نجابت و معصومیت موجودات دیگر توهین کند.»

درباره نویسنده کتاب مغالطه‌های پرکاربرد

ریچارد پل و لیندا الدر هر دو از رهبران تفکر انتقادی محسوب می‌شوند که آثار متعددی در این زمینه به چاپ رسانده و در جهان شناخته شده‌اند. لیندا الدر در سال 1992 دکترای خود را در رشته‌ی روانشناسی دریافت کرد و سالیان متمادی در زمینه‌ی بازداشت نوجوانان در سازمانی غیرانتفاعی فعالیت داشته است، ریچارد پل نیز که در بنیاد تفکر انتقادی مشغول به کار بوده با یکدیگر آشنا شده و در این زمینه کار و نوشتن را درکنار هم پیش بردند. از این دو نویسنده می‌توان به کتاب‌های «مفهوم و ابزارهای تفکر نقادانه»، «تفکر انتقادی» و «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم» اشاره کرد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مغالطه های پرکاربرد»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.