2 تیر 1401
2115 بازدید

10 شاهکار ادبیات روسیه (بهترین رمان های روسی)

    در این مطلب می‌خوانید:

پا گذاشتن در سرزمین روسیه، پا گذاشتن در سرزمین قصه‌ها و داستان‌هاست. سفر به سرزمین چخوف، تولستوی، داستایوفسکی, بولگاکف و دیگرانی‌ست که برای تمام عمرِ آدمیزاد کتابِ رمان و مجموعه‌ی داستان نوشته‌اند. سرزمینی با تاریخ پر فراز و نشیب و سرمایی سخت، که همیشه به اندازه‌ی این روزگار تاریک نبوده است. در ادامه با 10 شاهکار ادبیات روسیه با ما همراه باشید. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

جنایت و مکافات

خالق این رمان یک روانشناس است. خالق این رمان روانشناس نیست، اما به میزانی در نزدیک شدن به درون شخصیت‌هایش تبحر دارد که امروزه خیلی از شرح و تفسیرهای جهان روانکاوی و روانشناسی را در نوشته‌های او می‌توان دید. «راسکلنیکف» جوانِ قهرمان داستان که پیرزنی رباخوار را می‌کشد، سرگذشت کتاب را رقم می‌زند. نویسنده می‌گوید که سه بار برای نوشتن این رمان از نگاه شخصیت اصلی رمان تلاش کرده است. به شکل خاطرات روزانه‌ی راسکلنیکف، به شکل اعترافات او در محضر دادگاه و به شکل خاطره نویسیِ رودیا، پس از آزادی از زندان. اما در نهایت امر داستانِ انسان در کشاکشِ قهر و قضاوت، فرد و جامعه، تحمل و رنج، احساس و عشق را در غالب «سوم شخص» می‌نویسد و یکی از بزرگترین آثار ادبیات روسیه و جهان، در سال هزار و هشتصد و شصت و شش، منتشر می‍شود. «فئودورداستایوفسکی» یکی از رمان نویس های معروف روسی‌ست و آثار او تاریخ مصرف ندارند.

جنگ و صلح

یکی از معروف‌ترین رمان های روسی را با شرح دقیقی از احوالات و جزییات تاریخِ قرن نوزدهم ِ امپراتوری روسیه را «لئو تولستوی» نوشته است. کتابی با بیش از پانصد و هشتاد شخصیت که سرگذشت پنج خوانواده اشرافی روسیه را در زمان حمله «ناپلئون بناپارت» به روسیه را به تصویر می‌کشد. نوشتن این رمان شش سال زمان برد و نویسنده آن را در هزار و پانصد صفحه آماده کرد. یک رمان تاریخی بزرگ از ادبیات روسیه که حالا در همه‌جای زمین شناخته شده است و با مطالعات فراوان نسخه‌ای ششصد صفحه‌ای از آن نیز به انگلیسی منتشر شد، تا نسل جدید هم توان خواندن این اثر را داشته باشد. نگران نباشید، این رمان آنقدر خواندنی و پر کشش است که حتمن آن را به لیست رمان‌های روسی که خواهید خواند، اضافه کنید.

یادداشت‌های یک دیوانه

«نیکلای گوگول» تنها یک نویسنده نیست. او آیینه‌ی جامعه‌ای است که در آن زیسته و در نوشته‌هایش به آن واکنش نشان می‌دهد و خُرده می‌گیرد. گوگول غم را در پشتِ لبخند، جنون را  قبل از قهقهه، قرار می‌دهد و زندگیِ اجتماعی در سنت‌پترزبورگِ زمانه‌ی نیکلای اول به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب پیشنهادی بیل گیتس در سال 2021

یادداشت‌های یک دیوانه با خنده‌ای و کنایه‌ای شروع می‌شود و هر داستان از این مجموعه خوراکی خوب برای اندیشیدن را به مخاطبش می‌دهد. شاید در انتهای هر اندیشیدنی، غم باشد. اما نویسنده شما را غمگین رها نخواهد کرد. گوگول از آن دسته نویسندگان روسی است که آثارش همیشه در کتابخانه‌ی شما می‌ماند و باز هم به سراغش خواهید رفت.

مرشد و مارگاریتا

داستانی سراسر جادو، در مسکو. انسان‌ها و باورهایشان، در مرشد و مارگاریتا حضوری پُر رنگ دارند. باورهای انسانی، تفکراتی شیطانی، رستگاری در جنون، وقایع اعجاب انگیز و عشق، همه و همه در این رمانِ بینظیر گرد هم آمده اند. نویسنده این اثر که در زمان حیاتش مورد بیرحمی‌های فراوانی از حکومت استالینی قرار گرفت. یکبار اثرش را که طی دو سال نوشته بود در آتش می‌افکند، اما بعد از چند سال که تصمیم می‌گیرد دوباره رمانش را بنویسد، آنقدر متبحر است که چهار بار پیش‌نویس رمان را به جلو می‌برد و به اتمام می‌رساند.

پیش نویس چهارم با کمک همسرش تا یک ماه مانده به موعد مرگ نویسنده تمام می‌شود. یک‌سال بعد همسر بولگاکف _که خود شاید مارگاریتایِ داستان باشد_ کتاب را به اتمام می‌رساند.

بیست و چهار سال بی‌مهری و بَدی جلوی انتشار کتاب را می‌گیرد. مرشد و مارگاریتا ربعِ قرن بعد از مرگ مولف به چاپ می‌رسد. این رمان سالهاست که در قفسه‌ی معروف ترین رمان های روسی، در جهان جای گرفته است. مطمعنم تمام کتاب را با چشمهایی خیره و قلبی پر طپش خواهید خواند.

لولیتا

«ولادیمیر ناباکوف» این رمان را به زبان انگلیسی نوشته است و در پاریس به چاپ رسانده. بعد از چاپ اثر نویسنده کتاب خودش را به زبان روسی ترجمه می‌کند و اینگونه این اثر به ادبیات روسیه راه می‌یابد.

لولیتا نام دخترک قهرمان دوم ِ داستان است که در زندگی‌ای عجیب با استاد و محقق ادبیات «هامبرت هامبرت» قرار می‌گیرد. این کتاب ابتدا در اکثر کشورهای جهان اثری غیر قابل چاپ شناخته شد، ولی امروزه به دختران نوجوانِ زود بالغ  در فرهنگ لغات لولیتا اطلاق می‌شود. ناباکوف با شروع کوبنده رمان خود و پرداختن به یک مبحث روانشناختی و خلق تصاویرِ بسیار واقع‌گرا، توانسته است به یکی از رمان نویس های معروف روسی بدل شود. لولیتا هنوز هم کم و بیش در لیست رمان های روسی ممنوع وجود دارد.

خدا بودن سخت است

برادران استروگاتسکی، بوریس و آرکادی، از بزرگترین نویسندگان روسیه در گونه‌ی رمان های علمی و تخیلی هستند. در کتاب خدا بودن سخت است که کاملن یک کتاب منتقد به قدرت و دیکتاتوری‌ست، استروگاتسی‌ها سفر در زمان و سفر به کهکشان را دست‌آویزی برای مقاصدِ منتقدانه خود قرار می‌دهند. شخصیت اصلی این رمان ماموریت دارد بدون دخالت کردن در امورِ سیاره‌ای که به آن سفر کرده است و آنجا در زیر تیغ وزیر ارشد پادشاه است و دستور می‌دهد روشنفکران را سلاخی ‌کنند، تنها نظاره‌گر باشد. صد البته که، خدا بودن سخت است. این رمان در سال هزار و نهصد و شصت و چهار به چاپ رسیده است.

برادران کارامازوف

از نویسنده‌ی این کتاب و شاهکار دیگری از او پیش‌تر گفته‌ام . حالا می‌خواهم از «فئودور داستایوفسکی» به عنوان یک «مُبدع» بگویم. فلسفه «پسرکشی» در ایران و جامع‌تر در «شرق» یک اثر ادبی شگرف را به نام خود کرده است. حکایت رستم و سهرابِ ابوالقاسم فردوسی و حکایت کشته شدن پسر به دست پدر. در غرب و ادبیات جهان جای «پدر کشی» تا «برادران کارامازوف» بنظر خالی می‌آید. داستایوفسکی اثری خلق می‌کند که «زیگموند فروید» روانشناس بزرگ را به نوشتن مقاله‌ای با عنوان «داستایوفسکی و پدرکشی» وا می‌دارد. مبدعِ تلاقی ادبیات و داستان با روانشناسی و درونیات «فئودور داستایوفسکی» بزرگ است.
داستانی از یک پدر و سه پسر که هرچه در رمان پیش می‌رویم از سرمنشا شر و نیکی و روایت انسان‌شناسانه‌ی نویسنده متحیر و شگفت زده می‌شوید. نکته اینجاست که شما در حال خواندن یک «رمان جنایی» هستید.

قمارباز

این اثر داستایوفسکی نیز از آثار بزرگ ادبیات روسیه و در لیست معروف ترین رمان های روسی است.
نکته بسیار جالب درباره‌ی این کتاب این است که نویسنده تنها در بیست و شش روز این اثر را نوشته است. اثری که از تاثیر قمار بر زندگی خود داستایوفسکی بر می‌آید و اکثر اتفاقات رمان از زبان راوی داستان در حین رفتن به قمارخانه یا برگشتن از قمارخانه روایت می‌شود. حضور شکست در زندگیِ یک خاندانِ نظامی روس که در دام قمار بیشتر و بیشتر فرو می‌روند، جوهر داستانیِ این رمان بزرگ است.

دکتر ژیواگو

برنده‌ی روسیِ نوبل ادبیات «بوریس پاسترناک» نویسنده‌ی کتابی است که از عشق و عاشق‌پیشگی قهرمانش، دکتر ژیواگو شروع و به یک نقد صریح و عیان از سیاست‌های روسیه در آن دوران (انقلاب اکتبر) بدل می‌شود. کتابی که برای اولین‌بار در ایتالیا چاپ می‌شود و سی و دو سال بعد در روسیه منتشر می‌گردد.

آناکارنینا

از «تولستوی» و «جنگ و صلح» گفته‌ایم و حالا وقتِ گفتن از یک شاهکار دیگر از این نویسنده‌ی بزرگ است. آنا کارنینا روایتی از دلدادگی و زندگیِ خارج از عرفِ دو عاشق است که نویسنده در این رمان از ایمان، خیانت، ازدواج و تفاوت‌های جامعه شهری با روستایی حرف زده است. رمانی که مثل اثر دیگرِ تولستویی در حجمی زیاد یعنی حدود هشتصد صفحه و با حضور بیش از دوازده شخصیت اصلی نوشته شده است. اثری که از روسیه در آمده است و در تمام جهان مصداق دارد.

بیشتر بخوانید: 6 رمان انگلیسی برای یادگیری و تقویت زبان

در آخر باید گفت که ادبیات انتها ندارد و روسیه به عنوان مهد ادبیاتیِ شیرین و شگرف باز هم کتاب برای مثال زدن و معرفی کردن دارد. این روزها، «خواندن» تنها راه نجات است.

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب