جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آشنایی با ژانرهای سینما

قیمت:
80,000 تومان
مشخصات کتاب آشنایی با ژانرهای سینما
کشور مبدا
تعداد صفحات
224 صفحه
شابک
9786000479596
سال خلق اثر
1399
سال انتشار
1399
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

کتاب «آشنایی با ژانرهای سینما» نوشته محمد پیشنماز است که توسط نویسنده (محمد پیشنماز) منتشر شده است. محمد پیشنماز در کتاب «آشنایی با ژانرهای سینما» به معرفی ژانرهای سینمایی و توضیحاتی درباره آن‌ها پرداخته است. این کتاب برای کسانی که به سینما علاقه دارند، مناسب است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب آشنایی با ژانرهای سینما

کتاب «آشنایی با ژانرهای سینما» نوشته محمد پیشنماز است که توسط نویسنده (محمد پیشنماز) منتشر شده است. محمد پیشنماز در کتاب «آشنایی با ژانرهای سینما» به معرفی ژانرهای سینمایی و توضیحاتی درباره آن‌ها پرداخته است. این کتاب برای کسانی که به سینما علاقه دارند، مناسب است.
جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند
محمد پیشنماز در این کتاب، به ژانر یا گونه در قالب سینما پرداخته است. چنان‌که می‌خوانیم: «واژه ژانر، ریشه فرانسوی دارد و  این مفهوم نقش مهمی در طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری در هنرها دارد. البته گفته شده که ژانر عبارت مبهمی است که هیچ مرز مشخصی ندارد زیرا خیلی از کارها در یک ژانر نمی‌گنجند و ترکیبی از چندین ژانر هستند. بر این اساس با توجه به نظریه فیلم ذکر شده که بیش‌تر از آن‌که ژانر مفهومی موجود باشد تنها ساخته و پرداخته منتقدین است. آن‌جا پرسش شده که آیا ژانر واقعاً هویت بیرونی دارد یا نه حاصل ذهن تحلیلگران است و به‌خوبی سؤال می‌کند که آیا طبقه‌بندی متناهی از ژانرها وجود دارد یا آن‌ها ذاتاً نامحدودند یا این که آیا ژانر تحت ‌فرهنگ است یا فرافرهنگ. و همچنین سؤال می‌کند که آیا تحلیل ژانر به موجودیت تشریحی یا تجویزی کمک می‌کند، درحالی‌که بعضی از ژانرها بر اساس محتوای داستان هستند (فیلم جنگی)، بعضی دیگر وام‌ گرفته از ادبیات هستند (کمدی، ملودرام) و بعضی از رسانه‌های دیگر (فیلم موزیکال). بعضی‌ها مبتنی بر عوامل کارند (فیلم‌های استیر راجرز) بعضی بر مبنای بودجه بمب‌افکن‌ها، حال آن که بعضی دیگر بر اساس جنبه هنری فیلم هستند (فیلم هنری)، بعضی بر اساس وضعیت نژادی (سینمای سیاهان)، بعضی بر اساس مکان (وسترن). بسیاری از ژانرها بر اساس مخاطبین و منشوراتی که از آن‌ها حمایت می‌کنند مثل نشریات و سایت‌ها، ساخته شده‌اند. تقسیم‌بندی فیلم به ژانر تقریباً ناموفق بوده‌ است. بر همین اساس می‌توان گفت که ژانربندی فیلم برای اماکن فروش فیلم، نقد فیلم و بازار مصرف مناسب هستند. رایزن داستانی هالیوود، جان تروبی اعتقاد دارد که شما بایستی ورای فرم ژانر بروید تا بتوانید به مخاطبتان احساس لذت و شگفت‌زدگی بدهید. بعضی از فیلم‌نامه‌نویسان از ژانر برای بیان نوع طرح یا محتوای متن اثرشان استفاده می‌کنند. ممکن است که فیلم‌های یک ژانر به‌خصوص را مطالعه کرده‌اند. این روشی است که فیلم‌نامه‌نویسان قادرند تا مؤلفه‌های یک فیلم موفق را برداشته و آن‌ها را در اثر خودشان تکرار کنند. درباره ژانر وسترن می‌خوانیم که؛ ژانر وسترن، گاهی غلبه بیابان و تبعیت طبیعت را به نام تمدن یا مصادره حقوق ارضی ساکنین مرزی و بومی آمریکایی به تصویر می‌کشد. وسترن جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که حول قوانین و کدهای افتخاری و شخصی، و عدالتی مستقیم یا خصوصی نظیر عداوت سازمان یافته ‌است تا این‌که حول قوانینی منطقی و انتزاعی که در آن طبقه اجتماعی عمدتاً از طریق نهادهایی نسبتاً غیرشخصی حفظ می‌شود. ادراک عامی که از وسترن وجود دارد داستانی است متمرکز بر زندگی خانه به دوشی سرگردان که معمولاً یک گاوچران یا جنگنده با اسلحه است. یک نمایش قدرت یا دوئل به وقت غروب که در آن دو یا چند جنگنده با اسلحه وجود دارد، صحنه‌ای کلیشه‌ای در ادراک عامی از وسترن است که یکی از گونه‌های محبوب سینمایی بوده و هست.»

 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آشنایی با ژانرهای سینما»
3 دیدگاه
مرتب کردن بر اساس:
جدیدترین محبوب‌ترین
5
(3 رای)
محمد پیشنماز
سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱
بهترین کتاب برای یادگیزی ژانرهای سینمایی - خلاصه - مختصر مفید.
ثبت پاسخ
محمد پیشنماز
سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱
بهترین کتاب برای یادگیزی ژانرهای سینمایی - خلاصه - مختصر مفید.
ثبت پاسخ
محمد پیشنماز
دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
این کتاب مختصر و خلاصه ژانرهای سینمایی را توضیح می دهد و برای هر کسی که به سینما علاقه دارد مفید است .
ثبت پاسخ
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.