5 تیر 1401
962 بازدید

۷ عنوان از بهترین کتاب‌های طنز و کمدی

    در این مطلب می‌خوانید:

طنزنویسی راهی است که نویسندۀ دغدغه‌مند پیش می‌گیرد تا با پیچیدن مصائب در لفافه طنز و هزل، از مسائلی که در حالت عادی گفتنشان سخت یا ناممکن است، سخن بگوید. کتاب‌ های طنز و کمدی موفق بسیاری وجود دارند که از آن میان به معرفی چند نمونه از برجسته‌ترین آنها می‌پردازیم. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

دایی جان ناپلئون

یکی از از درخشان‌ترین کتاب‌ های طنز و کمدی ایرانی، رمان دایی جان ناپلئون اثر ایرج پزشکزاد است. اگر این اثر کمدی نتواند همه خواننده‌‌هایش را به قهقهه بیندازد، دست‌کم گل لبخند را بر لبان آنها می‌نشاند. ایرج پزشکزاد با شخصیت‌پردازی قوی خود و لحن طنزآمیزی که نمی‌توان مشابه آن را یافت، اثری بی‌بدیل خلق کرده است. پزشکزاد کتابش را با روایت عشق سعید آغاز می‌کند. عشقی که شروع آن با بلوغ احساسی و جسمی اتفاق می‌افتد، اما در اصل بلوغ شخصیتی او را در پی دارد.

دایی جان که به او لقب ناپلئون را داده‌اند، کسی است که زندگی‌اش را بر پایه بدبینی بنا نهاده و نمی‌تواند واقعیت حوادث را به دیده انصاف بنگرد، چراکه شخصیت متوهم او سرنخ هر اتفاقی را در دستان انگلیسی‌ها می‌انگارد. همین شخصیت به حدی محبوب ساخته و پرداخته شده که نام او به‌سرعت در میان مردم ایران ماندگار شد و از اصطلاح دایی جان ناپلئون خطاب به کسانی استفاده می‌کنند که دچار توهم توطئه هستند. این رمان با قلم گیرای خود به نقد الگوهای اجتماعی و تقابل طبقات مختلف مردم جامعه ایران می‌پردازد.

مغازه خودکشی

در جامعه‌ای که کسی امیدی به زندگی ندارد و دلیلی برای ادامه پیدا نمی‌کند، کمک به خودکشی افراد فضیلت اخلاقی و اجتماعی به شمار می‌رود. خانواده تواچ با ابزاری که به مردم افسرده و ناامید می‌فروشند به آنها برای رهایی از زندگی کمک می‌کنند. از گلوله و طناب دار گرفته تا سم‌ و گیاهان کشنده!

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب‌ های افزایش اعتماد به نفس برای نوجوانان

خلاقیتی که ژان تولی نویسنده این کتاب کمدی سیاه، برای نام‌گذاری اعضای خانواده تواچ به کار برده خیره‌کننده است. همگی اسامی اشخاص معروف و سلبریتی‌هایی هستند که دلیل مرگ آنها خودکشی اعلام شده است. همه چیز در مغازه خودکشی بر وفق مراد پیش می‌رود تا وقتی آخرین فرزند خانواده تواچ به نام آلن متولد می‌شود و حوادثی اتفاق می‌افتد. این کتاب در مدت کمی به ۲۰ زبان مختلف ترجمه شده و یکی از بهترین نمونه‌های فانتزی سیاه به شمار می‌رود.

آب دوغ خیار

رضا بهرام‌پور با انتخاب آب دوغ خیار برای عنوان کتابش، سر شوخی را از ابتدای امر با مخاطبان باز کرده و مشخص نموده خواننده قرار است با داستانی طنز روبه‌رو شود. نویسنده در این کتابِ کمدی، با بهره‌گیری از منابع معتبر تاریخی، روایت‌هایی طنزآمیز از سلاطین قاجار نوشته و عملکرد هفت پادشاه قاجاری را به همین شیوه بازنویسی کرده است. به عقیده بهرام‌پور این نوع نگارشِ وقایعِ تاریخی می‌تواند مردم را به خواندنِ تاریخ علاقه‌مند کند و همچنین راه میانبری است برای کسانی که حوصله خواندن روایت‌های طولانی تاریخ را ندارند و این‌گونه با وطن و پیشینه خود بیشتر آشنا خواهند شد.

اتحادیه ابلهان

ژان کندی تول، نویسنده‌ای که کتابش برنده جایزه پولیتزر ادبی شد، در سن ۳۱سالگی خودکشی کرد؛ آن‎هم به‌دلیل اینکه ناشرها رمانش را برای چاپ نپذیرفتند! البته ۱۱سال طول کشید تا تلاش‌های بی وقفه مادر ژان بعد از مرگ وی برای چاپ کتاب پسرش نتیجه دهد. اما ژان صبر نکرد تا موفقیت کتاب اتحادیه ابلهان را ببیند.

 شخصیت اصلی رمان اتحادیه ابلهان جوان خردمند و تنبلی است به نام ایگنیسش که جامعه آرمانی ذهنی و دیگر تفکراتش را با جامعه ای که در آن زندگی می‌کند و عقاید مردمانش در تضاد می‌‌بیند. همین موضوع  او را در پستوی خانه نشانده تا غر بزند و تلویزیون ببیند و با مادرش درگیر باشد. اما ماجراهای دیگری نیز به موازات داستان ایگنیشس در حال وقوع است که از زاویه دید دانای کل بیان می‌شوند.  این ماجراها که درون‌مایه همگی آنها به طنزی تلخ آغشته است، به نقد نظام سرمایه‌داری، نژادپرستی اختلاف طبقاتی و... پرداخته‌اند.

چقدر خوبیم ما

وقتی عادل فردوسی‌پور در گزارش بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، خطاب به تیم ایران گفت: «چقدر خوبیم ما»، فکرش را هم نمی‌کرد که این جمله بعداً روی جلد کتابی چاپ شود. ابراهیم رها نویسنده و طنزنویس، در کتاب چقدر خوبیم ما، ما را مجاز از کل مردم ایران قرار داده و با زبان طنز، رفتار و خصایص ما ایرانیان را مورد نقد قرار داده و به قول خودش «شوخی‌شوخی حرف‌های جدی زده است».

چقدر خوبیم ما یکی از کتاب‌ های طنز و کمدی ایرانی جدید است که موضوعاتی مانند فرهنگ رانندگی، تمسخر دیگران، دروغ و تعارف را به عنوان عادات اجتماعی ایرانیان و با ذکر مثال‌های متنوع از دل جامعه مورد انتقاد قرار داده است. مثال‌های شیرینی که خواننده را به خنده می‌اندازد اما تلخی حقیقت، آه از نهاد او بلند می‌کند.

مادربزرگت رو از اینجا ببر

کتاب مادربزرگت رو از اینجا ببر با داستان پسر بچه وسواسی که تیک‌های مضحک و خنده‌داری نظیر کوبیدن پاشنه کفش به پیشانی، لیس زدن کلید چراغ‌ها و مالیدن بینی به وسایل دارد، آغاز می شود. موضوعی که می‌دانیم هرچقدر اغراق‌آمیز باشد اما تخیل محض نیست. دیوید سیداریس - نویسندۀ این کتاب - قادر است عمیق‌ترین مسائل را واکاوی کند، روی صفحه بریزد و به آن چاشنی طنز اضافه کند. مادربزرگت رو از اینجا ببر یک اثر درخشان در میان کتاب‌ های طنز و کمدی خارجی است که در قالب ۱۱ داستان، روزمرگی‌های جامعه متوسط آمریکایی را به تصویر می‌کشد. در واقع این داستان‌ها اتوبیوگراف هستند و تجربیات و احساسات زندگی شخصی خود سیداریس را در بر دارند.

 او اولین ضربه شوک‌آور خود را در خطوط آغازین هر داستان به خواننده وارد می‌کند و از گیجی مخاطب استفاده می‌کند تا بقیه ضربه‌هایش را آرام آرام فرود آورد؛ به‌همین‌خاطر است که خواننده با چهره خوشحال و دلی غمگین هر داستان را به پایان می‌رساند. در کتاب‌ های سیداریس پا به دنیای خارق‌العاده‌ای می‌گذارید که او به‌وسیله ساده‌ترین سوژه‌ها و در معمولی‌ترین مکان‌ها برایتان خلق کرده است. دنیایی که در آن همه چیز عادی و ملموس به‌نظر می‌رسد و با شخصیت‌هایش هم‌ذات‌پنداری می‌کنید، اما هرگز نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید.

دموکراسی یا دموقراضه

ممول نام پادشاهی است که کشور غربستان را اداره می‌کند. او با نزدیک شدن به مرگ به فکر تعیین پادشاه جدید افتاده اما با داشتن ۲۵ پسر، مسئله جانشینی به معضل بزرگی برای وی تبدیل شده است. او حتی حوصله ندارد شایسگی پسرهایش را بسنجد یا به رسم پادشاهان گذشته هریک را به‌نحوی از صحنه حذف کند تا انتخاب آسان‌تر شود. او با این چالش دست‌به‌گریبان است تا اینکه فکری به سرش می‌زند؛ چیزی که می‌تواند علاوه بر علاج درد او، بار مسئولیت را نیز از شانه‌اش به زمین بگذارد: انتخابات مردمی!
بیشتر بخوانید: ۱۰ کتاب خنده داری که از خواندن آن روده‌بر می‌شوید

 سیدمهدی شجاعی با طنزی ظریف و گیرا به بیان ناگفته‌ها و نقد حکومت‌های کمونیستی و انقلاب‌ها پرداخته است. شاید تراژدی تلخ نهفته در کتاب دموکراسی یا دموقراضه شما را به یاد رمان‌های قلعه حیوانات و 1984 جورج اورول بیندازد. این پادآرمان‌شهر خیالی، چنان به تجربیات زیستۀ خوانندگان آن نزدیک است که شاید فقط به واسطه طنز نهفته در لابلای سطور کتاب است که می‌توان تلخی حقایق آن را تاب آورد.

طنزنویسی مانند بذله‌گویی بداهه و آسان نیست. به نویسندۀ آگاه و دردمندی احتیاج دارد که بتواند با ذکاوت، اعتراض و ناخرسندی خود از شرایط را به هنر نوشتن تبدیل کرده و با چیره‌دستی و شوخ‌طبعی، متن تاریک خود را به نور طنز و شوخی روشن کند. به همین دلیل و برای دریافت بهتر پیام نویسنده، بهتر است با تعمق و تامل بیشتری کتاب‌ های کمدی و طنز را مطالعه کنیم. برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب