جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

یوهانس کلیما کوس

قیمت:
100,000 تومان
مشخصات کتاب یوهانس کلیما کوس
ناشر
کشور مبدا
تعداد صفحات
156 صفحه
شابک
9786009743766
سال خلق اثر
1844
سال انتشار
1844
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه

«یوهانس کلیماکوس؛ یا، در همه‌چیز باید شک کرد» کتابی فلسفی و بسیار عمیق از «سورن کیرکگور» است که برای نخستین‌بار در سال 1958 به صورت کتاب منتشر شد؛ اما این نوشته در سال 1844 نوشته شده و با نام مستعار یوهانس کلیماکوس (شخصیت اصلی کتاب) به شهرت رسیده بود. «یوهانس کلیماکوس» اثری است بسیار جالب توجه از یکی از فیلسوفان بزرگ مکتب اگریستانسیالیسم که درون‌مایه‌ای داستان‌گونه دارد. این کتاب در اصل ناتمام مانده است و فقط پس از مرگ نویسنده‌اش به صورت گسترده منتشر شده بود.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب یوهانس کلیما کوس

«یوهانس کلیماکوس؛ یا، در همه‌چیز باید شک کرد» یک کتاب فلسفی در ژانر تربیتی (Bildungsroman) است! در این کتاب خواننده با قدم‌به‌قدم با مراحل زندگیِ فلسفیِ فردی به نام یوهانس کلیماکوس آشنا می‌شود. نام دیگر کتاب اشاره‌ای به فلسفۀ دکارت دارد؛ «در همه‌چیز باید شک کرد». به معنایی دیگر، یوهانس کلیماکوس هم در این سفر فلسفی خود سعی بر چالش کشیدن چیزهای بدیهی و از پیش پذیرفته دارد. کلیماکوس را می‌توان روح بلندپرواز فلسفۀ دکارتی دانست که سعی بر کنکاش در تزها و آنتی‌تزهای این فیلسوف بزرگ دارد.

یوهانس کلیماکوس نشان می‌دهد که فلسفه می‌تواند با شوخ‌طبعی و سرگرمی نیز توأم باشد. این کتاب اثری ناتمام است که کیرکگور در سال ۱۸۴۱ نوشت. کتاب در زمان حیات او منتشر نشد و پس از مرگ او توسط برادرش در سال ۱۸۴۴ انتشار یافت.

درباره ترجمه کتاب یوهانس کلیماکوس

  • کتاب یوهانس کلیماکوس نوشته سورن کیرکگور به بیش از 40 زبان در دنیا ترجمه شده است.
  • کتاب «یوهانس کلیماکوس: یا در همه چیز باید شک کرد» در ایران توسط محمدهادی حاجی‌بیگلو ترجمه شده است. این ترجمه در سال 1397 توسط انتشارات «شب‌خیز» منتشر شده است.

امتیاز یوهانس کلیماکوس در گودریدز

یوهانس کلیماکوس از نسخه انگلیسی کتاب Philosophical Fragments/Johannes Climacus به ترجمه ادنا و هاوارد هانگ به فارسی برگردانده شده است. امتیاز این کتاب در گودریدز به شرح زیر است:

  • تعداد نظرات: 71
  • تعداد امتیازدهی: 2137
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.11

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب یوهانس کلیماکوس

  • او در جهان غریبه بود و غریبه ماند؛ اما از مردمان کناره نگرفت برعکس کوشید کسانی هم‌فکر خویش بیابد.
  • او باید امکان ایده‌آل شک را در آگاهی می‌جست.
  • بی‌واسطگی واقعیت (/رئالیته) است؛ زبان ایده‌آلیته است؛ آگاهی تناقض است. همان لحظه که در باب واقعیت اظهاری به زبان می‌آورم، تناقض حاضر است، زیرا آنچه به زبان آورده‌ام ایده‌آلیته است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ی کتاب یوهانس کلیماکوس چیست؟

 ماری در مورد تجربه‌ی مطالعه‌ی این کتاب می‌نویسد:

«بسیار مقدمه جامع و کاملی دارد که به‌خوبی زمینه را برای مطالعه و درک کتاب فراهم می‌کند. نثر کتاب بسیار سلیس‌تر و روان‌تر از چیزی بود که فکر می‌کردم. به هر کسی که تا حدودی با مبانی فلسفه آشنایی دارد مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنم.»

بخشی از نظر سینا درباره کتاب این است:

«همیشه ترسم این بود که با خواندنِ دیگر آثار کیرکگور، درخششِ خیره‌کننده‌ی «ترس و لرز» برایم رنگ ببازد و آن هم اثری شود در کنارِ دیگر آثار؛ این دفترچه‌ی کوچکِ فرزانگی، از درخشش آن تغزل دیالکتیکی ایمان در دیده‌ام نکاست، بلکه به آن وضوح بهتری بخشید.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

در آغاز کتاب یک روایت جلب توجه می‌کند:

مراد من شک واقعی است که در ذهن جای دارد. نه شکی که گاه‌به‌گاه پیش می‌آید، هنگامی‌که در حرف می‌گوییم شک داریم اما در ذهن تردیدی به خود راه نمی‌دهیم. علاج این نوع شک اخیر در قلمرو «روش» نمی‌گنجد، بلکه متعلق است به پژوهش‌های راجع به لجاجت و علاج آن. (اسپینوزا، رساله در اصلاح فاحمه، بند ۷۷)

مقدمه داستان به این شکل آغاز می‌گردد:

چند سال پیش در شهر اچ...دانشجوی جوانی می‌زیست به نام یوهانس کلیماکوس که هیچ سودای این را نداشت که جهان سرشناس شود، چراکه، برعکس، از زیستن در خلوت و انزوا خرسند بود. طبع انزواجویی داشت و از هر گونه تماس نزدیک با مردمان دوری می‌کرد. آنانی که با او صمیمی‌تر بودند برای اینکه توضیحی برای خود بتراشند با خود می‌گفتند یا افسرده جان است یا عاشق.

یوهانس در راستای تز «در همه چیز باید شک کرد» به سه گزاره اصلی رسید که چنین بودند:

1) فلسفه با شک آغاز می‌شود؛ 2) فرد برای فلسفه ورزی باید شک کرده باشد؛ 3) فلسفه مدرن با شک آغاز می‌شود.

او  بررسی می کند که آیا «از سر اتفاق بود که فلسفه مدرن با شک آغاز شد یا خیر» اما شواهد را بی‌نتیجه می‌داند. سپس می‌پرسد: «آیا به‌ضرورت فلسفه مدرن با شک آغاز شد؟» پاراگرافی را که  اشاره به این موضوع دارد را می‌خوانیم:

اگر فلسفه مدرن بنا به‌ضرورت با شک آغاز می‌شود، بنابراین آغازش در تداوم فلسفه‌ای پیشین تعریف شده است. در این صورت اگر می‌خواستیم در مورد آن‍چه فلسفه با آن آغاز می‌شود حرفی تاریخی بزنیم، احتمالاً باید به آن چیزی اشاره می‌کردیم که فلسفه پیشین با آن آغاز شده است که در این صورت آغاز فلسفه مدرن صرفاً پیامدی بود در بطن آغازی پیشین. به‌علاوه، اینجا پیشاپیش به معضلی پی برد که دیر یا زود باید با آن روبرو می‌شد: اینکه تصور چنین پیامدی دشوار است، زیرا آغازی که فلسفه مدرن با آن آغاز شد چنان انفصال تعریف شده است. بدین ترتیب باید نوع منحصربه‌فردی از پیامد باشد، یعنی پیامدی که از رهگذر آن از چیزی ضد آن چیز نتیجه می‌شود. چنین چیزی عموماً یک جهش خوانده می‌شود.

پاراگرافی از کتاب را که اشاره به دشوار بودن کار فیلسوف دارد را می‌خوانیم:

فرد فیلسوف باید از خودش آگاهی یابد و در این آگاهی از خویشتن درعین‌حال از فحوای خویش به‌مثابه یک دقیقه در فلسفه مدرن آگاهی یابد؛ فلسفه مدرن نیز به‌نوبه خود باید نسبت به خودش هم‌چون عنصری از فلسفه‌ای پیشین آگاهی یابد که به‌نوبه خود باید نسبت به خودش هم‌چون آشکارگیِ تاریخیِ فلسفه سرمدی آگاهی یابد.

درباره‌ی نویسنده کتاب یوهانس کلیماکوس

سورن کیرکگور فیلسوف و متخصص الهیات دانمارکی قرن نوزدهم بود. کیرکگور هم هگلیسم زمان خود و هم آنچه را که تشریفات توخالی کلیسای دانمارک می‌دانست به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. بیشتر آثار او به موضوعات مذهبی مانند ایمان به خدا، نهاد کلیسای مسیحی، اخلاق و الهیات مسیحی و عواطف و احساسات افراد در مواجهه با انتخاب‌های زندگی می‌پردازد. آثار اولیه او با نام‌های مستعار مختلفی نوشته شده بود که دیدگاه‌های متمایز خود را در قالب گفتگوهای پیچیده ارائه می‌کرد.

سورن کیرکگور وظیفه کشف معنای آثارش را به خواننده واگذار کرد، زیرا معتقد بود «کار را باید سخت کرد، زیرا فقط سختی‌ها الهام‌بخش افراد اصیل هستند». کیرکگور نزد محققین با عناوین اگزیستانسیالیست، نئوارتدوکسیست، پست مدرنیست، اومانیست و فردگرا شناخته می‌شود.

نکات جالب درباره کتاب یوهانس کلیماکوس

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • کیرکگور بیش از نیمی از آثار خود را با نام‌های مستعار نوشت و منتشر کرد، یوهانس کلیماکوس یکی از این نام‌های مستعار بود که با این نام سه اثر به رشته تحریر درآورد.
  • آثار نام‌واره‌دار کیرکگور ناظر به وجه سقراطی اندیشه او هستند و آثار امضا شده نشانگر وجه مسیحی او.
  • لقب کلیماکوس برگرفته از نام راهبی متعلق به قرن ششم میلادی‌ست، به نام جان کلیماکوس که به ریاست صومعه سنت کاترین اسکندریه در کوه سینا رسید و اثر مشهور نردبان بهشت را نوشت.

اگر به فلسفه علاقه دارید، یوهانس کلیماکوس یک گزینه عالی برای خواندن است.

خرید کتاب یوهانس کلیماکوس

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب یوهانس کلیماکوس را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «یوهانس کلیما کوس»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.