4 تیر 1401
854 بازدید

بهترین رمان‌های ایرانی یک دهه‌ اخیر

    در این مطلب می‌خوانید:

رمان یکی از مهم‌ترین اَشکال ادبی است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. رمان این قابلیت را دارد که تمام وجوه وجودی انسان را بکاود و این مجال را برای خواننده فراهم کند تا بتواند خود را در جای شخصیت‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف قرار دهد و این کاری است که از رمان برمی‌آید. رمان‌های ایرانی عاشقانه نیز بسیار خواندنی هستند. اگر ما به سراغ رمان‌های معروف عاشقانه برویم و بهترین رمان‌ های ایرانی را بخوانیم با دنیای تازه و پرطراوتی آشنا می‌شویم که مایه‌ی لطافت روح است و درس‌هایی نیز از آن‌ها خواهیم آموخت. از این رو نگاهی خواهیم داشت به پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی که بسیار خواندنی هستند. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

قیدار

در تاریخ ایران، جوانمردان نامداری وجود داشته‌اند که درباره‌ی آن‌ها روایات و قصه‌هایی موجود است؛ مردانی که لوطی‌منش بوده و در کمک‌رسانی به دیگران به ویژه مظلومان پیشتاز بودند و برای مردمان روزگار خود آرامش و امنیت به وجود می‌آوردند. رضا امیرخانی در کتاب قیدار که از رمان‌های معروف عاشقانه است به مردی از اهالی تهران به اسم قیدار می‌پردازد که صاحب گاراژ بزرگی است و در رسیدگی به کار و بار مردم و رساندن نان به آن‌ها شهره است. داستانی که امیرخانی روایت می‌کند در دهه‌ی پنجاه رقم می‌خورد. قیدار با شهلا به اصفهان سفر می‌کند تا بر سر مقبره‌ی پدر شهلا در قبرستان تخت پولاد اصفهان حاضر شود و از پدر او برای ازدواج اجازه بگیرد اما در راه با کامیونی تصادف می‌کند و وقایع دیگری روی می‌دهد. نویسنده در این کتاب که یک رمان عاشقانه‌ی ایرانی معروف است کوشش دارد که فرهنگ جوانمردی را زنده کند و به کسانی بپردازد که در عین گمنامی به مردم خیر می‌رساندند و همیشه پشت و پناه محرومان بودند. رمان قیدار از بهترین رمان‌ های ایرانی و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است که منتشر شده است.

قهوه سرد آقای نویسنده

اگر به آثار معمایی که چاشنی هیجانی زیادی هم دارند علاقه دارید، کتاب قهوه سرد آقای نویسنده نوشته‌ی روزبه معین از بهترین رمان‌ های ایرانی است. این رمان که از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است دو شخصیت محوری دارد؛ یک نویسنده که نام او آرمان روزبه است و یک دختر که روزنامه‌نگار است. یک خاطره از دروان کودکی آرمان بستر داستانی را شکل می‌دهد که در این کتاب می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های برنده جایزه نوبل که باید بخوانید

آرمان در زمانی که کودک بوده، به دختری دل می‌بازد که پانزده سال از خودش بزرگتر بوده و برای نواختن پیانو به خانه زن کهنسالی در همسایگی آن‌ها می‌آمده است. آرمان دختر را زیر نظر داشته و هر بار که او پا به خانه همسایه می‌گذاشته در تب و تاب عاشقی می‌سوخته است. اما زن کهنسالی که در همسایگی خانه‌ی آرمان زندگی می‌کرده و به دختر آموزش پیانو می‌داده بیش از یک آهنگ بلد نبوده و فقط همان را به دختر آموزش می‌داده بنابراین آرمان مصمم می‌شود تا دستی در نت‌های موسیقی ببرد. انگیزه‌ی آرمان برای این اقدام این بوده که مدت زمان آموزش را طولانی‌تر کند تا مبادا معشوق دیگر به آن خانه نیاید. از آن روزگار بیست سال می‌گذرد و آرمان راهی یک کنسرت می‌شود. در آن کنسرت آن دختر همان آهنگ دستکاری‌شده آرمان را اجرا می‌کند، آهنگی که حالا اسمی هم دارد: «وقتی پسربچه عاشق می‌شود.» آرمان از این رخداد شورانگیز به وجد می‌آید و می‌خواهد خودش را معرفی کند و بگوید که این کار نتیجه دستکاری او بوده اما قضیه به این سادگی هم نیست. کتاب قهوه سرد آقای نویسنده از رمان‌های معروف عاشقانه است که منتشر شده، جای مهمی در فهرست رمان‌های عاشقانه‌ی ایرانی معروف به خود اختصاص داده است.

پائیز فصل آخر سال است!

کتاب پاییز فصل آخر سال است نوشته‌ی نسیم مرعشی و از بهترین رمان‌ های ایرانی یک دهه‌ی اخیر است. در این کتاب که از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است با قصه‌ی زندگی سه دختر (لیلا، روجا و شبانه) که نزدیک سی سالگی هستند، روبه‌رو هستیم. این کتاب دربردارنده‌ی دو بخش با نام‌های تابستان و پاییز است که هر کدام از آن‌ها نیز دارای سه فصل است که هر فصل از نگاه یکی از این سه دختر کتاب بیان می‌شود. به طور کلی باید گفت در این رمان عاشقانه‌ی ایرانی معروف، ما با دلشمغولی‌های هر کدام از این دختران مواجه هستیم که در زندگی با مسائل مختلفی مانند هویت، روابط انسانی و عاطفی، مهاجرت و... سر و کار دارند و نسیم مرعشی کوشیده تا مسائل درونی آن‌ها را که بخشی از جامعه هستند به ما نشان دهد. نویسنده از زبان ساده و دلپذیری بهره برده و کتابی نوشته که خواندن آن بسیار دلنشین است زیرا آنچه روایت شده و مباحثی که به میان آمده، همگی چیزهایی هستند که انسان‌ها با آن در زندگی مواجهه دارند و از این رو خواننده می‌تواند به ارتباط خوبی با هر سه دختر دست یابد و با آن‌ها همسفر شود. داستان به صورتی است که ما می‌توانیم نشانه یا نشانه‌هایی از هر کدام از دختران را در خود بجوییم و این موجب می‌شود که احساس بهتری هم داشته باشیم.

پستچی

کتاب پستچی به تعبیری برآمده از زندگی نویسنده‌ی آن یعنی چیستا یثربی است. این کتاب که در شمار پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه‌ی ایرانی قرار دارد با زبانی ساده و دلنشین نوشته شده و به زندگی دختری چهارده ساله می‌پردازد که روزی در خانه را باز می‌کند تا نامه‌ای را از دست پستچی بگیرد و همان دم دلبسته‌ی پستچی می‌شود. از همان دیدار است که او مدهوش می‌شود و هر بار در پی بهانه است تا باز پستچی را ببیند. اما برای اینکه آرزویش محقق شود هر روز برای خودش یک نامه می‌نویسد تا پستچی به خانه‌ی آن‌ها بیاید و او بتواند برای لحظاتی پستچی را ببیند. اما این روند در جایی متوقف می‌شود زیرا پستچی پیری جایگزین پستچی جوان می‌شود و دیگر خبری از پستچی جوان نمی‌آید. در گذر روزها و ماه و سال‌ها دخترک همچنان چشم به در دارد و عشق را از قلب خود بیرون نمی‌کند تا اینکه روزی به صورت تصادفی خبری می‌رسد که سرآغاز ماجرایی تلخ را رقم می‌زند. کتاب پستچی از بهترین رمان‌ های ایرانی است که به موضوع عشق و شوریدگی می‌پردازد.

رهش

تهران در گذر ایام به شهر دود و آهن به شهر برج‌های سر به فلک کشیده و ساختمان‌های بزرگ تبدیل شده و رضا امیرخانی در کتاب رهش به همین موضوع پرداخته است. راوی کتاب رهش یک زن است و امیرخانی در جای یک زن و با احساسات زنانه اقدام به نوشتن داستان خود کرده است. این رمان که از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است و در ردیف بهترین رمان‌ های ایرانی قرار دارد، داستان زنی به نام لیا است که با همسرش که در شهرداری کار می‌کند به خاطر معماری ناهمگون و بی‌قواره شهر به طور مستمر در حال بحث است. فرزند آن‌ها دچار بیماری است و لیا شهر تهران را موجب بیماری فرزند خود می‌داند. امیرخانی در این کتاب که از بهترین رمان‌ های ایرانی است نگاهی انتقادی خودش را به کار گرفته تا نمایی از زندگی در تهران ارائه دهد.

رویای نیمه‌شب

کتاب رویای نیمه‌شب نوشته‌ی مظفر سالاری که یک رمان عاشقانه‌ی ایرانی است و در شمار پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی و بهترین رمان‌ های ایرانی یک دهه‌ی اخیر قرار دارد به ماجرای عاشقانه‌ای می‌پردازد. در این کتاب با عشق جوانی سنی به دختری شیعه مواجه می‌شویم. هاشم که جوانی اهل سنت است و پدربزرگش سرپرستی او را برعهده دارد دل به ریحانه می‌بندد اما می‌داند که تفاوت مذهبی مشکل‌ساز خواهد بود و به همین سبب است که عشق خودش را بروز نمی‌دهد هر چند در تب و تاب عاشقی می‌سوزد. همچنین در همان زمان اختلافات میان شیعه و سنی اوج می‌گیرد و این تا جایی است که حاکم حله در جهت سرکوب شیعیان تلاش زیادی به خرج می‌دهد. به هر حال، اتفاقات دیگری هم می‌افتد و مهم‌ترین آن اتفاقی است که برای پدر ریحانه رخ می‌دهد و تغییراتی در پی آن ایجاد می‌شود.

آبنبات هلدار

مهرداد صدقی در کتاب آبنبات هلدار و با زبانی طنز و بامزه از اوضاع و احوال پشت جبهه حرف می‌زند. این کتاب از زبان یک کودک بجنوردی به اسم محسن بیان شده که برادرش به جبهه رفته است. محسن که فرزند آخر است و از بیان طنز و شیرینی برخوردار است در این کتاب، که از بهترین رمان‌ های ایرانی است و در شمار پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی قرار دارد از حال و هوای شهرشان و آنچه در آن می‌گذرد نوشته است. در این کتاب با ماجراها و حوادث خنده‌داری روبرو می‌شویم  که فضای پشت جبهه را در ایام جنگ نشان می‌دهد. نویسنده به خوبی نشان داده که در ان دوران مردم چگونه زندگی می‌کردند و در زندگی روزمره‌ی آن‌ها چه می‌گذشت. خوردن خوراکی‌های خوشمزه، اولین تجربه‌ی رفتن به سینما، تماشای تلویزیون رنگی و... از ماجراهایی است که در این اثر به خوبی و با شیرینی هرچه تمام به آن‌ها پرداخته شده است. کتاب آبنبات هلدار از بهترین رمان‌ های ایرانی است که با دیدی متفاوت به جنگ می‌پردازد.

ته‌خیار

هوشنگ مرادی کرمانی نامی آشنا در عرصه‌ی نویسندگی ایران است که می‌توان گفت بهترین رمان‌ های ایرانی را در این سال‌ها نوشته و از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی است. او با قلم قدرتمندش به مسائل مختلف فردی و اجتماعی می‌پردازد و توجه ویژه‌ای نیز به کودکان و نوجوانان دارد. اما قلم او از چنان ملاحت و گیرایی‌ای برخوردار است که از کودک تا کهنسال را شیفته‌ی خود می‌کند، چنانکه همین کار را در کتاب ته خیار انجام می‌دهد. در این کتاب که از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است، سی داستان آمده که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند و هرچند تلخی‌هایی در آن‌ها وجود دارد اما از عمق بالایی نیز برخوردارند و مرادی کرمانی توانسته در این اثر با هوشیاری به مسائل وجودی بشری بنگرد. او به مسئله‌ی مرگ، بی‌پولی، کهولت و... پرداخته اما همه‌ی این‌ها را با قلم طنز بیان کرده و با مهارت فوق‌العاده‌ای که در این کار دارد، اثری شیرین عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1401 تا اینجا کدامند؟

سخن آخر

رمان این خصوصیت را دارد که می‌تواند به همه جا سرک بکشد و هر مسئله‌ای می‌تواند در آن بازتاب داشته باشد. از این رو رمان‌خوانی موجب وسعتِ دید هر انسانی می‌شود و بسیاری از درس‌های زندگی از همین طریق است که منتقل می‌گردد و در جان انسان‌ها می‌نشیند. رمان ایرانی نیز در این میان بسیار قابل توجه است، به ویژه اگر پای رمان‌های ایرانی عاشقانه در میان باشد که اغلب نیز از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی هستند. اگر بهترین رمان‌ های ایرانی و رمان‌های معروف عاشقانه را فهرست کنیم با کتاب‌های بسیاری خوبی مواجه می‌شویم که خواندن آن‌ها بسیار لذت‌بخش است و به زندگی ما گرما می‌بخشد و به واقع نباید آن‌ها را از دست داد. برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب