8 تیر 1401
3099 بازدید

8 کتاب درباره زبان بدن که باید بخوانید!

    در این مطلب می‌خوانید:

زبان بدن که به آن گفتار بی‌صدا یا رفتار غیرکلامی نیز گفته می‌شود، شامل مجموعه رفتارها، حالات، ژست‌ها و اشارات بدنی است. به درک تطابق زبان بدن با نشانه‌های کلامی، به‌اصطلاح تیزهوشی گفته می‌شود. با انجام پژوهش‌های مختلف ثابت شده خانم‌ها در این زمینه باهوش‌ترند. دلیل آن داشتن 16 ناحیه مغزی خاص در زنان برای ارزیابی رفتار دیگران است، درحالی‌که مردان فقط از 4 تا 6 ناحیه فعال برای تحلیل زبان بدن برخوردارند. البته همۀ افراد با فراگیری مهارت‎های مربوط به تحلیل زبان بدن می‎توانند از قابلیت خوبی در این زمینه برخوردار شوند.

دانستن معنی علائم زبان بدن افراد به شما کمک می‎کند تا در ارتباطات خود مانند دیدار یک دوست صمیمی، متقاعد ساختن مشتریان سرسخت در یک جلسۀ کاری، یا حتی تشخیص راست‌گویی یا دروغ‌گویی افراد موفق‌تر عمل کنید. با خواندن این 8 کتاب درباره زبان بدن و دانستن معنی غیرمستقیمی که با حرکت دادن هر عضو از بدن به مخاطب القا می‌شود، شگفت‌زده خواهید شد و همیشه یک قدم از دیگران جلوتر خواهید بود. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

پیروزی زبان بدن

مارک بودن متخصص علوم رفتار و زبان بدن است که کتاب «پیروزی زبان بدن» را بر پایه نظریه‌ها و واقعیت‌های علمی نوشته است. او با مطالعۀ نحوۀ عملکرد نیمکره چپ و راست مغز، به پژوهش دربارۀ نحوه انتقال مفاهیم و کنترل احساسات پرداخته است. تحقیقات نشان داده‌ در هر مکالمه فقط ۷درصد از مفاهیم در قالب کلمات شفاهی بیان می‌شوند! مارک بودن در خلال مثال‌های متعدد بیان می‌کند که چگونه بدون سخن گفتن و تنها با استفاده از زبان بدن با دیگران ارتباط غیرکلامی برقرار کنیم و بر آنها تاثیر بگذاریم.

زبان بدن

آلن و باربارا پیز برای نوشتن این کتاب درباره زبان بدن دستاوردهای علم روانشناسی را با تحقیقات جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، جانورشناسی، روانکاوی و... ترکیب کرده‌اند. در هر فصل از این کتاب حرکات قسمت‌های خاصی از بدن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

به‌عنوان مثال متوجه می‌شوید چگونه تنها با دیدن لبخند افراد و تحلیل عضلات صورت آنها، زبان بدن افراد دروغگو را از دیگران بازشناسید. نوع سیگار کشیدن و آرایش کردن افراد چه چیزی در مورد احساسات آنها به شما می‌گوید و چگونه بدن به سوی محلی که ذهن قصد رفتن به آن را دارد اشاره می‌کند. همچنین تفاوت بین عملکرد خانم‌ها و آقایان در تشخیص علائم زبان بدن به تفصیل بیان شده و خواهید دید چگونه شرایط، بیماری‌ها و نوع لباسی که فرد پوشیده و حتی چاقی و لاغری در زبان بدن موثر است.

اسرار زبان بدن

سوزان کویلیام در این کتاب درباره زبان بدن به اسراری اشاره می‌کند که نمی‌شود آنها را فقط با نگاه کردن به وضع زندگی و روابط افراد کشف کرد. شاید در یک پارک نشسته باشید و از دیدن کودکی که کمی دورتر از خانواده به بازی پرداخته احساس شادی کنید، اما اگر نشانه‌های استرس در زبان بدن را بدانید و در رفتار کودک و والدینش دقیق‌تر شوید، از نگاه‌های زیرچشمی کودک به والدین درمی‌یابید که او آنچنان از بازی با همسالانش لذت نمی‌برد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کتاب خنده داری که از خواندن آن روده‌بر می‌شوید

سال‌ها پیش زیگموند فروید عصب‌شناس و بنیان‌گذار دانش روانکاوی، اهمیت حالات غیرارادی افراد را بیان کرد. امروزه با ادغام تحقیقات رفتارشناسان و یادگیری تکنیک‌های زبان بدن می‌توان به اسراری از ابعاد شخصیت افراد پی برد که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند آنها را از طریق واژه‌ها بیان کنند.

بیش از آنچه فکر می‌کنید حرف می‌زنید

مانند جمله‌هایی که در زبان نوشتار به‌کار می‌روند، حرکات بدن نیز هرکدام به‌صورت مجزا و دارای نقطه‌گذاری هستند. دیدن حرکات و علائم کلی بدن یک شخص، برای تفسیر احساسات و انگیزه‌های درونی او کافی نیست. کسانی که به علم زبان بدن علاقه‌مندند و از آن در ارتباطات خود استفاده می‌کنند، ممکن است در به‎کارگیری آن دچار مشکل شوند. مثلا وقتی متوجه می‌شوند که محکم دست دادن نشانۀ قدرت و تسلط است، همه‌جا از این شیوه استفاده کرده و همین اصل را سنگ‌بنای قضاوت خود در مورد دیگران نیز قرار می‌دهند.

 ماریسکافان آلست در کتاب «بیش از آنچه فکر می‌کنید حرف می‌زنید» ضمن آموزش تجربیات فراوان خود در این حیطه، طی یک برنامه هفت‌روزه مهارت‌های شما را در تفسیر زبان بدن محک می‌زند. درواقع با بررسی پندارهای واهی دربارۀ زبان بدن، تفاسیر اشتباه شما را تصحیح کرده و کمک‌تان می‌کند تا با دید بازتری از دانسته‌های خود استفاده کنید.

زبان بدن (آنچه بدن می‌گوید)

نویسندۀ این کتاب جو ناوارو نام دارد. این فرد که در طی ۲۵سال خدمت در FBI توانسته از حل حرفه‌ای‌ترین پرونده‌های جنایی سربلند بیرون بیاید، موفقیت خود را مدیون توانایی در خواندن زبان بدن می‌داند. بااینکه حرکات و هیجانات به‌طورمستقیم با هم در ارتباط‌اند، ناوارو به فراخور شغل خود با افراد دروغگویی سروکار داشت که نمی‌خواستند خود واقعی‌شان باشند و به همین دلیل از زبان بدن افراد راستگو در گفت‌وگوهای خود استفاده می‌کردند. ناوارو به شما نشان می‌دهد زبان بدن چگونه جعل می‌شود و چطور می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن افراد فریب‌کار را تشخیص دهید.

زبان رفتاری مدیران

زبان بدن برای افرادی که شاکله اصلی شغل‌شان روابط انسانی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این میان مدیران علاوه‌بر اینکه نیازمند تحلیل رفتار زیردستان خود هستند، ناگزیر باید بر رقبا و شرکای تجاری‌شان نیز تاثیر بگذارند. این تاثیرگذاری از پشت در اتاق جلسه آغاز می‎شود. از جایی که هر مدیر آگاهی باید بداند چگونه در را باز کرده و قدم به اتاق بگذارد، چگونه با افراد دست بدهد و کدام سمت بنشیند!

کارول کینزی گامن در این کتاب بر هماهنگی حرکات بدن با مقصود فرد و لحن صدای او تمرکز دارد. با فاش شدن حقایق مربوط به زبان بدن، در اولین برخوردها به شناخت ویژه‌ای از نیت و احساسات افراد دست پیدا می‌کنید. همچنین با فراگیری زبان بدن افراد با اعتماد‌به‌نفس و اصلاح  رفتار خود در محیط کار، خواهید توانست در مذاکرات و جلسات کاری با تاثیر بیشتری ظاهر شوید و دیگران را برای انجام خواسته‌های خود متقاعد سازید.

هیجانات فاش شده

پل اکمن نویسندۀ کتاب هیجانات فاش شده دانشمند و انسان‌شناسی است که در میان صد روانشناس برتر قرن بیستم، جایگاه ۵۹ام را در اختیار دارد. پژوهش‌های ارزشمند وی در زمینۀ رفتار ناخودآگاه مغز و تاثیر آن بر حالت‌های غیرارادی و تشخیص احساسات، نام او را در این عرصه ماندگار کرده است. در طی ۴۰سال مطالعه بر روی احساسات مختلف، تمرکز وی عمدتاً بر روی حالات چهره و فیزیولوژی احساسات قرار داشته است.

این کتاب در ۱۰ فصل موارد زیر را بررسی می‌کند: احساسات در فرهنگ‌های مختلف به چه شکل است؟ چه زمانی هیجانی می‌شویم، چگونه می‌توانیم هیجان‌مان را تغییر دهیم، چگونه می‌توان رخدادهای احساسی مخرب را کاهش داد و آگاهانه‌تر عمل کرد؟ عملکرد غم، رنج، خشم، تعجب، ترس و انزجار چیست؟ انواع لذت چه احساسی در انسان پدید می‌آورند؟ دروغ چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

همچنین در پایان کتاب یک آزمون تشخیص چهره ضمیمه شده تا خواننده بتواند آموزه‌های خود را محک بزند و ببیند آیا توانسته تفسیر درستی از حالات چهره افراد پیدا کند یا خیر.

جاسوسی و دروغ

هرآنچه در هر موقعیت می‌بینید یا می‌شنوید، همیشه هم نگرش‌ها و نظریه‌های واقعی مردم را نشان نمی‌دهد. برای درک درست موقعیت، لازم است از قانون‌هایی پیروی نمایید تا از صحت زبان بدن افراد اطمینان حاصل کنید.

نویسندگان این کتاب همگی از افسران سابق سازمان سیا هستند که با بهره‌گیری از متد خاصی موفق به تشخیص دروغ و فریب در حوزه ضدتروریسم و تحقیقات جنایی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شده‌اند. متدی که آنها برای تشخیص رفتارهای فریبنده به کار برده‌اند، ریشه در بررسی دروغ‌سنج‌ها دارد. آنها ادعا کرده‌اند که این روش می‌تواند با چنان درجه‌ای از اثربخشی پیاده شود که برابر با توانایی دستگاه‌های دروغ‌سنج و حتی بیشتر از آنها باشد. این مقامات بلندپایه، در کتاب جاسوسی و دروغ پرده از اسرار حرفۀ خود برداشته و نحوۀ به‌کارگیری تکنیک دروغ‌سنجی‌شان را در قالب مثال‌هایی واقعی بیان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب مشاوره ای درباره آموزش های پیش از ازدواج

جمع بندی

برای خرید کتاب های روانشناسی زبان بدن می توانید به بخش روانشناسی/موفقیت رجوع کنید. لازم به ذکر است خواندن هریک از این کتاب‌ها، ما را از خواندن کتاب‌های دیگر در مورد آموزش زبان بدن بی‌نیاز نمی‌کند. با اینکه تکنیک‌های اصلی شناخت زبان بدن در طی سال‌ها تغییر چندانی نداشته‌، اما یافته‌های وسیع رفتارشناسان در مورد انسان باعث شده زبان بدن از دیدگاه‌های متفاوتی مورد بررسی قرار گیرد و در هر کتاب نکته‎‌های جالب‌توجه بسیاری در این زمینه بیابید.

همچنین برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به بخش مربوطه در سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب