جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

راهنمای تفکر نقادانه

قیمت:
350,000 تومان
مشخصات کتاب راهنمای تفکر نقادانه
کشور مبدا
تعداد صفحات
306 صفحه
شابک
9786006220161
سال خلق اثر
1981
سال انتشار
1981
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
21
این کتاب در یک نگاه

کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» اثری مهم و مشترک از نیل براون و استوارت ام کیلی است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. پایه و اساس کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» پرسیدن سوال است. نویسندگان این کتاب، برای اثبات یک استدلال، ۱۱ سوال را مطرح می‌کنند و معتقدند تفکر نقادانه در یک شخص، زمانی شکل می‌گیرد که ما بتوانیم در مقابل هر استدلال، سوالاتی درست و مناسب را بپرسیم. درواقع پرسیدن سوالات درست باعث می‌شود تا دقیقا متوجه شویم که مسئله چیست و رویکرد ما در مقابل آن مسئله چگونه باید باشد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب راهنمای تفکر نقادانه

از جمله نقاط قوت این کتاب می‌توان به جامعیت آن، مطالعات موردی واقعی و ملموس در آن، ترجمه خوب و روان و در نهایت اختصاص فصل انتهایی کتاب به یک مقاله در مورد نقش و جایگاه دولت در تأمین سلامتی شهروندان و مرور کلیه‌ی مطالب بیان شده در کتاب در جریان نقد این مقاله اشاره کرد. نویسندگان این کتاب می‌کوشند که تفکر نقادانه را به شکلی بیاموزند که برای تمام مخاطبان، بدون توجه به زمینه‌ی تخصصی و فعالیت شغلی آنها مفید و تاثیرگذار باشد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب راهنمای تفکر نقادانه چیست؟

مجتبی بعد از مطالعه‌ی این کتاب، نوشته است: «واقعا فوق‌العاده بود. من بعد از مطالعه‌ی این کتاب متوجه شدم که چقدر چیزهایی که در واقع می‌دانم کم هستند و در حد یک قطره و در مقابل، چیزهایی که نمی‌دانم در حد یک اقیانوس بزرگ هستند.»

علیرضا نظرش را در مورد این کتاب، اینگونه بیان می‌کند: «این کتاب برای بنده بسیار مفید بود و ذهنیتم را در جهت خلق سبک تفکر نقادانه و نپذیرفتن ادعاهای خلاف واقع تغییر داد. اگر به فلسفه و مسائل فلسفی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنم لذت مطالعه‌ی این کتابِ جذاب را از دست ندید.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در این پاراگراف، توضیحاتی در مورد استدلال‌ها و نواقص آن بیان شده است: «استدلال‌های آدم‌ها معمولاً بدیهی و واضح نیستند. عناصر مهم در استدلال‌ها غالباً بیان نمی‌شوند و بسیاری از عناصری هم که بیان می‌شوند فاقد وضوح هستند. بنابراین، ما به مهارت‌های خواندن و گوش کردن نقادانه نیاز داریم تا به کمک آن‌ها تعیین کنیم چه چیزهایی با عقل جور درمی‌آید و این نوع فکر کردنِ دقیق را از تفکر بی‌دقت و سرسری که بیش‌تر وقت‌ها با آن برخورد می‌کنیم تمیز دهیم.»

در پاراگراف زیر به نحوه‌ی رویارویی با نظرات دیگران در تفکر نقادانه آورده شده است: «با روی باز استقبال کردن از نظرات دیگران از جمله ارزش‌هایی است که در تفکر نقادانه نقشی محوری دارد و شما با ذوق و شوقی که نسبت به گوش دادن و کشف کردن مدعاهای بهتر دارید، پایبندی خود را به این ارزش نشان می‌دهید. این‌که چه کسی اول آن نتیجه/مدعای بهتر را پیدا می‌کند اهمیتی ندارد؛ مهم آن جست‌وجویی است که برای رسیدن به نتیجه/مدعاهای بهتر صورت می‌گیرد.»

در پاراگرافی دیگر از کتاب که در زیر آمده است به ارزش‌ها اشاره شده است: «ارزش‌ها عقاید پنهان شده‌ای هستند که آدم‌ها آنها را اساسی تلقی می‌کنند و با آنها خوب و بد را می‌سنجند؛ مسائلی که بر انتخاب ما در مناقشه‌های اجتماعی (مسئله سقط جنین، مجازات اعدام یا جنگ) تأثیر گذارند. سعی کنید لیستی از ارزشها برای خودتان تهیه کنید. مثلاً از دوستان خرد توقع دارید چگونه انسانهایی باشند؟ یا سیاستمدار "حقیقت گر" به چه معناست؟ فرزندانتان را مطابق کدام معیار بار می‌آورید؟ از خودتان بپرسید که در برابر موضعی که نویسنده درباره ارزشی گرفته است شما چگونه فکر می‌کنید. منظور از فرض ارزشی این است که گوینده یا نویسنده عقیده‌ای را مطلوب‌تر یا نسبت به دیگر ارزشها مسلم فرض کند و درباره این که جهان چگونه باید باشد، حکم صادر کند. پاسخ متفاوت آدمها به یک سؤال واحد به شدت تحت تأثیر پایبندی به ارزشهای گوناگون است. ولی این نکته را بدانید که انسانها تا جایی به ارزش‌هایشان پایبند هستند. بسته به موقعیت و متن ارزشها جابه‌جا می‌شوند؛ به عبارت دیگر، فرض‌های ارزشی وابسته به زمینه خاص مسئله هستند.»

درباره نویسنده کتاب راهنمای تفکر نقادانه

خانم نیل براون، زاده‌ی 5 ژانویه‌ی 1944 و آقای استوارت ام کیلی، زاده‌ی فوریه‌ی سال 1941 میلادی، دو نویسنده‌ی آمریکایی‌تبار هستند که کتاب راهنمای تفکر نقادانه را نوشته‌اند و شناخته‌شده‌ترین کتابی که از آنها چاپ شده نیز همین کتاب است.

 ام کیلی در دانشگاه کلمبیا تحصیلات خود را در رشته مهندسی صنایع و مدیریت انجام داده است. سپس او به عنوان استادیار و استاد در دانشگاه هاروارد فعالیت کرد. همچنین او در دانشگاه نورث وسترن بریتیش کلمبیا به عنوان استاد مهمان درس داده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.