21 تیر 1401
1083 بازدید

۷ عنوان از بهترین کتاب‌های شعر کودک

    در این مطلب می‌خوانید:

معرفی شعر کودک با هفت کتاب

بسیاری از والدین برای کودکان خود در سنین اولیه خرید کتاب کودک و بخصوص کتاب شعرهای کودکانه را مرجع مهمی برای یادگیری مفاهیم آموزشی و تربیتی می­دانند و در واقع قبل از معرفی داستان­ها، کتاب شعر کودک نقطۀ شروع برای مواجهۀ کودک با جهان تخیل و جادوست. در این میان البته برای پیدا کردن بهترین کتاب شعر کودک هم چند رویکرد کلی از سوی والدین صورت می­گیرد؛ عده­ای شعرهای قدیمی ایرانی و تعدادی دیگر از والدین هم شعرهای ترجمه و جدید را با ایده­های خلاقانه می­پسندند.

در این مطلب به معرفی گلچینی از بهترین­ها می­پردازیم تا به عنوان راهنمای خرید کتاب شعر کودک مورد استفاده قرار گیرند. همچنین برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید

قصۀ دخترای ننه دریا

قصه دخترای ننه دریا یکی از آثار بازنویسی احمد شاملو از ادبیات عامیانه است که در قالب داستان منظوم سروده است.

احمد شاملو در دوران نوجوانی علاقه بسیاری به موسیقی داشت اما به خاطر فقر مادی و فرهنگی خانواده جای آن را شوق مطالعه پر کرد. او تحصیلات دبیرستان را نیمه‌کاره رها کرد اما از همان سال‌ها (حدود سال ۱۳۲۵ ه.ش.) به نوشتن قصه‌های کوتاه، شعر و سردبیری مجلات ادبی پرداخت. شاملو از همین زمان به عنوان شاعری پیشرو و انقلابی شناخته شد. او در طول بیش از ۵۰ سال، توانست شیوه و بیان تازه‌ای را در شعر فارسی پایه‌گذاری کند.

شاملو در سال ۱۳۵۱ برنامه رادیویی برای کودکان و نوجوانان تهیه کرد و در این برنامه بچه‌ها را به نوشتن و سرودن شعر تشویق کرد و مسابقه‌ای برای انتخاب استعدادهای بهتر ترتیب داد. ضبط صفحه و نوار کاست صدای شاعر به کوشش «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از تلاش‌های دیگر احمد شاملو برای علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات بود. شاملو با انتخاب و اجرای اشعار خیام، حافظ، مولوی و نیما نوجوانان را با ادبیات قدیم و جدید ایران آشنا کرد و به آن‌ها راه درست خواندن شعر را آموزش داد. شاملو در آخرین سال‌های زندگی‌اش، چند نوار قصه همراه با متن برای کودکان ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر آماده کرد. هدف شاملو علاقه‌مندی و جلب این کودکان به زبان مادری‌شان از طریق جاذبه‌های قصه بود.

از احمد شاملو ۱۵ مجموعه شعر، چندین متن ترجمه از مجموعه اشعار خارجی، رمان و نمایشنامه به جا مانده است. از آثار او برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب‌ها: بارون، شبانه، یک شب مهتاب، قصه دخترای ننه دریا، پریا، خروس زری پیرهن پری، قصه هفت کلاغون قصه خاله سوسکه، قصه دروازه بخت، ملکه سایه‌ها، افسانه‌های کوچک چینی، افسانه‌های هفتادودو ملت برای کودکان، چه شد که دوستم داشتند، قصه‌های بابام، یل و اژدها

قصه دخترای ننه دریا یکی از سرودهای احمد شاملو است است که انتشارات امیرکبیر نخستین بار در سال ۱۳۵۷ با تصویرگری ضیاالدین جاوید منتشر کرد. قصه منظوم دخترای ننه دریا، قصه دلتنگی پسرهای عمو صحرا برای دخترای ننه دریاست. پسرها هر روز پس از برگشتن از صحرا لب دریا می‌روند و از روزگار پریشان با آن‌ها درددل می‌کنند. این شعر از شاملو توسط نشر چشمه مجددا به چاپ رسیده است.

خروس زری پیرهن پری

کتاب، ماجرای سه حیوان شامل خروس‌زری پیرهن‌پری، داداپیشی و طرقه را بیان می‌کند که با هم دوست هستند و در یک خانه با هم زندگی دوستانه‌ای دارند. تا اینکه روباه ناقلایی تصمیم می‌گیرد در اطراف منزل آنها زندگی کند. روباه ناقلا که از ابتدا در اندیشه خوردن خروس‌زری پیرهن‌پری است سعی می‌کند به روش‌های مختلف به خروس نزدیک شود تا بتواند او را شکار کند و بخورد اما دوستانش تلاش دارند که از او مراقبت کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اقتباس سینمایی از کتاب‌های داستانی

ترکیب شعر و نثر در این کتاب، اثری جذاب و به یادماندنی برای کودکان آفریده است. داستان خاطره‌انگیز “خروس‌زری پیرهن‌پری” نوشته احمد شاملو همانند قصۀ دخترای ننه دریا از سری کودکانه‌های بامداد است که توسط نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب برای کودکان از سن ۵ سال تا پایان دوره‌ی دبستان مناسب است.

خرسی چرا می­ترسی؟

همه‌ ی ما ممکن است در موقعیت‌ های عجیب و غریب گیر بی‌ افتیم. موقعیتی که در آن از چیزهای ساده بترسیم و ندانیم باید چیکار کنیم. خیلی وقت‌ ها حتی ممکن است کاری از دستمان برنیاید. اما این کتاب به ما می گوید ما تنها نیستیم. بلکه دوست هایی داریم که می‌ توانند کمک مان کنند.

مجموعه کتاب شعر کودک خرسی داستان‌ هایی در قالب شعر و به زبان ساده‌ ست برای خردسال، که در هر جلدِ آن بچه‌ ها با یک موقعیت یا مساله رو به رو می‌شوند. یاد می گیرند در هر شرایطی چه اتفاق‌ هایی ممکن است برایشان بیافتد و برای حل مشکل چه راه‌ هایی وجود دارد، خودشان باید چیکار کنند و دوستانشان را چطور می توانند کمک کنند یا شرایط را تغییر بدهند. این مجموعه کتاب شعرهای آموزشی از آثار کارما ویلسون است که توسط نشر پرتقال و با همکاری فیروزه کاتب و مریم اسلامی به عنوان مترجمان این مجموعه منتشر شده­اند.

سر کوهی رسیدم

کانون پرورش فکری علاوه بر انتشار پرطرفدارترین آثار ادبیات داستانی کودک و نوجوان، چاپ زیباترین کتاب­های شعر کودکان را نیز به خود اختصاص داده؛ یکی از این اشعار پرطرفدار، شعر «سر کوهی رسیدم» است که ریتم و موسیقی فراموش­نشدنی آن به همراه تصاویر خلق شده توسط ایمن وطنی از گنچینه­های شعر کودک است.

مرغ سرخ پاکوتاه

مرغ سرخ پاکوتاه به هنگام درو باز دست یاری دراز می‌کند و دوباره با پاسخ‌های منفی آن‌ها رو به رو می‌شود. به همین شکل مرغ سرخ پاکوتاه به تنهایی نان را به آسیاب می‌برد، گندم‌ها را آرد می‌کند و نان می‌پزد. در پایان که نان آماده شد، جانوران نان می خواهند. مرغ سرخ پاکوتاه یادآوری می کند که چون به او در تهیه نان کمک نکرده اند،‌ این نان تنها سهم جوجه هایش خواهد بود.

مرغ سرخ پاکوتاه یک افسانه منظوم است.  بسیاری بر این باورند که مایه این افسانه منظوم از افسانه ای روسی برگرفته شده و به همه جهان گسترش یافته است. در ایران این افسانه نخستین بار از سوی «پروین دولت آبادی» شاعر نامدار کودکان در سال ۱۳۴۹ به نظم در آمد و با تصویرگری «آراپیک باغداساریان» منتشر شد. شاعر در این منظومه گوهر هستی، ‌کار، کوشش و همکاری را ستوده و تنبلی را نکوهش کرده است. او در لا به لای این داستان منظوم فرآیند تهیه نان را نیز برای کودکان بازگو می‌کند.

این داستان منظوم بار دیگر با تصویرگری «پرستو حقی» با رنگ‌های شاد و درخشان در سال ۱۳۹۳ از سوی «موسسه پِژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» منتشر شده است.

مخاطب این کتاب تصویری پیش بینی پذیر، کودکان پیش دبستانی و سال های نخست دبستان هستند. به خانواده ها و مربیان پیشنهاد می شود که این داستان منظوم را  در جمع کودکان بلند بخوانند. تکرار برخی از بندها کودکان را به همراه شدن با خواننده کتاب تشویق می کند. کودکان موسیقی و آهنگ داستان را دوست دارند. پس از خواندن داستان مربیان می توانند این داستان را با کودکان به نمایش در آورند. ساختن ماسک جانوران گوناگون از سوی خود کودکان و اجرای نمایش با ماسک از جمله فعالیت‌هایی است که می توان با کودکان انجام داد.

دزد و مرغ فلفلی

این قصه که در واقع سروده­ای از منوچهر احترامی و تصویرگری غلامعلی لطیفی است، در سال ۱۳۸۲ توسط نشر هنرور برای دو گروه سنی الف و ب منتشر شد و داستان آن دربارۀ داستان فلفلی و مرغ زرد کاکلی اوست. فلفلی که در ده شلمرود زندگی می کند، یک مرغ زرد کاکلی دارد که او را بسیار دوست دارد؛ اما یک روز، زمانی که فلفلی مشغول استراحت است. دزدی به خانه آنها می آید و مرغ فلفلی را می دزدد. فلفلی برای یافتن مرغ به تمام شهرهای ایران سفر می کند و در ضمن جست و جو، برخی خصوصیات شهر ها را بیان می کند. سرانجام نیز فلفلی دزد را گرفته، مرغش را از او پس می گیرد و داستان تمام می­شود.

بود و بود و بود

در این مجموعه که هر یک شامل ده قطعه شعر کودکانه برای گروه سنی الف و ب است که شمارۀ اول آن تلفیق شعرهای افسانه شعبان­نژاد و تصویرگری اکبر نیکان‌پور و شماره دوم حاصل همکاری شکوه قاسم­نیا و ثنا حبیبی‌راد است.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان که نباید آن‌ها را از دست بدهید

سه تا آدم‌برفی، سه تا نخود، سه تا کلاه، سه تا کرم شب‌تاب، سه تا ملخ، سه تا گرگ، سه تا قورباغه، سه تا تیله، سه تا دیگ و سه تا گلدان عنوان ترانه‌های جلد اول «بود و بود و بود...» سروده‌ی شعبان‌نژاد و همچنین سه تا آب‌نبات، سه تا پیشی، سه تا طناب، سه تا گندم، سه تا سنگ، سه تا سیب، سه تا سبد، سه قطره بارون، سه تا کلاغ و سه تا بزغاله نیز عنوان سروده‌های قاسم‌نیا در جلد دوم «بود و بود و بود...» است.
هر دو جلد کتاب شعر کودک «بود و بود و بود» در ۲۸ صفحه رنگی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شده است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب