14 خرداد 1401
798 بازدید

5 کتاب تربیت کودک که والدین باید بخوانند

    در این مطلب می‌خوانید:

سنین کودکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر انسانی است. اگر والدین در آن سنین، براساس آموزه‌های روانشناسی تربیت کودک با کودک خود تعامل داشته باشند، نتایج بسیار سودمند و پرباری در پی خواهد داشت. برای رسیدن به این مقصود، اگر پدرها و مادرها به مطالعه‌ی کتاب‌های تربیت کودک بپردازند و مطالعه در زمینه‌ی کتاب تربیت کودک را جدی بگیرند، کامیاب خواهند بود. برای خرید کتاب کودک باید توجه داشته باشید که بهترین کتاب‌ها برای تربیت کودکان آثاری هستند که به مهم‌ترین موضوعات روانشناختی نظر دارند و با زبانی ساده و روان نوشته شده‌اند. در این مطلب از بلاگ بوکلند 5 کتاب تربیت کودک به همراه خلاصه‌ی آن‌ها معرفی شده‌اند. برویم کتاب‌ها را با هم ببینیم.

چگونه به کودک خود نه بگوییم

از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین، چگونگی تربیت کودک است وقتی که در سنین پایین قرار دارد. والدین همواره می‌کوشند تا با روش‌های مختلف و حتی تنبیه ‌کردن کودک خود را متوجه کارهایی که باید بکند، بکنند و این در حالی است که با مطالعه‌ی کتاب تربیت کودک بسیاری از مسائلی که والدین با آن مواجه هستند، رفع خواهد شد. ویلیام ویلکاف‌ در «کتاب چگونه به کودک خود نه بگوییم» که زهرا جعفری آن را به فارسی ترجمه کرده است، هم به توانایی‌های والدین، و کم و کیف آن پرداخته، و هم به این نکته که شیوه یکسانی برای آموزش کودک وجود ندارد که مانند یک نسخه واحد عمل کند زیرا شرایط سنی، شخصیت کودک و... مسائلی هستند که در این زمینه باید مورد نظر قرار بگیرد. نویسنده این نکته را گوشزد می‌کند که برای کنترل موفق در مواجهه با کودک، نه گفتن اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا برخی از والدین در این زمینه ناتوان هستند و به خاطر مهر و محبتی که دارند از توان نه گفتن برخوردار نیستند. به باور ویلیام ویلکاف، وقتی والدین نتوانند به کودک خود نه بگویند، این سرآغاز مشکلاتی را رقم می‌زند و او را در مسیر غلطی قرار می‌دهد. نویسنده در این اثر که پرفروش‌ترین کتاب‌ تربیت کودک است، برای اینکه والدین در برخورد با کودک خودشان موفق باشند با زبانی ساده و همه‌فهم به ارائه مطالبی در زمینه رفتار با کودک می‌پردازد و راهکارهایی را نیز مطرح می‌کند. همچنین برای مواقعی که یک راهکار جواب نمی‌دهد، راهکار جایگزینی هم در نظر می‌گیرد که به این صورت والدین می‌توانند آن را به کار بندند. ‌

بیشتر بخوانید: 6 رمان انگلیسی برای یادگیری و تقویت زبان

لک لکی در کار نیست!

ذهن کودکان همیشه کنجکاو و سرشار از سوال است. برای آن‌ها سوالات زیادی پیش می‌آید که آن را با والدین و بزرگترها در میان می‌گذارند. برای نمونه، آن‌ها کنجکاو هستند که بدانند چگونه متولد شده‌اند و پا به این دنیا نهاده‌اند. همچنین پسرها درباره‌ی دخترها و دخترها درباره‌ی پسرها کنجکاو هستند، آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند که ذهن‌شان را درگیر می‌کند و می‌خواهند درباره‌ی اعضای بدن خود بیشتر بدانند. روبی هریس در کتاب «لک لکی در کار نیست!» که حسام حسین‌زاده آن را به فارسی ترجمه کرده است، برای اطمینان از چند و چون محتویات کتابی که تنظیم کرده با کارشناسان متعددی مشورت کرده و سرانجام کتابی را پیش روی ما نهاده که بسیار ساده نوشته شده و موضوعاتی از قبیل تولید مثل، چگونگی تولد، بلوغ، تفاوت میان دختر و پسر و آنچه مربوط به خانواده است را برای کودکان توضیح داده است. کودکان بالای چهار سال می‌توانند این کتاب را بخوانند و پاسخ سوالاتی که در ذهن دارند را از این طریق دریابند. این کتاب در شمار بهترین کتاب‌های روان‌شناسی قرار می‌گیرد و به نوعی کتاب تربیت کودک است.

مادر خوب، مادر بد

پرورش فرزند از سویی، کاری دلپذیر و از سویی دیگر، کاری دشوار و پر تنش است. وقتی حرف از رشد و بالندگی فرزند در میان است، برای مادر وظیفه حساسی در نظر گرفته می‌شود زیرا بیشترین نزدیکی را با فرزند دارد. نهاله مشتاق در کتاب «مادر خوب، مادر بد» به احساسات مادرها می‌پردازد؛ و به بخشی از احساسات که بسیاری از مادرها درباره‌ی آن آگاهی چندانی ندارند یا درباره‌ی آن دچار ابهام هستند. این کتاب که از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی است، یک کتاب روانشناسی عمومی نیز هست و بر پایه‌ی تحقیقاتی وسیع شده و نشان می‌دهد که بالابردن میزان آگاهی و دانایی درباره‌ی احساسات تا چه اندازه می‌تواند در کنترل آن موثر باشد.
نویسنده کوشش کرده تا بر اساس مطالعات خویش و یافته‌های دانش روانشناسی مادرها را نسبت به احساساتی که از آن‌ها آگاهی چندانی ندارند آگاه کند و به آن‌ها بیاموزد که با احساسات خود چگونه روبه‌رو شوند و چه کارهایی را انجام بدهند و چه کارهایی را انجام ندهند. این کتاب که به نوعی کتاب روانشناسی شخصیت محسوب می‌شود، به مادرها کمک می‌کند تا در پرورش فرزند خود با هوشیاری بیشتری عمل کنند و با شناخت بهتر از خود، امکان بالندگی بیشتری به فرزند خود ببخشند. این کتاب که از بهترین کتاب‌ها برای شروع روانشناسی است زبانی ساده‌ای دارد و بر مبنای پژوهش‌های گسترده فراهم آمده و از ویژگی‌های آن این است که هم مادرها و کسانی که به این موضوع علاقه دارند می‌توانند آن را بخوانند و هم کسانی که متخصص هستند. در این اثر با یک نمونه خوب از کتاب روانشناسی عمومی روبه‌رو هستیم که برای فهماندن موضوعات به مخاطب از کاریکاتورهایی هم بهره گرفته که هر کدام بازگوکننده یکی از مباحث هستند و از این طریق، خواننده ارتباط بهتری با کتاب می‌گیرد.

مادر کافی

مادربودن یکی از وظایفی است که چالش‌ها و ظرایف خاص خود را دارد و هر زنی می‌خواهد وقتی مادر شد در بهترین شکل ممکن ظاهر شود. جو فراست در کتاب «مادر کافی» که با ترجمه‌ی محمدولی سهامی منتشر شده، یک کتاب تربیت کودک تنظیم کرده و کوشش کرده به این نکته مهم نیز بپردازد که مادر خوبی بودن به معنای آن نیست که کسی مادری بی‌عیب و نقص یا مادری کامل باشد، همین که زن بتواند مادرانه رفتار کند کفایت می‌کند. مسیر رشد کودک در سال‌های نخستین زندگی، مسیر حساسی است که در آن روند رشد و بالندگی خود را طی می‌کند. به باور فراست، مادرِ کافی، یعنی مادری که تلاش خودش را در جهت مادرانه رفتارکردن به کار می‌گیرد، در صورتی بهتر عمل می‌کند که این مسیر حساس را بشناسد. زیرا وقتی مسیر رشد کودک را بشناسد در هر دوره از سن او می‌داند که چه باید بکند و چه نباید بکند.
وقتی چنین دانایی و آگاهی‌ای در مادر موجود نباشد و نداند که در هر دوره از سن کودک خویش چه کارها و وظایفی دارد، خواه ناخواه دچار اضطراب می‌شود. از این رو نویسنده، در کتابی که به نوعی یک کتاب روانشناسی شخصیت است، با توجه به این نکته است که برای ممانعت از تضعیف رابطه میان مادر و فرزند در فصول مختلف کتابش به دوره‌های سنی کودک تا پنج سالگی پرداخته است. این کتاب که از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی و پرفروش‌ترین کتاب تربیت کودک است، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد، و به چارچوب خانواده و چند و چون قواعد حاکم در آن بسیار اهمیت می‌دهد زیرا نظم را عامل ثبات می‌داند. به طور طبیعی کودکان از سخت‌گیری خوششان نمی‌آید اما برای تعادل به قواعد و امور ثابت احتیاج دارند هرچند به آن‌ها علاقه نشان ندهند. به نظر نویسنده کتاب، هم سخت‌گیری بیش از حد به روح و روان کودک ضرر می‌رساند و هم آسان‌گیری بیش از حد موجب می‌شود که کودک احساس ناامنی کند زیرا هیچ کنشی با واکنش مناسبی همراه نبوده و او نمی‌داند در هر موقعیتی با چه واکنشی از سوی والدین خود مواجه خواهد شد.  

پدران توانا، دختران قوی

ارتباط میان پدر و دختر یکی از موضوعاتی است که دغدغه‌ی هر پدری است و هر پدری کوشش دارد که رابطه‌ی بهتری با دختر خودش برقرار کند. مارگارت میکر در کتاب «پدران توانا، دختران قوی» که فهیمه گنجی آن را به فارسی ترجمه کرده است، به رازهایی که هر پدری در رابطه با دختر خودش باید بداند می‌پردازد و نمونه‌ی یک کتاب روانشناسی عمومی را پیش روی ما می‌نهد. این کتاب که از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی و از جمله بهترین کتاب‌ها برای شروع روانشناسی است، به پدرها می‌آموزد که چگونه در تعامل با دختران خود موفق باشند. به نظر نویسنده، این گمان که هر پدری می‌خواهد برای دختر خودش در حکم قهرمان باشد بسیار شایع است و این امر چندان هم دور از دسترس نیست زیرا اگر پدران با رازهایی که او به آن‌ها اشاره دارد آشنایی یابند می‌توانند در جایگاهی که دوست دارند قرار بگیرند. 

بیشتر بخوانید: ویژگی های یک کتاب خوب چیست؟

بهترین کتاب تربیت کودک

کتاب‌هایی که در اینجا معرفی شدند، برخی از آثاری هستند که در حوزه کتاب تربیت کودک قرار می‌گیرند و مطالعه آنها برای کسانی که در پی بهترین کتاب تربیت کودک برای شروع مسیر والد بودن هستند، مناسب است. مطالعه‌ی چنین آثاری موجب می‌شود که ذهن و ضمیر خواننده با اهمیت و جایگاه دانش روانشناسی آشنا شود، سپس راهکارهایی برای ارتباط بهتر میان والدین و فرزندان در اختیار خواننده قرار بگیرد. بنابراین برای والدینی که می‌خواهند با بالابردن سطح دانش خود، به کتاب تربیت کودک خوبی مراجعه کنند و خودشان را با مهارت بیشتری پیش ببرند، چنین مطالعاتی بسیار ضروری و راهگشاست. 
شما می‌توانید برای خرید کتاب روانشناسی و تربیت کودک به فروشگاه بوکلند مراجعه کنید. ما در سایت بوکلند این امکان را فراهم کردیم تا بتوانید به صورت غیر حضوری و به راحتی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب